X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ישי גולן ורמי הויברגר ב"גלנגרי גלן רוס" [צילום: ז'ראר אלון]
גלנגרי גלן רוס ושפל הנדל"ן
עולמם של סוכני נדל"ן הנאבקים לשרוד בעת שפל כלכלי ובכלל, נפרש במלוא הלהט של שחקני תיאטרון חיפה במחזה "גלנגרי גלן רוס" שכתב דייוויד מאמט (יליד 1947). עליבות הנפש, מידת ההשפלה העצמית הכרוכה במקצוע התיווך בנדל"ן, נפרשות כאן לעיני הצופים במחזהו של המחזאי היהודי-אמריקני מאמט שחווה בנעוריו ובהמשך בסיטואציות דומות

מה לא יעשה סוכן כזה על-מנת לשרוד, ובמיוחד כדי לקבל "טיפ" של מידע, וכתובות של מועמדים לרכוש את הסחורה הבלתי מבוקשת ולמעשה חסרת הערך!!! הם מוכנים לרדת לשפל המדרגה ובלבד שמנהל המשרד ייתן להם "ליד" - רמז שיאפשר להם למכור ולקבל את שכר התיווך.
כדי להצליח במקצוע עתיק זה, דרושה שפה חלקלקה, כושר דיבור נמרץ, והעיקר - שכנוע עצמי שידביק גם את הלקוח. וכדי להדגיש עובדה זו, דייויד מאמט משחיז את עטו, ומשתמש בכישורי עריכת הדין שלמד, ובמה שאביו האמיתי הדריך אותו בילדותו: לתת חשיבות עליונה למילים. בזכות זה, הוא צולח לכתוב מחזות שבהם השנינות וחדות הלשון, גם אם טבולה במילים גסות, מגיעה לשיא האפשרויות הגלומות בה. למעשה, חייו של מאמט היו רצופי סבל ומרורים. הוריו התגרשו כשהיה בן 10, ובהמשך סבל מאביו החורג שאמו נישאה לו.
שם המחזה מורכב משמות שני אתרים שהמשרד מטפל במכירתם, לא תמיד בהצלחה. גלנגרי - הוא שם האחד, וגלן רוס - השני. מחזה קודם שלו שעלה בהבימה לפני כמה שנים - "רומנטיקה", הפיל את הקהל מצחוק, הודות למשחקי המילים, לשנינות ולבדיחות הדעת, כאשר מוני מושונוב גילם בו את השופט המטורלל והסנילי, ואת מזכיר בית המשפט גילם בגאוניות מופלאה רודי סעדה, בוגר סטודיו יורם לוינשטיין. גם הפעם, ב"גלנגרי גלן רוס" דרושים קשב והאזנה מוחלטת לחילופי המילים ולחידודי הלשון שמאמט כה אשף בהם, כדי להכיל את המחזה ורוחו.
בחלקו הראשון של המחזה, אנו מכירים את הסוכנים, בסצנות של שלושה צמדים. בכל סצנה, דיאלוג בין שניים, בו האחד שולט כמעט לגמרי בטקסט, ורעהו מאזין בכניעה ובהסכמה לכאורה, גם אם אינו מסכים לרעיונות של הראשון הנכלולי. דביר בנדק הוא הגברתן במילים ובתחמנות, עם כושר הבעה מופלא המשכנע כל אחד, מצליח להשפיע על חברו, מוריס כהן, לערוך פריצה למשרד לו הם שייכים, ולגנוב ברוב ייאושם, את כל ה"לידים", כדי למכור אותם למשרד תיווך מתחרה בסך 5,000 דולרים, שיתחלקו בין שניהם. מוריס כהן, שחקן מלא כריזמה שמגלם כאן קורבן נפחד שבלית ברירה נענה לרעיונות של בנדק. כהן הוא כוכב סרטים וסדרות טלוויזיה משובח שהדהים במשחקו בהצגת "רעולים" המקורית שעלתה בבית צבי, עושה כאן ביכולת דרמטית כובשת את תפקיד הסוכן הנרמס, שמוכן לדבוק בכל רעיון, ובלבד שלא יישאר מובטל.
נושא המובטלות באמריקה הוא הרבה יותר מאיים מאשר אצלנו, בה קיימים ההסתדרות, החוזים ואי האפשרות לפטר מהרגע להרגע, כפי שנהוג באמריקה. חרדת הפיטורים היא שמעוותת את ישותם של השכירים שם, שתמורת שכר עלוב מכורים למקצוע, ובלבד שיזכו בבונוס. כאן - זו מכונית קאדילק. צורת ההתמקחות בין המנהל (יעקב דניאל כוויליאמסון) לשאר השכירים, חושפת את רמת פגיעותם וחולשת מעמדם.
דבל'ה גליקמן ממחיש בסצנה כמעט סטנדאפיסטית, את כל כישוריו וכישרונותיו עת הוא מנסה לשכנע על-מנת לקבל טיפ-ליד, ובלבד ששמו לא יימחק מרשימת הסוכנים. הוא נוגע מאוד ללב במידת הפגיעות שלו. רמי הויברגר (רומה) בקולי קולות ובחוצפה ותעוזה, מדגים כושר שכנוע הנשען חזק על הצעקות והתוקפנות שבדיבורו. את האלימות המילולית שבמחזה דומה שהמחבר שאב מדמות אביו החורג, שנהג להכות ולהתעלל מילולית בילדי אשתו, אמו של מאמט. לעומת כל ההתפרצויות והאכספרסיה שהדמויות במחזה טובלות בהן, הרי הדמות הכה מנוגדת לכל אלה, היא דמותו של "לינק", אותה מגלם ישי גולן, בתור הקונה שרכש מגרש, ומגיע למשרד על-מנת לבקש לבטל את הרכישה, בהסתמכו על שנאמר לו שיש לו ארבעה ימי עבודה כדי לבטל את הצ'ק. ההתעלמות של הסוכן מהבטחותיו, כשמתברר שהצ'ק נפדה בו ביום הרכישה, גורמת לכך שהמילים נעתקות מפיו של ישי גולן, והבעות פניו והאכספרסיה שבדמותו, גם כמעט ללא מילים - הן החלק החזק ביותר בהצגה. גם אם מאמט לא כיוון לכך, דווקא הדמות כמעט חסרת המילים, אך העשירה בהבעה כאובה ומתייסרת, דווקא היא כובשת את הלב יותר מכל הצעקות, והסערה שמתעוררת במשרד כשמגיע חוקר המשטרה (יואב בר לב).
מרוב הדו-קרב המילולי בין כל הסוכנים, המנהל והשוטר, לא פשוט להבחין כשמגיח הסוף המפתיע של המחזה, בשניות האחרונות שלו, ואותו לא נגלה.
משחק מבריק של כל השחקנים, שהבימאי משה נאור צלח להפיק מכל אחד את המיטב שבו, וטקסט חכם ועוקצני של דייוויד מאמט, בתרגום של יוסף אל דרור, עם מוזיקה כה משמעותית שעיצב אלדד לידור, המחדירה אוירה בדיוק ברגעים הנכונים, תאורה סטטית מדי של חני ורדי, תפאורה נאמנה לרוחו של המחזאי שעיצבה כנרת קיש, ותלבושות מהודרות שעיצב המעצב דורון אשכנזי.
אף שראיתי את ההצגה לפני שנים בברודווי, בסטודיו יורם לוינשטיין ובבית צבי - ההצגה של תיאטרון חיפה קסמה לי מכולן. כנראה בזכות מקצועניותם של השחקנים, משחקם המשובח שתוזמר בידי הבימאי משה נאור, והמוזיקה של אלדד לידור שהיו לה "קול" ונוכחות ברגע שנדרש קולה.

דבל'ה גליקמן ויעקב דניאל [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  10/07/2016   |   עודכן:  10/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
כל הקשור לנושאי עבודה עומד להיות מאוד משמעותי בחייכם כיוון שאתם מנסים לעשות שינויי משמעותי בצורה ובתוכן העבודה
אדלינה קליין
בכתיבה שכאן לא נמצא קובלנות או כאוס כנגד היקום והקיום האפור או כנגד המציאות המרה והסדוקה. הפואטיקה באה לביטוי כמקשה אחת שבמהלכה נמצא את ההכלה הבלתי נמנעת לדברים שאין באפשרותנו לשנות
שיה מלכין
כולי מרוכזת ומצפה לראות בין אורחי המשלחת את חברתי הטובה תרצה, אלמנתו של אחד מגיבורי מבצע אנטבה, הטייס אמנון הלבני ז"ל. המצלמה עוברת על פני המכובדים, כמעט כל שרי הממשלה שם, אנשי חיל-האוויר, אני מאמצת את עיניי וכל חושיי מתחדדים, אך לשווא, תרצה איננה בין המוזמנים
יואב יצחק
איש העסקים אלי עזור הפך לטייקון תקשורת ועיתונות שידו בכל    שוויו האישי נאמד בכ-300-250 מיליון דולר - יותר משוויו של עמוס שוקן (קבוצת הארץ) ויותר מחלקו של ארנון מוזס (ידיעות אחרונות)    כפי שחשפנו ב-News1 - בינו לבין בנימין נתניהו חלה התקרבות המעלה שאלות ותזוזות במוקדי הכוח בשוק העיתונות    לכן אין אולי פלא: מוזס הכריז מלחמה על אלי עזור, במטרה לפגוע בחברת צ'רלטון - שהיא-היא התרנגולת המטילה ביצי זהב
אלעזר לוין
היזם, שאינו מוכר לרבים, מנהל את אגף ההשקעות בחברת הלמן-אלדובי, ואחראי לרכישת בנייני מגורים ונכסים במיליארדי שקלים בארצות הברית, גרמניה והולנד    "כיום לא כדאי להשקיע ברכישת נדל"ן למגורים בישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il