X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם דווקא האפשרות של הפסקת אש בסוריה, היא שהביאה את משטר אסד לנסות ולהפיל מטוסים של חיל-האוויר הישראלי?
▪  ▪  ▪
יעזו לתקוף? [צילום: AP]

זליגה גוברת

השבוע שוב התחזקה המתיחות בצפון, לאחר נפילתן של שלוש מרגמות מסוריה לשטח ישראל. בעקבות נפילות אלו, תקף חיל-האוויר מטרות של צבא סוריה. במהלך תקיפות אלו, תקף צבא סוריה את מטוסי חיל-האוויר וטען – בכזב - שהפיל מטוס קרב ומל"ט.
זליגת הירי הזאת איננה אירוע חדש, אולם ניתן לראות שינויים באירוע האחרון לעומת אירועים קודמים. קודם כל, הכמות. אם בעבר היה מדובר בירי אחד, כעת היה מדובר בירי כמעט רציף של מרגמות משטח סוריה לישראל. השני, התגובה הסורית. בפעמים הקודמות פעל חיל-האוויר ללא הפרעה בשמי סוריה. כעת, צבא סוריה הגיב על הירי בניסיון להפיל את המטוסים, ואף התפאר שהצליח בזאת.
נראה, כי האפשרות להפסקת אש בסוריה, הכניסה אומץ בליבו של המשטר הסורי ונכונות להגיב לפעילות הישראלית בשטח המדינה. עם זאת, על המשטר הסורי להבין שאין זה חכם לנסות לפגוע בישראל, לאור המצב הנוכחי של צבא סוריה. אירוע עתידי בו יזלוג ירי, ישראל תתקוף וסוריה תגיב, יכול להביא להשתלשלות אירועים שאינה רצויה על-אף אחד מהצדדים, והנפגע העיקרי בה יהיה משטר אסד.

תעמולה לעתיד

בעקבות הפעילות הישראלית בסוריה, פרסם משרד ההגנה הסורי הודעה לפיה ישראל מנסה לחבל בהסכם הפסקת האש, תומכת בארגוני הטרור באזור ומנסה להביא להסלמה. בעיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, נכתב שחיזבאללה מתכונן לעימות בדרום סוריה, לקראת מבצע צבאי שיתקיים על-ידי סעודיה, ארה"ב, צרפת וירדן ומטרתו לסייע למורדים לאור כישלונותיהם בצפון המדינה. במקרה זה, נכתב בעיתון, יש עניין בהתערבות ישראלית שתפגע במטרות צבא סוריה.
הרטוריקה היא רטוריקה רגילה נגד ישראל, ולמעשה יכולה להצביע על הצלחה אפשרית של הסכם הפסקת האש. אם ההסכם יכובד והפסקת האש תיכנס לתוקף, המשטר הסורי ירצה להמשיך וללכד את שורותיו דרך השנאה לישראל. אין זה אומר שכוחות הצבא מיד יתקפו את ישראל, אבל הדבר יסייע לבניית בסיס תעמולתי למקרה בו סוריה אכן תנסה לתקוף את ישראל.

סיוע פוגע

ישראל וארה"ב הגיעו השבוע לסיכום לפיו ארה"ב תעביר לישראל בעשור הקרוב 38 מיליארד דולר לסיוע ביטחוני. אחד מהתנאים של אותו הסכם הוא, שישראל לא תוכל להשתמש – החל מעוד שש שנים – בחלק מהכסף כדי לממן את התעשיות הביטחוניות הישראליות, כפי שהיה בעבר. שינוי זה הוא משמעותי עבור החברות הביטחוניות בישראל, המשתמשות בכסף האמריקני לפיתוח אמצעי לחימה חדשים, בהם עושה צה"ל שימוש. הדבר יחייב את החברות הביטחוניות להיערך בהתאם, כאשר השינוי יביא ככל הנראה לביטול פרויקטים צבאיים ואולי אף לפיטורי עובדים.

דיג חומרי נפץ

השבוע הותר לפרסום, כי חיל-הים עצר תושב עזה שהבריח חומרי נפץ לחמאס ותכנן לבצע פיגוע נגד כוחות צה"ל באזור זיקים. מהחקירה עלה, כי חמיס עראישי היה מעורב בהברחות דרך הים של חומרי נפץ וחומרי גלם לייצור אמצעי לחימה עבור חמאס וארגונים אחרים ברצועה. ב-2014 תכנן לבצע פיגוע בזיקים, ולשם כך ביצע תצפיות ואף רכש חומר נפץ. הברחות אלו נעשו, כאשר החמאס מנצל את הקלות הדיג שישראל מעניקה לתושבי הרצועה. אירוע זה יכול להביא לכך שישראל תגביל את הדיג באזור הרצועה וכך תיגרם פגיעה נוספת בתושבים. אם כך אכן יקרה, זוהי הוכחה נוספת להמשך פעילות החמאס נגד תושבי הרצועה וניצול זכויותיהם.

ללא החזר

ליאור לוטן, מתאם השבויים והנעדרים, אמר השבוע שישראל הציעה לחמאס את כל השבויים והגופות שנמצאים בידיה לאחר מבצע צוק איתן, בתמורה לגופותיהם הדר גולדין ואורון שאול. לדבריו, החמאס השיב בשלילה להצעה. גורם בכיר בישראל התייחס בעבר למגעים מאחורי הקלעים להחזרת הגופות, ואמר שהחמאס העלה את הדרישות והוא מעוניין בעסקת שליט 2. כך למשל, רק כדי לשבת ולדבר בין הצדדים, החמאס דורש שחרור 50 אסירים ביטחוניים שנעצרו במבצע "שובו אחים" להשבת הנערים החטופים.
אם המידע אמין, דרישות החמאס מראות כיצד עסקת שליט ממשיכה לרדוף את ההנהגה הישראלית. שחרור 1,027 אסירים עבור חייל אחד אולי לא יקרה שוב בעתיד, אבל הדבר נותן פתח לדרישות מופרזות כבר בתחילת המגעים, כפי שציין אותו גורם ביטחוני. דבריו של לוטן אולי נועדו להשחיר את פני החמאס כנוטש את אסיריו מצוק איתן, אולם ניתן להעריך, כי מבחינת החמאס מספרם נמוך מכדי לדון בעסקה עתידית.

תאריך:  15/09/2016   |   עודכן:  15/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
בכיר פתח, ג'בריל רגוב, תוקף בחריפות את יריבו הפוליטי מחמד דחלאן כדי למנוע את חזרתו לשורות פתח. רג'וב חושש מכוחם הפוליטי של מחמד דחלאן ומרוואן ברגותי ופועל לסכל את האפשרות שאחד מהם יהפוך ליו"ר הרש"פ
איציק וולף
הרשות הפלשתינית, שהגיעה לחוב של 2 מיליארד שקל לחברת החשמל, תשלם 570 מיליון שקל ואת היתרה - בסך של כ-800 מיליון נוספים תשלם ב-48 תשלומים    ישראל תעביר 1.14 מיליארד שקל שמוחזקים בידיה    הפלשתינים התחייבו שהכספים ינוהלו בהתאם למטרות שאליהן יועדו מראש
יוני בן-מנחם
שני בניו של יו"ר הרש"פ הם בעלי אימפריה כלכלית בשטחים בשווי של מאות מיליוני דולרים והם מסתייעים רבות בקשרים של אביהם. המאמץ העיקרי של מחמוד עבאס הוא למצוא יורש מתאים שיבטיח את המשך קיומם של עסקי בניו ואבטחת שלומם
אליקים העצני
יידע כל מי ששובר את ראשו על תוכנית מדינית שתשאיר רושם "בעולם" שהימין הוא "רציני", כי כל מאמציו לשווא, כל עוד ראש "המחנה הלאומי" דוגל בהקמת מדינה ערבית בלב המולדת היהודית
איתמר לוין
פסקי דין של בתי המשפט לתביעות קטנות: מהתנהלות המשטרה בהר-הבית, דרך ליקויים בפעילותן של עיריות ועד לכלב מציק בקריית גת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il