X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירוע צבאי נקודתי שהפכו אותו לאירוע לאומי כשל הסברתי של צמרת צה"ל - הביאה תוצאה גרועה לקחת אירוע לא מיוצג ולהפוך אותו למשפט על ערכי צה"ל, מוסריותו והתנהלותו - היא שגיאה טקטית הצהרות שר הביטחון, הרמטכ"ל, דובר צה"ל, סמוך לאירוע אחרי תחקיר חפיפיניקי לא רציני, החלה את הטעות דברי הרמטכ"ל על חיל בן 18 שהוא גבר שתפקידו לחרף נפשו למעננו, אך איננו הילד של כולנו, תמהני
▪  ▪  ▪
בעיה לאומית [צילום: Heidi Levine, Pool via AP]
תמהיל פסול
העיתוי הבעייתי של האמירה והטכס של קידום השופטת, יוצרים יחד תמהיל פסול ופגום שלושה אלופי צה"ל ותיקים מאמנים באו להעיד במשפט לא למען החייל אלא למען צה"ל ותדמיתו המשפט בצורתו הנוכחית היה מיותר, והנושא היה צריך להיסגר במסגרת פנים צה"לית, כולל עונש הולם לחייל שחרג מנוהלים ומפקידות אש של הצבא.

משפט ראווה צבאי - מיותר ובעיקר מזיק לצה"ל ולתדמיתו
משפט ראווה-צבאי מיותר ובעיקר מזיק לבית ולחוץ. אירוע צבאי נקודתי-שעקב הסברה כושלת, העמדה לא נכונה של האירוע יצא מכלל פרופורציות צבאיות ומשפטיות. עם רוח גבית של התקשורת ורוח פטפטת של פוליטיקאים המקרה הפך מבעיה פנים צבאית לבעיה לאומית עם סיקור ברמה של בחירת טראמפ לנשיא. הצהרות מיותרות של שר הביטחון יעלון, הרמטכ"ל, דובר צה"ל סמוך לאירוע, ובטרם נבדק הנושא בצורה מקצועית על-ידי תחקיר צה"לי מסודר ולא חפיפניקי גלגלו את הפרשה כמו כדור דומדום שחדר מספר שכבות והגיע למחוזות לא רצויים ולא מחושבים מראש על הנזק העתידי. יאמר מיד גם אם החיל חרג או כשל או לא קיים את ההוראות של פתיחה באש בנסיבות הקיימות הדיון היה צריך להעשות במסגרת פנים צבאית כולל הענישה המתאימה. לקחת אירוע מקומי, לא מייצג ולהפוך אותו לבסיס לדיון על ערכי צה"ל, על מוסריותו, על כללי התנהגות ראויים לכוחותינו הלוחמים בטרור יום יומי זאת טעות קולוסאלית, שמביאה יותר נזק מתועלת. המשפט ותוצאתו -הם חומר דליק בידי אויבי ישראל ומשמיציה מבית ובוודאי מחוץ ויתרה מכך, הצהרות הרמטכ"ל, יום לפני המשפט שהחיל אינו ילד של כולנו ולא גבר שנשלח לחרף את נפשו למעננו רחוק מן האמת ורחוק מהתנהלות שהיינו מצפים מראש הצבא. ואם זה לא מספיק בא טכס צבאי יום לפני הכרעת הדין-לקידום בדרגה של השופטת המכהנת בראש הרכב בית הדין דבר פסול, לא הוגן ולא מקובל. ולהצהיר בהמשך שאין לכך השפעה על השופטים זה גובל בפגיעה באינטליגנציה. שלושה אלופי צבא מיומנים, וותיקים עם ניסיון בשדה הקרב הרבה מעבר לשלושת השופטים שבאים להעיד במסגרת הסניגוריה לא ישירות על החייל הספציפי אלא באים להגן על הצבא, על תדמיתו והתנהלותו ודברם לא קיבל את המשקל הראוי לו בהחלטת השופטים. הסיפור הזה עוד לא נגמר הוויכוחים רק מתלהטים יותר-החיל יערער בוודאי על פסק הדין והכדור הלוהט עוד יעבור מספר גלגולים עד לאירוע הדומה הבא שבוודאי יתגלגל לפתחינו.
פרשנות על משפט אזריה
בתקשורת מיהרו לציין כי המשפט הציב רף חדש לערכי צה"ל ומוסריותו. ובכן - אלה דברי סרק הרף הערכי המוסרי היה קיים ונשאר הרבה לפני והרבה אחרי המשפט. מה שבית הדין ציין קרוי בצה"ל "ריענון פקודות או ערכים" - לא יותר מכך.
בית הדין דחה את עדותם של האלופים, זו זכותו, אבל לציין שהם לא היו מודעים לסכנה וכי חוות דעתם נכתבה ע"י הסנגוריה, זאת בושה ופגיעה.
האלופים באו להגן על צה"ל ותדמיתו, לא על אזריה, ולכל אחד מהם יש יותר ניסיון מבצעי בשטח וזכויות מאשר לשלושת השופטים יחד.

הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  08/01/2017   |   עודכן:  08/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפט ראווה צבאי - מיותר ומזיק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אברהם- אתה טועה,
מטעה,  |  8/01/17 09:54
 
- וומי אתה?
עמעד  |  8/01/17 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il