X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו משתמשים להסברת עמדתנו באמצעי שפיתח האויב נגד הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל
▪  ▪  ▪
"פלשתינים" [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]
מאבק תודעתי
במסע נגדי ארוך, עלינו לעקור מהשורש אותם מושגים המחבלים במאבק התודעתי שלנו שהוא הבסיס להכרה הבינלאומית בזכותנו על הארץ, ולהתחיל לנצח במישור זה.

ההיסטוריון ריכארד מיכאל קבנר, ממייסדי החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים, כתב לפני כ-60 שנה כי הוא רואה את תפקידו כמי שאמור "לבקר את התודעה ההיסטורית העממית... באיזמל הביקורת - וביקורת נתפרשה לו כחקר משמעות הביטויים הרווחים בתודעה העממית שבני אדם משתמשים בהם בלי משים ובלי דין וחשבון על טיבם ומקומם ההיסטורי...".
אפשר לבחון את מידת הרלוונטיות בגישתו של קבנר על-פי המושג השגוי שהשתרש, "פלשתינים", שרבים וטובים משתמשים בו, ומבלי משים יוצרים יש מאין, את מה שהגדיר בשנות ה-60 של המאה ה-20 חבר מפלגת העבודה צבי שילוח, "ההמצאה האווילית של היישות הפלשתינית" (מובא אצל: יוסי ביילין, מחירו של איחוד: מפלגת העבודה עד מלחמת יום כיפור, תל אביב: רביבים, 1985, ע' 73). על כך כבר אמר אלוף פיקוד מרכז יונה אפרת לאחר מלחמת יום-כיפור, כי אנו במו-פינו יוצרים עם חדש.
טעות מוטמעת זו אינה חדשה והיא שגורה על לשונם גם של אלה שמתנגדים להקמתה של מדינה פלשתינית. דוגמה לכך נמצאת בדברים שכתב המזרחן מיכאל אסף, בעיתון "דבר" עוד ב-1968: "קודם כל: מה טיבם של הפלשתינים הללו? האם קיים 'עם פלשתיני'... התשובה היא לא... פרט להתנגדות עמוקה ביותר למדינת ישראל, אין לרב המכריע של הפלשתינים שום רצון קיבוצי-מדיני עצמי".
יש להזכיר כי השימוש במושג "פלשתינה" בעת החדשה החל כבר בשנים הראשונות לכיבוש הבריטי של ארץ ישראל. בספרו של אפרים אבן, "עיריית ירושלים - ערבים ויהודים 1948-1917" (הוצאת מכון אריאל לביטחון ותקשורת ע' 57), מצוין כי ראש העירייה השני של ירושלים, מוסה קאזים "נרשם בקרב בני עמו כאבי היישות הפלשתינית". עם חלוקתה של "סוריה הגדולה" בין צרפת לאנגליה, לאחר מלחמת העולם ה-1, הבין קאזים כי "סוריה הדרומית אינה קיימת עוד. ארץ ישראל היא זו שעליה עלינו להגן". והוא קרא לערבים במאורעות 1920 לשפוך את דמם "על מולדתם פלשתינה".
עקירה מהשורש
רוצה לומר כי ה"פלשתיניציה" של ארץ ישראל ותושביה הלא יהודים נועדה לנגח את המפעל הציוני ולערער אותו בעודו באיבו. מגמה זו לא השתנתה ברבות השנים, כפי שעולה מדברים שאמר בשנות ה-70' של המאה הקודמת זוהייר מוחסיין איש אש"ף על כך ש"העם הפלשתיני אינו קיים. הקמתה של מדינה פלשתינית היא אמצעי להמשך המאבק נגד ישראל". מאחר שכך הם פני הדברים, עולה השאלה, אם נכון לנו להשתמש להסברת עמדתנו באמצעי שפיתח האויב נגד הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.
באשר לטענה כי השימוש במונח "פלשתינים" נועד להבחין בין ערביי יהודה ושומרון לערביי ישראל, הרי שניתן להשיב על כך כי הערבים בעצמם אינם עושים הבחנה שכזו. ראיה לכך נמצאת בתערוכת "התלבושות הפלשתיניות" המוצגת ב"מוזאון האיסלאם" בירושלים, שאליה מגיעים בין השאר תלמידי בתי-הספר הערביים מכל המדינה. התערוכה מציגה תלבושות מרחבי ארץ ישראל: נגב, שומרון, גליל, מישור החוף וחברון. דוגמה נוספת היא תבליט של ארץ ישראל השלמה המוצב בכיכר המרכזית של כפר ערבי בגליל.
כדאי גם להזכיר את זיקתם של כלל ערביי ארץ-ישראל לאומה הערבית, כפי שכתב בועז עברון (בספרו "החשבון הלאומי", אור יהודה: הוצאת "דביר", 2002, ע' 266), שותפו לדרך של אורי אבנרי, כהתרסה נגד רעיון "קיר הברזל" של זאב ז'בוטינסקי: "צריך היה ז'בוטינסקי להבין שמאחורי הערבים הארצישראלים תעמוד תמיד תמיכתו אדירת הכוח של העולם הערבי כולו".
אל מול תופעה זו של אימוץ ושימוש במושגים שעויינים את המפעל הציוני, יש לייסד את "הארגון לשחרור מ'הפלשתינים'". ובמקום להשתמש במלה "פלשתינים", להגיד פשוט ערביי יו"ש או אפילו ערביי השטחים. וכך, במסע נגדי ארוך, לעקור מהשורש אותם מושגים המחבלים במאבק התודעתי שלנו שהוא הבסיס להכרה הבינלאומית בזכותנו על הארץ, ולהתחיל לנצח במישור הזה. זאת, על-פי העיקרון שקבע קבנר באשר לתפקידו של ההיסטוריון ש"כאשר מלמד תלמיד זה הרי תוך כדי מסירת האינפורמאציה העניינית עוסק גם בתיקון תודעתו של הדור".

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא דוקטורנט במחלקה למורשת ישראל ועמית מחקר במרכז אריאל לביטחון ותקשורת באוניברסיטת אריאל.
תאריך:  27/03/2016   |   עודכן:  27/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הארגון לשחרור מ"הפלשתינים"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יהודה -
אבנר צפוני  |  27/03/16 12:24
2
צריך להשתחרר גם מהשמאלנים ל"ת
שרגא  |  27/03/16 14:13
3
המאבק הוא על התודעה
הראל  |  28/03/16 10:22
4
גם ״כיבוש״ ו ״שטחים״ יש לעקור ל"ת
משה מיכאל  |  29/03/16 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
שמעון זיו
אין שינוי בחיינו כלפי הפלשתינים, אולם יש שינו במרכיבים של עמנו, יותר ארגונים יוצאים נגד המדינה, הח"כים הערביים הרימו ראש, הקצנה של ערביי ישראל, תוך שהם לא רוצים להסתפח ליהודה ושומרון, הקצנה של תושבי ירושלים המזרחית ואחרים
חיים משגב
לא יהיה פתרון מדיני - ולא תהיה לערבים "תקווה" מן הסוג שעליה מדבר יובל דיסקין. מה שהערבים רוצים - הם לא יקבלו. המדינה היהודית תישאר כאן לעד
עידן יוסף, איציק וולף
סרטון נוסף שתיעד את התקרית שבה ירה חייל למוות במחבל פצוע מוכיח שהכוחות בשטח היו בטוחים שהמחבל נושא חגורת נפץ    היום הובא החייל לדיון בהארכת מעצרו    דובר צה"ל: הסרטון מדבר בעד עצמו
עידן יוסף
מועצת זכויות האדם החליטה על רשימת עסקים ישראלים ובינ"ל עם קשר לשטחי יו"ש    מועצת זכויות האדם החליטה על רשימת עסקים ישראלים ובינ"ל עם קשר לשטחי יו"ש • נתניהו: "המועצה הפכה קרקס"
משה חסדאי
נכונות ההמון וגם גדוליו להיכנע לתופעות שליליות, התגלתה בכמה הזדמנויות בתולדות עם ישראל, בטענה שהושמעה גם כנגד מרדכי היהודי: דע שאתה מפילנו בחרב הרשע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il