בעת כתיבת שורות אלה מדווח
ערוץ 10: "בעקבות הביקורת על עבודת הקבינט במבצע צוק איתן, דרש
נפתלי בנט לפני חצי שנה למנות מזכיר צבאי לשרי הקבינט ואף הודיע כי אם לא תתוקן עבודת הקבינט תתנגד סיעתו למינויו של
אביגדור ליברמן לשר הביטחון. כפשרה הוחלט אז על הקמת ועדה שתמליץ על התיקונים הדרושים.
הוועדה בראשותו עמדו
יעקוב עמידרור, יוסף צ'חנבור ו
יוחנן לוקר תגיש את המלצותיה לנתניהו ביום ראשון הקרוב.
מזכיר צבאי לא ימונה כפי שדרש בנט, אך יוקם גוף ייעודי במועצה לביטחון לאומי שיעדכן את השרים, ישתף אותם במידע ויכין אותם לדיונים - דבר שלא היה עד היום".
מזכיר צבאי לא ימונה כדרישת בנט. נשאלת השאלה מדוע יש צורך להקים גוף בתוך המטה לביטחון לאומי כאשר המטה כולו יועד, מלכתחילה, להיות גוף הפועל ליד ראש ה
ממשלה והממשלה בנושאי ביטחון ומדיניות? התשובה פשוטה: שום סיבה. יש כאן עוד קומבינה פוליטית, עוד תרגיל ביחסי ציבור, ותו לא. למען לא יועלו טענות שווא לגבי כוונותיי, אצטט כאן מתוך
חוק המטה לביטחון לאומי, התשס"ח-2008 לאומי.
1.
א) לממשלה יהיה מטה לביטחון לאומי שיפעל במשרד ראש הממשלה בירושלים.
ב) המטה לביטחון לאומי ישמש גוף המטה לראש הממשלה ולממשלה בענייני החוץ והביטחון של מדינת ישראל.
ג) ראש הממשלה יפעיל את המטה לביטחון לאומי וינחה אותו. לביטחון לאומי
2.
א) אלה תפקידי המטה לביטחון לאומי:
תפקידי המטה (1) לרכז את עבודת המטה של הממשלה, של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ושל כל ועדת שרים אחרת, בענייני החוץ והביטחון. (2) להכין את דיוני הממשלה וועדותיה כאמור בפסקה 1, להציג את החלופות לגבי נושאי הדיון, נוסף על הצגתן על-ידי הגופים הנוגעים בדבר, את ההבדלים בין החלופות ואת משמעותם, כפי שנבחנו על ידיו, וכן את המלצתו המנומקת לחלופה הנבחרת.
4. להציע לראש הממשלה סדר יום ונושאים לדיון לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, ולכל ועדת שרים אחרת או הרכב שרים אחר בענייני החוץ והביטחון, ולהמליץ על זימון המשתתפים ועל דרג המוזמנים, לדיוניהן.
5. להיות אחראי מטעם ראש הממשלה על עבודת המטה הבין-ארגונית והבין-משרדית בענייני החוץ והביטחון, להציג לפניו את החלופות בתחום, את ההבדלים ביניהן ואת משמעותם, כפי שנבחנו על ידיו, ואת המלצתו לראש הממשלה על מדיניות בעניינים אלה, וכן להציג לממשלה את האמור, לפי החלטת ראש הממשלה".
עד כאן הציטוטים הרלוונטיים. אם מישהו מוצא פגם כלשהו בחוק שאינו מאפשר את מעבודת השרים בקבינט, שיקום ויצביע על כך. החוק מצוין. התפקוד של ראשי הממשלות ושרי הקבינט מאז חקיקת החוק ועד היום, לקוי ביותר. ראש הממשלה אינו מעוניין לשתף את שריו בכל המידע. מטה לביטחון לאומי צריך לפעול לפי הנחיות ברורות וחד-משמעיות של ראש הממשלה. אף אחד מראשי הממשלה לא הפעיל את המטה מאז הוקם. גם ראשי מערכות הביטחון לא מוכנים לשתף פעולה במלוא מובן המילה. שרים רבים אינם מוכנים לקרוא אפילו את המעט הנמצא במזכירות הממשלה לאחר שהמל"ל העביר את עבודותיו.
בקיצור: המל"ל יוותר באותו המעמד שהוא נמצא עד היום וללא יכולת להשפיע ממשית על עבודת הקבינט הביטחוני או כל פורום מדיני אחר. גם מזכיר צבאי מיוחד לא ימונה כפי שבנט דרש. מה שהיה הוא שיהיה.
למרות זאת, אל מול המצלמות יבואו ראש הממשלה ובנט ויצהירו הצהרות מרגשות על עוד הישג כביר בביצור ביטחון ישראל. והאמת היא שאין מי מה להתרגש. רוב הציבור בולע את הפיתיון, עובר לסדר היום, וממשיכים הלאה עד האירוע הבא. אגב, גם דוח
מבקר המדינה על תפקוד הממשלה והקבינט ב"צוק איתן" שאמור להתפרסם בעוד זמן מה, לא ירעיד את אמות הסיפין של המדינה. יום=יומיים לאחר הפרסום והרעש התקשורתי, הכל יישכח. כך פועלים המנהיגים עבור ביטחון אזרחי המדינה. עובדים עלינו בעיניים.