X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לימים יפו נכבשת, מדינת ישראל מוקמת, האפוטרופוס על נכסי נפקדים רוצה לשים ידו גם על הבית ביפו, אלא שרפפורט אומר לו כי מילה היא מילה והוא לא מאפשר זאת
▪  ▪  ▪
סכנת חיים [צילום: פרנק שרשל/לע"מ]

עיריית תל אביב עושה דברים יפים כאשר היא פותחת אתרים ובתים מיוחדים בעלי היסטוריה בתל אביב יפו. זה נותן הזדמנות לקהל הרחב לבוא ולראות דברים שבחיי היום יום אינו נחשף אליהם,והם נחלת המיעוט. במסגרת זו נחשפתי לבית השגריר הצרפתי ביפו, והלכתי לראות מקרוב את הבית. תוך כדי זה נחשפתי לסיפור נוסף בתולדות המדינה שבדרך ולאנשים מיוחדים שתרמו להקמתה.
הסיפור מתחיל בשנת 1935 כאשר העשיר הערבי עבד אל רחים בכינויו אבו חסאן, בעל הנכסים הרבים ובעיקר בעל המותג תפוזי יפו, מחליט לבנות לעצמו בית מגורים, שמחד יהיה מרשים, ומאידך לא ינקר עיניים. למשימה הזו הוא מתקשר עם יהודי ישראלי יצחק רפפורט שמו, ארכיטקט במקצועו, המתגורר בתל אביב, שלמד את המקצוע בטכניון בארץ, בגרמניה ובאנגליה, והוא יודע כחמש שפות על בוריין, ביניהן ערבית.
הוא פוגש את הערבי ביפו, מסכם איתו את התנאים ומתחיל במלאכת התכנון. המלאכה מסתיימת אי-שם בשנת 36, וכאשר הוא בא להתחיל בבניה פורצות מהומות בארץ כנגד הבריטים, אבל על הדרך הכנופיות פוגעות גם ביהודים.
צרכי הגנה
רפפורט דנן היה חבר בהגנה ושימש קצין הנדסה ראשי שם. מאחר שהוא נחשף לסכנת חיים, הוא החל להגיע מתל אביב לאזור חסן בק, שם היה מחליף את בגדיו, עוטה גלביה ותרבוש וכל שאר האביזרים, מתאכסן בלילה אצל מעבידו, ולמחרת משגיח בפועל על תהליך הבנייה.
בתמורה הערבי מצרף אותו לישיבות ראשי הכנופיות, כאשר הוא מציג אותו כשייח שבא אליו מכווית, ומאחר שידע ערבית לא הייתה בעיה. מאידך-גיסא, סוכם איתו ואחר כך עם ההגנה, שכל האינפורמציה שהוא מביא תשמש לצרכי הגנה בלבד, ולא לצרכי התקפה על הכנופיות.
הבית נבנה, והיה כפי שהאפנדי ביקש, והוא עבר לגור שם. הבריטים עוזבים את הארץ, ולרגע קט המצב נרגע, ואז מגיעים למלחמת השחרור. המצרים מודיעים לראשי הישוב הערבי היפואי שעליהם לעזוב את יפו, כי טור משורין שלהם עומד להגיע ולכבוש את יפו ותל אביב.
כמי שעמד בראש הקהילה הערבית, האפנדי שלנו עומד להתפנות, ואז הוא קורא לרפפורט ומעביר לו את כל שטרי הטאבו שלו, על עשרות הנכסים שלו, כשרפפורט שואל אותו מדוע לא לקרוב משפחה, הוא עונה לו כי עליו הוא סומך הרבה יותר.
לימים יפו נכבשת, מדינת ישראל מוקמת, האפוטרופוס על נכסי נפקדים רוצה לשים ידו גם על הבית ביפו, אלא שרפפורט אומר לו כי מילה היא מילה והוא לא מאפשר זאת. תחת זאת הוא מוכר את הבית לשגרירות הצרפתית, למגורי השגריר, לוקח את הכסף בשתי מזודות, ונוסע לאיטליה על-מנת למסור זאת לבעל הבית. בהגיעו לשם מבקש ממנו האפנדי לקחת אחת המזודות לעצמו, אולם הוא מסרב.
כך מסתיים לו הסיפור הזה שהוא אחד מאבני הדרך בהקמתה של המדינה, ומראה כיצד גם בזמן מלחמה ניתן לקיים יחסי שכנות, כיצד ההגינות משתלמת. ושאלתי היחידה היא - מדוע לא מפיצים סיפור זה ברבים. בנו, שערך לנו את הסיור, אמר כי אביו סירב לזאת, אבל אני חושב שהגיע הזמן לבשר זאת בשער בת רבים לזכרו של היהודי היקר הזה.

תאריך:  14/06/2016   |   עודכן:  14/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית השגריר הצרפתי ביפו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בית השגריר
דני דולפין  |  14/06/16 16:47
 
- בנו
שמ  |  15/06/16 00:39
 
- לא מצודה ולא צרפתית
עם ישראל חי  |  15/06/16 02:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
ספר השירה "בית", של הסופר והמשורר הוותיק יואב חייק, שואל שאלות על מהותם ועל דרכם של החיים, ועל-פי השערים בו, הוא עושה מעין הקבלה של אלה עם ביתו: "מדרגות", "חדרים", "חלונות", "חצר אחורית" - וכן ספר ראשון לילדים שראה אור בו-זמנית, "יומן המסעות של לורי", שדומה לעתים כי בא להשלים את תובנותיו ולהביאן לתודעת הדור הרך
מאיר אלרן, יונתן שחם, אלכס אלטשולר
חשיבות מיוחדת נודעת להנחה המעודכנת, לפיה יש להיערך גם לפגיעה רחבת היקף במרחב עירוני נרחב וצפוף במרכז הארץ. תרחיש כזה מעלה את הצורך בהיערכות חדשה והולמת לאפשרות של פינוי יזום וממוסד של אזרחים רבים מבתיהם לתקופה ממושכת. הפערים בין התרחיש המעודכן לבין המענה הקיים עומדים כנראה בבסיס הגדרתה של רמת המוכנות של העורף בישראל כ"בינונית פלוס"
מעיין כפיר
איזו שריפה הצילה חיים? האם הקיסר נירון באמת ניגן כשרומא בערה? ומה המשותף בין השריפות הגדולות של סן פרנסיסקו ושל טוקיו?
איציק וולף
מבנה השלד וגמישות הצלעות של העכברושים, הטפרים החזקים שלהם ויכולת השחייה הנהדרת שלהם היא הסיוט של האנשים שגילו לחרדתם הפתעה לא נעימה כשהרימו את מכסה האסלה
מאיה פלח
פירות וירקות בשווי מיליוני שקלים נזרקים לפח מדי שנה - חלקם רק מפני שנחשבים "מכוערים"    סטודנטים בבינתחומי מצאו נוסחה שתאפשר למכור אותם לצרכן במחיר מופחת וכך לצמצם את אובדן המזון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il