X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע "אחרי מות"

ואהבת לרעך כמוך

הפרשה מנווטת אותנו ב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" לכינונה של חברה, בה לא יהיה ניצול של אדם בידי אדם - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" חברה בה יש לגיטימיות לתופעה של חברות קבלן, זו חברה שיש בה פגיעה גסה ב"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" ב"לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" וב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ"
▪  ▪  ▪
משיתה על החלש [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

בימים שמתפרסם הדוח השנתי של מכון אדווה, בראשותו של ד"ר שלמה סבירסקי, ממנו ניתן ללמוד שאדני הכלכלה בישראל לא רושתו באפיוני צדק חברתי, יש משמעות רבה לערכים של פרשת השבוע.
פרשת השבוע נפתחת ב"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹש אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט 2). הקדושה של "מַמְלֶכֶת כּוֹהָנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" מחייבת ל"לא תִּקּוֹם וְלֹא תִּטּוֹר" ולמלא את תוכניה הערכיים של המצווה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 18). שמירה על עולם התוכן של "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" מחייב אותנו להתריס נגד מציאות של חלוקה קוטבית בעוגת ההכנסה הלאומית בין עובדים ומעסיקים בחברה הישראלית, כפי שעולה מדוח אדווה.
הקדושה מחייבת קיומה של חברה המושתתת על אדנים של צדק חברתי, אדנים השומרים על זכויותיו של ההון האנושי, של האדם העובד - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִּגְזוֹל, לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר אִתְּךָ עַד בּוֹקֶר" (ויקרא י"ט 13). יש כאן קריאה לקיומה של חברה, בה חייבים להיות יחסי עבודה לא של ניכור חברתי, לא של פערים חברתיים, אלא חברה החותרת למערכת שוויונית. חברה בה לא יהיו חצי מיליון ילדים מתחת לקו העוני.
הפרשה מנווטת אותנו ב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" לכינונה של חברה, בה לא יהיה ניצול של אדם בידי אדם - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ". חברה בה יש לגיטימיות לתופעה של חברות קבלן, זו חברה שיש בה פגיעה גסה ב"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" ב"לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" וב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".
חברה, בה יש לגיטימיות לחברות קבלן, לפגיעה בזכויות של אדם עובד, זו חברה שלמעשה מצמצמת את ערכי "ואָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", זו חברה הנוטלת מהמצווה את נשמתה ומסרסת את כל תכניה.
בירא עמיקה
חברה, בה מנהיגי ציבור יכולים לצרוח מעל כל כיכר ומתחת לכל מיקרופון לעברם של מהגרי עבודה ש"הם סרטן", דורשים "לכלוא אותם במחנות מעצר", "לגרש אותם", מנהיגיה מחללים את הציווי בפרשה שלנו. מחללים את הציווי "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אותו, כְאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 33). והפרשה מזכירה לנו גם את הנימוק "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שם י"ט 33).
למרבה הצער, הכלכלה הישראלית שופעת גילויים של אי-שמירה על הרמה הבסיסית, הנדרשת על-פי קוד הקדושה המופיע בפרשת השבוע. רמת הקדושה ב"לֹא תַּעֲשוֹק אֶת רֵעֲךָ" עולה על שרטון במיוחד, כשמדובר ב"גֵּר הַגָּר בְּתוֹכֵנוּ".
הרמה הבסיסית של "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" מעלה על שרטון של קשיי חיים משפחות מרובות ילדים, הכורעות תחת נטל הקיום, כשמערכת שלטונית הוכיחה, שהיא גם יודעת ליטול מהן את כבשת הרש את קצבאות הילדים, כשיש לחץ של שררה, כמו בתקופת שר האוצר יאיר לפיד.
מערכת שלטונית של חברה פוגעת בערכי הפרשה, כשהיא מתקשה לעלות מס על חברות גדולות, ובנקל משיתה על החלש, נוטלת אמצעי קיום ממשפחה מרובת ילדים.
ואולי יש צורך לרדת מאגרא רמא של שאלות חברתיות גבוהות ולרדת לבירא עמיקת של חיי היום יום. לשאול את עצמנו, האומנם אורחות חיינו ונוהגינו בחיי המעשה תחומים ב-ד' אמות של המחויבות בפרשה שלנו החוזרת ונשנית בתפילה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".
והלוואי ונצטנע מעט ונסתפק בשמירה על המעט בחיי היום יום בכביש, ברחוב ובכל מפגש עם אדם באשר הוא אדם. נהיה ראויים לאמירה "אמר רבי עקיבא...ואהבת לרעך כמוך". אמירה המעוגנת בלבה של הפרשה שלנו.
לבה של הפרשה פועם ערכי סולידאריות חברתית. בלבה פועמת הכמיהה להגמוניה של ההון-האנושי ולא של ההון, שלמרבה מצליח להשתית מציאות של עובדי קבלן, שמספרם הולך וגדל משניה לשנה.

תאריך:  02/05/2016   |   עודכן:  03/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ואהבת לרעך כמוך
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
סטירת לחי לפרשת השבוע
עבודת קבלן  |  2/05/16 11:03
2
הזהרו לכם ממטיפי המוסר
מגיב ותיק  |  2/05/16 13:54
3
דוח אדווה לא מתיחס לעובדי קבלן
ה.א  |  2/05/16 17:14
 
- ה.א לא קרא את דוח אדווה
ה.א קרא?  |  2/05/16 21:11
 
- דוח אדווה הוא דוח חשוב ביותר
ה.א  |  2/05/16 23:38
 
- ה.א , קרא את הדו"ח
ה.א קרא?  |  3/05/16 06:37
 
- האתר של אדווה לא עולה כעת
ה.א  |  3/05/16 22:37
 
- ה.א "צודק"
ה.א "צודק"  |  4/05/16 12:54
 
- ה.א סתם שקרן
למגיב ה.א  |  5/05/16 12:10
4
ארון ספרים יהודי חברתי
קריאה אחרת בספרים  |  3/05/16 09:09
5
לאספסוף ה"פרולטרי" הנגרר אחרי
מגיב ותיק  |  3/05/16 11:19
 
- מגיב ותיק נובח
זהירות   |  3/05/16 19:25
 
- מגיב ותיק נובח
זהירות   |  3/05/16 19:25
6
ארון ספרים יהודי חברתי
בוז למגיבי הימין  |  4/05/16 09:44
7
אחווה יהודית ערבית
ئسيبل  |  4/05/16 19:08
 
- אחווה יהודית ערבית לשנאת ישראל ל"ת
ב.ל  |  5/05/16 07:12
8
''תראה מי שמדבר'' ידידם של....
מהפך 77  |  4/05/16 22:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הצביעות החוגגת: במפלגת האופוזיציה הבריטית, הנושאת את עינה לשלטון, משוכנעים שניתן בהחלט לשנוא יהודים החיים בארץ, מבלי להיות בשל כך אנטישמים
עו"ד ורו"ח שוקי ג'אנה
רשות המיסים מסייעת בלא משים להלבנת הון, כאשר היא מוכנה לאשר עסקות מקרקעין בשווי מופרז - ומבלי לחשוב שייתכן שמדובר בתרגיל מתוחכם שמבצע הנישום על חשבון כולנו
יניב הלפרין
יום הפועלים נתפס כמיושן וכמשויך לשמאל ההולך ומתמעט    אלא שהוא רלוונטי מאוד גם לענף הטכנולוגיות המתקדמות, בו יש שעות עבודה ארוכות, יותר ויותר עובדי קבלן וחוסר ביטחון תעסוקתי    התארגנויות העובדים שהולכות ומתרבות בענף הן הדוגמה הטובה ביותר לכך
אפרים הלפרין
לפני מספר חודשים פורסם כי העיתונאי אבירם זינו חשף מקור עיתונאי, בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות התכנס, ואבירם זינו הוזהר, לפני מספר שבועות חשף איתן הבר את גנדי כמקור מאוד פורה שלו ושל עיתונו, ומה קרה? למיטב ידיעתי כלום! אפס!
אורי שרגיל
היטלר היה ככל הנראה אדם הגון וטוב, נורמטיבי, שניסה לעשות עסקים עם היהודים (מי לא עושה זאת, אפילו הכנסייה) התעצבן עליהם במהלך הדברים ובשל הלחץ שהפעיל השמן המסריח מלונדון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il