X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלצרים? ברמנים? בריסטות? מוגש באהבה!
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

יום חמישי 17:24 סוף השבוע כבר בפתח, אני נכנסת הביתה אחרי נסיעה מפרכת מהאוניברסיטה לקוביה הקטנה שאני מכנה אותה בית. מניחה מאחור את כל החרדות ממועדי ב' ומדפי הנוכחות, שמה עלי את מדי העבודה, נעלי הבלנסטון, אוספת את שערי וכמובן אבוי לי לשכוח סינר, יצאתי לדרך! מפזזת בין שולחנות, מנגבת מיונז מהכתף ומזייפת התפעלות מילדים שמפסלים באמצעות סוכר, מלח, קטשופ וכל הבא ליד. שגרה זה נפלא!
רובנו בשלב כזה או אחר בחיים החזקנו מגש, פלשנו כוסות וחילקנו חיוכים מזויפים לכל עבר, הרי מלצרות הינה עבודה נוחה מאוד לכל שלבי החיים המוקדמים - בין אם אתה תלמיד תיכון או סטודנט הנלחם על שכרו בין הרצון לעבוד, לחלון זמן מצומצם מאד. לא קיים ספק כי תחום זה הינו תחום המעניק לך, ברובו, מקסימום כסף במינימום זמן, ופתרון מושלם לשעות תעסוקה שונות ומגוונות.
אך לכל זה יש מחיר - כולנו ספגנו יחס מזלזל מלקוחות וממעסיקים, לקוחות שלא מוכנים להשאיר תשר כאות מחאה למצב הנתון, כולנו בכינו והנצחנו את נעלי העבודה האהובות עלינו, נלחמנו בריח של צ'יפס המלווה את כל סל הכביסה שלנו וכולנו מצאנו את עצמנו נלחמים על זכויות בסיסיות המגיעות לנו על עבודתנו שלא מתאפיינת ברוגע נפשי ומנוחה לרגליים.
על-פי סקרי כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2014, מועסקים בשוק המסעדנות בישראל,111,000 מלצרים. בשנים האחרונות מתקיים מאבק מתמשך על זכויות המלצרים במקומות העבודה השונים - הרי זה לא משנה אם אתה מלצר בבית קפה, ברמן או בריסטה לא נשאר מקום לחלוק על העובדה כי תנאי התעסוקה של המלצרים במדינתנו הינם תחום אפור.
אז מה בעצם אומר החוק?
ריכזתי עבורנו כמה תנאים בסיסיים ומשמעותם בחוק על-פי זכויות המלצרים בדיני העבודה.
תלוש (!!!) - ישנם מעסיקים המנצלים את חוסר הידע בעיקר בקרב נוער ואינם "מוציאים" תלוש לעובד. דבר זה יכול לפגוע בעובד (לדוגמה - חוסר תשלומי ביטוח לאומי) ועלולה למנוע ממנו מראש את כל תנאי הרווחה הבסיסיים המגיעים לו. על כל עובד חלה היכולת לדרוש תלוש שכר מסודר מהמעסיק שלו.
שכר- חוק הגנת השכר קובע כי על המעביד חובה לשלם לעובד את שכר העבודה המינימלי הקבוע בחוק ולספק לו את מלוא הזכויות הסוציאליות הנלוות, אך עם זאת בעלי עסקים מנצלים את חוסר הידע ונוחות העבודה על-מנת לגרוע מהמלצר את זכויותיו הבסיסיות - שכר בסיס, תשלומי הבראה, זכאות לניצול ימי מחלה ועוד.
חשוב לדעת! טיפים יכולים לשמש כשכר למלצר רק כאשר כספים מהטיפים ניתנים ישירות למעסיק ונרשמים בספרי החשבונות שלו ורק לאחר מכן מועברים לעובד, כאשר חשוב מאוד לדעת כי שכר זה אינו יכול להיות נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק.
דמי הבראה - (ידעתם שזה קיים??) כל עובד זכאי לתשלום בגין דמי הבראה, לאחר שמלאה לו שנה בעבודתו.
נסיעות - בין אם אתה בוחר להתהלך לך ולג'וגג לעבודה, או בין אם אתה מתנייד עם רכב או טוסטוס המעסיק מחויב לשלם דמי נסיעות לכל עובד באשר גם אם העובד לא מקבל את שכרו מהמעסיק אלא מטיפים המעסיק מחויב לשלם זאת בנפרד לעובד.
ימי שבת וחג - מצלצל לנו מוכר? במהלך ימי המנוחה המעסיק מחויב לשלם תוספת שכר עבור שעות אלו בשער של 150%.
פיטורין והתפטרות - כמו כולם אנחנו זכאים להתפטר ולקבל את הפיצויים המגיעים לנו ולמרבה האירוניה עקב כך שתנאי התעסוקה שלנו ברובם אינם כדין וכחוק יש לנו את האופציה לקבל אף יותר! כיאה לכל מקצוע אחר גם על מלצר חלה הזכות לשימוע לפני פיטורין והודעה מוקדמת.
ימי חופשה - כן כן, יש דבר כזה גם בשבילנו, על כל עובד חלה הזכות לפדות את ימי החופשה שלו בתום סיום תקופת עבודתו.
ומה לגבי משמרות התלמדות? שמענו לא פעם ולא פעמיים תנאים שונים ומשונים למשמרות אלו- בין אם קיים תנאי לקבלת כסף על משמרות אלו רק אם העובד נשאר בתפקידו במשך פרק זמן מוגדר (חודש, חודשיים, אפילו חצי שנה!), עד למעסיקים שאינם מעוניינים לשלם על התלמדויות כלל בטענה שזו הכשרה והשקעה שתשתלם להם בעתיד. על-פי החוק יש לשלם על התלמדויות בהתאם למשמרת רגילה לחלוטין.
קולגות יקרות,
דעו את זכויותינו! עצם העובדה שאנחנו סטודנטים, או חיילים משוחררים או נמצאים בכל סיטואציה אחרת בחיינו שבה אנו מחויבים לעבוד בעבודות נוחות כמו אלו, לא אומר שאנו צריכים לוותר על זכויותינו!
נכון, אם כולנו נתאגד ונמחה ונשבות זה יקרה הרבה יותר מהר, אך היות שזה לא הולך לקרות בזמן הקרוב (בואו נשים את הקלפים על השולחן, יש בה גם הרבה דברים טובים) כל אחד מאתנו צריך לדעת ולדרוש את זכויותיו הבסיסיות ולא ליפול כקורבן לבעלי עסקים המרשים לעצמם לנצל את כל הסיטואציות הרחבות בהן אדם מחליט להיצמד לסינר, להתאהב בסטרימר, לשלוח בונים לכל עבר ולהתחבק עם חברו לסגירה.
ואתם, בעלי עסקים יקרים, אנו מודים לכם על אפשרויות התעסוקה הרבות והמגוונות אבל אנחנו הרבה יותר מעבר לבורג הקטן ברשת ההמבורגרים הטובה בארץ, היו הוגנים אתנו וניתן לכם את כל היד.

אלין סעדה, מלצרית, תל אביב.
תאריך:  02/01/2017   |   עודכן:  02/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עינת ולפיש
האם הדרך בה פועלת מדינת ישראל בתחומים רבים היא הנכונה או שיש לפעול אחרת?
ניצה שמש
אני רואה בצריכת התרופות, כדרך להתמודדות עם הבעיה בצורה שתאפשר לנו להמשיך לתפקד, באופן רגיל בצורה הפשוטה והמהירה ביותר
משה גולדבלט
אם נתמקד בממד האישי, כשבוחנים את עברו המוכח של נתניהו, מבלי לגלוש לרכילות עובדי משק הבית, האפשרות שיסתכסך באופן אישי עם טראמפ היא סבירה למדי    דרכו של נתניהו זרועה ביריבים פוליטיים ומה שחמור יותר, בתומכים פוליטיים ואישיים שנפשם קצה בו והם פיתחו כלפיו אי-אמון, תיעוב ומשטמה
לימור בשירי
אין ספק כי ישנם ילדים אשר חייהם הגיעו למצב בלתי נסבל והטיפול התרופתי יהיה בגדר הצלת חיים עבורם    לעומת זאת, ישנם תלמידים רבים שנמצאים על התפר. כאלו שמתקשים בלימודים בכיתה גדולה, אך בשיעור פרטי לא יהיה להם כלל בעיה להתרכז
מתי דוד
ההתרפסות של אובמה כלפי האירנים, גרמה לאובדן האמון של מצרים סעודיה והמפרציות בארצות הברית    אובמה בגד בבני בריתו בעולם הערבי    אובמה תמך "באחים המוסלמים". מובארק ניזרק לכלבים    אובמה לא מכיר בשלטונו של גנרל אסיסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il