X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האופרה הראשונה שבטהובן כתב-האהבה מנצחת את העריצות הצדק והחסד חברו יחד הקהל הרחב יבוא על סיפוקו המלא
▪  ▪  ▪
עלילה לא מסובכת [צילום: אלי אלון]
[צילום: אלי אלון]

[צילום: אלי אלון]

[צילום: אלי אלון]

[צילום: אלי אלון]

אמש שמעתי בהיכל התרבות בתל אביב את האופרה פידליו מאת בטהובן.
בטהובן כתב רק אופרה אחת.היא הוצגה בשנת 1805 והספיקה להיות מוצגת שלוש פעמים בלבד כי הקהל הווינאי היה עסוק באותו הזמן עם הצבא הצרפתי שנכנס לוינה ולא היה לו זמן לשמוע מוזיקה. לאחר שהצבא נסוג, ערך בטהובן את האופרה מחדש, צימצם מערכות, אך גם הפעם היא לא הצליחה להתחבב על הקהל והוצגה רק פעמיים נוספות.גם נסיון שלישי לא הצליח.
בימינו האופרה מוצגת לעתים רחוקות ולא בהצלחה רבה.
עלילת האופרה לא מסובכת. בעלה של אישה - לאונורה - נעצר מתוך נקמנות. אשתו מחופשת לגבר מתקבלת לעבודה בבית הסהר כדי להיות קרובה אליו ולהצילו.ו עדת חקירה עומדת להגיע לבית הסהר כדי לברר שמועה שאסיר מוסתר בבית הסהר. מפקד בית הסהר מחליט להוציאו להורג בעצמו כדי שלא יוודע הסתרתו.
לפני שמוצאים לפועל את ההוצאה להורג מגיע השר הממונה וכך האסיר ניצל.
האהבה גוברת תמיד על העריצות. כוח האהבה ניצח והשיבה ללאונורה את בעלה.
אלוהים מעמיד במבחן את האנשים אך לא נוטש אותם. וכך האופרה בניגוד לרוב האופרות הדרמטיות מסתיימת בסוף טוב.
פידליו הוצגה בארץ כמה פעמים. התזמורת הפילהרמונית כבר הציגה אותה פעמיים בביצוע קונצרטנטי ב1963 ו1977. היא גם הוצגה על-ידי האופרה הישראלית בבימוי מלא לפני כעשור.
לא שמעתי את האופרה הרבה פעמים ונהנתי אמש ממנה רבות. המוזיקה יפה, מלודית ביותר, נעימה לאוזן, הקולות של הסולנים הראשיים היו טובים, והמקהלה הייתה טובה מאוד. הניצוח מקסים. הפילהרמונית ומנהלה המוסיקלי זובין מהטה השתדלו להגיש את המובחר ביותר שאפשר היה להשיג.
לי לא שינה בהרבה שהאופרה, כאופרה ערכה לא רב ושהיא לא נחשבת לאחד מיצירות הפאר של בטהובן.לפעמים ביצוע טוב יכול לכפר על פגמים מסוימים בעלילה, אם יש כאלו במבוצע.
כמובן שעדיף לראות את האופרה בביצוע בימתי מלא אך הפעם, לי לפחות, הביצוע הקונצרטנטי לא פגם בהנאתי שהייתה כמעט שלמה.
לאונורה - אוסרינה סטונדיטה, פלורסטן - בורקהרד פריץ ורוקו - וילהלם שוינגהמר היו טובים מאוד. פריץ ניסה גם לשחק קצת וזה הוסיף לו הרבה. חן רייס הישראלית - מרצלינה הייתה טובה מאוד גם ולא נפלה בשום נקודה מהסולנים האורחים. נח בריגר כאסיר שני כמעט ולא נשמע אך פיצה אותנו היטב בתפקידו השני כשר פרננדו.
המקהלה הישראלית על-שם גארי ברטיני הייתה סבירה בחלק הגברי שהופיע במערכה הראשונה וטובה במערכה השנייה כשהופיעה בהרכבה המלא. התזמורת הפילהרמונית הייתה טובה מאוד אך בקטעים מסוימים היא כיסתה את הסולנים, ייתכן שזה נבע מהאקוסטיקה במקום מושבי כי הסולנים שהופיעו בצד שישבתי נשמעו היטב.
נגינת הפתיחה לאונורה מס 3 מיד אחרי שפלורסטן ניצל ממות הייתה מתאימה ביותר והשתלבה היטב כחלק מהמוזיקה. זאת הייתה אתנחתה אינסטורמנטלית מעולה לאחר המתח שקדם לנגינתה. שינוי זה התקבל גם יפה מאוד על-ידי הקהל וזובין מטה, שלא כמקובל, במחווה של תודה, הקים את התזמורת, פנה אל הקהל וקד קידה.
התרגום המעולה של ישראל אובל הפעם הוסיף רבות לשומעים שלא הכירו את האופרה והעלילה הכמעט לא מוכרת. כתמיד הוא היה ממוקד, מדויק ולא 'מתפלסף'.
לראות או לא לראות; הקהל הרחב יבוא על סיפוקו המלא. המוסיקולוגים פחות. ממליץ בהחלט לשמוע.

הכותב הוא עיתונאי - מבקר אמנות, חבר אגודת העיתונאים של תא ותא המבקרים שלידה מנהל קהילות התרבות והפנאי - אתר מוטקה.
תאריך:  18/07/2016   |   עודכן:  18/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התזמורת הפילהרמונית - בטהובן - האופרה פידליו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
הניגוד בין מתחמים מטופחים אלה לבין "אזור התעשיה" הדהוי והלא מטופח בצידו הצפוני מזרחי של הקיבוץ בולט ביותר ומנקר עיניים
יוסף כהן אלרן
"ברבוניות" עטופות באריזת מתנה שהובאו לי הביאו עמן את ריח הים ואת אדוותם של הגלים, באים אל החוף ונסוגים, מותירים אחריהם את הקצף הלבן על החול. "ברבוניות" הוא שם ספרה החדש של הסופרת והמשוררת טל איפרגן, שזה עתה התחיל לנשום את נשימותיו הראשונות והוא פעוט ורך כתינוק שאך נולד
חנינא פורת
בעקבות אוסף שירי הנגב בעריכת אילנה שחף    נופי הנגב המדברי, תמיד עוררו לאורך הדורות השתאות, פליאה, תחושת קדושה, רעד בפני הוד קדומים, ורצון עז לתת ביטוי ספרותי/שירי לרגשות עזים אלה
עליס בליטנטל
קחו את עצמכם והקדישו יום מרתק ומהנה בביקור באקדמיה בצלאל שעל הר הצופים, ותראו את יצירות בוגרי כל המחלקות בציור, קרמיקה, זכוכית, צורפות ואופנה, צילום וידאו ועיצוב תעשייתי, ותרגישו בגג העולם. אכן, יש לנו במה להתגאות ולהתעלות רוחנית ורגשית
רבקה שפק ליסק
הפלישות של הבדווים לארץ בתקופה העות'מאנית התחדשו מיד לאחר כיבוש הארץ מידי הממלוכים    כאשר כבשו העות'מאנים את הארץ ב-1516 מידי השלטון הממלוכי הם עצרו את חדירת הבדווים והנהיגו מינהל תקין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il