X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטיול לנחל צאלים, של סוף השבוע האחרון, שבו קיפחו את חייהם אב ובנו, החזיר אותנו באחת לטראומת-טיול שערכנו, לפני שלושה עשורים - חמישים משפחות מגוש-דן - לאתר תל מגידו. הטיול, שאומנם לא גבה מאיתנו חיים, הסתיים בכל זאת כמסע של אימים, עם רגל שבורה של סבתא אחת, עם שתי אימהות שנקעו רגליהן, ועם נערה אחת שלקתה בליבה - שלא להזכיר גם רגליים שרוטות ומכנסיים קרועים, שהיו מנת-חלקם של רבים אחרים. מתי יילמד סוף-סוף לקח קלות הראש?
▪  ▪  ▪
הלווית עמרי ועילאי ניר [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

אסון הטיול במדבר יהודה, שבו קופחו בסוף השבוע האחרון חייהם של אב ובנו לחינם, מעיד פעם נוספת על קלות הראש הרבה שבה נוהגים אצלנו להתייחס לטיולים הנערכים אל מול איתני הטבע. הפעם אמורים הדברים במסלול פופולרי, שאותו נוהגים לפקוד מדי שנה אלפי מטיילים. אלא שברשות הטבע והגנים מוגדר המסלול הזה כבר מזמן כמיועד למיטיבי-לכת בלבד, המורגלים מן הסתם בטיולי-טיפוס שכאלה.
זה בדיוק המקום להודות שלפחות קורבן הטיול, בן ה-10, לא היה בעצם מוכן - לא נפשית וגם לא גופנית - למאמץ הגדול שמחייב טיול שכזה מטבעו. עובדה שהנער עצמו לא הסתיר מאביו את הפחד הרב שקינן בו מההתמודדות עם סולם היתדות שנגזר עליו לטפס בו. הסוף, כידוע, היה מר ונמהר, כשהנער איבד את שיווי-משקלו והדרדר אל התהום עם אביו התומך, כשהשניים משלמים על כך בחייהם.
את האסון הנורא ניתן היה למנוע מראש, אילו רק היו המטיילים נשמעים להוראותיה של רשות הטבע והגנים ומגבילים את טיוליהם למיטיבי-לכת בלבד. למותר לציין שמטבע הדברים לא נכלל, כמובן, מקומו של הטף בקטגוריה הזו.
תהום פעורה
אסון-נחל-צאלים החזיר אותי באחת שלושה עשורים לאחור, לטיול של חמישים משפחות מגוש-דן, לאתר תל-מגידו, שבו גם אני השתתפתי. מטרתו המוצהרת של הטיול, שנערך באחד מסופי השבוע, הייתה יום-גיבוש משפחתי. הוראות הטיול, שניתנו למשתתפיו - ביניהם סבים וסבתות, הורים וילדים - היו קצרות, בעל פה, אך ברורות למדי: יוצאים בשעה שמונה בבוקר וחוזרים בשעה ארבע אחרי הצהריים, כשעל המטיילים להצטייד במימיות ובשתי ארוחות-בוקר קלות.
הטיפוס אל מרומי הגלבוע החל רק לאחר שהמדריכים המקצועיים, שהתלוו אלינו, וידאו תחילה שאיש מהמטיילים איננו סובל, חלילה, מפחד-גבהים. רק לאחר וידוא העניין הם פקדו על קהלם להצטייד במימיה ובמנות האוכל המבוקשות, וללכת בעקבותיהם. לאן? איש מאיתנו טרם ידע. מן הסתם היה זה סוד השמור עם המדריכים בלבד. כל שהשתקף ממרומי הגלבוע היה התהום הפעורה מתחת, של עמק יזרעאל על נופיו הקסומים.
אותה שעה לא העלה איש מאיתנו, המטיילים, על דעתו כי התהום הרובצת מתחת, היא בעצם היעד שאליו ביקשו המדריכים להוביל את צאן-מרעיתם, וכשכבר הסוד מתחוור - זה היה מאוחר מדי. מהר מאוד התברר לנו שאין, בעצם, דרך חזרה.
יבול האימים
תחילתו של מסע הנחיתה הרגלי אל התהום היה בשעה אחת בצהריים, וסופו עדיין מי ישורנו. במורדות ההר התלול רק סלעים, קוצים וברקנים. הסבים והסבתות, וכמותם ההורים ובני העלומים, מתקשים מן הסתם לפלס להם דרך. עיניים נפחדות נעוצות בכל פיסת-קרקע ואבן. צעד כושל אחד - ואתה מועד ומדרדר אל התהום.
שלוש שעות של הליכה שפופה, מלוות בהרבה זעקות של יאוש. בשעה ארבע אחרי הצהריים אנחנו קוצרים סוף-סוף את יבולו של מסע האימים: סבתא אחת, עם רגל שבורה; שתי אימהות שנקעו את רגליהן, ונערה אחת שלקתה בליבה; רגליים שרוטות וזבות-דם, שמלות ומכנסיים קרועים - הם מנת-חלקם של רבים אחרים.
גם המעטים שיצאו ללא פגע - צמאים למים. בנקודת האיסוף שלמרגלות ההר, אנחנו תרים לשווא, במימיות ריקות, אחר מקור-מים חיים. להרוות גרון ניחר מצמא.יום הגיבוש המשפחתי הפך, רחמנא לצלן, ליום של ייבוש משפחתי, כשהוא מותיר אחריו משקע מר ונמהר בקרב משתתפי-טיול זועמים על כי לא הוכנו, כראוי, לקראת האירוע.
בנחל צאלים, של סוף השבוע האחרון, נגמר הסיוט במוות כפול. הגיעה העת ללמוד את הלקח.

תאריך:  14/12/2016   |   עודכן:  14/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסון שניתן למנוע מראש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צודק. יש ללמוד את הלקח ויש
כ.ח.  |  18/12/16 07:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
בכירי חיל-האוויר, מאות אזרחים ופוליטיקאים רבים המתינו למעלה מחמש שעות    יצרנית המטוס, חברת לוקהיז מרטין, ואנשי חיל-האוויר הרגיעו
מרדכי ליפמן
מדוע הציבור מאבד את אמונו בבית המשפט העליון? ראו לדוגמה את פסיקותיו בנושא המסתננים ומתווה הגז    ושימו לב גם ללוחות הזמנים של הגרעין באירן והצוללות בישראל
אלברט שבות
אדם קיצוני הוא אדם שלא רוצה לחשוב, שמתעצל לחשוב ולכן הוא מגיע לנקודת חשיבה כלשהי הקרובה אליו ביותר, מתחפר אחריה וקורא לה "עיקרון"; מהנקודה הזו לא זז
דרור אידר
מעל דפי העיתון הזה הגנתי על זכותה של חנין זועבי להתריס נגדנו    הדמוקרטיה הישראלית חזקה דייה להכיל גם את הקיצוניות שלה    גם על איימן עודה הגנתי כשהותקף במשדר בחירות    מנגד, אני שומר את החרות להתקיף בחריפות את עמדותיהם
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הרשימה הפלשתינית בכנסת    השאיפות המגלומניות של לפיד וסיעתו    יש לו אחות: הרבנית עדינה בר שלום - אֵם המכללות    יפה ובריא: אין דבר העומד בפני הרזון    ולקינוח פסוקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il