X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצרים יוזמת פיוס בין יו"ר הרש"פ לבין יריבו הפוליטי המר מחמד דחלאן. ירדן ומצרים חוששות מהשתלטות של האיסלאם הקיצוני על הגדה והרצועה לאחר פרישתו של מחמוד עבאס מהחיים הפוליטיים
▪  ▪  ▪
אחמד קריע. מינוי זמני [צילום: AP]

העיסוק בסוגיה מי יירש את מחמוד עבאס בתפקידו כיו"ר הרש"פ איננו מעסיק רק את הפלשתינים בשטחים אלא גם את מדינות ערב ואת מנהיגיהן, במיוחד אותן המדינות שיש להן גבול משותף עם רצועת עזה ועם הגדה המערבית שהן מצרים וירדן החתומות גם על הסכם שלום עם מדינת ישראל.
האינטרסים של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ושל המלך עבדאללה הם דומים, הם מעוניינים בחזרה של הרש"פ לשלוט ברצועת עזה ובחיזוק שליטתה בגדה המערבית. שניהם מודאגים מהתחזקות האיסלאם הקיצוני, השתלטותה האלימה של תנועת חמאס על רצועת עזה והפיכתה לבסיס טרור גדול והחתירה המתמדת שלה להשתלט גם על הגדה המערבית.
מצרים וירדן מודאגות מהיחלשותה של תנועת פתח והעומד בראשה, והאפשרות שיורשו של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ יהיה מתנועת חמאס או דמות חלשה אחרת מתנועת פתח שלא תדע לשלוט היטב בשטחי הגדה ותאפשר לאיסלאם הקיצוני להשתלט עליה בהמשך, דבר שמסכן את היציבות במצרים ובירדן. תפיסת הביטחון של מצרים גורסת כי אחדותה וחוזקה של תנועת פתח הינן אינטרס המשרת את הביטחון הלאומי המצרי ולכן יש לפעול ולסייע להנהגה הפלשתינית להשיג את המטרה הזו.
יוזמה מצרית לפיוס בין עבאס לדחלאן
לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי יש יחסים הדוקים עם מחמד דחלאן, בכיר הפתח לשעבר ויריבו המר של מחמוד עבאס. סוד גלוי הוא בעולם הערבי שנשיא מצרים רוצה לראות במחמד דחלאן את יורשו של מחמוד עבאס. דחלאן נאלץ לעזוב את השטחים ב-2011 בעקבות סכסוך אישי חריף עם מחמוד עבאס שהרחיקו משורות תנועת פתח ואף דאג להעמידו לדין שלא בפניו בפני בית משפט פלשתיני באשמות שחיתות.
דחלאן הפך לאיש עסקים גדול בעולם הערבי והוא גם משמש כיועץ לשליט מאע"מ הנסיך מחמד בן זאיד. אתר האינטרנט של חמאס "אל-רסאלה" מסר ב-30 במאי מפי עדלי צאדק, חבר המועצה המהפכנית של פתח, המקורב למחמד דחלאן, כי מצרים גיבשה הצעה לפיוס בין מחמוד עבאס למחמד דחלאן וכי דחלאן הסכים לה בתנאים מסוימים. על-פי הדיוווח גם מאע"מ מעורבת במאמצי הפיוס.
מקורביו של מחמוד עבאס מכחישים את הדיווח הזה וטוענים כי שובו של מחמד דחלאן לשטחים כלל איננו עומד על הפרק. יחיא רבאח, חבר המועצה המייעצת בפתח והמקורב למחמוד עבאס אמר לאתר "אלרסאלה" כי "מחמד דחלאן הינו פקיד ביטחוני במאע"מ שאין לו קשר לזירה הפלשתינית וכי מאע"מ איננה יכולה להתערב בעניינים הפנימיים של הפלשתינים".
על-פי גורמים בכירים בתנועת פתח נראה כי גם ירדן מעוניינת בכך שמחמד דחלאן יהיה יורשו של מחמוד עבאס. דחלאן ביקר בחשאי בירדן לפני שבועיים ונפגש עם גורמים המקורבים לצמרת השלטון, כשנודע הדבר למחמוד עבאס הוא רתח מזעם. בחודשים האחרונים גברה המתיחות בין ירדן לרש"פ לאחר שמחמוד עבאס פעל מאחורי גבה של ירדן והביא לטרפוד הסיכום בינה לבין ישראל על הצבת 55 מצלמות ירדניות במתחם הר-הבית בירושלים.
יורש זמני
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מוטרד מאוד מהבחישה של מדינות ערב מאחורי הקלעים בקרב הירושה הפלשתיני. לאחר שחברים בכירים בפתח ובראשם ג'בריל רג'וב ותוופיק טיראווי הצליחו לסכל את כוונתו למנות את ד"ר סאיב עריקאת ליורשו, הודיע לאחרונה מחמוד עבאס לוועדה המרכזית של פתח כי הוא שוקל למנות את אחמד קריע (אבו עלאא'), חבר הוועדה המרכזית הוותיק ביותר ומאדריכלי הסכם אוסלו, באופן זמני לראש התנועה ולתפקיד יו"ר הוועד הפועל של אש"פ ואת נשיא בית הדין החוקתי לתפקיד נשיא זמני לשישה חודשים עד לעריכת בחירות בשטחים.
הרעיון הזה של עבאס, שהוצג בנימוק של ניסיון למנוע וואקום שלטוני ברש"פ, נתקל בהתנגדות קשה מצד חברי הוועדה המרכזית של פתח וגם מצידן של מצרים וירדן. על-פי סקרי דעת הקהל, בכיר פתח מרוואן ברגותי המרצה עונש של מאסר עולם בכלא הישראלי, הוא המועמד המועדף על תושבי השטחים לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.
ד"ר סאאב עריקאת הודיע על תמיכתו במועמדותו של ברגותי אך מחמוד עבאס ובכירים אחרים בפתח מתנגדים לה, גם מנהיגי מצרים וירדן מעריכים בסבירות גבוהה כי ישראל לא תשחרר מהכלא את ברגותי, הנחשב לסמל הטרור של האינתיפאדה השנייה, וכי הוא לא יוכל לתפקד כיו"ר הרש"פ מתוך הכלא הישראלי.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודאג מאוד מהבחישה של מנהיגי ערב בסוגיית יורשו בתפקיד אך איננו יכול למנוע זאת, הדאגה העיקרית שלו היא איך להבטיח ירידה בטוחה מהבמה הפוליטית מבלי שיורשו יתנכל לו ולשני בניו שהינם אנשי עסקים גדולים וקיים חשש שיואשמו במעשי שחיתות ועבירות כלכליות לאחר פרישתו.
למחמד דחלאן יש תמיכה חזקה במצרים ובירדן, במאע"מ ובמחנות הפליטים בצפון הגדה ובלבנון אך חזרתו לשורות פתח מצריכה הסכמה של חברי הוועדה המרכזית של פתח החוששים מכוחו ושחלק מהם רואים עצמם כיורשים פוטנציאלים של מחמוד עבאס. כרגע הפיוס בין מחמוד עבאס למחמד דחלאן נראה כבלתי אפשרי ולמעשה עבאס הינו היחיד שיכול להחזיר את הלגיטימציה לדחלאן. אולם דחלאן איננו מוותר והוא פועל בדרכים שונות לנסות ולהתפייס עם עבאס.
ההערכה בשטחים היא שגם לישראל ולארצות הברית יש השפעה על זהות יורשו של עבאס, ישראל טוענת כי איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של הרש"פ אך ברור שיש לה העדפות מסוימות לגבי היורש והיא יכולה לנקוט צעדים בשטח במידה שיורשו של עבאס יהיה אדם המהווה סכנה ביטחונית לישראל.

תאריך:  31/05/2016   |   עודכן:  31/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינות ערב בוחשות בקרב הירושה ברש"פ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אליקים העצני
אני כן מאמין לנתניהו שהוא מתכוון למה שהוא אומר ועושה במהלכים האלה ואינני מתנחם בתירוץ המביש, שכפי ששיקר לבוחריו כך גם ישקר לערבים. ההבדל הוא, שמהתחייבויות בינלאומיות לא יתנו לו להתחמק
איתמר לוין
קובע: לנוכח העלייה בנסיונות להבריח חומרים העשויים לשמש את חמאס - מותר לשר הביטחון להחרים לא רק את החומרים האסורים, אלא גם את הציוד ששימש לנסיון ההברחה
איתמר לוין
השופט משה דרורי מותח ביקורת על כך שהפרקליטות מתעלמת ממתחמי הענישה שנקבעו ומנסה בכל תיק להמציא את הגלגל מחדש    קובע: הנחיות חדשות של ניצן אינן מצדיקות התנהלות זו
איתמר לוין
עורכת הדין הבולטת בהגנה על מחבלים טענה, כי יש להקל בעונשו של פלשתיני שתכנן לפגוע ביהודים - כולל פייגלין וגליק - משום שחשש מפני השתלטות על אל-אקצה
יוני בן-מנחם
אירן התפייסה עם ארגון "הג'יהאד האיסלאמי" והבטיחה לחדש לו את התמיכה הכספית    מדובר בהתפתחות מסוכנת המעידה על כוונה אירן להגביר את מעורבותה בנעשה בשטחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il