X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוקן. משפט העמים [צילום: פלאש 90]
ברעם. הזכות מהמקרא [צילום: פלאש 90]
עימות מעניין בין עמוס שוקן לבין ח"כ לשעבר עוזי ברעם לגישת שוקן, זכות העם היהודי למדינה לא קמה מהמקרא אלא ממשפט העמים: הצהרת בלפור, החלטת החלוקה של האו"ם, הכרזת העצמאות, הסכמי שביתת הנשק והסכמי השלום עם מצרים וירדן המעניין בפסקה בטיעונו הוא שאף חלק בו אינו נכון, עובדתית, היסטורית ומשפטית
▪  ▪  ▪

ויכוח מעניין התגלע בין עמוס שוקן המו"ל של עיתון הארץ לבין עוזי ברעם ח"כ ושר לשעבר מטעם מפלגת העבודה. ברעם טען שהירידה במספר המנויים של עיתון הארץ נובעת מעמדתו האנטי ציונית להכעיס של העיתון. ואילו שוקן טען שאין ירידה כזו ולכן הטענה מופרכת. ברשימת התגובה שלו לברעם חזר שוקן על עיקרי אמונתו הציונית ואתייחס לפסקה בה מצהיר שוקן על מקור זכותה של מדינת ישראל [לטעמו] להתקיים.
"ההבטחה המקראית וההיסטוריה היהודית בארץ ישראל והקשר שנשמר אלפי שנים בין עם מפוזר בעולם לבין ההיסטוריה שלו בארץ ישראל יצרו בסיס לתביעת הציונות לזכות על השטח, אבל הזכות לא באה מן המקרא, אלא ממשפט העמים: הצהרת בלפור, החלטת החלוקה של האו"ם, הכרזת העצמאות, הסכמי שביתת הנשק והסכמי השלום עם מצרים וירדן."
המעניין בפסקה הזו הוא שאף חלק בה אינו נכון, עובדתית, היסטורית ומשפטית. תביעת הציונות להקמת מדינה יהודית לא התבססה ביסודה על ההבטחה המקראית, אלא על ראיית היהודים כלאום חסר מולדת הנתון במצוקה ובסכנה קיומית ועל זכותו של לאום זה להתקיים בביטחון במולדת משלו ותחת שלטון ריבוני. דהיינו: מדינה יהודית. היסוד הדתי לא היה הדומיננטי בשנותיה הראשונות והמכריעות של הציונות המודרנית, למרות שזרם דתי התקיים בה מתחילתה.
ההבטחה המקראית והזיקה ההיסטורית הדתית והתרבותית לארץ ישראל הכתיבו היכן תקום מולדת זו, אך הם אינם הבסיס לתביעה הציונית המקורית. לא במקרה בתחילת הדרך הציונית נשקלה גם חלופה אחרת-אוגנדה. התביעה הציונית התבססה על צורך קיומי של העם היהודי והשתלבה בהכרה הגוברת בזכות להגדרה עצמית של עמים, שהיא גם נגזרת של הזכות לחיות תחת שלטון שמקורו בהסכמת הנשלטים.
חשוב לציין כי ההכרה בזכות להגדרה עצמית של עמים, הגם שהיא חשובה ביותר בשיח הבינלאומי, אינה נחשבת כיוצרת זכות למדינה גם אם הזכות נתבעת על-ידי אוכלוסייה שאין חולק שהיא מהווה עם. מדינות יכולות לכלול יותר מלאום אחד ולאום אחד יכול להתפצל למספר מדינות.
זכותם של היהודים להקים מדינה לא באה ממשפט העמים ולא הוכרה בו מראש. מבחינה משפטית, חבר הלאומים שגיבש את כתב המנדט הטיל על בריטניה את התפקיד לקדם הקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל ולא דן בזכותם של היהודים למדינה עצמאית. אגב, כתב המנדט כלל לא הזכיר זכויות לאומיות של תושבי הארץ האחרים ואם עליו מסתמך שוקן הרי שלפלשתינים אין זכות למדינה.
למותר לציין כי החלטת החלוקה המפורסמת אינה יוצרת את הזכות למדינה ולו רק מהטעם הפורמלי שהחלטות עצרת האו"ם אינן מחייבות מבחינה משפטית. אבוי לנו אם החלטות העצרת הכללית היו מחייבות. ההחלטה אימצה כפתרון מומלץ את הצעת החלוקה שגובשה על-ידי ועדה מטעם האו"ם. סוג של הכרה בינלאומית קיים בהחלטת החלוקה - יצירת זכות משפטית בוודאי שאין.
קיים ויכוח אם בכלל הכרה בינלאומית חיונית להגדרת מדינה כמדינה. ביחס לישראל נכון יהיה לקבוע כי ההכרה הבינלאומית הרשמית ברובה ניתנה לאחר שהובהר שישראל היא מדינה כעובדה פוליטית. קבלת ישראל לאו"ם הייתה בהחלט שלב חשוב בהכרה הבינלאומית. מה ששוב יש להדגיש הוא: מדינת ישראל לא הוקמה מכוח החלטה משפטית להקימה, אלא לאחר שהוקמה היא זכתה להכרה שעגנה את מעמדה המשפטי.
שוקן כנראה לא היה משתכנע שלישראל זכות קיום כמדינה, אלמלא הכירו בזכות זו ירדן ומצרים בהסכמי השלום. וכך מתברר שבעצם עד לחתימת הסכמי השלום - ספק אם ישראל הייתה בכלל מדינה חוקית בעיני שוקן. אחרת אין להבין מדוע יצר זיקה בין חוקיות המדינה והסכמי השלום.
קשה להתרגז על שוקן שלמרות היותו יליד הארץ הוא בעיניי סוג של "יקה פוץ" - אולי זה קשור במוצא ובחינוך היקי. המהפכנים הרוסים תמיד לעגו לגרמנים וטענו שבגרמניה לא תפרוץ מהפכה מאחר שהמהפכות אסורות על-פי החוק. שוקן לא יישן בלילה אם לא יצליח לבסס נימוק חוקי בלתי מעורער ומוסכם על כל העולם לזכותה של מדינת ישראל להתקיים.
נניח לרגע שלארץ ישראל היו עולים המוני יהודים באופן לא לגמרי חוקי ובלי סרטיפיקטים בתהליך הדרגתי שהיה מתרחש ללא כתב מנדט וללא החלטות בינלאומיות. נניח שבדרך זו היה מתקבץ כאן ישוב יהודי גדול שהיה מכריז על עצמו כמדינה (תהליך שהתרחש בכמה מקומות אחרים בעולם) ומנצח את כל מתנגדיו. האם היה שוקן מכיר בחוקיות המדינה? ספק רב!
לשיטתו של שוקן, ללא הכרה מראש על-ידי הקהילה הבינלאומית בחוקיות הקמת המדינה היהודית, הקמתה אינה חוקית. חוק הוא חוק וסדר חייב להיות. למרבה המזל, הקמת מדינת ישראל לא הייתה בסמכות משפחת שוקן שכן כבר נאמר שהממשלה היחידה שעיתון הארץ תמך בה הייתה ממשלת המנדט הבריטי.

תאריך:  27/08/2016   |   עודכן:  27/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקיות ישראל - על-פי שוקן
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
קשקשן
הירונימוס  |  27/08/16 10:55
 
- מה היא הזכות לשטח?
ד.ה  |  27/08/16 15:55
 
- תירוצים וסיפורי מעשיות
הירונימוס  |  27/08/16 16:33
 
- קיימות שתי
באום  |  27/08/16 16:42
 
- ואתה ראוי להתייחסות?
שוחר-שלום  |  27/08/16 16:05
 
- גם לירדן לא היתה ריבונות בגדה
נ.ל  |  27/08/16 19:18
 
- לירדן הייתה ריבונות בגדה
ד.ה  |  28/08/16 06:26
 
- נו ומה נעשה עכשיו בלי התיחסותך ל"ת
אולי בכל זאת?  |  28/08/16 01:54
2
מה האובססיה לדון בצואתון מחליא ל"ת
בביובון המזוהם ??  |  27/08/16 10:59
3
מדורדר פחות
באום  |  27/08/16 11:16
 
- לשוקן יש עיתון גרמני. להרצוג
סניל  |  27/08/16 20:48
4
כל דוד ודור ונביאי השקר שלו
א.כ  |  27/08/16 12:48
5
מיינרצהאגן בתגובה:"הוועדה המלכ
קורןנאוה טבריה  |  27/08/16 15:03
6
שוקן נבלה
דן ה  |  27/08/16 18:30
7
עיתון בדעיכה. עמוס הרס המפעל
סביר  |  27/08/16 22:07
8
שוקן הפדופיל הפך למטיף בשער...
הגועש  |  28/08/16 02:16
9
שוקן זוכר מי צייר את הלוגו
מנדל  |  28/08/16 05:25
10
850.000 היהודים שהתיישבו ביו"ש
ל- כול המגיבים  |  28/08/16 11:49
11
לעיתון הארץ אין זכות קיום !
מוטי אדטו  |  28/08/16 14:54
12
מש' שוקן בגרמניה היתה
ראובן גרפיט  |  28/08/16 15:50
13
האיש כה נגוע בנפשו
צורי  |  28/08/16 22:51
14
שוקן בעד גירוש 850.000 היהודים
ל-כל המגיבים כנסו  |  29/08/16 09:11
15
פעם ראשונה שקראתי ששוקן אמר
מנדל  |  29/08/16 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי מרום
אם המדינה הריבונית על כל הנלווה לכך אמורה לשרוד הדבר ייתכן אך ורק אם תתקיים לידת ילדים במספרים התואמים את השינוי בתוחלת החיים
יהודה דרורי
אף שהכורדים נסוגו זמנית מצפון סוריה לבקשת ארה"ב ואירן, הרי שזו נסיגה טקטית להכריח את ארדואן להלחם בדאעש כפי שזה הבטיח לעשות    כאשר יכנס לסוריה הסדר הקבע, המרד הכורדי שבינתיים אוסף כוח ונשק, מתאמן, ומתכונן, - יפרוץ בכל עוזו ויכריע את הטורקים
רפי לאופרט
בכל ריבוי המלל סביב השולחן המכונה "פנל" או "דיון", לא שמענו דבר וחצי דבר המסבירים מה באמת אמר ברק ועוד יותר חשוב מכך, למה התכוון
יניב מגל
בעוד שבוע ייכנס לתוקף ביטול חוק הספרים    בהוצאות מקווים לא להישאר עם מלאי של ספרים, הסופרים מצפים לעלייה בהכנסות, וכולם מחכים לראות על אילו מבצעים יכריזו הרשתות
עידן יוסף
נתניהו מקים ועדה לענייני כלום ושום דבר שתתאם עבודות בשבת    כדי לפתור את המשבר בצורה אמיתית, דרוש שידוד מערכות במשרדי העבודה והתחבורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il