X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במספר מקומות בחוק ובפסקי דין רבים משתמש בית המשפט בנימוק של "תקנת הציבור", וככל שבית המשפט מתרחק יותר ויותר מן הציבור, מקבל המונח המרכזי והמהותי הזה משמעות יותר מנוכרת, מרוחקת, ואולי אף משמעות מגוחכת של "תקנת הציבור הנאור"
▪  ▪  ▪
דנציגר. חוקי יסוד [צילום: איתמר לוין]

אחת הסיבות לבטלותו של חוזה בחוק החוזים היא היותו של החוזה מנוגד לתקנת הציבור (על-פי סעיף 30 לחוק החוזים), ניתן לבטל פסק דין הנוגד את תקנת הציבור, ניתן לבטל פסק בוררות הנוגד כאמור, אז מהי לכל הרוחות והשדים "תקנת הציבור"?
השופט דנציגר אמר ""תקנת הציבור" צריכה לשקף את הערכים, עקרונות היסוד, האינטרסים והמדיניות המנחים ומשקפים את החברה הישראלית בה אנו חיים. בערכים אלה כלולים שלטון החוק וזכויות האדם כפי שבאו לידי ביטוי, בין היתר, בחוקי היסוד ובפסיקה של בית המשפט העליון. לא ניתן ליצוק תוכן למושג "תקנת הציבור" באופן פרטני וממצה וזה תפקידו של בית המשפט לפי המקרה".
השופט זמיר אמר לפניו: "מהי תקנת הציבור? בית המשפט אמר כי תקנת הציבור מבטאת את אושיות היסוד של הסדר החברתי ואת ערכי היסוד של שיטת המשפט... אמירה זאת מלמדת שלא כל הוראה בלתי ראויה ולא כל מעשה מגונה סותרים את תקנת הציבור, אלא רק הוראה או מעשה שסותרים את ערכי היסוד של הסדר החברתי או שיטת המשפט. מה הם הוראות ומעשים אלה? התשובה מחייבת שיפוט ערכי, ראשית, בשאלת המהות והמשקל של ערכי היסוד, ושנית, בשאלה של חומרת הפגיעה בערכים אלה".
ומה אנו למדים מכל האמור לעיל? אנו למדים שחלק גדול ומשמעותי מההחלטות השיפוטיות שלנו, כולל בנושאי יום יום, בחוזים, בביטול פסקי דין, בביטול בוררויות, ההחלטות מתקבלות על-פי ערכים ולא על-פי חוקים, ואפילו החוק מצווה לפסוק על-פי ערכים. ובערכים יש מרחב מאוד גדול לשופטים להחליט לכאן או לכאן, מרחב המושפע גם מתורת העולם האישית של השופט (אג'נדה).
לדוגמה, המרחק בין האינטרפרטציה של השופט זמיר להשלכותיה של "תקנת הציבור" רחוקה שמים וארץ מהאינטרפרטציה של השופט ברק לאותם מלים בדיוק (עיינו דנג"ץ 4191/97 רקנט נ' בית הדין הארצי לעבודה).
הרגשת בטן
אך מה לנו כי נטען נגד השופטים על קולוניאליזם, והרי "תקנת הציבור" על מהותה האמורפית לא נוצרה כלל על-ידי השיא אהרן ברק, היא קדמה לו בהרבה, ואף החוק מחייב אותה (אם כי ברק מאוד הרחיב אותה ונתן לה אולי משמעויות שנויות במחלוקת הרבה מעבר לכוונת המחוקק), ובכל זאת מה אנו רוצים מהשופטים כאשר החוק מצווה אותם להחליט על-פי הרגשת הבטן המוסרית/ערכית שלהם ולא על-פי עשה ואל תעשה הכתוב בחוק?
אני שואל ומבקש גם להשיב. כאשר אמרנו "תקנת הציבור" לא אמרנו "תעשו סקר ותחליטו" לא הייתה הכוונה למשאל ב-SMS של תוכנית ריאליטי, אך מדובר בפירוש במחליטים אשר אינם מנותקים מן הציבור, מחליטים אשר אינם מנותקים מהחוויות של הציבור, מקשיהם, משמחתם ומאבלם, מאושרם ומצערם, ממצוקותיהם ומאתגריהם של מי שמכונה "הציבור".
ומה שמקרין בית המשפט זו: קרירות, ניכור, אליטיזם, אני ואפסי עוד, עד כדי זלזול (אולי הם לא מתכוונים, אבל כך זה נראה מכאן, והאמת היא כאן ולא שם). על-פי תפיסתי "תקנת הציבור" איננה עוד תקנתו של ציבור, אלא הפכה עם השנים לתקנתו של הציבור הנאור, תקנה המתאימה לסולם הערכים של האומות המאוחדות, ומיעוט קטן מתושבי המדינה, אך מרוחקת מרחק שמים וארץ מתקנתו של הציבור הרחב.
ואין זאת אומרת שלבית המשפט אסור שיהיו סטנדרטים המפשרים בין הצרכים הבינלאומיים של מדינה חופשית ובין הצרכים הפנימיים שלה אך כמצב כזה קיצוני של חוסר אמון, כל החלטה אשר לא תתאם ככפפה לידו של הרוב הציבור הרחב תיחשב כהחלטה פוליטית, כי האמון בין ההורים לילדים נשבר, וכעת זוהי משימתם של ההורים לבנות את האמון הזה מחדש.
ובמקום ליזום צעדים מעוררי אמון, בית המשפט ונשיאתו צועדים לאחור, במקום לפתוח את השורות ולגוון את הדעות בקרב שופטינו העליונים, מתעקשים השופטים להמשיך ולסנן אנשים שאינם נאורים כמותם, ממשיכים להשליט את זכות הוטו שלהם, תוך שהם עוברים לכאורה על החוק המחייב אותם לגיוון דעות בפורום של בחירת שופטים, וודאי דורכים ברגל גסה על תקנת הציבור, תוך שהם מרחיבים ומעמיקים את הרגשת הניכור בינם לבין הציבור הרחב.

תאריך:  16/11/2016   |   עודכן:  16/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בראיון מיוחד עם כתבנו מספר נשיא בית המשפט המחוזי גורי תורן על החלטתו הסופית והשנויה במחלוקת להוציא לפועל את צווי ההריסה שהוציא על מרבית הדירות במרינה הרצליה
שמעון זיו
אין ספק שעקירת ישוב ממקומו אחרי שהתבסס בו הוא דבר לא רצוי, למרות שאנשים ואני בתוכם עברנו דירות וישובים לפי הצורך, נכון אותנו לא עקרו אבל אנחנו לא התיישבנו במקום אסור
יוני בן-מנחם
הסלמה במאבק בצמרת פתח לקראת כינוס הוועידה השביעית של התנועה בסוף החודש. נאמניו של יאסר ערפאת מביעים תמיכה בעמדותיו של מחמד דחלאן ובביקורתו על יו"ר הרש"פ
מתי דוד
לרובם של השדרים והפרשנים האלה לא היה האומץ והיושר האינטלקטואלי להודות בכישלונם האישי והמקצועי
אפרים הלפרין
בשעות אלה פורסמו תוצאות של מדד שביעות רצון של הציבור מפוליטיקאים בכירים    ראש הממשלה שהיה רק לפני מספר שנים בשיא של כל הזמנים בשביעות הרצון ממנו, הידרדר לשפל שלא היה בו מעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il