X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זכות לאדם להגיד את אשר הוא חושב ורוצה להגיד מבלי לפחד שירדפו אותו, או ידביקו לו מילות גנאי כגון בוגד, שמאלני, ימני, משתכנז, מזרחי מטומטם וכדומה
▪  ▪  ▪
הכל כתוב

באמצע שנות השישים עוד שהייתי נער בגיל 16, הצטרפתי לשורות הליכוד של מנחם בגין ז"לץ הליכוד ראה אדם באשר הוא אדם, המאבק של הליכוד היה צמצום פערים בחברה, ותיקון העוולות החברתיות של שלטון המערך שדאג רק לחזקים, ושהיה אטום לאוכלוסייה החלשה - כל מי שהתנגד לשלטון המערך נרדף במיוחד במקומות העבודה.
בליכוד של מנחם בגין ז"ל, דגלו בכבוד האדם ובחירותו, ובזכותו של כל אדם להביע את השקפת עולמו מבלי שיירדף על-ידי קבוצה פוליטית זו או אחרת ובטח לא לפגוע באדם ורק בגלל דעותיו הלגיטימיות.
היום הליכוד נמצא במקום אחר. בטח ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, לא חלם שהליכוד של היום הפך למפלגה ימנית קיצונית שאין לאדם את הזכות להביע את דעותיו בצורה לגיטימית. הליכוד של היום פגע במרקם החברתי בצורה הכי קשה.
רונית מטלון, מהסופרות החשובות והבולטות בישראל, ופרופסור באוניברסיטת חיפה אמרה "אני מפחדת שנאבד את זהותנו הדמוקרטית, ואני לא היחידה". מטלון צודקת בכך שהיא לא היחידה. יש עוד המון אזרחים טובים שנלחמו למען מדינת ישראל, אך יש להם דעה אחרת, וחוששים להביע את עמדתם המוסרית שחס ושלום יותקפו במילות גנאי וכדומה, במקרה הטוב.
מעשה היה בתלמיד שנשאל על-ידי המורה לאזרחות: מהי שיטת הממשל הטובה ביותר? תשובתו הבלתי צפויה של התלמיד הייתה: "מלוכה על-פי התורה, שיש בה חלוקת סמכויות בין מלך, כהן, נביא וסנהדרין". תשובה זו נפסלה על-ידי המורה שלא היה מסוגל להתמודד עמה כלל ועיקר, ואף לא ידע לומר שהמקור הראשוני בהיסטוריה האנושית לעיקרון של ההליכה אחר הרוב הוא הפסוק בתורה 'אחרי רבים להטות' [שמות כג' ב]. וקל וחומר שלא ידע שקהילות ישראל ברוב הגלויות קיימו משטר דמוקרטי בתקופות החשוכות ביותר של ימי הביניים, כאשר כל שאר העמים חיו תחת משטרי עריצים ולא חלמו על משהו אחר.

זכויות האדם בהלכה

לא תרצח
התורה אינה קובעת כי לאדם "זכות לחיים" אלא קובעת את איסור "לא תרצח" השומר על זכות הזולת לחיים.

ישנה תמימות דעים בין החוקרים השונים בתחום זכויות האדם, כי מקורות היהדות הם המקורות החשובים ביותר לביסוס זכויות האדם
▪  ▪  ▪

לא זכויות כי אם חובות הליברליזם הקיצוני - החובה לא לפגוע בנפש הזולת, החובה לא לפגוע בחירות האישית, הזכות לכבוד החובה לא לפגוע בפרטיות, השוויון, החובה לא לפגוע בקניין, החובה להעניק הליך פלילי הוגן.
בעקבות זוועות מלחמת העולם השנייה, הוקמה בשנת 1947 הוועדה לזכויות האדם. הוועדה ניסחה הצהרה בדבר זכויות האדם ששמה "הכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם", והיא בסיס לקביעת קנה מידה מוסרי להתנהלות בתחום זה.
בראש הוועדה המנסחת עמד רנה קסין, משפטן יהודי צרפתי, מראשי "אליאנס". מיוחסת לקסין האמרה כי: "ההצהרה הזו על זכויות האדם, אינה אלא ניסוח מחודש של עשרת הדיברות".
אכן, ישנה תמימות דעים בין החוקרים השונים בתחום זכויות האדם, כי מקורות היהדות הם המקורות החשובים ביותר לביסוס זכויות האדם. אף השופט בדימוס חיים כהן הודה כי: "חוקת התורה מבטיחה היטב את זכויות האדם". השקפת התורה על מעמד האדם היא שכל אדם נברא בצלם ולכל אדם ערך כעולם ומלואו.
בתנ"ך אוזכרו בפעם הראשונה בהיסטוריה זכויותיו הבסיסיות של הפרט למול עריצות השלטון. פרשת כרם נבות היזרעאלי היא דוגמה לגישה היהודית, המלמדת כיצד עומדת זכות הפרט, במקרה זה זכות הקניין, מול עוצמת המלך.
אחאב המית לבסוף את נבות, אך הוא נאלץ לעשות זאת בדרכי מרמה עקלקלות ולספוג ביקורת קשה מאת אליהו הנביא. פרשת נבות מצביעה על הפער העקרוני בין תפיסת ישראל ובין זו של עמי הסביבה בנוגע למהות המשטר המלוכני. על כל שאר העמים שלטו מלכים שתפסו עצמם כרשאים לעשות בנתיניהם ככל העולה על רוחם. כלל לא היה עולה על דעת הנתינים כי מותר לסרב לבקשת המלך, והמלך כלל לא היה מתעניין בזכויות הנתין.
אם המלך רצה שדה - מיד השדה היה שלו. אך כאן, מספר ספר מלכים, סירב נבות לבקשת אחאב; אחאב חוזר אל ביתו לאחר סירובו של נבות "סר וזעף" (מלכים א, כא, ד) והוא אינו מעלה על דעתו שום מוצא. איזבל הנכרית, הרגילה בשיטות המלוכה הפניקיות, מלמדת אותו פרק בעניין זה: "אתה עתה תעשה מלוכה על ישראל" (שם, כא, ז). אולם אפילו היא אינה יכולה לנהוג בגלוי בשרירות לב ובעריצות באווירת הנוהג הישר של המלוכה הישראלית. עליה לחפש צידוק חוקי ככסות למעשיה.
השמירה על זכויותיו של האדם התורה אינה מדברת על "זכויות האדם", כי אם על חובות האדם כלפי הזולת. היא אינה קובעת שלאדם זכות כזו או אחרת, אלא קובעת שהוא חייב לזולת את השמירה על זכויותיו. כך למשל, התורה אינה קובעת כי לאדם "זכות לחיים" אלא קובעת את איסור "לא תרצח" השומר על זכות הזולת לחיים. התורה אינה מרבה להדגיש את הזכות שיכול אדם לתבוע לעצמו, אלא מחייבת אותו להקפיד על יחסו לזולת. כך מקיימת היהדות חברה שמקפידה על זכויות חבריה ובד בבד יוצרת תחושת שיתוף ואחדות; כל פרט בחברה ערב לזולתו.

הזכות לכבוד
מבחינה עקרונית, אין התורה רואה הבדל מהותי בין אדם לאדם דבר אינו מבדיל בין ערכו של אדם אחד למשנהו
▪  ▪  ▪

זכות היחיד לכבוד מודגשת רבות בתורה. מצוות רבות עוסקות בשמירת כבודו של האדם; אף הציבור מחויב לשמור על כבוד היחיד. ההלכה משווה את ביזוי וביוש האדם לרצח - (אדם המתבייש אוזל דמו מפניו כמו שאדם הנרצח אוזל הדם מגופו) - וקובעת כי "טוב לו לאדם שייפול לתוך כבשן האש ולא יבייש את פני חברו ברבים" כך פירשו חכמים את התנהגותה של תמר כלתו של יהודה, שהעדיפה להישרף באש ובלבד שלא ייכלם יהודה.
מבחינה עקרונית, אין התורה רואה הבדל מהותי בין אדם לאדם. דבר אינו מבדיל בין ערכו של אדם אחד למשנהו, זולת המעשים וההתנהגות: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך", חזר הקדוש ברוך הוא לרצות את משה. אמר לו, כלום משוא פנים לפניי? בין גוי ובין ישראל, בין איש ובין אישה, בין עבד ובין שפחה - עשה מצווה, שכרה בצדה".

תאריך:  21/03/2016   |   עודכן:  21/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדמוקרטיה על-פי ההלכה היהודית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שתי הערות
פנחס  |  21/03/16 19:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמיר מסארווה
התנאי הבלתי הולם של תודה תשוחרר, אין בחובו כל תכלית ראויה, לחייב אדם המאמין בחפותו להודות ולהתחרט תוך הכתמת שמו, על-מנת לשחררו, ולא משנה באיזה עבירות מורשע הוא, זהו תנאי שאינו קביל לא משפטית ולא מוסרית
איתן קלינסקי
בסכסוך העקוב מדם שוקד זוג המלאכים יעל ויובל רוט להקמת גשר של תקווה ואחווה אנושית הפעורה משני צדי המחסומים ולחזונם הצליחו לסחוף קבוצה גדולה של מתנדבים
יובל לובנשטיין
רמי לוי מוכר לציבור אשר הכנסתו הפנויה קטנה מהמוצע, במחירים גבוהים מאלה שהוא מוכר לציבור הגר במודיעין, אשר הכנסתו הפנויה גבוהה מהמוצע
עו"ד יוסף ויצמן
שבעה חודשים לאחר כניסתו לתוקף של חוק ההפטרים החדשים, נעשה בו שימוש - כדי לאפשר לקשישה חולה להזדקן בכבוד, בלא נטל חובות שממילא לא ניתן היה לפרוע
יעקב שטרכר
המפקחת על הבנקים משתמשת במילה סיכון בהקשר לבנקים    לבנקאי אסור להעלות מילה זו על דל שפתיו    אם מחליטים להסתכן עם לקוח פירושו שמראש מקבלים סיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il