X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ההיסטוריון גבריאל ורטמרטוראל, שחקר את הביוגרפיה של קולומבוס, הגיע למסקנה שקולומבוס נמנה על משפחת אנוסים. הוא הסתמך במסקנתו זו על יומנו האישי ומכתביו של קולומבוס, שהיו רצופים רמזים על מוצאו היהודי. מסתבר שהוא השתייך למשפחת קולון, שאחד מבניה הועלה על המוקד בטכס אוטו דה פה
▪  ▪  ▪
כריסטופר קולומבוס

שנת 1492 הייתה בעלת חשיבות לא רק בחיי היהודים שגורשו מספרד. באותה שנה הסתיים רשמית הכיבוש המוסלמי של ספרד, עם נפילתה של גרנדה בידי הנוצרים. אבל האירוע בעל החשיבות ההיסטורית הבינלאומית היה, ללא ספק, יציאת כריסטופר קולומבוס למסעו הימי מערבה, במטרה למצוא דרך קצרה למזרח.
למסעו של קולומבוס הייתה גם נקודה יהודית
ראשית כל, יהודים ונוצרים חדשים תרמו ישירות ובאופן עקיף להצלחת מסעו של קולומבוס. אברהם זכות מפורטוגל, ידיד אישי של קולומבוס ויהודי, שרטט את המפות עבור המסע ובספרו, שנכתב במקורו בעברית ובתרגומו הלטיני נקרא Almanach Perpetuum, ניתן היה להיעזר בטבלאות אסטרונומיות. אברהם אבן עזרא פרסם אף הוא מחקרים באסטרונומיה שתרמו לשיפור הניווט, ולוי בן גרשום המציא מכשירי ניווט להסתכלות בכוכבים ומכשיר למדידת הגובה של גרמי השמים. זכות יישם את מכשיר המדידה של בן גרשום כך שניתן היה לקבוע את קווי הרוחב ללא תלות בקו הצהרים - קו האורך העובר סביב כדור-הארץ דרך שני הקטבים- תוך שימוש בכוכב הקוטב בלילה לקביעת מיקום הספינה.
שנית, הנוצרים החדשים, לואי דה סנטאנגל וגבריאל סנשז השקיעו כספים למימון המסע וקיימת סברה שאחד השיקולים היה למצוא לנוצרים החדשים מקלט מחוץ לספרד. שניהם מילאו תפקידים בכירים בתחום הפיננסי בחצר המלוכה ונמנו על משפחות עשירות. לואי היה אחראי לגביית המיסים. אביו של לואי הועלה על המוקד באוטו דה פה בסרגוסה והוא עצמו סבל מבעיות בשל מוצאו היהודי. לואי היה זה ששכנע את המלכה איזבלה לגבי היתרונות העשויים לצמוח לספרד ממסעו של קולומבוס ובהשפעתו היא משכנה את תכשיטיה למימון המסע. לואי גם הילווה למלכה מכספו הפרטי 17,000 דוקטים, ללא ריבית. גבריאל, קרוב משפחה של לואי, היה אחראי לאוצר הממלכה. צלמו של אביו הועלה על המוקד ב-1493 בסרגוסה. האינקוויזיציה נהגה להעלות על המוקד צלמים של אנוסים שהצליחו לברוח מהאינקוויזיציה. גבריאל, יחד עם לואי ונוצרי חדש נוסף, יואן קאברו, ראש הלשכה המלכותית, עזרו בשכנוע המלכה לתמוך במסעו של קולומבוס. לואי וגבריאל תוגמלו ע"י המלכה בצו מיוחד שיצא ב-30 במאי 1497. לואי קיבל הגנה מפני האינקוויזיציה וסנשז היה הראשון שקיבל זיכיון מלכותי לייצא תבואה וסוסים לאמריקה.
שלישית, הצוות של קולומבוס כלל נוצרים חדשים. לואי דה טורו, סגנו, ידע עברית, ארמית וערבית ואחד מתפקידיו היה לשמש כמתורגמן. לואי השתקע בקובה, לאחר שקיבל פנסיה ומענק קרקעי נדיב מהמלכה, ועד היום יש בקובה בית כנסת על שמו. רופא הספינה, ברנאל מטורטוזה נענש ב-1490 ע"י האינקוויזיציה. כמו-כן, נכללו במשלחת אלפונסו דה לה סאל, רודריגו סנשז מסגוביה, קרוב משפחה של גבריאל סנשז ומרקו, ספר הספינה ומקיז הדם.
רביעית, מסעו השני של קולומבוס, שיצא מקדיס ב-25 בספטמבר 1493, מומן מהרכוש היהודי שהוחרם ממגורשי ספרד, ומרכושם של נוצרים חדשים שנאסרו ע"י האינקוויזיציה באשמת קיום מנהגים יהודיים ורכושם הוחרם.
חמישית, בדיעבד, התברר שנוצרים חדשים רבים, אנשי עסקים ומשכילים, היגרו לעולם החדש במטרה להשתחרר מאימת האינקוויזיציה. כאשר התברר לבית המלוכה היקף ההגירה, יצא צו מלכותי ב-1511, שאסר על הגירת נוצרים חדשים לעולם החדש עד דור רביעי. כמו-כן, האינקוויזיציה הרחיבה לאחר מכן את פעילותה לעולם החדש.
ראיות על מוצאו היהודי של קולומבוס
ההיסטוריון גבריאל ורטמרטוראל, שחקר את הביוגרפיה של קולומבוס, הגיע למסקנה שקולומבוס נמנה על משפחת אנוסים. הוא הסתמך במסקנתו זו על יומנו האישי ומכתביו של קולומבוס, שהיו רצופים רמזים על מוצאו היהודי. מסתבר שהוא השתייך למשפחת קולון, שאחד מבניה הועלה על המוקד בטכס אוטו דה פה. אמו סוזנה הייתה אף היא ממשפחת נוצרים חדשים, שומרי יהדות בסתר, ושם משפחתה היה פונדרוסה. משפחות קולון ופנדרוסה היו קשורות בקשרי עסקים ונשואים.
קולומבוס כתב ביומנו שהוא יצא למסעו מערבה באותו חודש בו גורשו היהודים. לו היה נוצרי סביר להניח שלא היה מציין זאת, מחוסר עניין. כאשר ראה, לראשונה, סימני יבשה, הוא כתב ביומנו שזה היה בזמן חג הסוכות. במכתביו לבנו פרננדו הוא השתמש בקיצורי מלים בעברית כמו ב.ה - בעזרת השם. כמו-כן, הוא ציטט במכתביו מהנביאים ירמיהו וישעיהו וכן מספר עזרא, כלומר, מהברית הישנה, מנהג שלא היה מקובל אצל נוצרים. הכנסייה הקתולית לא הייתה מעוניינת שמאמיניה יכירו מקרוב את הברית הישנה. התנ"ך היה מתורגם ללטינית, שפה שרוב המאמינים לא שלטו בה, ועל כן לא היה בהישג יד לכל אדם. מדיניות הכנסייה הייתה להביא לידיעת המאמינים את הכתוב בברית הישנה, וגם החדשה, בדרשות בכנסייה, על-פי הפרשנות של הכמרים.
ןרטמרטוראל אינו ההיסטוריון היחיד שהגיע למסקנה שקולומבוס היה ממשפחת אנוסים. קולומבוס עשה מאמצים רבים לטשטש את מוצאו, מסיבות מובנות, והיסטוריונים שונים הגיעו למסקנות שונות לגבי מקום הולדתו, אבל רבים מסכימים עם הקביעה שהוא היה ממוצא יהודי. לקולומבוס היו סיבות פוליטיות ודתיות להסתיר את מוצאו. הסיבה הפוליטית הייתה, שצעירותו הוא השתתף במרד נגד מלך ארגון, והסיבה הדתית הייתה מוצאו היהודי.
אמיל פוירשטין הביא בספרו "קולומבוס היהודי" גירסאות שונות לגבי מקום הולדתו של קולומבוס, אבל הוא הגיע למסקנה שהגירסה המשכנעת ביותר היא שמוצאה של המשפחה היה מספרד. אבל, בהיותם אנוסים, הם ברחו מאימת האינקוויזיציה לגנואה, באיטליה ושם חזרו ליהדות. כנראה, שקולומבוס נולד בגנואה, מאחר שיש תיעוד ארכיוני שאדם בשם זה נולד בגנואה. אבל, שפת אמו הייתה ספרדית קטלונית וידיעתו של קולומבוס באיטלקית הייתה דלה. בשלב מסוים חזרה המשפחה לספרד. ההיסטוריונים הגיעו למסקנה ששמו האמיתי היה קולון, שם משפחה נפוץ בקרב יהודים בספרד, איטליה ואמסטרדם. למותר לציין, שאנוסים רבים מצאו מקלט באיטליה ואמסטרדם.
הגיאוגרף אלכסנדר הומבולדט, שחי בין השנים 1769 - 1859, מחזק את מסקנתו של ורטמרטוראל שקולומבוס, הוא קולון, היה ממוצא יהודי. גם הוא ציין שקולומבוס הירבה לצטט במכתביו את נביאי ישראל וגיבורים מבני עמו. כמו-כן, הוא מעולם לא שכח את דת אבותיו ותמיד יצא להגנת יהודים.
ממקורות היסטוריים ידוע שקולומבוס עזר כמיטב יכולתו לאנוסים. הוא לקח עמו 52 משפחות של אנוסים באחד ממסעותיו והושיב אותם בקוסטה ריקה. הוא קיבל מאיזבלה המלכה מענקי קרקע בג'מייקה ב-1506 וב-1538, ובין שאר הזכויות שהוענקו לו הייתה הבטחה שהאינקוויזיציה לא תפעל בג'מייקה. מדיווח שנשלח לשגריר ספרד בלונדון ב-1623 מתברר שמשפחת קולומבוס נתנה מקלט לאנוסים שברחו מאימת האינקוויזיציה. צאצאיו המשיכו במסורת ההגנה על אנוסים.
ניתוח חתימתו של קולומבוס על צוואתו מראה שהחתימה כללה משולש היוצר בהכפלתו מגן דוד. סמל זה היה מקובל בימיה"ב. הוא ציווה על יורשיו לחתום בדיוק כמוהו. חתימתו כללה גם שלוש פעמים את האות S, ופרו"פ אמזלג מפורטוגל טוען שפירושו שלוש פעמים קדוש, מכיוון שה-S הוא קיצור של סנקטוס שפירושו קדוש. בחתימתו של קולומבוס מופיעות גם האותיות XMY. אמזלג סבור שאלה הן הסוואה של האותיות העבריות של "שמע", המלה הראשונה בתפילת "שמע ישראל". ההסבר לחתימה המורכבת הוא שקולומבוס רצה שיורשיו יישארו נאמנים למוצאם, וכדי לא לחשוף אותם לסכנות הוא השתמש, כפי שהיה מקובל אצל אנוסים, בסמלים או סימנים מוסכמים.
לפני זמן מה הוציא גנטיקאי ספרדי, ד"ר חוסה לורנטה, מעט ד.נ.א מעצמותיו של קולומבוס, שנקבר בסביליה. הוא גם ערך בדיקה השוואתית של הד.נ.א שלו עם אנשים ששם משפחתם קולון או קולומבוס.
חוקרים נוספים מאשרים שקולומבוס היה יהודי
צ'רלס גארסיה פירסם ב-20 במאי 2012 מאמר באתר של ה-CNN:
Charles Garcia, Was Columbus Secretly A Jew?
ואלה עיקרי הדברים:
לאחרונה, כותב גרסיה, מספר חוקרים ספרדים הגיעו למסקנה שקולומבוס היה מראנוס, כלומר יהודי ספרדי, שאולץ להתנצר בספרד הקתולית, אך שמר בסתר על יהדותו, כלומר נמנה על "האנוסים".
החוקרים הם: זוס ארוגו, קאיזו גארסיה דה לה רייגה, אוטרו סנשז וניקולאס דיאז פרז. החוקרים אישרו שקולומבוס לא היה מאיטליה, אלא מספרד ושמו היה קריסטובל קולון.
ראיות מצוואתו מיום 19 במאי 1506 בה ביקש 5 בקשות:
בקשה ראשונה - להפריש מעשר מהכנסתו לנדוניה לנערות עניות. גארסיה מדגיש שזה היה מנהג יהודי.
בקשה שנייה - לתת כסף ליהודי שגר ברובע היהודי של ליסבון.
בקשה שלישית - יורשיו התבקשו להשתמש בצורת חתימה מסוימת שהייתה מקובלת בקברים אצל יהודים.
בקשה רביעית (נרמזה בשלישית) - ההיסטוריון היהודי הבריטי ססיל רוט קבע שצורת חתימה זו הייתה תחליף לתפילת הקדיש היהודית שיהודים נהגו להתפלל בבתי הכנסת לזכרם של מתים. קולומבוס רצה שבניו יגידו אחריו קדיש
בקשה אחרונה - קולומבוס הורה ליורשיו לתמוך כספית במסע לשחרור ארץ הקודש.
אסטל לריאזארי, פרופ' לשפות מאוניברסית ג'ורגטאון, חקרה את השפה בה כתב קולומבוס את מכתביו, יומנו ומסמכיו והגיעה למסקנה שהם נכתבו בספרדית קסטיליאנית של המאה ה-15, שלהגדרתה הייתה "האידיש" של יהודי ספרד - הלאדינו.
בפינה השמאלית למעלה, ב-13 מכתבים שקולומבוס כתב לבנו דיאגו הופיעו 2 אותיות בעברית: ב"ה, בעזרת השם. כל יהודי יודע משמעות האותיות. קולומבוס לא רשם את האותיות בעברית על מכתביו לאנשים אחרים.
שמעון ויזנטאל כתב בסיפרו "הפלגה של תקווה", שהמניע למסעו של קולומבוס היה למצוא מקלט בטוח ליהודים שגורשו בשנה בה הוא יצא למסעו, 1492, מספרד.
קארול דלנסי, אנתרופולגית מאוניברסיטת סטנפורד, כתבה, שקולומבוס היה אדם דתי מאוד שמטרתו הייתה להפליג לאסיה כדי להשיג זהב למימון מסע לשחרור ירושלים ובנייתו מחדש של בית המקדש היהודי.
בתקופה בה חי קולומבוס האמינו היהודים שכדי שהמשיח יבוא, יש לשחרר את ירושלים.
החוקרים, כותב גארסיה, מצאו עדויות נוספות ליהדותו של קולומבוס. מסעו של קולומבוס נקבע, תחילה, ל-2 לאוגוסט 1492, אבל כאשר התברר שיום זה הוא יום הזיכרון של התשעה באב, היום בו חרב בית המקדש הראשון והשני בירושלים, הוא דחה את יציאת המסע ליום שלמחרת.
עובדה נוספת: התברר שלא רק שני אנוסים, לואי דה סנטאנגל וגבריאל סנשז, נתנו הלוואה של 17,000 דוקטים מכיסם הפרטי כדי לעזור במימון המסע. גם הרב והמדינאי היהודי דון יצחק אברבנאל תרם למסע. ואכן, שני המכתבים הראשונים ששלח קולומבוס ממסעו נשלחו לסנטאנגל ולסנשז.
באשר לתוצאות המחקר הגנטי: עד היום לא פורסמו התוצאות. קולומבוס הוא גיבור לאומי בספרד וסביר להניח שהודאה ביהדותו תגרום למבוכה בספרד.
הערה:
סימון בוליבר - יצא לי להכיר בת למשפחת אנוסים בוונצואלה. מההתכתבות אתה למדתי שסימון בוליבר הגיבור הלאומי שהרים את נס המרד נגד השלטון הספרדי באמריקה הלטינית היה מהאנוסים. בת האנוסים אף גילתה לי שקיימת קרבת משפחה בין משפחתה למשפחתו של סימון בוליבר.
וסקו דה גמה - יש לי יסוד סביר להניח שגם וסקו דה גמה נמנה על האנוסים. דה גמה הביא למבצר שהקים במערב הודו כבסיס פורטוגזי אנוסים. אנוסים אלה יצרו קשר עם צאצאי עשרת השבטים שחיו במערב הודו.

תאריך:  14/09/2016   |   עודכן:  14/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצטברות ראיות שקולומבוס היה ממשפחת אנוסים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קולומבוס היהודי
שיוש  |  4/11/16 09:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי לבל
צבא לא אמור לשאוף לניצחונו של מחנה מסוים בבחירות. ויותר מזה, הוא אינו אמור להיפרד מתלות בקהילה אחת לטובת תלות בקהילה אחרת. על כן אחד מאתגרי צה"ל הוא להמשיך בניסיונותיו להכיל לוחמים ומפקדים מקהילות "חדשות" (כמו החרדים, או הערבים) אך גם להשיב לתוכו לוחמים ומפקדים מקהילות "ותיקות" שפרשו ממנו. וכל זאת, כחלק מאתגר משמעותי יותר - אתגר שימור מודל צבא העם הישראלי
רבקה שפק ליסק
אריסטידס דה סוסה מנדס, היה דיפלומט פורטוגזי שעזר לאלפי יהודים להינצל מציפרני הנאצים    ביתו הפך למקום של הוקרה והכרת תודה
הראלה ישי
האפשרות להיפרד מכריחה אותנו לדאוג שזה לא יקרה - לא להתיישן, לא להפסיק לאהוב, לבחור ב"ביחד" כל בוקר מחדש, ולאהוב
איתמר לוין
כתבי אישום פגומים, נאשמים שלא מגיעים, סניגורים שאינם מוכנים - בסך-הכל יום שגרתי בבית משפט לתעבורה. בתוך כל זה, מגי כהן מנווטת היטב
איתמר לוין
ג'יימס ווסלי, שהיה ראש ה-CIA תחת ביל קלינטון, מונה ליועצו של טראמפ לענייני ביטחון, ומיד שיגר עקיצה לעבר הילרי: טראמפ ישמור טוב יותר על מידע מסווג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il