X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במסגרת הסבסוד שמסבסדת המדינה מוצרי מזון בסיסיים, יש לסבסד גם תשלומם של אגרות משפט הנדרשות לתשלום, בעת נקיטת הליכים משפטיים מסוימים בבתי-משפט. הזכאות לקבל סעד משפטי וזכות הגישה לערכאות, הינן זכויות יסוד, המצדיקות סבסוד תשלומי גובה אגרת משפט, כדי שהליכי משפט והגישה לערכאות יהיו נגישים לכל
▪  ▪  ▪
מזכירות בית המשפט המחוזי, תל-אביב [צילום: איתמר לוין]

השבוע, אגב תרעומת שהביע בפניי לקוח שנדרש, לפי החלטת מזכירות בית משפט, להפקיד אלפי שקלים כעירבון להבטיח הוצאות הצד השני, אם ייכשל הוא בערעורו נזכרתי באגרת משפט הנמוכה שהייתה נהוגה, לפני שנות דור, בהיותו סטודנט, בשנתי הראשונה בפקולטה למשפטים, אותה נדרשו לשלם העותרים לבג"ץ. אותה שנה - בשלהי שנות השבעים של המאה הקודמת - נדרשו העותרים לבג"ץ לשלם אגרה בהגישם עתירה לבג"ץ בגובה של 25 לירות בלבד.
התפישה ששלטה אז בכיפה הייתה, כי שערי בתי-המשפט, בכלל ושערי בג"ץ, בפרט חייבים להיות פתוחים ונגישים לכל. הגישה הרווחת, אותם ימים, הייתה, כי אין לחסום זכות הגישה לערכאות בפני מי שיש להם עילת תביעה, אולם אין מזומנים בכיסם. מאז זרמו מים רבים בירדן ותפיסת עולם ליבראלית ומתקדמת זו נסוגה אחור, נסיגה מהותית ומשמעותית. הלירה הישראלית, הוחלפה בשקל הישן, בשנת 1980 והשקל הישן הוחלף בשנת 1985 בשקל חדש, הנוהג כמטבע עובר לסוחר, עד ימינו אנו. כיום, גובה אגרת משפט הנדרשת בהגשת עתירה לבג"ץ הינה 1,800 שקלים.
מי שמבקש להגיש תביעה כספית לבית משפט שלום או מחוזי, נדרש לשלם 2.5% מסכם התביעה, כאשר מחצית מסכום זה עליו לשלם, באופן מיידי, עם הגשת התביעה ומחציתו השנייה של סכום זה, יש לשלמה עד 7 ימים לפני הדיון, כשסכום זה נושא הפרשי ריבית והצמדה, ממועד הגשת התביעה לבית המשפט ועד יום תשלום המחצית השנייה של אגרה זו, בפועל. לגבי שאר ההליכים המשפטיים, לרבות הליכי ערעור, קבע מחוקק המשנה, סוגי אגרות שונים, שלא נפרטן בשל אי-היכולת לפרט כולם ברשימה זו. דיינו, אם נציין, כי בעוד שבבתי-משפט, שאינם דנים בענייני משפחה, פטורים הליכי הביניים מתשלום אגרה הרי בבתי-משפט למשפחה, מחויב כל הליך ביניים באגרת משפט.
ניתן, כמובן, לנקוט בהליך של בקשת פטור מתשלום אגרה, בדרך של דחיית תשלומה, עד למתן פסק-דין סופי, בתום ניהול המשפט. הליך זה הינו הליך מסורבל, ממנו יכולים ליהנות רק מי המצויים על גבול עוני ממשי. מי שאין מזומנים זמינים תחת ידו, אבל יש לו בית לדור בו וגם/או יש לו מכונית לנסוע בה, דרך כלל, לא יצליח בהליך של בקשת פטור התשלום אגרה, לקבל פטור מבוקש ומיוחל זה מתשלום אגרת משפט.
דומה עלינו, כי במסגרת הסבסוד שמסבסדת המדינה מוצרי מזון בסיסיים, יש לסבסד גם תשלומם של אגרות משפט הנדרשות לתשלום, בעת נקיטת הליכים משפטיים מסוימים בבתי-משפט. הזכאות לקבל סעד משפטי וזכות הגישה לערכאות, הינן זכויות יסוד, המצדיקות סבסוד תשלומי גובה אגרת משפט, כדי שהליכי משפט והגישה לערכאות יהיו נגישים לכל.
רבים כותבים מאמרים מלומדים ומרתקים על-אודות זכות הגישה לערכאות. גם שופטים ושופטות מוצאים עניין רב, בהרחיבם דברים בסוגיה זו, בפסיקותיהם. כל זאת נכון - בעיקר - בכל הכרוך בתשלום בהוצאות משפט, במקרים של הגשת בקשות לביטול פסקי-דין שניתנו, במעמד צד אחד ובבקשות להארכות מועד שונות, המוגשות בידי בעלי דין, חדשים לבקרים, לבתי-המשפט. בכל הקשור לפטור מחובת תשלום אגרת משפט או קביעת אגרת משפט מופחת לבעל-דין, זה או אחר שאינה על דרך בקשה לפטור מאגרה, מחמת טענת עוני, הרי קצרה ידם של שופטים ושופטות מלסייע, בשל העובדה שהמחוקק אינו מעניק להם, כל יכולת ודרך סלולה לפעול, בתחום זה.
לאחרונה עלתה הצעה לחיוב מגישי תביעות ייצוגיות בתשלום אגרה. כיום, הליך הגשת תביעות ייצוגית פטור כליל מחובת תשלום אגרת משפט. הטענה הנשמעת הינה, כי הפטור הגורף הניתן למגישי תביעות ציבוריות, מעודד הגשת תביעות סרק לבתי-המשפט וגורם לבזבוז זמן שיפוטי יקר, שניתן להקדישו להליכים משפטיים אחרים.
בכל הכבוד הראוי לטענה זו, הרי אין מקום "לשפוך התינוק יחד עם מי האמבט". התרופה למניעת הגשת תביעות ייצוגיות שהינן תביעות סרק, על פניהן, הינו בהטלת הוצאות משפט ושכר טירחת עורכי-דין מוגברים, על מגישי תביעות סרק אלה, עובר לדחייתן בידי בתי-המשפט. הפתרון לכך אינו בדרך של חסימת וסגירת דלתות בתי המשפט, בפני מגישי תביעות ייצוגיות מוצדקות שהמגישים אותן, אינן משופעים באמצעים. הטלת חובת תשלום אגרה, בעת הגשת תביעות ייצוגיות, תפגע בציבור עת תמנע אפילו הגשת תביעה ייצוגית אחת, שהגשתה וקבלתה תיטיב עם הציבור כולו.
כל עוד לא תשנה המדינה מדיניותה בקשר לחובת המבקשים לקבל סעד משפטי בבתי-המשפט, בתשלום אגרות משפט, בעת נקיטת הליכים אזרחיים, על-ידם, בבתי-המשפט, תישאר ותיוותר זכות התביעה, בהליכים שכאלה, אך ורק בידי מי שהממון מצוי בידם. מדינה שטרחה והקימה - סופם של דברים - מוסד מפואר דוגמת הסנגוריה הציבורית, מן הראוי שתסבסד עלויות תשלומי אגרות המשפט הנדרשות ממי המבקשים למצות זכויותיהם בבתי-משפט ובבתי-דין.
אין כל סיבה להפלות, לטובה, מגישי הליכים פליליים - דוגמת מי המגישים קובלנה פרטית או מי המגישים ערעורים פליליים - אל מול מי הנוקטים הליכים אזרחיים דומים או זהים, לחלוטין. אין כל סיבה להפלות, לרעה, מי הנוקטים בהליכים אזרחיים, אל מול מי הנוקטים בהליכים פליליים דומים או זהים, שעה שמי שנוקטים בהליכים אזרחיים אלה, מחויבים בתשלום אגרות משפט בסכומים ניכרים, בגין נקיטת הליכים אזרחיים אלה, על-ידם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  19/09/2016   |   עודכן:  19/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת המשפט בישראל - לעשירים בלבד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין לי אמון במערכת המשפט
עמעד  |  19/09/16 17:19
2
בית משפט אללק
דיין  |  19/09/16 22:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
הגיעה העת, כי היועץ המשפטי לממשלה, יפעל לגריעת ומחיקת סעיף 71, על תתי-חלופותיו, מחוק בתי-המשפט ומספר החוקים, כדי למנוע מצב של זילות מערכת המשפט - מצב בו עוברים כלי התקשורת השונים, מעשה של יום ביומו ומעשה של שעה בשעה, על האיסור הפלילי המגולם בסעיף זה ואין פוצה פה ומצפצף
חיים שטנגר
הגיע הזמן שהחרד"לים יבינו שהם חלק מהחברה הישראלית. כמו שהם מתגייסים לצבא. כמו שהם משרתים שירות מילואים פעיל, משלמים מיסיהם, במועד וכחוק ומקיימים שאר חוקי המדינה, כך חייבים הם לדווח למשטרה, אם בוצע לידיעתם, מעשה של פשע
חיים שטנגר
חיים שטנגר
המקומות הקדושים, מהווים חלק בלתי נפרד מהמרחב הציבורי, וככאלה שייכים הם לכלל הציבור ולא רק לזרמים הדתיים האורתודוכסים. הגיע הזמן שהזרמים הדתיים האורתודוכסים יבינו, שהם אינם המדינה וכי המקומות הקדושים ליהדות, אינם שייכים, אך ורק להם
חיים שטנגר
בהשוואה לדונלד טראמפ, זריז הלשון וקל הרגליים, נתפשת הילרי קלינטון כדמות אנכרוניסטית, מבוגרת מדי ואפילו נעז ונעשה שימוש במילה הקשה - זקנה. לא ניתן לומר על דונלד טראמפ, כי הוא זקן או כי הוא משדר דמות אנכרוניסטית ומבוגרת מדי. היפוכם של דברים הוא הנכון ודבר זה, עומד בעוכריה של הילרי קלינטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il