X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמאס דורשת להיות מעורבת בתהליך קבלת ההחלטות לבחירת יורש למחמוד עבאס. מצרים החלה לנסות ולקדם פיוס בין כל הפלגים הפלשתינים אך היא מעריכה כי חמאס מעוניינת בהמשך המצב הקיים
▪  ▪  ▪
אוסאמה חמדאן [צילום: אתר החמאס]

בעוד מצרים מנסה לקדם את הפיוס הפנים-פלשתיני המהווה את אחד מעמודי התווך של יוזמתו של הנשיא א-סיסי, מתברר כי תנועת חמאס דורשת להיות מעורבת בבחירת יורשו של מחמוד עבאס. על-פי גורמים בתנועת פתח, תנועת חמאס מתנגדת כי יורשו של מחמוד עבאס ייבחר במצב שבו לא ניתן לקיים בחירות בשטחים ומבלי שתנועת פתח תתייעץ עמה לגבי זהותו של היורש.
על-פי דווח בעיתון "ראי אליום" ב-11 ביוני, משלחת של חמאס העבירה את המסר הזה באחרונה למשלחת של פתח בפגישה עמה באחת מהבירות הערביות. העמדה החדשה הזו של חמאס באה לידי ביטוי גם בהצהרות פומביות של אוסאמה חמדאן, אחד מבכירי חמאס, אשר הודיע כי תנועתו לומדת את סוגיית הירושה של מחמוד עבאס מכיוון שהדבר מעניין את התנועה ואת כל הכוחות הפלשתינים האחרים. חמדאן הבהיר כי ההחלטה על היורש צריכה להתקבל "במסגרת לאומית ארגונית".
הוא הזהיר את תנועת פתח שלא לקבל את ההחלטה "ללא מנגנונים לאומיים" מכיוון שהדבר ייצור משבר פלשתיני גדול, הוא קרא לתנועת פתח "להציג מועמד לאומי ולא מועמד שנוי במחלוקת". העמדה החדשה של חמאס מהווה השלמה עם המציאות שנוצרה בשטח. על-פי החוק הבסיסי הפלשתיני מי שאמור להחליף באופן זמני את יו"ר הרש"פ עד לקיום בחירות הינו יו"ר הפרלמנט.
יו"ר הפרלמנט הנוכחי הינו ד"ר עזיז דוויק, פעיל חמאס מאזור חברון, אולם תנועת פתח טוענת כי יש לאקונה בחוק מכיוון שכהונתו של דוויק הסתיימה מזמן ולכן זכותה לבחור מועמד שיירש את מחמד עבאס מתוך בכירי תנועת פתח.
תנועת חמאס מגלה גם גישה פרגמאטית, היא מבינה כי כל מועמד חייב להיות מקובל גם על ישראל וארצות הברית ולכן אין לה סיכוי להציב מועמד מטעמה. גורמים בתנועת פתח מסרו כי לתנועה אין התנגדות להתייעץ עם תנועת חמאס על זהותו של היורש אשר יקבע על-ידי הוועדה המרכזית של פתח ויאושר על-ידי הוועד הפועל של אש"פ.
הגורמים העריכו כי תנועת חמאס תדרוש מחיר גבוה מפתח תמורת הסכמתה לזהות המועמד שעתיד להחליף את מחמוד עבאס. גם במצרים ובירדן רוצים שהיורש העתידי יזכה לתמיכה ציבורית רחבה כדי שתישמר היציבות בשטחים והגדה לא תהפוך לזירת עימות אלים בין המתחרים השונים על התפקיד בתוך תנועת פתח.
מצרים מקדמת את הפיוס הפלשתיני
בתוך כך, מצרים פועלת באינטנסיביות לקדם את הפיוס הפנים-פלשתיני, נציגים של ארגוני החזית העממית, החזית הדמוקרטית ותנועת ההתנגדות העממית זומנו בשעבר שעבר לקהיר לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי.
לפני כן ביקרה בקהיר משלחת של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, בראשות המזכ"ל עבדאללה רמדאן שלח, לשיחות על נושא הפיוס. מצרים נטלה את המושכות לידיה לאחר הודעתו של הנשיא א-סיסי על היוזמה המצרית ולאחר שקטר נחלה כישלון במאמצי הפיוס בין פתח לחמאס.
הגישה המצרית החדשה היא ליצור פיוס לאומי פלשתיני בהסכמת כל הפלגים הפלשתינים בהסתמך על "הסכם קהיר" מ2011 במגמה להגיע להסכמה על הקמת ממשלת אחדות פלשתינית ועריכת בחירות בשטחים בתוך חצי שנה.
משלחות של חמאס ופתח אמורות לצאת בימים הקרובים לקהיר לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי, המשלחת של חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק ומחמוד א-זהאר תצא מקהיר לקטר להתייעצויות עם יו"ר הלשכה המדינית ח'אלד משעל.
על-פי מקורות מצריים, הנשיא א-סיסי מטיל ספק בכנות הכוונות של תנועת חמאס להגיע לפיוס לאומי עם תנועת פתח, תנועת חמאס מתנגדת לכל מהלך מדיני באזור והיא משתפת פעולה עם תנועת "האחים המוסלמים" ועם שלוחת דאעש בסיני נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.
גם מבחינה פנים פלשתינית חמאס איננה מעוניינת בשום הסכם פיוס שיחליש את שליטתה הבלעדית על רצועת עזה והיא מעוניינת בהמשך המצב הקיים, זהו המצב הנוח לה ביותר, היא מציגה את עצמה כמי שמעוניינת בפיוס לאומי ומטילה את האשמה על הרש"פ מבלי שהיא נדרשת לוויתורים כלשהם באחיזתה ברצועת עזה.
עם זאת, נראה שקטר עדיין מנסה את כוחה לתווך בין פתח לחמאס, אתר "אלרסאלה", המזוהה עם חמאס, דיווח ב-12 ביוני מפי מקור בכיר בתנועת פתח כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ייצא בימים הקרובים לדוחא לפגישה עם שליט קטר וכי אח"כ הוא אמור להיפגש עם מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, כדי לדון עמו בנושא הפיוס.

תאריך:  13/06/2016   |   עודכן:  13/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ענבל בר-און
‏הארץ הוא עיתון לאנשים חושבים    אבל הם כנראה לא בודקים עובדות, ולא מסיקים מסקנות ‏‏   הטענה כי תהליך מדיני בכוחו לעצור את הטרור נסתרת מן ההיסטוריה הקרובה
ענבל בר-און
נדב שרגאי מנסה, בטורו האחרון בישראל היום, להתחקות אחר מקורות הטרור, גרסת 2016    ‏הטרור הזה אינו מאורגן, הוא טרור של יחידים    אבל הרש"פ ברקע, כל הזמן
מירב ארד
כוחות הביטחון הרסו את ביתו של המבחל בן ה-16 בכפר יטא שליד חברון, לאחר שבג"ץ קבע כי ניתן לבצע את המהלך
ענבל בר-און
לשיטת מתי טוכפלד, כל אחד והתגובה הפבלובית שלו    הליך מדיני גורם לטרוריסטים את תגובתם ‏הפבלובית    והשארות נתניהו בשלטון גורמת לשמאל את התגובה הפבלובית
ענבל בר-און
דן מרגלית מחלק עצות: לירות במחבלים, להפסיק לשדר תמונות תבוסה מן הפיגועים    והוא גם מחלק ציונים: לרוני אלשיך, לאפי נווה, לדן שומרון ולאריה דרעי    טור עצבני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il