X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בסדרה "לונדון פינת בן יהודה" העוסקת בשפה העברית מתחקה-עוקב איש התקשורת, ירון לונדון אחר השם ירון מתברר, לפי בדיקות במשרד הפנים וכדומה, כי ככל הנראה ירון ספיר ממשמר העמק הוא הירון הראשון בארץ וכנראה גם בעולם
▪  ▪  ▪
ירון ספיר [צילום: באדיבות גאולה פרידלנדר]

ביום ה' הקרוב (14.7.16) יערך בקיבוץ משמר העמק ערב לזכרו של הצייר ירון ספיר בן קיבוץ משמר העמק שהלך לעולמו בחודש שעבר והוא בן 80 במותו. ככל הנראה היה הירון הראשון בארץ ובעולם.
ירון ספיר נולד בשנת 1936. גדל וחי בקיבוץ משמר העמק. את לימודיו עשה במוסד החינוכי בקיבוץ. בצעירותו היה חבר בקבוצת הפועל משמר העמק באתלטיקה קלה והשתתף כקופץ לגובה בתחרויות ארציות ואף זכה בכמה מהן במקומות ראשונים. הישגיו הספורטיביים של ירון מסוקרים במדורי הספורט של העיתונים דאז.
כך למשל, בעיתון "דבר" מתאריך 19 באפריל 1954 מופיעה ידיעה מאת הכתב ש.מוזר בזו הלשון: "כ-80 אתלטים מאזורי חיפה והגליל המערבי תיחרו בשבת באצטדיון העירוני בחיפה, במסגרת האליפויות האזוריות של "הפועל". את התוצאה הטובה ביותר השיג הנער ירון ספיר ממשמר העמק, שניתר לגובה 1,69 מ.'"
בסדרה "לונדון פינת בן יהודה" העוסקת בשפה העברית מתחקה-עוקב איש התקשורת, ירון לונדון אחר השם ירון. מתברר, לפי בדיקות במשרד הפנים וכדומה, כי ככל הנראה ירון ספיר ממשמר העמק הוא הירון הראשון בארץ וכנראה גם בעולם.

תפקיד ראשי בהצגה

כל רחבי הארץ
"עשרות סדרני משמר העמק ששמרו אמש על מבואות הקיבוץ עמדו חסרי אונים מול הסתערות אלפים שהגיעו מכל רחבי הארץ, במכוניות פרטיות, באוטובוסים ובמשאיות כדי לחזות בהצגה "טיל אוילנשפיגל".

ההצגה "טיל אוילנשפיגל" זכתה להצלחה רבה. אלפים נהרו מכל יישובי האזור ואף ממקומות מרוחקים בארץ למשמר העמק כדי לחזות בה
▪  ▪  ▪

בשנת 1955 כשהיה ירון בן 18 לערך שיחק בתפקיד הראשי של ההצגה "טיל אוילנשפיגל" אותה ביימה הבמאית והמחזאית המיתולוגית שולמית ("מיתה") בת-דורי ממייסדות משמר העמק. ההצגה הוצגה ברחבת המוסד החינוכי במשמר העמק לרגל השלמת בית התרבות המקומי (המועדון לחבר). בנוסף לירון ספיר, שגילם בהצגה את "טיל אוילנשפיגל", השתתפו בהצגה מיכה לין בתפקיד המושל הספרדי, גליה גור, דינה כספי, יוחנן ארזי, אסתר בונם, פולי יעקב פדן, רחל אשכולות, עוזי פז, רינה שפיר, ברונקה בזנר, הגר ארנון, גדעון שניר, חיים שלם, ונוספים. את המוזיקה להצגה עיבד בנימין עומר "חתולי", אביו של המשורר ע. הלל.
ההצגה זכתה להצלחה רבה. אלפים נהרו מכל יישובי האזור ואף ממקומות מרוחקים בארץ למשמר העמק כדי לחזות בה. הקהל ישב על ספסלי עץ תחת כיפת השמים. בגיליון עיתון "על המשמר" משנת 1955 התפרסמה ידיעה על האירוע תחת הכותרת: "הסתערות המונית אמנותית על קיבוץ משמר העמק". בגוף הידיעה מדווח בזו הלשון: "עשרות סדרני משמר העמק ששמרו אמש על מבואות הקיבוץ עמדו חסרי אונים מול הסתערות אלפים שהגיעו מכל רחבי הארץ, במכוניות פרטיות, באוטובוסים ובמשאיות כדי לחזות בהצגה "טיל אוילנשפיגל".
הביקוש לכרטיסים היה כה רב עד כי קיבוץ משמר העמק החליט לקיים שתי הצגות נוספות של "טיל אוילנשפיגל". הערכה היא כי בהצגות "טיל אוילנשפיגל" שנערכו במשמר העמק חזו כ-40,000 צופים, מספר גדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה בארץ דאז.

לומד אצל ינקו ושטרייכמן
ב-1961 נסע לפריז באישור הקיבוץ ולמד ליטוגרפיה באקדמיה לאמנויות - בוזאר בפריז
▪  ▪  ▪

ירון הרשים כנראה בהצגה וזכה לשבחים על הופעתו בה. דבר הופעתו של ירון ספיר הגיע כנראה לידיעת גופי הבידור והתרבות בצה"ל וכאשר הגיע מועד גיוסו לשירות צבאי סדיר הוצע לו להצטרף ללהקת הנח"ל אולם ירון דחה זאת. בהמשך צורף ללהקת פיקוד מרכז ובהמשך עזב להקה זו ואת רוב שירותו עשה כחייל רגיל בנח"ל.
מכריו של ירון מספרים על איש צנוע, המסתפק במועט. הציור היה אהבת חיו והוא החל לצייר כבר בילדותו. הקיבוץ הכיר בכישרון ויכולת הציור שלו ולאחר שהשתחרר מצה"ל למד בשנת 1959 באישור והסכמת הקיבוץ אצל הצייר הנודע יחזקאל שטרייכמן במסגרת קורס של ההתיישבות העובדת. קודם לכן למד ציור אצל הצייר הנודע מרסל ינקו.
ב-1961 נסע לפריז באישור הקיבוץ ולמד ליטוגרפיה באקדמיה לאמנויות - בוזאר בפריז. לאחר כשתי שנות שהות בצרפת שב ארצה לקיבוצו משמר העמק. הוא עבד במטבח ובמקומות נוספים בקיבוץ, לצד עבודתו בקיבוץ איפשר לו הקיבוץ תנאים לצייר ואף סייע לו בהצגת ציוריו בתערוכות שונות.

תערוכותיו
מספר תערוכות [צילום: באדיבות גאולה פרידלנדר]

מפעל חיים
שנתיים לפני מותו קוטלגו ונערכו ציוריו על-ידי אוצרת האמנות דפנה דורון מקיבוץ משמר העמק והופק אלבום מקיף של מפעל חייו האמנותי. צילם את העבודות יונתן ארנון.

"רוב עבודותיו מצוירות בגירי שמן, אקוורל, דיו וגרפית על גבי בריסטול ודיקט. למראית עין, נראים ציוריו מופשטים אך תמיד מבצבצות מן המופשט דמויות"
▪  ▪  ▪

ירון הציג מציוריו בשורה של תערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד. ב-1966 הציג בתערוכת יחיד ב"גלריה לאמנות חדשה" ביפו (היום ביתה של האמנית אילנה גור) ב-1972 הציג בתערוכת יחיד בגלריית "דוגית" בתל אביב. ב-1974 הציג תערוכת יחיד שוב ב"דוגית".
בשנות ה-80 הציג מספר פעמים ב"בית שאגל" בחיפה, בתערוכות קבוצתיות של אמני הצפון.
ב-1991 הציג בתערוכת יחיד בגלריה שבגבעת חביבה. אותה שנה הציג גם בבית וילפריד שבקיבוץ הזורע בתערוכת יחיד. ב-1992 הציג בתערוכת יחיד בגלריה שבקיבוץ מחניים. ב-2009 הציג ירון בתערוכה קבוצתית "נייר-פאפיר" בגלריה ליאונרדו. כן הציג מציוריו במספר תערוכות קבוצתיות של אגודת הציירים והפסלים הארצית והשתתף בתערוכה שפתחה את גלריית הקיבוץ במשכנה הנוכחי.
וכך נכתב על ירון ויצירותיו באתר גלריית משמר העמק: "רוב עבודותיו (של ירון א.א) מצוירות בגירי שמן, אקוורל, דיו וגרפית על גבי בריסטול ודיקט. למראית עין, נראים ציוריו מופשטים אך תמיד מבצבצות מן המופשט דמויות - עיתים לכודות ועיתים עטופות ומוגנות, מחוללות - ביחד ולחוד, נמצאות בסחרור מתמיד על קרקע לא מוצקה, על נדנדת החיים, מחפשות את האיזון. החלל בציוריו לא מוגדר והאוביקטים החצי מופשטים מרחפים ויוצרים אוירה תאטראלית מטאפיזית וחלומית".
שנתיים לפני מותו קוטלגו ונערכו ציוריו על-ידי אוצרת האמנות דפנה דורון מקיבוץ משמר העמק והופק אלבום מקיף של מפעל חייו האמנותי .צילם את העבודות יונתן ארנון.
במחצית יוני 2016 נפטר ירון ספיר ממחלת הסרטן בה לקה והובא לקבורה בבית העלמין במשמר העמק. ירון היה נשוי לאשת התיאטרון אורנה ספיר-קם, בתה של הבמאית והמחזאית שלומית בת-דורי ולהם שלושה ילדים.

תאריך:  13/07/2016   |   עודכן:  13/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפור חייו של הצייר ירון ספיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
'דבר'* ציורו : משמר העמק- 1927
למתעניינים ראו  |  21/07/16 00:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בניגוד להערכות אמ"ן לפני מלחמת יום הכיפורים, שלפיהן תימנע ברית המועצות מכל צעד שיאפשר למצרים יציאה למלחמה, הרי שבפועל התכוננו המצרים לקבל מברה"מ לפחות אלף טילי סקאד, ומאות טנקי T-55/54. הדבר מלמד שגם הקונספציה המוטעית שגרמה למלחמה, הייתה טעות חמורה
אלי ליאון
דולי הפנינים - האופרה הראשונה של ביזה בבימוי מודרני חריג ולדעתי לא מוצלח. מוזיקה וקולות מקסימים
עמוס שטיבלמן, שירי חפר
כשאנחנו משליכים בקבוק פלסטיק לכלוב המִחזור אנחנו מרגישים שעזרנו למנוע פגיעה בסביבה, אבל התמונה האמיתית של מִחזור הפלסטיק מסובכת הרבה יותר
עפר דרורי
הספר מביא מידע רחב הן על הצד הטכנולוגי של מערכת הנשק, על שיתופי הפעולה שעשו חברות ישראליות וגם על התחרות ביניהם, והן על הצד "הפוליטי" שגם בו עמדה המערכת למבחן
יורם שוייצר
למרות הכישלונות הצבאיים של 'המדינה האיסלאמית' והכרסום באזורי שליטתה, עדיין עומדים לרשותה ולרשות בעלי בריתה משאבים טריטוריאליים, כלכליים והון אנושי נרחבים ביותר. יידרשו עוד משאבים רבים, צבאיים, כלכליים, דיפלומטיים ומשפטיים, כדי לבלום אותה ואת השפעותיה ההרסניות בזירה המזרח תיכונית והגלובלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il