X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בין ארץ התנ"ך ומריבותיה לארץ החוקה החילונית המובטחת אולי הגיע הזמן?
▪  ▪  ▪
ימי הביניים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
צריך להדאיג
בתחילה זה נשמע די מצחיק, כמו כמו איזה ויכוח תיאולוגי מוזר משנת 1580 בשאלה האם מותר לקבור פרוטסטנט אנגליקני בבית קברות לותרני בעיר שרוב אוכלוסייתה קתולית, אבל בעצם זה צריך להדאיג, כי אצלנו זה אמיתי.

סיפור של כסף
הסיפור הוא רק סיפור של כסף. עם קצת נכונות ותקציב אפשר לחפור פה עוד כמה עשרות מקוואות, להקים עוד כמה כתלים, ולמנות עוד כמה אלפי משמשים בקודש.

   עידן יוסף
טרכטנברג: "רוצה לראות בכותל נשים בטלית"

משרד הדתות ("המשרד לשירותי דת", בשמו המעודכן), שפורמלית חוסל כבר לפני שנים ומעשית ממשיך להתקיים כמו יבלית הגינה, אמור לספק שירותי דת לציבור. מעשית הוא מעניק אותם בעיקר ליהודים וזורק כמה פירורים גם למוסלמים ונוצרים, וחוץ מזה החיים די טובים לפקידיו ולכל המשמשים בקודש ובצנרת הכספים הזו, מרבני שכונות וערים ומועצות ועד עסקני מועצות דתיות, חזנים, סופרי סת"ם ובלניות. טוב. בשביל זה בחרתם ממשלה והקמתם ביורוקרטיה והצמחתם יבלית ואם חלקה עוטה תרבוש או חובשת כיפה ועסוקה (על חשבונכם) בשטויות של ימי הביניים, זו בעיה שלכם.
עכשיו עומד על סדר היום מאבק בטבילת רפורמים. אחרי שבג"ץ קבע שגם רפורמים רשאים לטבול במקוואות הציבוריים (שכולנו בנינו ומתחזקים אותם כולל בתשלום משכורת הבלניות) מיהרו חברי הכנסת החרדים להכין חוק (שעבר כבר בקריאה טרומית) שימנע מרפורמים טבילה כזו. המניע שלהם פשוט: הרפורמים משתמשים במקווה לצרכי גיור, וזה הדבר האחרון שגפני וחבריו צריכים: שאנשים יתגיירו חס וחלילה ליהדות הרפורמית. אז הרעיון הוא למנוע מהם גישה למקוואות הללו. די דומה לסיפור נשות הכותל והקריאה בתורה: אין אבני כותל אז לא תהיינה נשים בטליתות, אין טבילה במקוואות אז לא יהיו רפורמים. אם נמנע מהם את אביזרי הקודש, אז בטח נמנע את קיומם. מה שווה מנזר אם אין בו איזה שלד של נזיר קדוש או לפחות איזה חרוז מהמחרוזת של מריה?
בתחילה זה נשמע די מצחיק, כמו כמו איזה ויכוח תיאולוגי מוזר משנת 1580 בשאלה האם מותר לקבור פרוטסטנט אנגליקני בבית קברות לותרני בעיר שרוב אוכלוסייתה קתולית, אבל בעצם זה צריך להדאיג, כי אצלנו זה אמיתי. בזה בדיוק עוסקים אצלנו (ע"ח קופת הציבור) ומטריפים לציבור את הדעת, ולכן יש לנו גם מערכת משפט כפולה: בית משפט לענייני משפחה שמצטט פסיקות אמריקניות חדשניות ולצידו בית דין רבני שמסתמך על פסיקות בארמית עתיקה. השאלה היא רק מי מבני הזוג פותח ראשון את התיק והיכן, כי זה מה שיקבע אם הילדים יגיעו בסוף לאוניברסיטה או שילכו ישר לתלמוד תורה.
הוויכוח על המקוואות אינו באמת משמעותי. רוב הציבור ממילא לא טובל, כמו שרובו גם לא הולך לכותל להתפלל (כי בעיניו הוא מקסימום אתר תיירות או דיסקוכותל לכהנים ובני עקיבא). גם הוויכוח הציבורי בין הרפורמים לאורתודוקסים הינו רק סוגיה שולית בשאלת השוויון בין דתות, כתות וזרמים. בסופו של דבר זה רק ויכוח על כסף. ציבורי כמובן, ומכיסנו. אז או שיתנו לרפורמים לטבול במקוואות הציבוריים שכבר הקמנו, או שיבנו להם מקוואות ציבוריים חדשים, כמו שהקימו כותל לנשים, כמו שיש כבר קבורה חילונית, כמו שיש כבר נישואים אזרחיים שרק קוראים להם בשם "ברית נישואין". שיהיה.
כי כמו שאתם רואים, כל הסיפור הוא רק סיפור של כסף. עם קצת נכונות ותקציב אפשר לחפור פה עוד כמה עשרות מקוואות, להקים עוד כמה כתלים, ולמנות עוד כמה אלפי משמשים בקודש. וכמו שיש בכל עיר רב אשכני ורב ספרדי בכפילות, אפשר להוסיף עליהם גם רבנית לסבית, שוחט עופות רפורמי, סופר סת"ם שומרוני ואפילו כותב גיטין אתיופי. זו בעצם רק שאלה של כסף, ולכן כדאי שתתחילו להכין את הצ'קים (אפשר לרשום כרצונכם: לפקודת מס הכנסה, מע"מ, מכס, ארנונה, אגרת רכב, מס רכישה, היטל דמי השבחה, אגרת בריאות, ביטוח בריאות, בלו דלק, ביטוח לאומי וכיו"ב).
כי בסופו של דבר מי שלא רוצה להפריד בעידן המודרני בין הדת למדינה, שלא יבכה כשהוא מתבקש לממן אותה ואת כל משמשיה.

מנפלאות החוקה
תארו לכם שביהמ"ש העליון בישראל היה מורכב רק מחמש נשים רפורמיות עם ארבעה דרוזים, או שהיה מאוייש רק בחמישה חרדים אשכנים וארבעה חרדים ספרדים
▪  ▪  ▪

בבית המשפט העליון בארה"ב מכהנים כיום 8 שופטים (התשיעי נפטר לאחרונה) שחמישה מהם הינם קתולים ואילו שלושת הנותרים הינם יהודים. גם המועמד החדש שמציע הנשיא אובמה (להחלפת השופט שנפטר) הינו יהודי, כך שאם הוא ימונה אז בקרב תשעת שופטי ביהמ"ש העליון האמריקני לא ימצא אפילו פרוטנסט אחד. 5 קתולים, 4 יהודים, וזה בארה"ב שרוב אוכלוסיתה הינה נוצרית פרוטסטנטית.
להבנת המשמעות תארו לכם שביהמ"ש העליון בישראל היה מורכב רק מחמש נשים רפורמיות עם ארבעה דרוזים, או שהיה מאוייש רק בחמישה חרדים אשכנים וארבעה חרדים ספרדים. מישהו כאן היה מקבל את פסיקותיו או מאפשר את קיומו?
זוהי גדולתה של ארה"ב. היא אולי לא הכי חכמה, היא אולי לא הכי מבריקה, היא אולי לא הכי הומוגנית וליברלית וסובלנית כמו שהיא טוענת ורוצה להיות. אבל היא ידעה להפריד בזמנו בין הדת למדינה, לכתוב חוקה אזרחית-חילונית ברורה, וככה לגייס מאז לצרכיה הציבוריים את מיטב הכוחות והכשרונות האנושים שבה.
אנו לעולם לא נהיה אמריקה, אבל לעיתים כדאי ללמוד ממנה כמה דברים: נשיא שחור, בית המשפט עליון יהודי-קתולי, ובכל זאת זו עדיין המדינה שרוב האנשים בעולם, ומכל הדתות, היו שמחים לחיות בה. כנראה שיש בה משהו, בחוקה אזרחית-חילונית ברורה. עכשיו לכו וספרו זאת לכותבי ספר האזרחות החדש במשרד החינוך שלנו.

תאריך:  17/03/2016   |   עודכן:  17/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
רק דבר "קטן" פריצי "שוכח"
בני בנקר  |  17/03/16 22:49
 
- וכי פה הפוליטיקאים לא
ממנים את השופטים?  |  18/03/16 09:11
 
- אתה ממש לא מכיר את העובדות.
בני בנקר  |  18/03/16 10:27
 
- Supreme court justices appoinm
elilevi  |  18/03/16 19:31
 
- גם המינויים בישראל
הם פוליטיים  |  19/03/16 06:23
2
מי שרוצה אמריקה
ב_שמואל  |  20/03/16 06:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
שפה שאינה שפת המקום בנוכחות המקומיים או בהיעדרם, היא קוד. על כן, לא רק מרדכי, אלא כל המהגרים כולם, ה'אמיגרנטים' בלשון המאה הקודמת לנו, היו בלשנים
רפי לאופרט
הרוב המכריע מודה שלעת הזו אין בצד הערבי נכונות לפשרות עם ישראל ואין לאבו מאזן לגיטימציה ציבורית, כוח פוליטי או חזון אישי, שיניעוהו לפעול בניגוד לדעת הקהל שלו או לעמדות המדיניות של הליגה הערבית
דניאל גלילי
בנותיו של ג'ו אלון, רחל אלון-מרגלית ויעל אלון-רוזנשטיין, הקדישו את חייהן למציאת הרוצח שרצח את אביהן
דביר מור
(טור שני מתוך שניים - סיכום נשיאות)    מדוע בקדנציה השנייה כנשיא, לא חתר אובמה לפעולות צבאיות מקיפות כנגד אירן, המדינה האיסלאמית ומלחמת האזרחים הסורית? האם חלו תמורות פנים אמריקניות, לעומת הקדנציה הראשונה?
יובל לובנשטיין
מדובר על הטרנד האנטי מותגי, בעיקר בתחום מוצרי הצריכה הרגילים כמו הלבשה, הנעלה, שעונים. טרנד זה לא יכול להגיע לתחום המכוניות אולם הוא בהחלט מראה על איזו מגמה. האם מגמה זו תכבוש גם את הציבור הישראלי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il