X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האיש שרצה יותר מדי, האיש שקיבל יותר מדי והאנשים ששיחקו ב"נדמה לי" בשיתוף פעולה אזורי ישנם סיכויים וישנם סיכונים. הסיכויים הם: שלום, הגדלת הביטחון, שת"פ כלכלי ושת"פ ביטחוני נגד אויבים משותפים
▪  ▪  ▪
נתניהו. חיוך על פניו [צילום: AP/Dan Balilty, Pool]
נושא התקציב
מה שקבעו את לוח הזמנים למציאת פתרון, היו: נושא התקציב, משום שהוא היחיד שאיים ממש על המשך שלטונו של נתניהו; והיוזמה המדינית הצרפתית.

אני עוקב במעט עניין ובלא מעט שעשוע אחרי התהליכים הפוליטיים שעוברים עלינו בשבוע האחרון. הדגש הוא כמובן על "מעשה המרכבה" החדש-ישן בממשלה, הפרשנויות סביבו והספינים שחולל.המעשה עצמו הוא תרגיל מבריק של נתניהו, שמחזק את מעמדו הפוליטי, מחזיר לידיו באופן בלעדי את השליטה על הפוליטיקה הפנימית ועל התהליכים המדיניים, ומזעזע את אמות הסיפים של האופוזיציה היומרנית.
מכאן קל להבין את התיסכולים במחנות פוליטיים שונים בארץ ובחו"ל, לרבות תגובת ממשל אובמה, ואת המשבר העובר על מפלגת "האבודים". רוב התגובות והפרשנויות אינן נגזרות מנקודת מבט נכונה - נקודת המבט של נתניהו, השחקן הראשי בדרמה. רוב הדוברים מערבבים כדרכם בין מציאות לדימיון כיד המליצה הטובה עליהם, כשחלק קטן משטף המלל מוקדש לעובדות וחלק גדול משקף את משבר הציפיות שהתבדו. אם נתניהו, הליכוד ושותפו החדש-ישן ליברמן, יצאו מן המהלך האחרון כשחיוך על פניהם, משמע שהמהלך צלח בידם.
בכדי להעריך נכון את משמעות המהלך צריך לנתח את שיקוליו של נתניהו, אדריכל המהלך, בנקודת זמן שקדמה להחלטת ליברמן להצטרף לקואליציה. כמו-כן יש לבחון את שיקוליהם של השחקנים האחרים בדרמה באותה נקודת זמן, את התוצאות המידיות ואת ההערכות להשלכות בחודשים הקרובים. בסופו של דבר צריך לשאול מה השיג ומה איבד כל שחקן במהלך זה. מאזן-המהלך עבור כל "שחקן" הוא המדד להצלחה או כשלון שלו.
נתניהו נקלע בחודשים האחרונים לארבע מצוקות רציניות: א. יציבות הקואליציה, ב. הרעש של תהליכים מדיניים שיצרו גורמים שונים סביב ישראל, ג. התערערות מערכת היחסים עם שר הביטחון ומערכת הביטחון, ד. תקציב המדינה לשנה-שנתיים הקרובות.
מה שקבעו את לוח הזמנים למציאת פתרון, היו: נושא התקציב, משום שהוא היחיד שאיים ממש על המשך שלטונו של נתניהו; והיוזמה המדינית הצרפתית. מהלכים בעלי משמעות אינם טלאים של מראית עין. נתניהו חיפש דבר-מה יותר משמעותי, שיתן לו אורך נשימה לפחות עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. לשם כך היה עליו לחולל שינוי שיזעזע את המערכת הפוליטית הפנימית, יטרוף במידה כזו או אחרת את הקלפים החשובים ויותיר בידיו את כושר התמרון וסמכויות ההחלטה בכל אחת מהנקודות המרכזיות שעל הפרק; וזהו בדיוק המהלך שביצע.

מתמרן פוליטי מנוסה
נתניהו. שעת כושר [צילום: מרק ישראל סלם/פלאש 90]

לא הולך להסדר
מן הדברים שאמר בפתיחת מושב בהכנסת השבוע ברור שנתניהו אינו הולך להסדר המבוסס על קוי 67, חלוקת ירושלים ואי-הכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי.

תניהו נערך לקליטת שותפים נוספים בקואליציה והכין לכך את האמצעים - תפקידים, מהלכים מדיניים שונים והקצאות תקציביות
▪  ▪  ▪

את חיזוק הקואליציה ניתן היה להשיג באמצעות מהלך מסוכן של בחירות חדשות, ומהלך פחות מסוכן ויותר קצר בזמן, של הרחבת הבסיס הפרלמנטרי, על-ידי צרוף מפלגה או מפלגות נוספות לקואליציה על בסיס של השתתפות ולא של חלוקת השלטון. צרוף מפלגות נוספות חייב היה להבטיח שלא יתערער הבסיס הקיים של הקואליציה. לכן, שמאל קיצוני לא בא בחשבון, מפלגות אנטי-ציוניות שתומכות "במדינת כל אזרחיה" אינן באות בחשבון ומפלגה שכל קיומה מתבסס על הצורך להגיע לשלטון בהקדם וכמעט בכל מחיר דוגמת "יש עתיד", אינה רצויה. נותרו שתי מועמדות: "המחנה הציוני" (ובעצם "העבודה") ו"ישראל ביתנו". "ישראל ביתנו" היא הקטנה מבין השתיים, אבל גם הנוחה יותר, על שום מגוון הזיקות שבינה לבין חברות הקואליציה הקיימת. דרישת המינימום מבחינת נתניהו הייתה צרוף של אחת מהן, לפחות. הוא נהג בהגינות ובזהירות כאשר הסביר שהוא מעדיף את השתיים יחד, אבל יסתפק גם באחת. כמו-כן, הבהיר שמבחינת מחנהו "ישראל ביתנו" עדיפה.
נתניהו נערך לקליטת שותפים נוספים בקואליציה והכין לכך את האמצעים - תפקידים (למשל: תפקידי שרים ששמר נתניהו בידיו לאפשרות של צירוף שותף או שותפים נוספים לקואליציה), מהלכים מדיניים שונים (כגון: ריסון קצב הבנייה באיו"ש, מדיניות ממותנת מול עזה ואינתיפאדת הסכינים ועיכוב חקיקה) והקצאות תקציביות. נתניהו הינו מתמרן פוליטי מנוסה, ואין לו קושי גדול מדי לנהל תהליכים פנימיים מורכבים לפרק זמן קצוב ולאתר את שעת הכושר לבצע ולקבוע מציאות חדשה.
שעת הכושר הגיעה כאשר התחברו אצל נתניהו שלושה מהלכים מאתגרים, שלא היו לרוחו: א. היוזמה המדינית הצרפתית, שבוצעה בברכת ארה"ב, בידיעת המדינות הערביות המכונות מתונות, ותוך הסכמה למהלך המנוגד לרצונה של ישראל. ב. כירסום האמון מול שר הביטחון, ששכח כנראה שצה"ל הוא נכס לאומי לא רכוש משרדי, וגילה נטיות מוגברות מדי לנהל מדיניות עצמאית מזו של ראש הממשלה ואף לעומתית. ג. שגיאות גסות של הרצוג, ששכח שהוא מצטרף לקואליצייה בראשות נתניהו ולא עוסק בניהול מדיניות חוץ עצמאית בשרות "העולם הנאור".
בביצוע המהלך התכוון נתניהו להשיג כמה וכמה יעדים בעת ובעונה אחת:
לטרפד את המהלך הצרפתי - ישראל אינה סומכת על צרפת מסיבות מובנות. אינה מעוניינת בוועידה בינלאומית אלא במו"מ ישיר בין הצדדים, מתנגדת לבינאום הסיכסוך ומוכנה לדיון אזורי של הנוגעים בדבר, אך ללא שותפים מזיקים ובלתי קרואים.
בטרם יכנס למו"מ, נתניהו מבקש לבחון בזהירות, כדרכו, אם המדינות הסוניות המתונות כביכול, מוכנות להתקדם במו"מ דו-צדדי ישראלי-ערבי ללא אולטימטומים, והאם נקודות המבט שלהן כיום בשלות לשינוי ולפשרה אמיתית. מן הדברים שאמר בפתיחת מושב בהכנסת השבוע ברור שנתניהו אינו הולך להסדר המבוסס על קוי 67, חלוקת ירושלים ואי-הכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי.
לאותת לערבים שהדרך להידברות עוברת בירושלים - היוזמה הצרפתית, ההצעה של אבו מאזן לפגישה בפריס, הוועידה שאליה הצטרפו מדינות ערביות נוספות אשר "הסכימו" להשאיר את ישראל בחוץ - אינם באים בחשבון ואינם מצע ראוי ליצירת אמון. בסכסוך יש שני צדדים: ישראלי וערבי, הם אלה שצריכים לדון, ואחר כך "למכור" את התוצאות לעמיהם. אם יחליטו הצדדים למו"מ במשותף, להזמין אליו צדדים שלישיים - תפאדלו.
בשיתוף פעולה אזורי ישנם סיכויים וישנם סיכונים. הסיכויים הם: שלום, הגדלת הביטחון, שת"פ כלכלי ושת"פ ביטחוני נגד אויבים משותפים - אירן והאיסלאם הפונדמנטליסטי. הסיכונים הם: מילכוד מדיני, החלשת ישראל, ניצול המערב המתקפל ללחץ על ישראל, מסע השמצה בינלאומי מאורגן שינסה להעמיד את ישראל במוקד כל כשלון מדיני אפשרי, דירבון נוסף למרוץ חימוש אזורי אנטי-ישראלי, בעזרת המערב.

התנעת מהלך מדיני
להפעיל כוח [צילום: AP]

סחטנות
ככל שהתקדם המו"מ, התברר ש"המחנה הציוני" ובמיוחד מפלגת העבודה, רואים בכוונת ראש הממשלה להרחיב את הקואליציה, הזדמנות לשנות מבפנים את אופיה ואת אופי תיפקודה.

אם תאלץ ישראל להתנגד לכך ולהפעיל כוח, צריך ראש הממשלה לדעת שהקבינט מאחוריו, צמרת מערכת הביטחון מאחוריו ומצב הממשלה יציב
▪  ▪  ▪

סכנה מוחשית נוספת היא מתן לגיטימציה להגברת הטרור נגד ישראל. ישראל חייבת להיות בטוחה שהערבים בחרו "בחירה אסטרטגית" בשלום ואינם חותרים למשהו אחר. הביטחון היחיד הוא שינויים בעמדות היסוד שלהם, ומבנה הסכם שיש בו ויתורים הדדיים ומאוזנים. ניירות אינם תמורה הולמת, ונוסחת "שטחים תמורת שלום", אינה תואמת עוד את דרישות המינימום.
הובלה אולטימטיבית של השמאל במו"מ האזורי, תביא לכך שהנאמנות תהיה נתונה "ליפי הנפש" במקום ל"יפה-נוף" וזה אינו תואם-ביבי. כל מהלך שהאירופים יהיו שושבינים אקטיביים בו, לפי עמדותיהם המוצהרות וההיסטוריות, יהיה מהלך של מכירה כללית של ישראל. הספיק לנו ההומניזם האירופי במלחמת העולם השנייה ובחמישים השנים מאז, בכדי להזהר ממנו כמפני אש.
התנעת מהלך מדיני רציני, עשויה לחולל משבר אזורי - ארגוני הסרוב והטרור הפונדמנטליסטי: חמאס, ISIS, חיזבאללה, אל-קאעידה ואחרים - ינסו לטרפד אותו על-ידי חימום הגבולות. במצב כזה, עשויה ישראל להדרש להבלגה בלתי סבירה, לוויתורים מרחיקי לכת או לשניהם. אם תאלץ להתנגד לכך ולהפעיל כוח, צריך ראש הממשלה לדעת שהקבינט מאחוריו, צמרת מערכת הביטחון מאחוריו ומצב הממשלה יציב. אין הוא יכול או צריך לחשוש שוב "ממרד פנימי" במערכות אלה, כזה שחווה ערב ההחלטה על תקיפת הגרעין האירני (2010 - 2012), או להיות תלוי בגחמה של פרט כזה או אחר במפלגה או בממשלה.
תקציב והרחבת הקואליציה - ראש הממשלה עמד בפני שני אילוצים פנימיים: א. הכרח להעביר את תקציב המדינה ללא סחבת, קשיים וסחיטות פוליטיות. מדובר בתקציב דו-שנתי, ובתקציב כזה נדרשים תמרונים פוליטיים לא מבוטלים מצד ראש הממשלה בכדי לענות באמצעותו על השינויים הרבים שהדינמיקה הכלכלית והפוליטית שלנו יזמנו לנו בשנתיים הבאות. ב. תביעתו של כחלון להרחבת הקואליציה, תביעה שהוא חוזר ומעלה בקביעות מסיבות השמורות עימו. הממשלה מכהנת כבר למעלה משנה ועד כה הדבר טרם הסתייע הדבר. גם מול לחצי כחלון והסתייגויותיו, עדיפה לראש הממשלה קואליציה רחבה יותר מהקיימת.
סחטנות המחנה הציוני - ככל שהתקדם המו"מ, התברר ש"המחנה הציוני" ובמיוחד מפלגת העבודה, רואים בכוונת ראש הממשלה להרחיב את הקואליציה, הזדמנות לשנות מבפנים את אופיה ואת אופי תיפקודה, באמצעות שני מהלכים: א. מו"מ עם הערבים בחסות בינלאומית, כשהם מסתייעים בה כדי להוביל את ישראל בדרכם ולא בדרכו של הימין. ב. סרוס כושר ההחלטה של
מחנה הימין, שגילה סימני התחזקות והתבגרות בזמן האחרון, שהיה לצנינים בעיני השמאל. השמאל התכוון לממש סרוס זה באמצעות תביעות רחבות לזכויות וטו על מהלכים של הקואליציה הנוכחית, מהם כאלה שנמצאים כבר בתהליך וממתינים להשלמתו זמן רב. ניתן להניח שבמרחב שבין תפקידים לבין זכויות וטו מהותיות, היה השמאל מוכן לוותר על תפקידים בתמורה להעמקת כושר הסרוס. בנקודה מסוימת שכח השמאל שזו איננה הקמת קואליציה חדשה וממשלת ליכוד לאומי, אלא הצטרפות של השמאל לממשלה קיימת.
ניצול רצונם של ליברמן והרצוג "להתקדם בחיים" - ליברמן דיבר הרבה מאז הוקמה הממשלה הנוכחית. בהדרגה הבין מה שהתחיל להבין גם הרצוג, שישיבה באופוזיציה היא בעצם התייבשות בשמש אי-העשיה והעלמות מהירה למדי מתודעת הציבור. שניהם החליטו - כל אחד בדרכו, בשיטתו ובסיגנונו - לשנות כיוון ולחזור לעשייה. אצל ליברמן, השאלה הייתה אישית - מה הוא מרוויח ממהלך כזה? שידרוגו לשר ביטחון היה פיתוי שלא יכול לעמוד נגדו - שח-מט לטובת נתניהו.
אצל הרצוג, היו השיקול הפרסונלי והמפלגתי שזורים זה בזה - חזרה למרכז הבמה בתפקיד שר-החוץ (שידרוג אישי), עם הובלת תהליך מדיני (תיקון מפלגתי) ומספר משרדים בעלי השפעה (אתנן מפלגתי), הגנה על בית המשפט (תיקון אידיאולוגי- סקטוריאלי) והאיש השני בחשיבותו בממשלה (תיקון "ספר התפקידים" שלו מול יריבו הפוליטי הרציני ביותר - לפיד).
במהלך שביצע נתניהו השיג את כל המטרות במחיר של רעש ציבורי נסבל ומספר גינויים במערכת הבינלאומית. סביר להניח שעדכן את סיסי, השחקו הראשי במחנה הערבי המתון, בכוונותיו ושיקוליו. כמו-כן, הוציא משווי-משקל את יריביו הפוליטיים והחזיר לידיו את השליטה.
מכאן פתוחה לפניו הדרך לנסות בחודשים הקרובים מהלך מדיני מול המדינות הסוניות המתונות ולנוכח פני המערב המתלהם. אם יתברר שישנם פרטנרים ויש נכונות למהלכים מסוג חדש - יתקדם. האינדיקציות הראשונות מכוון סעודיה ומצרים, המדברות בפעם הראשונה על כך שההצעה הסעודית מ-2002, אינה קשיחה יותר, הן צעד בכיוון הנכון. אם חמאס לא ישמור על שקט, יהיה ליברמן במקום בכדי לטפל גם בסוגיות ממין זה.
ללא ספק שעור מעניין בפוליטיקה יישומית מוכללת.

תאריך:  15/06/2016   |   עודכן:  15/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התרגיל ושבריו
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
לדעתי
באום  |  15/06/16 13:35
 
- מהלך מדיני איננו חטוף ושתה...
רפי לאופרט  |  15/06/16 22:15
 
- אני לא מזהה
באום  |  16/06/16 01:47
 
- הזמן לנהל מו"מ (לפחות לנסות)
רפי לאופרט  |  16/06/16 18:11
2
יהודים על בסיס DNA
מישאל  |  15/06/16 15:05
 
- סליחה, לא הבנתי ל"ת
רפי לאופרט  |  15/06/16 22:23
 
- אני מבין שהתגובה 2 היא ל - 1 ל"ת
ג'ורג'  |  16/06/16 11:57
 
- אולי. מאחר ולא הבנתי קשה לי
רפי לאופרט  |  16/06/16 18:17
3
התרגיל נכון
פ.ר.  |  16/06/16 11:35
 
- אם תשאל שאלה, אשתדל לענות
רפי לאופרט  |  16/06/16 18:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הפיגועים של דאעש באירופה וארצות הברית הם מקור השראה לאינתיפאדה הפלשתינית. השנאה לישראל, הייאוש הפלשתיני מהמצב המדיני והכלכלי וההסתה עלולים להביא לתהליך של דאעשיזציה של האינתיפאדה
רון בריימן
"הארץ שלהם" ממשיך את משנתו הסרבנית ותובע מראש הממשלה להטיח את ראשו ואת ראשינו בקיר, להיכנע לתכתיבים הערביים ולהמשיך את מצעד האיוולת של "השלום", בניגוד לבחירתם הדמוקרטית של אזרחי ישראל, בניגוד לשכל הישר, ובניגוד לניסיון שהצטבר מאז פרץ "שלום" אוסלו אל חיינו והפיל בנו קורבנות כה רבים
ראובן לייב
גם הצלחתו היחסית, שצפויה - תהיה בטלה בשישים עם סיומו, כאשר התרסקות מאסיבית מאיימת לאורך השנה על שוק הספרים הישראלי
רפי לאופרט
תפקידו של ביה"ס בכלל ושל התיכון בפרט, הוא להכשיר את התלמידים להיות אזרחים מועילים בחברה הבוגרת לכשיסיימו את לימודיהם ויצטרפו אליה    מבחינה זו, ההכשרה כוללת ידע רלוונטי ודפוסי התנהגות תואמי-התרבות המקומית והתרבות האוניברסלית
יובל לובנשטיין
נראה שאסם צריכה ללכת בכיוונים נוספים ולא בכיוון של הנחות מחיר על כמות בלבד שכן יתרונה הגדול של אסם הוא במגוון העצום של מוצריה, יכולות ייצור וחדשנות ובקשר שלה של נסטלה העולמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il