X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הדרך הקיצונית של ביטול הפסיקה המרחיבה של המונח "חומרי חקירה", בידי בתי-המשפט השונים, בדרך של חקיקת חוק, שיבטל פסיקה מרחיבה זו, משולה לשפיכת מי האמבט, יחד עם התינוק ופגיעה שלא לצורך בזכויות יסוד בסיסיות וחוקתיות
▪  ▪  ▪

הצעת החוק החדשה, הדנה בחיסיון חומר מודיעיני ומתן אפשרות לרשויות החקירה השונות, לרבות התביעה המשטרתית והפרקליטויות השונות, שלא לגלותו לנאשמים ולסנגוריהם, הגם שהוגש כתב אישום נגד נאשמים אלה, מעלה מחדש שאלת האיזון הראוי בין חובת גילוי חומרי חקירה, המוטלת על רשויות החקירה השונות, לבין הענקת חיסיון לרשויות חקירה אלה, שלא לגלות חומרי חקירה אלה.
בדיון שהתקיים אתמול (יום ב', 11.7.16) בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת התברר, כי חומרי חקירה מודיעיניים, שאינם שייכים, באופן ישיר לכתב אישום, לא ימסרו לנאשמים. השאלה הנשאלת הינה הגדרת המשפט בדבר "חומרי חקירה מודיעיניים שאינם שייכים, באופן ישיר לכתב האישום. שאלה זו תזכה להתפתחויות ולפרשנויות רבות, בידי בתי-המשפט השונים, כאשר התביעה והפרקליטויות השונות, ייעשו כל שלאל ידן, כדי שלא להרחיב, יתר על המידה, משמעות משפט זה ואילו הסנגוריה - מאידך - תפעל, ככל יכולתה להרחבת גבולותיו של משפט זה.
הצעת המשטרה והפרקליטות כפי שבאה לידי ביטוי בהצעת החוק המקורית הייתה וכוונה להטיל חיסיון על כלל החומר המודיעיני שנאסף בידי רשויות החקירה, קודם ועובר להגשת כתבי אישום נגד נאשמים. התביעה רצתה לשמור בידיה זכות ההחלטה, איזה חומר מודיעיני ייחשף ואיזה חומר מודיעיני ייגנז ויזכה לחיסיון חוקי. הצעה זו לא זכתה לאישור מחברי ועדת חוק, חוק ומשפט של הכנסת, תוך שהסנגורים איימו "להציף" בתי-המשפט בבקשות להסרת חיסיון הראיות על תיקים פליליים, באופן גורף, כך שהם היו עלולים להביא לשיתוק עבודתה של מערכת התביעה הפלילית, בבתי-המשפט השונים.
בכל הכבוד הראוי לרצונן של המשטרה והפרקליטויות השונות, גם יחד, להגדיר במונח "חומרי חקירה", אך ורק חומרים, השייכים לעובדות המתוארות, בכתב-האישום, תוך הוצאת חומרים שאינם קשורים לתיק הפלילי, מגדר הגדרת המונח "חומרי חקירה", הרי מן הראוי לזכור, כי יש בצמצום הגדרה זו, כדי לפגוע בהגנתם המשפטית של נאשמים שהוגשו נגדם כתבי אישום לבתי-המשפט השונים, ברחבי הארץ.
תפיסת העבודה של מפכ"ל המשטרה, תת-ניצב רוני אלשיך, כפי שהוצגה אתמול (יום ב), בפני חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת - לפיה הרחבת פרשנות המונח "חומרי חקירה", בידי בתי-המשפט השונים, במטרה לאפשר הגנה ראויה למי שהוגשו נגדם כתבי אישום לבתי-המשפט, יש בה, כדי "לנטרל את יכולת החקירה ואיסוף המודיעין שלנו", הינה בכל הכבוד הראוי תפיסה אנאכרוניסטית, המתאימה אולי לימים ולתקופה שקדמה למלחמת יום כיפור וקודם שנחקק חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
אין חולק על כך, כי ארגוני הפשיעה בישראל, התעצמו ושיטת העבודה שלהם השתכללו, מאז תקופת מלחמת יום כיפור, כאשר על המשטרה ושאר רשויות החקירה השונות, להיות מצוידות בכלים ההולמים מציאות דברים זו של המאה ה-21. עם זאת, אין להסיק מהתעצמותם והשתכללותם של שיטות העבודה של ארגוני הפשיטה, כי בשל כך מותר לפגוע בזכויות יסוד של נאשמים שנגדם הוגשו כתבי אישום לבתי המשפט השונים.
לא ברור מדוע קפץ רוגזם של המשטרה ושאר רשויות החקירה השונות על הפרשנות המרחיבה שפרשו ושממשיכים לפרש בתי-משפט בישראל, המונח: "חומרי חקירה", עד כי הם מבקש לצמצם פרשנות מרחיבה זו, בהצעת החוק החדשה בחיסיון חומר מודיעיני ומתן אפשרות לרשויות החקירה השונות, לרבות התביעה המשטרתית והפרקליטויות השונות, שלא לגלותו לנאשמים ולסנגוריהם, הגם שהוגש כתב אישום נגד נאשמים אלה.
הדרך הקיצונית של ביטול הפסיקה המרחיבה של המונח "חומרי חקירה", בידי בתי-המשפט השונים, בדרך של חקיקת חוק, שיבטל פסיקה מרחיבה זו, משולה לשפיכת מי האמבט, יחד עם התינוק ופגיעה שלא לצורך בזכויות יסוד בסיסיות וחוקתיות. כל מלה נוספת - מיותרת.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  12/07/2016   |   עודכן:  12/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האיזון בין חובת הגילוי להענקת חיסיון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
אין זה בטוח, כלל וכלל, כי לשכת עורכי הדין, חורגת מהמונופול החוקי שניתן לה, בחוק לשכת עורכי הדין, כמו-גם ממטרותיה שלצרכיהם הוקמה היא, בכך שהיא עושה שימוש בדמי החבר כדי לממן בדמי חבר אלה, מסע פרסום
ארי בוסל
ישראל היא אומנם ארץ הכנסים. מדי שבוע נערך בה כנס אחר, ולעיתים אף יותר מאחד. בגני התערוכה, בבנייני האומה, באוניברסיטאות, במכוני מחקר ועוד. עסק מכניס ביותר    אולם לאחרונה שני כנסים ישראלים הגיעו אלי הביתה, לבוורלי הילס - כנס בנושא מים וכנס בנושא ביטחון מידע
חיים שטנגר
רשות המיסים החליטה לאחרונה להאריך נוהל "גילוי מרצון" עד לתאריך 31.12.2016, אולם מן הראוי הוא להדגיש, כי יש להתחיל בהליך של "גילוי מרצון" עד לסופו של חודש זה, כדי לזכות בהגנה אל מול רשויות המס, מסיכון בהאשמות פליליות ואזרחיות, כל זאת בתנאי שלא התחילה עדיין חקירה מטעם רשויות המס
חיים שטנגר
הקו המשפטי והתוצאה המתבקשת מקו זה, שנראה שאליו "מושך" בג"ץ, לפי הערות השופטים, בדיון מאתמול, הינו הכשרת פרסום הדוח על המכון הפתולוגי, בכפוף לקביעת מנגנוני הגנה שישמרו על שמם וכבודם של העותרים והקניית זכות טיעון ולמעשה הקניית שימוע, בדיעבד לעותרים
חיים שטנגר
חשובה, עד מאוד הקמתה ותפקודה של נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, שכן אחת ולתמיד יוכל ציבור אזרחי המדינה להשתחרר מהתדמית שדבקה לפרקליטויות השונות ולמערכת התביעה המשטרתית של מי "התופרים תיקים", למי שאין השלטון חפץ ביקרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il