X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מדוע מסתיים חג הסוכות בשמיני עצרת? בהיות והקב"ה אומר לעם ישראל קשה עלי פרידתכם התעכבו עמי עוד יום אחד
▪  ▪  ▪
שמות רבים לחג [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חג השבועות הבעל"ט הוא החג היחיד שאינו תלוי בתאריך, הוא חל תמיד ביום החמישים לספירת העומר. הוא גם שונה משאר המועדים שבכולם קובעת התורה את היום כמקרא קודש ולאחר מכן מציינת את הקורבנות המיוחדים לאותו מועד. כך למשל על חג המצות נאמר: "ובחמישה עשר יום לחודש הזה חג המצות לה'... ביום הראשון מקרא קודש יהיה לכם" (ויקרא כ"ג, ו'-ז'). כמו-כן לראש השנה (כ"ד-כ"ה), יום הכיפורים (כ"ז) וחג הסוכות (ל"ד-ל"ו), אך לא כן בחג השבועות שעליו נאמר: "וספרתם לכם ממחרת השבת... עד ממחרת השבת תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה... ביכורים לה'..." (ט"ו-כ"א). אין שום זכר למקרא קודש.
יתרה מכך, בניגוד לשאר המועדים חג השבועות חל רק יום אחד ומכונה בשמות רבים כאשר כל שם מבטא פן אחר בתכניו ובמהותו של החג.
להלן חלק משמותיו של החג כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתכנים ובמסורת:
חג השבועות - על-שם שבעת השבועות שסופרים מיום ראשון של חול המועד פסח (ט"ז בניסן) ועד ו' בסיוון שבו חל החג.
חג ביכורים - על-שם עונת הביכורים המתחילה בחג השבועות, עונה שבה כל אחד מעם ישראל מצווה להביא את ביכורי פירותיו לפני ה' בבית המקדש.
חג הקציר - על-שם עונת קציר החיטים המתחילה בתקופה זו.
יום החמישים - על-פי המובא בספר ויקרא: "וספרתם לכם... תספרו חמישים יום"(כ"ג, ט"ו-ט"ז).
חג מתן תורה - על-פי המובא בתפילות החג "יום חג השבועות הזה זמן מתן תורתנו", בתורה לא צוין בפירוש כי זהו יום מתן תורה. התורה רצתה להדגיש בפנינו כי אין יום מסוים שבו עם ישראל קבל את התורה, אלא האדם צריך לנהוג בכל יום כאילו קיבל באותו יום את התורה.
יום הקהל - יום מתן תורה הוא יום "הקהל" של העם כפי שנאמר בדברים: "אשר דיבר ה'... ביום הקהל" (פר' י', ד'). מהווה זכר למעמד הר-סיני ומתן תורה שחל על-פי המסורת ביום זה.
עצרת - חג השבועות הוא כעין המשך של חג הפסח, כשם שהיום השמיני לחג הסוכות נקרא שמיני עצרת, כך גם חג השבועות הוא סיומו של חג הפסח. יום שהכול מתכנסים ונעצרים במקום אחד.
לאחר שמנינו שבעה משמות החג מועלית השאלה, מדוע קראו חז"ל את חג השבועות בשם עצרת? הרי שם זה לא נזכר כלל בתורה ביחס לחג השבועות. עצרת מתלווה ליום השמיני שלאחר חג הסוכות - שמיני עצרת. במשנה ובתלמוד מצינו את המילה עצרת, והפליאה נשארת בעינה מדוע חג השבועות לא נזכר כלל בתורה בשם עצרת?
על שאלה זו עונה בעל הכתב והקבלה בפירושו על הפסוק בדברים: "וייתן ה' אלי את שני לוחות האבנים כתובים באצבע אלוקים ועליהם ככל הדברים אשר דיבר ה' עמכם בהר מתוך האש ביום הקהל "(פר' ט', י'). וכך מסביר בפירושו על אתר: "בג' מקומות קראה התורה את יום מתן תורה בשם יום הקהל... לפי שבו נקהלה כל עדת ישראל בפעם הראשונה... והנה רבותינו חכמי המשנה והתלמוד שבכל המקומות קראו את השבועות בשם עצרת... שהוא תמוה וביותר שהתורה לא קראה בשם עצרת רק את יום השביעי של פסח ויום השמיני של סוכות, אבל את חג השבועות לא קראה בשום מקום בשם עצרת, והיה נראה לומר שסמכו רז"ל בקריאת שם עצרת על מה שמצאנו בתורה שנקרא יום מתן תורתנו בשלושה מקומות בשם 'יום הקהל', ומזה הרשו להם רז"ל לקרוא את יום זה בשם עצרת: שהוא גם לשון קהילה ואסיפה".
מעין זה עיינתי בספר שפתי חיים על המועדים (הרב חיים פרידלנדר - משגיח בישיבות פוניבז' והנגב), שואל המחבר מדוע מסתיים חג הסוכות בשמיני עצרת? והוא עונה, בהיות והקב"ה אומר לעם ישראל קשה עלי פרידתכם התעכבו עמי עוד יום אחד וזהו יום השמיני עצרת שבא לאחר חג הסוכות. הגם שאנו מתעכבים עם הקב"ה עוד יום אחד שהוא יום טוב ללא מצוות סוכה, ד' מינים, ערבה וניסוך המים, אולם משמעותו של יום זה כיום השתוקקות וגעגועים לה'. על כן מתייחד יום זה כיום התעלות לכלל עם ישראל. מכאן הנך למד שחג השבועות נקרא גם עצרת בהיות וידוע לנו שיום מתן תורה היה בפועל בז' סיוון וחג השבועות בו' בסיוון. דומה הדבר לעצרת שהוא יום התעלות לה', שזה יום שהוסיף משה מדעתו כיום הכנה לקבלת התורה בהשתוקקות מלאה דבר הממלא את חייו של האדם בקדושה וטהרה.
לסיכום: חג השבועות מקשר את עם ישראל לאלוקים - חג מתן תורה, לאדמתו - חג הקציר ולבית המקדש - חג הביכורים ועצרת שהוא יום הקהל.

תאריך:  06/06/2016   |   עודכן:  06/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
דרור אידר
משעה שזכינו לשחרר את ירושלים ולהחיל את ריבונותנו עליה, אסור לנו לשמוט אותה מידינו. ויתור על ירושלים, חלילה, יפגע בכל התהליך ההיסטורי של שיבת ציון
עידן יוסף
יו"ר הבית היהודי: "אי-אפשר להיות בעד ארץ ישראל בעברית ולהקים את פלשתין באנגלית. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, כשיש בחירות וכשאין בחירות"    ראש הממשלה: "אנו נמצאים בירושלים בזכות ולא בחסד. ירושלים השלמה תישאר שלמה"
מנחם רהט
ליום ירושלים: "אילו היה ראש עיר יהודי בתש"ח, ייתכן שההיסטוריה של המדינה הייתה שונה בתכלית"
אברהם פריד (פריצי)
לפני 30 שנה וגם 20 וגם לפני 10 שנים, עדין נפתחו בירושלים מסעדות ובתי קפה חדשים שהיו לא כשרים    מזה שנים שהמקומות הללו נסגרים זה אחר זה, כשבמקביל נפתחים יותר ויותר מקומות כשרים ורובם אפילו למהדרין
יצחק מאיר
לזכר אחי אהובי יעקב צבי מאיר    שורות שורות של קברים שאומרים דבר אחד וכותבים ריבוא שמות שונים שעדיין מתכנסים בזיכרונותיהם, נחות בצל העצים השחים ברוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il