X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נאומו המפתיע של הנשיא א-סיסי לא נועד רק להקל את כניסת מפלגת העבודה לממשלת נתניהו. לנשיא המצרי יש שורה של אינטרסים אולם כמו מחמוד עבאס הוא לא יוותר על הקמת מדינה פלשתינית עצמאית שבירתה היא ירושלים
▪  ▪  ▪
א-סיסי. נשיא מצרים [צילום: Julie Jacobson/Associated Press]

בעוד נאומו המפתיע של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי באסיוט ב-17 במאי שבו דיבר על ההזדמנות ההיסטורית להשגת שלום בין ישראל לפלשתינים ועל נכונותו ליטול חלק מרכזי בכך, מתפרש בישראל כצעד מתואם שנועד לסייע בהכנסת "המחנה הציוני" לקואליציה של נתניהו הרי שבעולם הערבי מפרשים את נאומו של א-סיסי כנאום מחושב היטב שמטרתו לנסות ולהחזיר את מצרים לימי גדולתה במזרח התיכון.
עיתוי הנאום הוא חשוב, הוא בא לאחר יותר מחודש ימים מאז שביקרה במצרים משלחת של חמאס אשר נפגשה עם ראשי המודיעין המצרי במטרה להתפייס עם מצרים, כמה ימים לאחר פגישה בקהיר של הנשיא המצרי עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וכמה שעות לפני פגישתו של א-סיסי עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שהגיע לביקור בקהיר. לא מן הנמנע שהנשיא א-סיסי זיהה גם את המגעים הפוליטיים האינטנסיביים בישראל על אפשרות הרחבת הממשלה כהזדמנות מתאימה כדי להעביר את המסר שלו שהיה מתוכנן מראש.
עיתון "אל-אהראם", הנחשב לשופר השלטון הרשמי, פרסם ב-18 במאי מאמר מערכת תחת הכותרת "הזדמנות היסטורית חשובה" שבו הסביר את עיתוי נאומו של א-סיסי.
במאמר נכתב כי דעת הקהל העולמית איבדה את ההתעניינות בבעיה הפלשתינית בעקבות ההתפתחויות במזה"ת, גם היוזמות הבינלאומיות בעניין הבעיה הפלשתינית להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים לא השיגו דבר ולכן זהו העיתוי המתאים להפעיל מחדש את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים במיוחד נוכח "התפשטות הקבוצות "הכופרות" (הכוונה לדאעש ואל-קאעידה) בחלק במדינות האזור והתפשטות ההשפעות הטרוריסטיות לאירופה".
אולם המאמר מציב תנאים לשני הצדדים, לישראל ולפלשתינים כדי להגיע להסדר, שני הצדדים צריכים לנקוט צעדים מסוימים. הפלגים הפלשתינים חייבים להשיג פיוס פנימי והסכמה ביניהם ואילו ישראל צריכה "לעצור את פעולות הייהוד וההתנחלויות ולהיכנס למו"מ רציני ולקבל מדינה פלשתינית עצמאית בגבולות 67 עם ערבויות מספיקות לביטחון לכל הצדדים".
נאומו של הנשיא א-סיסי באסיוט שבו הקדיש פרק נרחב לתהליך המדיני התקוע בין ישראל לפלשתינים הוא הפעם הראשונה, מאז עלייתו לשלטון, שבה הוא מודיע פומבית על רצונה של מצרים ליטול תפקיד מרכזי בכל הקשור לתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים.
מצרים התרחקה מהבעיה הפלשתינית בגלל התהפוכות הפוליטיות הפנימיות במצרים ועליית "האחים המוסלמים" והנשיא מחמד מורסי לשלטון לאחר שבמשך שנים ארוכות שבהן היא הייתה מעורבת בטיפול בנושאים הפלשתינים הפנימיים בין חמאס לאש"פ.
בקיץ 2014 היה למצרים תפקיד חשוב בהשגת הפסקת האש בין ישראל לתנועת חמאס בתום מבצע צוק איתן.
מה מסתתר מאחורי נאומו של א-סיסי?
נראה כי הנשיא המצרי רוצה להחזיר למצרים את התפקיד שהיא מילאה בתקופתו של הנשיא חוסני מובארק במזרח התיכון כדי לנסות ולזכות בסיוע אמריקני מסיבי בתחום הכלכלי והצבאי ובהכרה בינלאומית בשלטונו.
לא מן הנמנע שהנשיא המצרי מנסה להשתמש באמתלה של "המלחמה בטרור" הג'יהאדיסטי כדי לחפות על הצעדים שהוא נוקט בארצו לדיכוי האופוזיציה והפרות זכויות האדם והדמוקרטיה נוכח הביקורת החריפה עליו בארצות הברית.
המשימה העיקרית העומדת כעת בפני א-סיסי היא לייצב את שלטונו נוכח הביקורת הקשה והמחאה החריפה נגדו בעקבות ההסכם שעשה עם סעודיה על העברת הריבונות אליה על האיים טיראן וסנאפיר, הנשיא א-סיסי פועל נמרצות לדכא את תנועת "האחים המוסלמים" ונתקל בקשיים רציניים לחסל את השלוחה של דאעש בצפון חצי האי סיני.
ישנה גם ירידה במעמדה של מצרים בעולם הערבי נוכח ההתפתחויות בלוב, סוריה ותימן, השפעתה נחלשה והנשיא א-סיסי רוצה לשקם את מעמדה. הנשיא המצרי רואה בכך שמצרים תוביל את נושא הקמתה של המדינה הפלשתינית וסיום הסכסוך בין הפלשתינים וישראל את אחד השערים לאפשרות החזרת מצרים לימי גדולתה במזרח התיכון.
אולם, אסור לטעות, מבחינת א-סיסי מדובר בהקמת מדינה פלשתינית עצמאית בגבולות 67 שבירתה היא מזרח ירושלים, זהו הפתרון מבחינתו ואין בלתו, העמדה שלו היא אותה העמדה של מחמוד עבאס בקשר לפתרון הסכסוך.
לכן כל מי שבישראל חושב שלמצרים יש פתרון קסם לבעיה הפלשתינית שאמצעותו ניתן יהיה להשיג פריצת דרך מדינית משמעותית בתיווך מצרי צריך לדעת כי גם מצרים לא פתרון או הסדר שהוא פחות מהקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67 שבירתה ירושלים, מהבחינה הזו אין שום הבדל בין עבד אלפתאח א-סיסי למחמוד עבאס.

תאריך:  18/05/2016   |   עודכן:  18/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האינטרסים של הנשיא א-סיסי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החמישים שנים הבאות בשטחים
gemny  |  18/05/16 09:38
2
רק טרנספר בתשלום!
דניאל143   |  18/05/16 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
ראש הממשלה מברך על הקריאה המצרית לפיוס בין ישראל לפלשתינים    במערכת הפוליטית מעריכים שמבובר במהלך מבוים שנועד לרצות מדינות
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה הביך את צמרת אש"פ וחשף כי התיאום הביטחוני עם ישראל נמשך ללא שינוי. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל אך איננו מגלה לבני עמו את האמת
דרור אידר
תנוח דעתו של חבר הכנסת איימן עודה, הזיכרון ההיסטורי שלנו ארוך משל הערבים
אלברט שבות
יום העצמאות שלהם הוא יום הנכבה שלנו    את זאת נצעק היום ומחר    אנא השתתפו בהמונכם במצעד השיבה, כי זו היא חובתכם הלאומית והמסר שלכם לכובש - עד בוא יום השיבה... עד בוא יום השיבה...
יוני בן-מנחם
אירועי "יום הנכבה" השבוע מעידים על הכוונות האמיתיות של אש"ף וחמאס ומרוקנים את המשמעות מחזון "שתי המדינות". ההתנהגות של צרפת מעידה על צביעות, ישראל איננה יכולה לסמוך עליה והיא חייבת להדק את התיאום המדיני עם ארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il