X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
הסיפור ב"עיזבון" הוא "רומן מפתח" השואב השראה מחיי המחברת עינת גשרי, והדמויות מבני משפחתה, שזכו אי-אז לתהילה חולפת - ונחלו גורל טרגי, למרות ההצלחה
▪  ▪  ▪
עיזבון / עינת גשרי [צילום: יח"צ]

ארבעה מספרים מגוללים את קורותיה של משפחה שהייתה "ההבטחה הגדולה" של דור הצברים: יעל, יפהפייה תל אביבית מרירה; אורי, פלמחניק שברא את עצמו מחדש; הבן הראל והבת הילה. כל אחד מהם מספר את גרסתו בשפתו הייחודית, ובכך נוצר מעין "רשומון" משפחתי, אם כי כל סיפור מתמקד בחלק אחר של התקופה.
יעל חושפת בגילוי לב את האגוצנטריות שאפיינה אותה ואת אורי, ואינה סולחת לו על כך שנטש אותה במחלתה. אורי רואה בעצמו קורבן להתעללות מתמשכת מצידה של יעל, שממנה ניצל בנס, לדבריו. הראל מתאר בשפה מחוספסת ולגלגנית את קורותיו של בטלן מקצועי, שניצל קרובי משפחה ואחרים – עד שנרתם לטפל ביעל החולה עד ליום מותה. ואילו הילה מזגזגת בין ימיה כנערה בין ציפורניה של אמה ובין ההווה – שבו היא מוצאת מסתור בחיק משפחתה. האם היא היחידה שנותרה שפויה, או שאולי היא סובלת יותר מכולם?
הסיפור הוא "רומן מפתח" השואב השראה מחיי המחברת, והדמויות מבני משפחתה, שזכו אי-אז לתהילה חולפת – ונחלו גורל טרגי, למרות ההצלחה.
עינת גשרי נולדה בסוף שנות החמישים, בשכונת בית הכרם בירושלים. אביה היה מנכ"ל משרד ממשלתי. את לימודיה התיכוניים סיימה בגימנסיה רחביה. במהלך שירותה הצבאי הייתה מש"קית חוויה וידיה"א. לאחר שחרורה, למדה צילום במכללת הדסה ואמנות במדרשה לאמנות בבית ברל. בעלת תואר שני בחינוך לאמנות ותואר שני נוסף מהמחלקה ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת בר-אילן; נושא התזה שלה הוא "הפלמ"ח בראי הצילום", ובמסגרת עבודתה זו זכתה במלגות הצטיינות. מלמדת אמנות ועיצוב בתיכון שבקיבוץ גבעת ברנר ובעברה הרצתה שנים רבות במכללת אחווה. כיום, מתגוררת בתל אביב, נשואה ואם לשניים. "עיזבון" הוא ספרה הראשון.

מתוך הספר "עיזבון"

לפני הכול
הייתי שמחה אילו מישהו אחר היה מקבל על עצמו לפתוח את הפצע הזה, אבל כבר ברור לי שאף אחד חוץ ממני לא יעשה את זה. הייתי איתם, עם כולם, שמעתי אותם מספרים את הצד שלהם. בדרך כלל לא אמרתי מה שתשמעו ממני כאן. כמעט תמיד לא היה מקום להשחיל מילה.
מבחינתי, הכול התחיל ביום שבו יצאה אימא שלי מבית חולים. בתחילת חופשת הפסח של כיתה ז' אשפזו אותה, והחיים בבית הפכו להרבה יותר נחמדים. פתאום היה שקט בבית אחרי תקופה ארוכה של צעקות, רהיטים שנזרקו לכל עבר וזכוכיות שבורות.
כל אחד בבית עשה מעכשיו מה שהוא רוצה בלי להפריע לאחרים. איש לא צעק עלי ולא העניש אותי. אפילו אבא, היה בבית, כאילו פתאום נגמרו לו כל ימי העבודה בתל אביב. יכולתי לישון ולקום מתי שרציתי, ללכת לאן שרציתי ולחזור מאוחר, ממש כמו בחופש אמיתי. החובה היחידה הייתה ללכת פעם ביום לבקר את אימא בבית החולים "הדסה".
יום אחד חזרתי בצהריים מבית הספר, ואימא ישבה בסלון. אבל אבא והראל לא היו יותר, ואיתם נעלמו הרבה דברים. הבטתי בסלון הריק. ממנו נעלמה הספרייה הגדולה עם הספרים של אבא, שהייתה כמעט בכל הסלון.
מאז שאימא חזרה והתיישבה בסלון בלי הספרייה, סבתא שלי, שגרה באותו בניין, לא הפסיקה ליילל ולצווח, "מה כבר עשית לו, שהוא עזב אותך ועוד ככה, במצבך?" בערב, אחרי שהיא בכתה ללא הפסקה, בא דוד שלי איציק, האח הצעיר של אימא, עם עוד שני גברים. הם לקחו את סבתא בכוח מהספסל הלבן, שדווקא הוא נשאר בבית, ולידו עמדה העצבונית הדוקרנית.
מאז סבתא נעלמה לה (עוד לפני שהתמוטטה ואשפזו אותה בבית חולים פסיכיאטרי), וככה נשארנו לבדנו, אימא ואני. בעצם, ככה התחלתי לשמוע את הצד שלה. אם רציתי ואם לא. נפגשתי עם אבא, ומובן שהייתי חייבת לשמוע גם את הצד שלו. במכונית. לפחות את החלק עד הגירושין. את השאר השלמתי בעצמי. לפני החתונה שלי התברר לי שגם אח שלי מוכרח לשפוך כל מה שהיה לו, על שניהם וקצת גם עלי. לפי מה שקרה אחר כך אני מבינה שהסיפור שלו הוא מין אליבי. מי יודע. גם את הסיפור שלו השלמתי בלעדיו.
ואל תשכחו, גם לי יש מה להגיד.
בלי התנצלות אחת אי-אפשר. לפעמים, כשקיצרתי קצת את החזרות ואת הקללות, השתרבבו לדברים של אימא ושל אבא מילים של הדור שלי. זה לא בכוונה. נסו להבין: זה כמו שהם וגם אחי הגדול עשו דברים לא בכוונה. אין מה לעשות, ככה זה.
חלק ראשון:
יעל
הילה, תביאי לי כוס תה, טוב?
תדעי לך, הכרתי אותו כשעוד לא מלאו לי תשע-עשרה. הייתי בקושי בת עשרים, ונגמרו לי החיים. אבל רק כשהייתי בסוף שנות השלושים שלי התגרשנו. הוא נטש אותי בדיוק אחרי שאבחנו אצלי סרטן וכרתו לי שד אחד. במחלתי הקשה נשארתי לבדי, כמעט בלי כלום, גם בלי פרנסה.
עד היום אני לא מאמינה שהיה לו אומץ לעזוב אותי. אני, היפהפייה של תל אביב, חכמה, אקדמאית עם תואר שני - והוא חתיכת כלומניק, בלי תעודת בגרות. לולא החברים שלו מהפלמ"ח שישבו פעם בצמרת המדינה, שהוא ליקק להם את התחת ורדף אחריהם שיסדרו לו ג'ובים, הוא לעולם לא היה מצליח להתפרנס.
יצאתי מבית חולים עם כאבים, שבר כלי. גיליתי בית כמעט ריק. דבר לא נשאר, חוץ מהילדה. הרבה זמן חשבתי שהכול סתם חלום רע, ואני אתעורר ממנו למציאות הרגילה, אבל לא. הוא הלך ממני והתחתן עם אחרת, כמעט בגיל של אחיך, וכדי לקבור אותי סופית הוא עוד עשה איתה ילדים.

עיזבון; מאת: עינת גשרי; עורך: יחיעם פדן; הוצאת אוריון; 217 עמודים; 59 ש"ח
תאריך:  13/06/2016   |   עודכן:  15/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
בספר זה, מגוללים מחברי המסמך, שוטרים יהודים בגטו, את קורות המשטרה היהודית מהקמתה ועד סתיו 1942, התפתחותו של המנגנון המשטרתי והמבנה ההיררכי שלו, ועוד
יוסי ברנע
ביקורת על ספרה של סופי האנה ( ממשיכתה של אגתה כריסטי) - רצח בראשי תיבות, כנרת זמורה ביתן, 2015, 304 עמ'
ציפי לוין
ספרו של אליעזר שורץ על עובדי כפייה יהודים, ובתוכם הוא עצמו, בתעשיה הצבאית של הרייך השלישי
ציפי לוין
הספר, הכולל שמונה פרקי זיכרונות של עובדי כפייה לשעבר בבּוֹר, שישה יהודים, איש עדי יהוה, נוצרי בן הכנסייה הנאזרינית ושתי עדויות שנגבו מיד בתום המלחמה, משקף את המציאות שהתקיימה במערכת שירות העבודה ההונגרי
ציפי לוין
הספר, שנכתב בידי מריון בלומנטל והסופרת לילה פרל, מביא את סיפורם של מריון ובני משפחתה המצליחים לשמור על קשר אוהב ואמיץ ועל צלם אנוש בתנאים בלתי אפשריים במחנות וסטרבורק וברגן-בלזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il