X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"רק רציתי להגיד", ספר ביכורי שירתה של אסתי בר, ספוג בדם שזלף מלבה, לפי כך בחרתי להתמקד בשירת הלב הזה, שירים שבם היא מדברת עליו ואליו, לזה שעשה כפי שעשה, שפצע אותה והניח לאותה זליגה של דמה לנבוע
▪  ▪  ▪

הָכֵּיצַד תּוּכְלִי לָעוּף
שָׁאֲלוּ אוֹתִי
פְּעָמִים אֵין סְפֹר,
וּכְנָפַיִךְ חֲצוּיוֹת
קְרוּעוֹת וִיבֵשׁוֹת.
(מתוך "צפור פצועה", עמ' 10)
ומדוע שואלים אותה כך? בשורות המוגנבות בשיר זה או אחר, כך גם בהקדמה הקצרה בספר ועל גבי עטיפתו האחורית, מוסברת פחות או יותר הטראומה הגופנית שעברה אסתי בר, השיקום הארוך שעברה והמצב הפיזי שמשרך אותה עדיין בהליכותיה. לפי כל אלה השאלות הן רלוונטיות, אך הנה מצאה את הכוח ואף הגיעה להחלטה ונוצר בה הדחף לכתוב את הדברים. נראה שצימחה כבר גידים חדשים לאברותיה.
אלא שכך או כך צר לי שעוד ספר שירים נולד מכאב. ואולי יש מקום לשאול אם הכאב שווה בערכו לשירה הפורצת. אם יש איזון מסוים, שיווי ערך לכאב, או שמא יכולה הייתה הכותבת לוותר עליו ברצון. בכל מקרה, גם הכאב וגם הספר הם עובדה קיימת, וכנראה יש נכון בקלישאה הידועה כי כאשר נסגרת הדלת נפתח לנו חלון. הנה כך:
שֶׁקֶט
בְּנַפְשִׁי מְהַלֵּךְ
בְּרֶגַע בּוֹ מַקְלִידוֹת אֶצְבְּעוֹתַי
בַּמִּקְלֶדֶת בְּרַעַשׁ.
הַמִּלִּים שֶׁנֶּחְנְקוּ שָׁנִים
מִתְפַּיְּסוֹת עִמִּי. עָלַיִךְ
כָּל רֶגֶשׁ צוֹרֵב בְּעוֹרִי, נִרְדַּם.
(מתוך "גן עדן אבוד", עמ' 14)
אודה, לא התפרשה לי המילה "עלַיךְ" בשורה לפני אחרונה. ולעניין השיר, זוהי אולי ארספואטיקה, אבל זהו גם ביטויו של החשש מפני התחלה של דברים והשלמה עם עולם ישן. והנה כך באים השירים, דרך אותו "חלון" שנפתח. אך עליי לומר כי אלה אינם אחידים, לא בתוכניהם ולא בסגנונם - מבלי שיהיה בכך משום רע כלשהו - כי ספר שירים אינו חייב להיות חטיבה מהותית או סגנונית אחת. לפי כך יש בו את שעריו השונים. אלא שאני בא לומר שרמת השירים אינה אחידה ולא באחד ניכרת הראשוניות, הבוסריות וחוסר זרימה מספיקה. עם זאת ידוע שמעטים הספרים שבם השירים שומרים על רמה אחידה, וכאן אלה שנוגעים בו, בגבר ההוא, כמו שירים אחרים שבינה לבינו ובינה לבין עצמה מעלים את המפלס. אלה נעשים רוגשים ומרגשים יותר ומתלבים בניסוחיהם.
אֲנִי נוֹשֵׂאת
אֶת גּוּפִי עִם חֲצָאִית מִינִי
וְעַל רַגְלַי גַרְבִּיוֹן עוֹר שָׁקוּף
מְפַחֵד לִפֹּל
לְכִסֵּא הַמָּוֶת
("פחד", עמ' 17)
אותו חום שבה מרתיע אותה עכשיו. הנה יש בה הפחד מפני כניסה לעולם חדש, אחר, שונה. עולם שאינה יודעת איך נראה ואיך תמצא את עצמה שם, ובוודאי מי שנשבר גופה חוששת מכך. שיר קצר זה מחדד לנו ובא לחדד כמובן את תחושותיה של הכותבת עצמה, שמחפשת מחדש את נשיותה שנותרה בסימן שאלה לפחות בעיניה שלה. אולם חיים שונים אינם כיסא של מוות, כפי שהיא כותבת, מבוהלת, אלא שעצם לקיחת עצמה אל מקום אחר מולידה בה את הפחד. ועולם חדש, זה שנובע עכשיו, עולם של יצירה, אם מפניו היא פוחדת הרי שאינו ערסל של מיתה. זאת אנו יכולים לומר לה. השירה וניסיון השירה אינם אלא ביטויו של אותו מצב חדש שהיא נתונה בו, ביטוי של אותה ישות שהיא רוצה לבנות לעצמה. היא רוצה כי נכפה עליה להיות אישה אחרת. לחיות את החיים האחרים שיש לה עכשיו, והיא מנסה ל לבוש תדמית עצמית חדשה.
ויש סיבות לכך - כי גברת בר באה אל השירה מתוך טראומה גדולה, ששינתה את חייה ואת תחושותיה ואת יכולותיה הפיזיות, ולפי-כך גם הנפשיות - דברים שלמדתי מתוך ההקדמה הקצרה ומתוך הדפים שנלוו אל הספר שהגיע לידיי - כי מי שהיה לצדה הנה התרחק ממנה לאחר נפילתה. דהיינו, התרחק מן האישה החדשה שהפכה היא להיות. טראומה אחת אחרי רעותה. מכה אחרי מכה.
בִּקַּשְׁתִּי הֱיֵה לִי חָבֵר
אַשְׁקֶה צִמְאוֹנְךָ בְּמֵי גֶּשֶׁם זַכִּים
אֲקַשֵּׁט יוֹמְךָ בַּעֲנָנִים
יֹפִי וְצֶבַע שֶׁלֹּא הִכַּרְתָּ
אַשְׂבִּיעַ נַפְשְׁךָ הָרְעֵבָה
מִפְּרִי הָאָרֶץ
וְלֹא תַּשִּׁיר דִּמְעָה מֵעֵינֵיךָ.
מָחָר יַפְצִיר בָּנוּ אוֹר הָאָבִיב.
("ביקשתי", עמ' 61)
אני מתרכז בשירים שהיא כותבת אליו, עליו, בגללו, בעטיו, אולי בכמיהה אליו ובכמיהה למי שהיא הייתה. זוהי כמיהה שאין לה פותר ובכך כאבה ונכונותה למחול, כדי לזכות בתחושה הטובה או בחלקה של אותם רִגְשות אהבה שהיו לה. של אותם חיים שהיו חייה.
אני לא מתעכב על השירים האחרים על-אף חשיבותם לה, שירים הם היסטוריה אישית; שהם סיפור משפחה; שהם עניין פרטי שאין בו כדי לצאת אל לב הרבים כמו שירים אחרים. איני בא להסתכן ולומר כאן שכשלעצמם אינם טובים, כמובן. אך זהו מבחנן של שורות כתובות, שבן אנו הכותבים פעם מצליחים יותר ופעם פחות, פעם כן ופעם לא: לצאת מן הפרטי אל הכללי. לצאת מן האדם אל העולם. לצאת מהכאב האישי ולגעת בכאבם של אחרים. כדי שיוכלו לפרש את הדברים כאילו יכלו אלה להיות הדברים של עצמם, ולפחות שייגעו בעצב אחד או שניים של נפשם, אולי אפילו לזכך אותם. בשירים שאסתי בר מכוונת אליו, אל האיש שהיה לה, אכן עולים אדים של יציאה החוצה, אל תחושות שיכולות להיות גם שלנו, לגעת בעצב זה או אחר שבנו.
בֵּין שִׁבְרֵי הַמִּלִּים וְקֶצֶב צְעָדֶיךָ
וּנְקִישׁוֹת לִבְּךָ הַכְּבֵדוֹת וְהַמְּבֻלְבָּלוֹת
הָיִיתָ לֹא בָּרוּר, כְּמוֹ מְשׁוֹטֵט בַּאֲפֵלָה.
בְּחֹרֶף אֶהְיֶה שֶׁלָּךְ, לָחַשְׁתָּ בְּהַבְטָחָה.
חִכִּיתִי כָּל הַשָּׁנָה, בִּקִפְלֵי יָמֶיהָ,
לַלַּיְלָה בּוֹ יִשְּׁקוּ שְׂפָתַי עֵינֵיךָ
וַעֲנָנִים אִחֲרוּ לָבוֹא.
(מתוך "חורף אפור", עמ' 54)
ונשאל, מאין לה הסלחנות הזאת? הנכונות הזאת? אין זאת אלא שידעה אהבה גדולה, גדולה כגודל שברה, וזו מסרבת להניח לה. אם קרה לה אסון ותוצאתו היא נטישה של בן הזוג, הרי ייתכן יותר מהסבר אחד. בן הזוג יכול היה לאבד את המשיכה אליה עקב מצבה, אחרי הרגעים שהוא חווה בהתרסקותה, רגעים שאהבתו הופכת לחמלה ומרחיקה ממנו את האישה שהייתה. אפשרות אחרת היא חוסר היכולת לשאת את המראה הנוכחי שלה, לחזות בהתייסרותה של אשת חיקו - נטישה שהייתה תוצאה של חולשה וחוסר יכולת נפשית לעמוד במצב החדש שנוצר. נראה, על פניו, שהתרחקותו יש בה מן המצב הכואב שנוצר, שלא היה יכול לעמוד בו. מן הבהלה שאחזה בו. כי הרצון לסלוח מחלחל בה.
רַק אֲנִי יָדַעְתִּי
אֶת גֹּדֶל אַהֲבָתְךָ
הַמְּכַסָּה אֶת עֵינֵיךָ
בַּעֲדָשׁוֹת הַמִּשְׁקָפַיִם.
רַק אֲנִי יָדַעְתִּי
אֶת שִׁבְרֵי חַיֶּיךָ
הַתְּלוּיִים בִּדְמָעוֹת
עַל לְחָיֶיךָ.
רַק אֲנִי יָדַעְתִּי
שֶׁנֶּעֱלַמְתְּ בִּידִידוּת
לֹא בְּרוּרָה
בְּחֻצְפָּתָהּ.
רַק אֲנִי יָדַעְתִּי
שֶׁאַתָּה עוֹמֵד שׁוּב
מוּל פֶּתַח בֵּיתִי
נָבוֹךְ קִמְעָה
וְאָהַבְתִּי.
("רק אני ידעתי", עמ' 67)
(וארשה לעצמי דברים: אני תוהה על כמות ספרי השירה שיש בם את הכאב הזה של האהבה, כאב הנפש או כאבו של הגוף, ורוב רובם של הספרים האלה הם משל נשים שקמו להיות משוררות באמצע החיים. אולי אני טועה, אך מיעוט ספרי שירה, יחסי כמובן, של גברים משוררים, לפחות ממה שאני מכיר ונתקל בם, נובע אולי מחוסר פתיחות ונכונות להודות בכאב, או מאידך בנטייתן של נשים להיפתח, לשורר על מצוקותיהן ולמצוא בכך שיתוף והקלה).
גם אסתי בר תוהה על כך בספרה. היא חשה בזאת, ונראה שאפילו השירים עצמם, שאינם אלא ישותה שלה מבקשים כבר למצוא הקלה ולשמוח. כמו רצונה שלה וכמיהתה להישלף מהמצב שנכפה עליה והסיט את חייה. לפי כך ובעקבות זאת אסיים את הרשימה בשיר שיש בו אופטימיות, ויש בו שוב מן הארספואטיקה שהציצה לכאן בתחילת הרשימה:
וְקָמוּ הַשִּׁירִים
לִקְרַאת עֶרֶב
חָנוּ בְּפִנַּת הָרְחוֹב
דָּנוּ יָמִים שְׁלֵמִים
לְלֹא מוֹרָא
הִתְחַנַּנּוּ בְּנַפְשָׁם:
שִׁירִי לָנוּ שִׁיר שָׂמֵחַ
שִׁיר הוֹדָיָה
לִקְרַאת הַמָּחָר.
("וקמו השירים", עמ' 78)
אך המחר הזה כבר היה אתמול - וגברת בר הנה כתבה עליו. כמוהו כמו להכות בשדים שקמו עליה. ואנו נברך אפוא על מחר חדש, בתקווה שיהיה טוב עוד יותר.
  • אסתי בר: "רק רציתי להגיד", הוצאת המחברת 2016, 87 עמודים.

תאריך:  30/05/2016   |   עודכן:  30/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אסתי בר / Esti Bar
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דברים שרצתה לומר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה מרתקת ויפה
יהודית מליק-שירן  |  30/05/16 16:04
2
משוררת רבת קסם
דויד מנשה  |  31/05/16 09:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תמר טוכלר
הבאר שרדה את הריסת מבנה בית הבאר בשנות השמונים, עת החלו עובדי עיריית "תל אביב" להרוס את האתר מבלי שהיו מודעים לחשיבותו ברמה הלאומית
איתמר לוין
שלוש הערות בעקבות סיום חקירת המשטרה בפרשת מעונות ראש הממשלה: מה הסיכוי שיהיה כתב אישום נגד שרה נתניהו, הפארסה שבהודעת המשטרה ומדוע התיק הזה לא יפיל את בנימין נתניהו
אלעזר לוין
ענבל אור ואורן קובי התעשרו במהירות, הקימו חברות, מכרו חלומות במקום נכסים עם בטחונות, פיתו לקוחות, העבירו עשרות מיליונים מהחברות לכיסם הפרטי ובזבזו ללא חשבון – מכוניות, שעונים, טיסות לחו"ל - עד שהאמת התגלתה
עליס בליטנטל
כשהזמרות הנפלאות שכולן בוגרות בית צבי בעברן, מתכנסות יחד לערב של שירים ממחזות זמר אמריקנים, הקהל זוכה לקורטוב של נחת. תיאטרון רמת גן מתאים ככפפה להעלאת מחזמרים וראוי להרבות בהם
יהודה קונפורטס
ד"ר קרנית פלוג הצטרפה בשבוע החולף למתריעים מפני המחסור בעובדים בתעשיה והצורך ביותר בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, כדי למלא אותו    אלא שיש תלמידים שלא אוהבים את זה - ויצאו בקמפיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il