X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמר דעה זה נכתב מתוך הנחה שעסקינן בקוד אתי שלא יהיו נלוות לו סנקציות עונשיות חיצוניות לאוניברסיטה ואף לא דינים משמעתיים, ועם זאת קוד שישמש נר לרגלי רשויות האוניברסיטה, שיופץ, יילמד וידון בין כתליה, שהסטודנטים יהיו מודעים לו, ושישמש שיקול רלוונטי בשאלת המשך העסקתם של מורים וכיו"ב "סנקציות" תעסוקתיות
▪  ▪  ▪
התבטאויות פוליטיות של מרצים [צילום: AP/Mary Altaffer]

לאחרונה פורסם כי שר החינוך מינה את פרופ' אסא כשר לגבש המלצות לניסוח כללים בנושא פעילות אקדמית ופוליטית. במאמר דעה זה אדון בדבר, בפרט אתייחס לעניין התבטאויות פוליטיות של מרצים בכיתות הלימוד.
אתעלם מההקשר הפוליטי-עכשווי - מטרת המהלך במפת הפוליטיקה הישראלית הנוכחית. נראה לי שקיים ערך בכללי אתיקה כאלו - ככל שינוסחו באורח בלתי מגמתי וצבוע פוליטית, ואני משוכנע שייעשה כל מאמץ מצידו של פרופ' כשר לעשות כן - והמוטיבציה לכללים אינה למעשה חשובה, אומר מייד כי מאמר דעה זה נכתב מתוך הנחה שעסקינן בקוד אתי שלא יהיו נלוות לו סנקציות עונשיות חיצוניות לאוניברסיטה ואף לא דינים משמעתיים, ועם זאת קוד שישמש נר לרגלי רשויות האוניברסיטה, שיופץ, יילמד וידון בין כתליה, שהסטודנטים יהיו מודעים לו, ושישמש שיקול רלוונטי בשאלת המשך העסקתם של מורים וכיו"ב "סנקציות" תעסוקתיות, הכל לפי שיקול הדעת של מוסדות האוניברסיטה עצמה.
אכן עמדתו של פרופ' כשר ביחס לכללי אתיקה היא שהם קובעים בדרך-כלל אידאל התנהגות, ועל כן הפרתם אינה כרוכה בסנקציה. אחלק את דבריי לשני חלקים. בחלק הראשון אטען שלחופש האקדמי, החשוב מאוד כשלעצמו, חייבים להיות גבולות. זו טענה ברורה וקלה לביסוס. בחלק השני אסביר מדוע אין לסמוך על המרצים עצמם או אפילו על האוניברסיטאות כגוף מוסדי שיתוו את הכללים בעניין.

חלק ראשון
חופש אקדמי והפעילות וההתבטאות הפוליטית:
▪  ▪  ▪

טיעון 1: התבטאות פוליטית מבטאות פעמים רבות ערכים
האקדמיה היא מקום למחקר. לדיון תבוני. שאלות אידיאולוגיות (השאלות המתייחסות לטוב האינטרינזי שלאורו בוחר אדם לנהל חייו), אינן שאלות הניתנות לדיון תבוני או הכרעה תבונית כלל, ולפיכך אינן מקומן באקדמיה (גם לא המשפטית), האקדמיה אינה מעבדה סטרילית שבה ניתן להעמיד שאלות אלה למבחן ביקורת התבונה - שוב ולו מן הטעם הפשוט ששאלות של ערכים אינן שאלות של הכרה הניתנות להכרעה באמצעות התבונה.
מובן שמחקר אקדמי יכול לערוך דיון היפותטי על בסיס ערכים מסוימים והמסקנות הנובעות מאחיזה בהן או להצביע על הערכים המגולמים בהכרעות של בית המשפט וכיוצ"ב. אך עצם ההכרעה בין ערכים שונים (ההכרעה מהו טוב באופן אינטרינזי) אינה ניתנת לדיון תבוני.
כפי שחזר וטען פרופ' ישעיהו ליבוביץ', שאלות של ערכים הן שאלות של בחירה. את הטוב האינטרינזי שלאורו אני מתנהל (קרי, הערכים שלי) אני בוחר, ולא מכיר. אומנם לטעמי עדיין ניתן לקיים "דיון" (אם נותנים למונח דיון מובן רחב יותר) בערכים, אך לא דיון תבוני במובנו האקדמי.
טיעון 2: דחייה, השתקה, הדרה או אפליה
החופש האקדמי אינו נעדר גבולות. גם חופש הביטוי הרחב ממנו אינו נעדר גבולות. מובן שקיימים מקרים בהם ההתבטאות או הפעילות לא יכולים בשום דרך סבירה לקיים את מבחן הזיקה הלוונטית לחומר ההוראה ותפקידו של המרצה. למשל, אם מרצה למתמטיקה יקדיש ולו חמש דקות מהשיעור לציון "התוצאות הנוראיות של הכיבוש" או "השטות שבתיאורית בריאת היקום", ההתבטאות שלו תחרוג מהחופש האקדמי.
הנזק שבהתבטאות כזו: פגיעה ברגשות, דחייה, השתקה, אפליה והדרה
מחוץ לעצם העובדה שמדובר בשימוש בלתי ראוי בכספי ציבור (הרי אותו מרצה לא מונה עקב כישורי שיחתו בנושאים אלו או מחמת עמדותיו) מה שבעיקר יוצר את הקושי הוא שבעוד שמחוץ לאקדמיה יש בדרך-כלל סימטריה בין מפרסם הביטוי לנמען מבחינת יכולת תגובה, הרי שבמסגרת הרצאה באקדמיה יש א-סימטריה כאשר למרצה בלבד זכות הדיבור ואילו זכות הדיבור של הסטודנטים מותנית במתן זכות דיבור מהמרצה. בהיעדר מתן זכות דיבור לתגובה, הסטודנטים אינם רשאים להגיב.
הדבר עלול להביא להשתקת סטודנטים החושבים שדעותיהם לא יישאו חן בעיני המרצים, ולתחושה של אפליה והדרה. מה עוד שאווירה שלילית עלולה להשליך על לימוד חומר הלימוד הרלוונטי למשל על-ידי היעדרות משיעורים, נוכחות ואי הקשבה, פגיעה בריכוז, הימנעות מהשתתפות אקטיבית, הימנעות מאינטראקציה בריאה עם המרצה מעבר לנוכחות בשיעור.
הפוליטיזציה, ההתבטאויות הפוליטיות בכיתה ומחוצה לה, יוצרות סכנה נוספת - המידע המגיע למרצה או לחוג יוצר "אפקט משחד" Prejudicial effect, המסב קושי של שיפוט בהגינות סטודנטים. אפילו אם נזהר שלא להפלות לרעה בעלי דעות שונות משלנו, ייתכן שנמצא בסופו של דברים נפלה אותם אלה החושבים כמונו לטובה. פוליטיזציה כזו עלולה לחדור לתוך הליכי מינויים באוניברסיטה, ולפעילויות נוספות שלה.

חלק שני
מדוע עדיפים כללי אתיקה חיצונים (ללא סנקציות משפטיות פורמליות)
▪  ▪  ▪

מרצים נמצאים בעמדה הטובה ביותר לבירור השאלה: מה נחוץ ומה לא מבחינת הדרישות האקדמיות הם מכירים מקרוב את יכולת ההספק של חומר הלימוד וכמה זמן אם בכלל ניתן להותיר לדיונים פחות רלוונטיים. הם יודעים טוב מכולם את המזג והאופי הכללי של הסטודנטים בקורס שלהם - האם הם נוטים לתגובות סוערות או שהם שקטים וכיו"ב.
אולם, יתרונות אלה אינם מעניקים ידע וודאי, כך שלא ניתן להשתמש בהם על-מנת להבטיח שלא תהיינה תוצאות שליליות בכלל. מעבר לכך, יתרון אפיסטמי אינו שולל חיסרון מוטיבציוני. הטיות מוטיבציוניות קיימות גם נוכח יתרונות אפיסטמיים. טלו דוגמה קיצונית אך ממחישה את הנקודה: העובדה ששופט מכיר הכי טוב את קרובי משפחתו אינה מצדיקה שישפוט אותם. אדרבה בעובדה שבעלי דין שהם קרובי משפחתו של השופט יוצרת עילה לפסלותו בדין בשל חשש ממשי למשוא פנים.
היתרון של נורמות הוא באופיין הכללי ובאי משוא הפנים של תפקוד הנורמות. בהיעדר נורמות, המרצה יקבל החלטה אד ורק בכל מקרה ומקרה וזאת תוך שהוא נתון להטיה מוטיבציונית עקב האינטרס העצמי שלו להעיר את ההערה הקונטרוברסלית. בכך הוא למעשה שופט את עצמו בניגוד עניינים. קיומן של נורמות מהווה בלם להטיה האינצידנטלית הזאת בשל האופי הכללי של הנורמות והיותן מנותקות ממקרים ספציפיים.
אלו עקרונות יסוד של המשפט המודרני החותמים דיון פילוסופי עתיק אם רצויים חוקים או שיקול דעת אד הוק ללא חוקים על-ידי בעל הדבר (ראו המעבר של אפלטון מדיאלוג "המדינה, לדיאלוג חוקים"). לכן עדיף שהכללים לא ינוסחו על-ידי המרצה עצמו, אפילו לא על-ידי האוניברסיטאות או רשויות האקדמיה.

הכותב הוא ד"ר למשפטים ומרצה בכיר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה
תאריך:  13/12/2016   |   עודכן:  13/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
מסתבר שמספר רב של עיתונאים (וגם של הפוליטיקאים מהשמאל) מאלה שיצאו בביקורת חריפה נגד המעורבות של אדלסון - נגד "הון שלטון", דווקא הם תומכים, משתפים פעולה, ואף נהנים מחיים סבן
יוני בן-מנחם
שוויץ מתווכת בין פתח לחמאס במסגרת כנס אקדמי כשבראש סדר היום פתרון משכורות הפקידים בעזה. מחמוד עבאס מאיץ את המגעים עם חמאס כדי לחסל פוליטית את מחמד דחלאן
בעז שפירא
בהיותי מודע לדברי הסתה חמורים ביותר אותם מייצר השמאל הישראלי שבחלקו חצה את הקווים והתחבר רגשית, ערכית ומוסרית לאויבי ישראל, עיינתי ברשימותיי בהן מצאתי שלל רב ויקר ערך המתאר את גודל זוועת ההסתה של השמאל ה"ישראלי"
שמעון זיו
יש מאות סיבות מדוע להתפנות בשקט ולתת לאירוע זה, כואב ככל שיהיה, לעבור ללא שפיכות דמים, ללא מכות וללא נאצות וקללות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות, קצרות בדרך כלל. והפעם - בעקבות סיור בארצות-הברית (1)    והפעם - גנרלים, בשם הדמוקרטיה, ריצה, תיאום וושקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il