X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מספר נקודות מהפיגוע אתמול בתל אביב: הדיווחים מהשטחים, עיתוי הפיגוע, ההגנה על מתחמים ותגובת ישראל
▪  ▪  ▪
פיגוע במתחם שרונה מרקט [צילום: בן קלמר]

הפיגוע אתמול (יום ד', 8.6.16) במתחם שרונה בתל אביב, הוא עליית מדרגה במה שמכונה "אינתיפאדת היחידים" שהחלה באוקטובר 2015, לאחר שהחמאס הודיע שהמחבלים היו מפעיליו. במהלך החודשים האחרונים, נחשפו מספר חוליות של הארגון שתכננו לבצע פיגועים בישראל. עד לפיגוע אתמול, הפיגוע המשמעותי ביותר שיוחס לחמאס היה הפיצוץ בקו 12 של אגד בירושלים לפני כחודש וחצי.
נראה כי חל שינוי בכף המאזניים, כאשר הכף מתחילה לנטות יותר לפיגועים מבית היוצר של החמאס מאשר פיגועי יחידים. במידה שיהיו פיגועים נוספים, דבר זה מחייב שהפיגועים יהיו יותר מאורגנים וקטלניים.
דבר שני, יש הטוענים שהפיגוע אתמול, קשור לחודש הרמדאן שהחל לפני מספר ימים. הטענה היא שהפיגוע בוצע בהשראת התלהטות היצרים הדתית שנמצאת כעת בעולם המוסלמי, בעיקר בקרב זרמים רדיקליים. ההוכחה לכך היא בפיגועים שבוצעו בימים האחרונים במדינות האזור, כאשר ברור שבוצעו בהשראת הרמדאן.
הקונפליקטים האזוריים מעלים סימן שאלה להשערה זו. האם צריך חודש מיוחד כדי לבצע פיגוע בעירק, בסוריה, בטורקיה ובישראל? מובן שלא. בכל אחת מהמדינות האלו ישנו קונפליקט או שהיא מושפעת מקונפליקט שנמצא בגבולותיה. בשל הקונפליקטים, פיגוע במדינות אלו יכול להתבצע בכל יום, ואינו חייב להיות מושפע מחודש מסוים. כמו-כן, במידה שהדבר היה נכון, הרי שבכל שנה במהלך חודש הרמדאן היינו נתקלים בגל פיגועים.
דבר שלישי, במתחם שרונה הכניסה והיציאה חופשיות. כעת כנראה יעלו אמירה זו לגנאי, וידרשו שיהיו מאבטחים בכניסה למתחם. דבר זה יכול לעזור, אבל עד גבול מסוים. מאבטח בכניסה לקניון או למתחם כלשהו, הוא קו ההגנה האחרון מפני מחבל שבא לבצע את פיגועו. עצירת המחבל נדרשת עוד בזמן שהוא יוצא מביתו, ואם אפשר אז אפילו קודם. כמו-כן, מחבל שיראה מאבטח במקום מסוים, פשוט ילך למקום אחר לבצע את הפיגוע. אי-אפשר למנוע זאת באמצעות הצבת מאבטח בכל פינה. הפתרון היחיד הוא הגברת המאמץ המודיעיני לסיכול, ולאור לקיחת האחריות של החמאס על הפיגוע, נראה כי הדבר יהיה כעת קל יותר.
החמאס טעה כאשר לקח אחריות על הפיגוע במתחם שרונה, מאחר שכעת הוא עשה לישראל חיים קלים הרבה יותר. קשה למצוא מודיעין על מחבל בודד, מאחר שהוא יכול להיות כל אדם שפשוט קם בבוקר, לקח סכין והחליט שהוא יוצא לדקור יהודים. כעת, משהחמאס נטל אחריות, יהיה קל יותר לבצע הגנה אקטיבית דרך ביצוע מעקב מודיעיני לשם סיכול פיגועים.
השאלה היא מה ישראל יכולה לעשות מבחינה התקפית. דבר ראשון זה מעצרים. רבים מראשי החמאס ביהודה ושומרון כבר נעצרו פעמים רבות. מעצר הבכירים נועד לא רק כדי להרחיק אותם מהשטח, אלא גם להוכיח להם שישראל תמיד יכולה להגיע אליהם. דבר שני, פשיטות. ללכת ולאסוף כמה שיותר מהנשק הלא חוקי שנמצא שם. אולי הדבר לא בהכרח יצמצם את הפיגועים, אבל יוריד את הקטלניות שלהם. דבר שלישי, הפעלת לחץ על הרשות הפלשתינית. הרשות היא בעלת הבית השנייה בשטח, ופגיעה בה תתרום להבנה שזהו אינטרס שלה למנוע פיגועים של החמאס.
הדבר היחיד שישראל לא יכולה לעשות זה להבליג. במידה שלא תהיה שום תגובה מצד ישראל, זה ייראה כמתן פרס ואישור לטרור. זהו המבחן הראשון של שר הביטחון ליברמן, שצריך למצוא את שביל הזהב שיביא לתגובה הישראלית הנכונה, בלי לדרדר את המצב.

תאריך:  09/06/2016   |   עודכן:  09/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרור מעבר לפינה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הפיגועים מוזמנים ע'י החונטה
חוזה בכוכבים  |  9/06/16 15:41
2
מבצע חרטא בכפר יאטא!
דניאל143   |  9/06/16 18:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן אשחר
צריכת חלב של בעל חיים על-ידי האדם כרוכה בהרס ראשוני של החלב על-ידי חמצון ואור    שני אלה הם הרס שנכפה על כל מזון מרגע היחשפו לכוחות הטבע. אולם ההרס המשני הוא על-ידי האדם
איתן קלינסקי
ערכי האזרחות - איתם התבקשו התלמידים להתמודד במבחן באזרחות - נרמסו בגסות רוח ובאטימות של אלו המופקדים על מערכת הבחינות במשרד החינוך
יוני בן-מנחם
ההסתבכויות המשפטיות של ראש הממשלה מסכנות את עתידו הפוליטי ומונעות את צירוף "המחנה הציוני" לממשלה. התנהלותו של נתניהו סותרת את דבריו כי הוא סומך על מערכת אכיפת החוק
מרדכי ליפמן
פוסט יוצא דופן פרסמה ביום שני האחרון רות גביזון - פרופ' למשפטים, כלת פרס ישראל, נשיאת האגודה לזכויות האזרח (בדימוס), מייסדת ונשיאת מרכז מציל"ה    הפוסט מצא את מקומו באלפי אתרים של גולשים אחרים
רו"ח נדב הכהן
בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי מצביעים על תוצאות מס בלתי צודקות, הנובעות מן החוק הקיים. האם המחוקק ירים את הכפפה ויתקן את המעוות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il