X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כבודה של ההגדה לפסח במקומו מונח, אך יש הסבורים שאפשר להוסיף, להחכים ולהרחיב את הדעת. לא בִמקומה אלא בנוסף לה. לא לקפחה אלא להיות לידה. כך נולד הרעיון של מיתולוגיה לשירים של יציאה מעבדות לחרות ושל השתחררות בכלל. זוהי האסופה "הלילה הזה כולו שירה", שערך מרדכי דויד (מודי) כהן ביד מקצועית, מהימנה ואוהבת
▪  ▪  ▪

לפני חודשים אחדים כתבה לי ידידתי נילי דגן, בעלת האתר הספרותי הגדול, המיוחד והנפלא, הצעה לשלב שיר מבין שיריי באנתולוגיה מתוכננת לקראת הפסח, שתכלול שירים ברוח של יציאה לחרות. היא אפילו הצביעה על שיר בו כתבתי על יציאתנו מעירק בהיותי ילד, אותה מכורה רחוקה שעזבנו ללא שוב מתוך ספר שיריי שאותו ייחדתי לכך, "ימים ולילות" - וכיום אכן מצוי בידי ספר עשוי למהדרין: אנתולוגיה של שירי חרות שמתכתבים עם חג הפסח, מופקת לדוגמה וערוכה למופת. לאחר מעשה אין לאלה שהגו אותה וטרחו עליה אלא להיות גאים במעשה שעשו, ולי אין אלא לשמוח ולהיות מסופק על שנטלתי חלק, ולו קטן, בהתהוותה.
"בשירה הישראלית המודרנית אנו מוצאים מאות שירים העוסקים ביציאת מצרים ובנושאים נלווים. ברוב השירים הופכת יציאת מצרים לחוויה אישית-פנימית. סיפור יציאת מצרים משמש ככלי סמנטי וכתשתית טקסטואלית לתיאור הרצון, הניסיונות וההצלחות של הכותבים לצאת ממשברים אישיים אל החרות הפנימית שהם חווים.
"קשיים ומשברים שונים המעיבים על החיים נתפסים כסוג של שעבוד מצרים, הימצאות בתוך מיצר. ההתמודדות עם המשבר וההיחלצות ממנו הן סוג של יציאת מצרים אישית. השירה הישראלית המודרנית מבקשת להתחבר לסיפור המקראי כדי לתת לסיפור האישי הילה מיוחדת. הוד הקדומים והשגב התנכ"י מעלים את המאבק ואת ההתמודדות שעליהם מספרים השירים למקום הרבה יותר עמוק ורב משמעות." (מתוך "מבוא", עמודים 17-12)
לאחר ההקדמה הרחבה והמאלפת של העורך, שציטטתי מספר שורות מתוכה, באים שערי הספר ועושים חלוקה מחוכמת על-פי מהותם של השירים: "ערב פסח", "ליל הסדר", "עבדות", "מכות", "לצאת ממצרים", "לקרוע את הים", "והגדת" ו"אביב וגאולה". אבל לא היה די בכך, ובצד כל שיר מובא מלל שמביא רמז או מבוא לפרשנות ולעתים לפרשנות ממש, ושמראה כיוון לחשיבה רחבה עליו ועל ההדים שיכולים להצטלצל מתוכו - מלאכת מחשבה רבת כישרון ומושקעת היטב שלא ויתרה על שלמותה של האסופה.
יש אפוא באנתולוגיה רשימה מגוונת של יוצרים ששיריהם זכו להיכלל בה: משוררות ומשוררים, צעירים ומבוגרים, ותיקים וחדשים, מוכרים יותר ומוכרים פחות ואולי לא מוכרים כלל, כותבים כמוני, שכתבו על חרותו של אדם וחירותו של עם, ועל אלו חירויות של הגוף ושל הנפש גם.
כי כל אחד וחירותו, כל אחד והעבדות שבחייו. לפי כך כל אחד והחרות שאליה כיוון, כמו שכל קורא יכול להגיע למקרא השירים לפירוש שיצמא לנכון ויאמץ אותו לעצמו. וכמו שרשמתי במקום אחר, כי יכולה זו להיות חרות מכאב או חרות מצער, חרות ממצור או ממצוקה, חרות ממחסור, חרות ממגבלות של גוף, חרות מרחובות אלימים, חרות מגבולות מדממים. חירויות באשר הן, חירויות כאלו ואחרות שמאפשרות חיים שפויים אשר ראוי לנו לחיותם.
אומר כי זוהי אסופה המוגשת מתוך אחריות, בכוונת מכוון, בשליחות ובאהבה. אסופה מוקפדת ורבת טעם שבאה לעורר, להרחיב, להעשיר. זאת לצד ההגדה המסורתית של הפסח וסיפור יציאת מצרים, ככל שהוא עובדה או ככל שמי שרוצה לראות בו משל. אבל, וכמובן, לא אצטט אף לא אחד מבין שבעים השירים המאכלסים את האנתולוגיה, שחג החרות או העבדות במצרים מהדהדים מתוכם. כי אם כן יהיה בזה משום טעם לפגם כלפי כל אותם שישים ותשעת החיבורים האחרים.
עם זאת, מן הדין הוא ומן ההגינות להביא את שמות חברי המערכת, אלה שטרחו על האסופה לצד העורך הראשי ואלה הם: שולי אייזקס, חניתה לרנר, אוסי נויק, אריאלה צים ועדי שרון.
ולאחר הכול, תחזקנה ידי כל אלה שעשו במלאכה.
מרדכי דוד (מודי) כהן, עורך: "הלילה הזה כולו שירה", הוצאת "חבר לעט" 2016, 178 עמודים.

תאריך:  02/05/2016   |   עודכן:  02/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
מגנים מתל אביב הצליחו להסיע רכב מוגן עד לפתח הבית כדי לפנות בה את המסוכנים    לא היה מקום לכולם ברנר סירב להתפנות בטרם יפונו אחרוני המאוימים    רכב ההצלה לא שב עוד
יובל לובנשטיין
נראה את ערוץ הטלוויזיה ו/או העיתון שיעז לפרסם כעת (דקה לפני יום העצמאות - הלוא הוא גם חג הבשר) תחקירים נוקבים על-אודות הבשר הלא מעובד והמעובד ואו הקבב והמבורגר
יוסף כהן-אלרן
"האי", ספרו הדיסטופי הסטירי והאירוני של משה גרנות מספר על מהפכת נשים שהביאה להשתלטותן על-ידי רוב בממשלה, הפעלת סנקציות קיצוניות בחינוכם ובענישתם של גברים שאינם מתנהגים לפי הקו החדש שהן מכתיבות, והגלייתם לאי שבו הן שולטות בם, מתעמרות, משפצות ומחנכות אותם מחדש
שרה אהרונוביץ קרפנוס
ביום 21.04.2016 הגיע אלי דוא"ל ובו הצעה להשתתף בתערוכה במוזאון 'Museo de la Palabra' בספרד, עם שיר/סיפור שהושפעו מסרוונטס, דון קישוט, סנצ'ו פנשה, אלונדו לורנצו "דולצינאה" וכו'. מה כבר יכול להיות, הרהרתי והעברתי להם שירים, שלדעתי מתאימים.
ואז הגיעה ההודעה המשמחת
איתמר לוין
הסיקור בישראל היום של המשבר ביחסים בין ישראל לגרמניה מוכיח בפעם המי-יודע-כמה, שיש לנו עסק עם תעמולה ולא עם עיתונות. הפעם זה בוטה במיוחד, לנוכח חלקו של העיתון עצמו ביצירת המשבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il