X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביחסי מצרים עם תנועת חמאס חלה הפשרה מסוימת ביחסים אך השלטון המצרי נוקט זהירות רבה ואינו ממהר לפתוח דף חדש ביחסיו עמה. חמאס ממשיכה בקשר עם שלוחת דאעש בסיני למרות הכחשותיה
▪  ▪  ▪
חאלד משעל. ביקש לנתק את הקשר עם שלוחת דאעש בסיני [צילום: AP]

בימים האחרונים מתרבים הסימנים כי תנועת חמאס ומצרים הגיעו להבנות ראשוניות לגבי היחסים ביניהן מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון לאחר תקופה ארוכה של מתיחות שבמהלכה האשימה מצרים את התנועה בפעילות טרור בשטח מצרים בשיתוף עם תנועת "האחים המוסלמים" וארגון דאעש בצפון חצי האי סיני.
בסוף השבוע שעבר שבה לרצועת עזה משלחת של בכירי חמאס בתום סבב שיחות נוסף עם נציגי המודיעין הכללי המצרי בקהיר, קודם לכך קיימה המשלחת התייעצויות עם הנהגת חמאס בקטר בראשותו של יו"ר הלשכה המדינית ח'אלד משעל.
אסמעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר בדרשת יום השישי ב-1 באפריל כי הפגישות בקהיר "היו חיוביות", הוא טען ישנם עוד נושאים שנותרו לטיפול והדגיש כי תנועתו איננה מתערבת בענייניה הפנימיים של מצרים ואין לה שום תפקיד צבאי או ביטחוני בסיני או בכל מקום אחר במצרים.
ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס שהשתתף בפגישות עם נציגי המודיעין המצרי העריך בראיון לערוץ הטלוויזיה "אל-אקצה" ב-2 באפריל כי המגעים עם מצרים יביאו להקלת המצור על רצועת עזה במיוחד בכל הקשור לפתיחת מעבר רפיח.
משלחת חמאס תשוב למצרים לסבב נוסף של שיחות לקראת סוף החודש, נראה כי מצרים איננה ממהרת להתפייס עם תנועת חמאס והיא רוצה להעמידה במבחן המעשה לפני שהיא תעשה צעדים ממשיים בשטח להקלת המצור על הרצועה, בינתיים הפסיקו אמצעי התקשורת המצריים לתקוף את חמאס ואילו במקומות שונים ברצועת עזה הורדו שלטים וסיסמאות שהבליטו את הקשר של חמאס לתנועת "האחים המוסלמים".
העיתון "אלג'רידה" היוצא לאור במפרץ דיווח ב-2 באפריל כי במהלך הפגישות של משלחת חמאס בקהיר נחתם הסכם כתוב בין התנועה למצרים המגדיר את היחסים ביניהן וכי סוכם כי יחסיה של תנועת חמאס עם טורקיה ואירן לא יבואו על חשבון יחסיה עם מצרים.
מהידיעות שפורסמו באמצעי התקשורת הערביים בימים האחרונים ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי ההבנות הראשוניות שהושגו בין חמאס למצרים קשורות לאבטחת הגבול של רצועת עזה עם מצרים שבמסגרתן התחייבה תנועת חמאס שלא להבריח דרך המנהרות נשק ואמצעי לחימה לשטחה של מצרים ולא לבצע בשטח מצרים שום פעילות הפוגעת בביטחון הלאומי המצרי.
הקשר של חמאס עם שלוחת דאעש בסיני
מצרים מוטרדת מאוד מהקשר של תנועת חמאס לארגון של דאעש בצפון סיני הנקרא "ויליאת סינאא" (מחוז סיני) שבא לידי ביטוי בהברחות נשק וסיוע של חמאס לארגון כולל העברת אימונים צבאיים על-ידי פעילי הזרוע הצבאית עז א-דין אל-קסאם והענקת טיפול רפואי לפצועי הארגון בבתי החולים ברצועה.
בסוף השבוע גילה ד"ר מחמוד א-זהאר מבכירי תנועת חמאס כי שלטונות מצרים ביקשו ממשלחת חמאס לרסן את פעילות הארגונים הסלפים ברצועת עזה. לארגונים האלה יש, לטענת מצרים, קשר לשלוחת דאעש בסיני.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-2 באפריל כי כוחות הביטחון של חמאס עצרו לחקירה כמה מחברי הארגונים האלה והזהירו אחרים שלא לבצע פעילות עויינת וזאת כדי לרצות את מצרים, כמו-כן הוגברו הסיורים הליליים של הזרוע הצבאית של חמאס ברחובות הרצועה כדי למנוע מעשי חבלה. בעבר טענה חמאס כי הארגונים הסלפים הם האחראים להטמנת מטעני חבלה במכוניותיהם של פעיל הזרוע הצבאית של התנועה.
ספק רב אם הפעילות הזו של חמאס נגד הארגונים הסלפים בתוך רצועת עזה תספק את המצרים, הדרישה המצרית היא כי חמאס תנתק כל קשר לשלוחה של דאעש בסיני שהינה מסוכנת מאוד והמבצעת על בסיס יומי פיגועים נגד הצבא והמשטרה המצריים באזורי רפיח, שיח' זוויד ואלעריש.
על-פי מקורות בחמאס, ח'אלד משעל יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ביקש מהזרוע הצבאית של חמאס לנתק את הקשר עם שלוחת דאעש בסיני בגלל הפגיעה ביחסיה של התנועה עם מצרים אך בקשתו נדחתה.
היחסים בין הזרוע הצבאית של חמאס לבין ח'אלד משעל מתוחים מאוד והיא מנסה לשמור על עצמאותה, על מקורות המימון שלה ועל קשריה המבצעיים מבלי שתהייה תלויה בחסדי ההנהגה המדינית של התנועה. על-פי גורמי הביטחון בישראל רק באחרונה מינתה הזרוע הצבאית של חמאס את מחמד אבו שאוויש שהנו מפקד שטח בכיר, כאיש קשר לשלוחת דאעש בסיני.
אבו שאוויש שוהה בסיני ומתחזה כעריק של חמאס שהצטרף לשורות דאעש אך בפועל הוא מתאם את פעילות ההברחות המשותפות של חמאס ודאעש.
מצרים הסכימה לנסות וליישר את ההדורים עם חמאס בעקבות לחץ של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז על הנשיא א-סיסי מכיוון שהוא רוצה את חמאס בתוך הציר הסוני כדי למנוע את התפשטותה של אירן. אולם, סביר להניח כי מצרים לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים שלה ותפתח דף חדש עם חמאס רק בגלל שסעודיה ביקשה ממנה לעשות זאת, אם תנועת חמאס תמשיך בשיתוף הפעולה עם השלוחה של דאעש בסיני היא תתקל בתגובה מצרית הולמת.
לכן, למרות כל ההצהרות האופטימיות שמפזרים בכירי חמאס בימים האחרונים על שיפור ביחסים עם מצרים צריך להתייחס לדברים בזהירות, זו הסיבה שמצרים איננה משתתפת בחגיגה התקשורתית של חמאס.

תאריך:  04/04/2016   |   עודכן:  04/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבנות ראשוניות בין מצרים לחמאס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
שלטון בחמאס ברצועת עזה סגר אגודת צדקה פרו-אירנית שפעלה ברצועת עזה ועסקה בהפצת השיעה. חמאס מתרחקת בהדרגה מאירן ומתקרבת לסעודיה כדי שתסייע לה לשפר את היחסים עם מצרים
מנשה שאול
קריאות בעולם הערבי: לא לאלימות, כן לקידמה    השימוש בנשק במישור הפנימי הביא אפוא לקטסטרופה בכל מדינות ערב, ובראשן לבנון שבה התנהלה מלחמת אזרחים שארכה 15 שנה
עומר עינב
כשבישראל מנסים להבין את דברי נסראללה כלפיה, ראוי להתייחס לתמונה הכוללת שברקע הדברים ועל סמך זאת לגזור משמעויות: מהות ההתבטאויות אינה רק אזהרה עבור ישראל, אשר לנזק הצפוי לה במלחמה הבאה, אלא בעיקר היעדר רצון להסלמה ורצון להרחיק את העימות הבא באמצעות הרתעת ישראל
יורם אטינגר
לפי תפישת עולמו של הנשיא אובמה, העניין הפלשתיני עומד ברומו של העולם המוסלמי, ומהווה מקור לתסכול המלבה אלימות בכלל וטרור איסלאמי בפרט
יהודה דרורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il