X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח המבקר מצביע על ליקויים חמורים ביישום מערכות המחשוב בממשלה ● זה לא פלא: כשאין ניהול אמיתי מצד מי שנמצא בראש הפירמידה, אין מי שיכפה על משרדי הממשלה ליישם את הטכנולוגיה
▪  ▪  ▪
שימוש לא מושכל [צילום: פלאש 90]

השבוע הוגש ליו"ר הכנסת דוח נוסף של מבקר המדינה. כמו תמיד, מדובר בספר עב כרס, אלא שהדוח הנוכחי הוא הראשון שהועלה גם על דיסק און קי.
הדוח הוא "חלון הראווה" של הליקויים שיש בשירות הציבורי בישראל. קיימים בו חלקים של IT, שלא זוכים בדרך כלל לסיקור תקשורתי רב, אם בכלל, אבל מי שמתעמק בדוח יכול לגלות שכמעט כל ליקוי בכל משרד ממשלתי קשור בצורה ישירה או עקיפה לשימוש לא מושכל במערכות מידע, או לאי שימוש בהן בכלל.
כך, למשל, בפרק על תקציב משרד החינוך, שזכה להד תקשורתי רחב, נמתחה ביקורת על הבקרה התקציבית הלקויה של המשרד, שמשמעותה פיקוח לקוי על עשרות מיליארדי שקלים. המבקר העיר שאחת הסיבות לכך היא אי-יישום תוכניות להקמת מערכות מידע ובקרה ממוחשבות, שנועדו למנוע את התקלות האלה.
אגף מערכות המחשוב והטכנולוגיה של המשרד הוא אחד האגפים היותר מתקדמים בשירות הממשלתי ומוביל אותו ד"ר עופר רימון. אלא שהאגף הטכנולוגי יכול לספק את הכלים, אבל לא יכול לשלוט על כל משתמש ומשתמש ולא יכול לאלץ את המנהלים ליישם את הטכנולוגיה. את המדיניות הזו קובע השר הממונה וכאן חשף המבקר ליקוי בניהול של נפתלי בנט. יפה מאוד לדבר על חמש יחידות במתמטיקה והרחבת שעות הלימוד, אבל כשאין שליטה מלאה על המשאבים, אי-אפשר לדעת בדיוק לאן הולך הכסף. כאמור, הפתרון לתופעה זו הוא שימוש מושכל במערכות מידע.
דוגמה נוספת היא הביקורת על רשות המיסים. פרויקט שער המיסים, שהוכרז ב-2008, רחוק מאוד מסיומו. שוב ושוב אנחנו נתקלים בתופעות של אי-עמידה בלוח זמנים, תכנון לקוי של הפרויקט, חילוקי דעות עם הספק ועוד. בעשור האחרון היו לא מעט פרויקטי מחשוב ממשלתיים שנתקעו. אינסוף ימי עיון, דוחות ולקחים הופקו כדי למנוע תופעות אלה ועדיין, אנחנו עדים לאותו מחזה. "רשות המיסים היא לקוח שבוי", כתב המבקר. לא שמענו כבר את המשפט הזה?
המחשב הוא אויב?
אלה רק שתי דוגמאות שמופיעות בדוח, אלא שאפשר בקלות למצוא משרדי ממשלה ושירותים ציבוריים רבים שיש להם מערכות מידע מעולות ומנמ"רים מהשורה הראשונה ועדיין, הם לא מסוגלים לתת שירותים טכנולוגיים בסיסיים, למשל קבלת מיילים. זה מביא לכך שהביורוקרטיה לא מופחתת והאזרח יוצא מדעתו.
תוכניות מעולות של מי שאחראים על התקשוב הממשלתי זוכות לתשבחות ואף לתקצוב נדיב ממשרד האוצר, אבל כשזה מגיע לידי ביצוע בתוך המשרדים הדברים מעוכבים, הרבה פעמים מאחר שהמנהלים והפקידים חושבים עדיין, כמו בשנות ה-80', שהמחשב הוא אויב. קחו כל גוף ציבורי שנותן שירות ותמצאו בעצמכם.
המרגיז הוא שיש פתרונות לבעיות האלה. צמצום הביורוקרטיה איננו סיסמה. הוא עובר דרך מערכות מידע, תשתיות ויישומים בענן ובמובייל. רוב משרדי הממשלה עדיין לא שם. הם רק מדברים על זה. כל רעיון קצת חדשני מיד נתקל בהתנגדות של הוועדים. לא כי הם חוששים באמת אלא כי הם לא מאמינים לאף אחד ממקבלי ההחלטות. אלה רק אוהבים לדבר על ישראל כמדינת סטארט-אפ, להופיע בכנסים ולשבח את עצמם ואת פעילותם בעזרת הטכנולוגיה, אבל המציאות שונה.
אין מה לעשות - מבלי להיכנס לפוליטיקה, הכול מגיע מהראש. באין אכיפה וניהול אמיתיים מצד מי שעומד בראש הפירמידה, באין הכוונה ובקרה, ובמקום זה התעסקות בנושאים כמו תאגיד השידור, אין מי שיכפה על משרדי הממשלה ליישם את הטכנולוגיה שתפקידה לצמצם את הביורוקרטיה.

תאריך:  06/11/2016   |   עודכן:  06/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הליקויים במחשוב הממשלתי: הכול מגיע מהראש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
הוא התעקש לקרוא לכך טראנספר (העברה) שהיא מילה מאוד לא סימפטית עם אסוציאציה לגירוש אוכלוסין נוסח סטלין והיטלר
יעקב שטרכר
כחלון מתגלה כשילוב של בעל חוט שדרה עם רצון כן לבצע לטובת הכלל. כנראה בהיותו משופשף בלבירינט הפוליטי הוא יודע לתמרן ולהשיג את מטרותיו. הרפורמה שהנהיג בטלפונים הסלולריים העידה על נחישות, סבלנות ויושרה ממנה נהנה כלל הצבור עד עצם היום הזה
אליהו קאופמן
בחו"ל ידוע לכולם כי מערכת השיפוט העליונה היא מערכת שיפוט נטו וללא יומרות רעיוניות לשינוי החברה וההשקפה המקומית
בעז שפירא
לא בנקל יוותרו המורמים מעם ממגדל השן השיפוטי על כוחם    היועצים המשפטיים לא יסכימו לשוב אל מאחורי השולחנות במשרדיהם המשמימים
איתן קלינסקי
החיילים שירו 30 כדורים בנערה במחסום תפוח גם שמעו את הלגיטימציה של מפלגות בישראל, כי יש לשלוח כדור בין העיניים, כדור בראש, שתדע אותה נערה שהיא לא תחזור חיה ממחסום תפוח.
יש יסוד לאפשרות, שאתה נערה עקב נסיבות חיים קשים החליטה להתאבד. היא השיגה את מבוקשה ביותר מ-30 כדורים שננעצו בכל חלקי גופה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il