X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית סולל ובונה הנטוש בירושלים [צילום: אלי אלון]
"הפיל הלבן" בקינג ג'ורג' בירושלים
ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים מול בנייני "המוסדות הלאומים" עומד נטוש ומוזנח מזה כ-25-"בית סולל ובונה". עד מתי?

בלב ליבה של ירושלים בפינת הרחובות המלך ג'ורג' ואבידע מול בנייני "המוסדות הלאומיים" ניצב נטוש מזה קרוב ל-25 שנה מבנה אבן גדול בין 6-5 קומות (כולל קומת תחתית וקומה עליונה). המבנה מכונה "בית סולל ובונה" מאחר שבמשך שנים רבות שכנו בו משרדי חברת הבנייה "סולל בונה". בסוף שנות ה-80 נמכר המבנה ליזמים במסגרת תוכנית הבראה של "סולל ובונה" שכללה מכירת רבים מנכסי החברה.
עם השנים הלך והדרדר מצבו של המבנה חלונותיו נופצו או נעקרו קירותיו רוססו בכתובות גרפיטי מכוערות. בחזיתו פעור חור גדול והוא מהווה, כך דווח, מקום שהות ולינה של הומלסים ומסוממים.
סיירתי בימים עלה במבנה. בתוך המבנה ובחצר הדרומית שלו פזור לכלוך רב, גרוטאות, בגדים ומזרנים. המצב הפיזי הבסיסי של המבנה באופן כללי סביר והוא יציב ולא מט ליפול וניתן להערכתי בהשקעה יחסית לא גדולה לשפצו ולאכלסו. במצבו כיום הוא מהווה מפגע סביבתי ובעיקר חזותי.
בירושלים יש כמה "פילים לבנים" מסוגו של "בית סולל ובונה" ובהם "מלון הנשיא" ועוד. אולם דומה כי "בית סולל ובונה" הוא בין הבולטים שב"פילים לבנים" אלה בגלל מיקומו במקום מרכזי מול בנייני המוסדות הלאומיים ברחוב המלך גורג' -רחוב ראשי מהמרכזיים ביותר בירושלים ומטבע הדברים דבר קיומו של המבנה הנטוש גלוי חשוף ובולט לעיניהם של אלפי נהגים והולכי הרגל העוברים מדי יום ברחוב זה.
עברתי פעמים רבות בפינת רחוב המלך ג'ורג' ואבידע בסמוך למבנה הנטוש ועיני נתקלו בו פעמים רבות ולא פעם הרהרתי ביני לבין עצמי איך מבנה אבן רחב ידיים מרשים כזה בעל 4 קומות ואשר מצבו הפיזי באופן כללי סביר -לא מאוכלס, מבוזבז ועומד שומם ומוזנח שנים כה רבות.
"בית סולל ובונה" בירושלים הוא מבנה בעל סגנון אדריכלי מודרניסטי מובהק. הוא נבנה בסוף שנות ה-50 על-ידי חברת הבנייה "סולל ובונה" שהייתה אז זרוע בנייה ביצועית של ההסתדרות העובדים והייתה מגדולות ומהמובילות בקרב חברות הבנייה בארץ. הבניין כולל 4 קומות. מעל הכניסה למבנה, יש גגון בטון גדול ומעליו מרפסת הפונה לרחוב. הלובי של הבניין עוצב בקפידה ובכניסה ניצבים ארבעת עמודים דמוי מקדש יוני מקדש יווני,
רוב פתחיו הנמוכים של המבנה אטומים בבלוקים ובלוחות ברזל, חזית הכניסה לבניין נאטמה, אולם מישהו דאג לפעור חור גדול בכניסה לבניין וניתן להיכנס אליו בנקל יחסית. גם גדר התיל שנמתחה בכניסה למבנה לא מונעת את הכניסה אליו אלה רק מכערת עוד יותר את המבנה. בחזיתו ומסביבו של המבנה חצר שמשמשת כיום לחניון מאולתר של כלי רכב.
המתכנן ראובן רודולף טרוסטלר
את הבניין תכנן האדריכל ראובן רודולף טרוסטלר (1908-1999), שעלה לארץ ב-1938 מוינה והשתקע עם משפחתו בירושלים טרוסטלר הועסק במחלקה לעבודות ציבוריות של המנדט הבריטי. ולאחר קום המדינה בתחילת שנות ה-50 הקים משרד עצמאי שם "המהנדס". טרוסטלר היה אדריכל פורה ותכנן עשרות רבות של מבנים ובעיקר מבנים ציבוריים ומבני משרדים ותעשיה. בין השאר, תכנן את בית החרושת לתרופות רפא, ובנין המלטשה ליהלומים ברוממה, המשמש את בניין הטלוויזיה בירושלים.
אם זה היה תלוי בי הייתי משאיר את המבנה שמצבו הפיזי הבסיסי כאמור סביר ומעבירו לשימוש הציבור ומקים בו מרכז תרבות כמו בית אבי חי שנמצא ממש ממול. מאחר שהמבנה נמכר ליזמים, אלה מן הסתם, יהרסו המבנה ויקימו תחתיו מגדל משרדים רב קומות או מלון רב קומות כדי למקסם רווחים.
במסגרת המחאה החברתית בישראל 2011 פרצו למבנה הנטוש בירושלים, צעירים רבים במחאה על הימצאות מבנים נטושים באזור במקום ליעדם לדירות מגורים עבור הציבור שכה נזקק לדיור. העליתי צילומי המבנה של "בית סולל ובונה, הנטוש בירושלים וסיפורו לדף הפייסבוק. הגיב על כך. איציק שוויקי מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת: "הבניין ייהרס (אינו ברשימות השימור) חזית "מבנה סולל בונה" ישולב בחזית בית המלון שיבנה במקום".
נמסר כי במקום קיימת תוכנית בניין עיר עוד משנות ה-60 והשטח מיועד למלונאות ועדת השימור העירונית מאשרת עקרונית את הריסת המבנה אולם תדרוש מהיזמים לשלב אלמנטים מחזית בניין סולל ובונה במבנה שיוקם תחתיו ש"יזכיר וישמר" ולו מעט את בניין סולל ובונה המקורי. בינתיים הכל דיבורים והמקום עומד נטוש ועזוב. עד מתי?

תאריך:  09/06/2016   |   עודכן:  09/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הפיל הלבן" בקינג ג'ורג' בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדלינה קליין
במאמר מקיף על שני ספרי השירה בתוך המבוך חסר הפשרות והפתלתול הזה, רושמת טלי כהן-שבתאי אמירה אמיצה על עולמו הפנימי של המשורר
אופיר וינטר
"ההזדמנויות האזוריות" המוזכרות באחרונה שוב ושוב בישראל נשקפות בבהירות בשיח הפוליטי-התקשורתי המתנהל במצרים. תוכניות בעלות כותרות כגון "מזרח תיכון חדש" ו"שיתוף פעולה אזורי", אשר עוררו רתיעה וחשדנות בעולם הערבי כאשר הוצעו בעבר ע"י ישראל, מוגשות עתה לפתחה כיוזמות ערביות
יוסף כהן-אלרן
"36 שעות", כשם הספר, ארכה יציאתה לעולם של שרה אהרונוביץ'-קרפנוס, ודומה ששעות אלה שבן התענתה אמה יולדתה כדי להביאה אלינו משוטטות לאורך ספרה האוטוביוגרפי, מעניקות לו את כותרתו, ואָתה הקורא ואַת הקוראת צאו ולמדו עד כמה אכן יכול העובר לשמוע את אנקות אמו בשעה שהיא יולדת אותו, וכמה קשה או קל אותו מעבר בין העולמות
אריאל י. לוין
מחשבות על עתידה של ירושלים    על תרגיל דיגיטלי ולוחמה אמיתית    "בצלם" ממציא עלילות כזב כדי להכפיש את צה"ל    בעזה נמשכות החפירות וההסתה
חיים נוי
על אהבת נשים ודעות קדומות בבית צבי. המחזה עולה במסגרת חודש הגאווה והוא ראוי לתשואות מיוחדות בזכות הנושא המטלטל, הביצוע המבריק וההפקה המוצלחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il