X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על הלקות השקופה שמשגעת את ההורים, הילדים ומערכת החינוך; ועל הצורך הקריטי במתן מענה במערכת החינוך לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
▪  ▪  ▪
לא קיים מענה נכון לילדים [צילום אילוסטרציה: AP/Carolyn Kaster]
"חם" אבל קר
הפרעת קשב וריכוז הינה הנושא ה"חם" של הנוירופדיאטריה, של הפסיכולוגיה והחינוך, היא זוכה לפופולריות רבה בתקשורת ועדיין במערכת החינוך קיים חסר כואב בידע, בהכשרה ובעיקר בכלים יישומיים

אחד האתגרים הקשים ביותר איתם נאלצים להתמודד הורים לילדים בעלי לקות קשב וריכוז ADHD הוא, היות הלקות - "לקות שקופה". הילד מאותגר-הקשב נראה כשאר הילדים בני גילו, ועם זאת, מתקשה לתפקד ולהתנהג כמצופה ממנו. הוא מפגין קשיים בהתנהגות ובהתנהלות החברתית, בגן ובבית הספר.
מכיוון שאין כל "סימן חיצוני" שמעיד על קיומה של לקות כלשהי (כדוגמת משקפיים, מכשיר שמיעה, משאף בכיס), פעמים רבות נתונים הוריו של הילד מאותגר-הקשב לביקורת ולגינוי מצד הסביבה הקרובה והרחוקה, ומוצאים עצמם מואשמים ומותקפים בשל התנהגותו של ילדם.
בשונה מהתמיכה והחמלה לה זוכים, על-פי רוב, הורים לילדים עם לקויות פיזיולוגיות, הורים לילדים עם ADHD, בהעדר תמיכה מהסביבה, חשים ניכור ובדידות. יתרה מזאת, הם מאבדים ביטחון בכישוריהם ההוריים ומתמלאים ברגשות אשם וכישלון, זאת, למרות מאמץ יומיומי, מתמשך ומתיש שההורים משקיעים על-מנת לסייע לילדם, החל מביצוע משימות יומיומיות שגרתיות כמו קימה, רחצה והכנת שיעורים, ועד למצבים מורכבים וטעונים במסגרות החברתיות והלימודיות ובניית הערך העצמי של הילד.
ההורים, ילדם - ומערכת החינוך
המרחב בו מאפייני הלקות השקופה מתנגשים במלוא העוצמה ואשר מהווה עבור מרבית ההורים את האתגר הקשה והמתסכל מכולם - הוא במפגש של הילד וההורה עם מערכת החינוך.
בישראל 2016, קיים פער מדאיג בין החשיבות הגוברת בהבנה מעמיקה של הפרעת הקשב, לבין הידע לגביה והכלים הזמינים במערכת החינוך. הפרעת קשב וריכוז הינה הנושא ה"חם" של הנוירופדיאטריה, של הפסיכולוגיה והחינוך, היא זוכה לפופולריות רבה בתקשורת ועדיין במערכת החינוך קיים חסר כואב בידע, בהכשרה ובעיקר בכלים יישומיים.
שכיחות ADHD הולכת ועולה, ומרבית הילדים לומדים במסגרות החינוך הרגיל. רובם עתירי יכולות, אנרגטיים, מוכשרים, בעלי יכולות שכליות טובות וחשיבה ייחודית (חושבים "מחוץ לקופסא"). אך יכולותיהם לרוב לא מגיעות לידי מיצוי בשל קשייהם - אימפולסיביות, מוסחות, קשיים בוויסות רגשי, במיומנויות חברתיות, בהתארגנות ובפתרון בעיות. מקור הקשיים הינו נוירולוגי אורגני וניתן לאפיון באזורים שונים במוח.
קשיים אלו מצויים בהתנגשות הרת קושי וסיכון עם מאפייני הדרישה הלימודית והחינוכית בתרבות שלנו. מאותגרי-הקשב נדרשים מתחילת דרכם במערכת החינוך לתפקוד אשר מעמת אותם באורח חריף עם אזורי הקושי שלהם.
תפקודם לאורך היום אינו עקבי. במצבים שונים, הילדים מאותגרי-הקשב מצליחים לגייס עצמם לפעול באופן מיטבי. כאשר מידת העניין יורדת ו/או רמת הקושי עולה - הם מתעייפים ואז רמת התפקוד שלהם יורדת ורמת התנועתיות ותגובתיות היתר שלהם עולות בהתאמה.
תסכול, שחיקה וחוסר אונים
כאמור, בשל היות לקות זו "לקות שקופה" ומכיוון שהתפקוד משתנה ותלוי מצב ומידת עניין ומוטיבציה - מתקשה הסביבה להבין את התנודות בתפקוד, מתייחסת בביקורתיות לילד "שלא מתאמץ מספיק", ומתקשה בהתאם לתת מענה נכון ומותאם לילד.
מורים נדרשים לתת מענה רחב ומגוון, בו זמנית, למספר רב של ילדים, שלחלקם צרכים ייחודיים. קיים, כאמור, פער רחב בשדה החינוכי בין ההכרה בקיומה של לקות קשב וריכוז לבין העדר כלים רלוונטיים למורים לניהול כיתה באופן מיטיב הכולל מענה מותאם לילדים בעלי ADHD. בפער זה נלכדים המורים, הילדים וכמובן גם הוריהם. נפגעים נוספים הם, כמובן, התלמידים שאינם מאותגרי-קשב.
מצב זה מוביל לשחיקה אצל הילדים והוריהם, כמו גם אצל המורים, שחווים תסכול וחוסר אונים. במפגש בין ההורים של ילד עם ADHD לבין הצוות החינוכי - נוצר מצב בלתי נמנע של תחושות אשמה והאשמה הדדיות. על-פי רוב, לשני הצדדים חסרים ידע, הבנה וכלים למתן מענה מותאם ויעיל.
כל זאת למרות שקיים גוף ידע רחב, מתוקף מחקרית ותפקודית, מאורגן, מובנה ויעיל, אשר פותח בארבעים השנים האחרונות, בכל הנוגע לכלים אפקטיביים ולהתמודדות יעילה ומותאמת של המערכת החינוכית.
באופן לא מותאם לתחומים רבים בהם מדינת ישראל - כמדינה מפותחת ומתקדמת - מובילה ותורמת מהידע הקיים כאן גם לארצות אחרות בעולם - בתחום זה של מענה חינוכי מותאם ADHD, הידע הקיים לא הוטמע לכדי ביצוע במערכת החינוך.
ישנו צורך קריטי ודחוף להכניס את הידע אל תוך מערכת החינוך באופן מעשי, כך שיהיה גם בר ביצוע, לפתח תהליכי הכשרה וכלי עבודה שיוטמעו לתוך העבודה החינוכית היומיומית עם ילדים מאותגרי-קשב.
יישום הידע יסייע לכל הנוגעים בדבר - ילדי ADHD שיקבלו התייחסות מתאימה, ילדים ללא ADHD שמרחב הלמידה שלהם יתפנה, והמורים וההורים שתסכולם יפחת. מהלך כזה יחסוך השקעת כספים רבים ומיותרים, הן של ההורים והן של המדינה, וישפר את איכות החיים בבית הספר.

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית ומטפלת משפחתית. מומחית בטיפול מוכוון ADHD לילדים ולבני נוער. תשתתף בכנס הפרעות קשב וריכוז שיתקיים על-ידי הפורטל לתזונה בריאה Eatwell והוצאת הספרים פוקוס ב-17.6.16 בתיאטרון גבעתיים, וייחשפו בו מגוון שיטות טיפול, מחקרים וטיפולים בתחום. למידע נוסף: [קישור]
תאריך:  24/05/2016   |   עודכן:  24/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי הלקות השקופה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הפתרון הוא לא נקודתי
taldal  |  25/05/16 11:37
2
עוד "מומחית" שלא יודעת כלום
שלומית בונסוקה  |  26/05/16 22:18
3
כתבה שיקרית ומסוכנת...
סטפן  |  26/05/16 22:51
4
זו ממש לא לקות, אלא סחר מכר
לולית  |  27/05/16 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופטת אספרנצה אלון נשלחה למילוי מקום בתחום פשיטות הרגל, ולא התביישה להיעזר בידע של עורכי הדין. לצד זאת, היא מפגינה תשומת לב לפרטים ומנהלת את הדיונים ביעילות
יובל לובנשטיין
אמרו לי שזה חשוב מאוד, שכן בלעדיו חברות הביטוח לא יוכלו לדעת את שווי הרכב לצורך פיצוי
רוברט גולדפלד
צבע האומברה מתחיל מתחת לשורשים    אין חוק להתחלת גוון האומברה, אבל מדובר על גיוון הדרגתי מהשורש עד הקצוות בגוון שמתחיל כהה ומסיים הרבה יותר בהיר
יוסי הטוני
המייסד והמנכ"ל הנמרץ התחיל מהלוואה של 1,000 דולר להקמת דל בגיל 19 והביא אותה להיות החברה המשגשגת שהיא כיום    בימים אלה הוא מבקר בישראל
ניר אבנעים
ההתחברות למרחב הוירטואלי דרך משחקי וידאו, קונסולות ומחשב הוא חלק אינטגרלי מעולמם של הרבה מאוד גיימרים שמבקשים ללכת עד הסוף לא רק עם הג'וייסטיק ביד אלא גם עם משקפי מציאות מדומה שיאפשרו להם ממש להרגיש אחרת, בעולם אחר ויתנו להם כלים להרגיש מחוץ למציאות האמיתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il