X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניתוח הטקסט של הידיעות מראה, כי שני העיתונים הציגו אמת מסולפת גם אם העורכים הבכירים יכלו לטעון ששיקוליהם נקבעו על-פי "קריטריונים של מקצוענות עיתונאית"
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

במשך עשורים רבים עסקו מיטב האוניברסיטאות בעולם המערבי בהוראת עיתונאות - כמקצוע בעל כללי יסוד ברורים שהתגבשו במהלך שנות פריחתה של העיתונות הכתובה מאז תחילת המאה ה-18.
אחד העקרונות הראשוניים שלמדו הסטודנטים לעיתונאות קבע דבר עקרוני פשוט: ראשית - חובה לברר את העובדות מן המקורות הטובים ביותר האפשריים ולהצליב מידע כדי לאמת, ככל שזה ניתן, את נכונות האינפורמציה המוגשת לעיונו של מי שמשלם בכספו בעבור המידע המודפס בעיתון. כלל ברזל שני: להיות אוביקטיבי ככל האפשר, לא לערבב דעות בעובדות ובשום פנים ואופן לא להציג את העובדות, או להימנע מהצגתן, בהתאם לדעתו הפוליטית או החברתית של הכותב. על-פי כללי יסוד אלה עסקה העיתונות בחיפוש אחר האמת, כדי שיוכל הקורא לגבש את דעתו על בסיס האמת הזו.
למרבה הצער כיום ברור - על-פי השוואה בין החדשות שמתפרסמות בידיעות אחרונות לעומת המידע שרואה אור בישראל היום - כי הדרישה לאוביקטיביות בדיווח העיתונאי בעייתית במידה רבה כיוון שלכול כלי תקשורת יש איזו אג'נדה, אם היא כלכלית התואמת לאינטרסים של הבעלים, אם היא פוליטית בהתאם לעמדת בעלי המדיה התקשורתית. ודוגמאות לא חסרות.
בימים אלה שבהם נחשף בפני הציבור תוכן השיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס - מסתבר בבירור, כי בגלל אינטרסים מנוגדים, הפכה ישראל לשדה מבחן של עיתונות המשרתת את הבעלים ולא עיתונות המשרתת את הקורא. כדי לא להישאר במסגרת תיאורטית הנה סיפור שבאמצעותו ניתן לראות עד כמה קל לסלף את האמת ולהציג אותה בהתאם למה שרצוי לאינטרסים הנוגדים של בעלי הבית של אמצעי התקשורת.
ההיסטוריה של הסיפור הזה מתחילה כאשר עמים שונים נהגו בחוכמה וקבעו כי במקום להיקלע למלחמות מקיזות דם ודמים, עדיף שכול אחד מן הצדדים הניצבים על סף מלחמה, ישגר נציג מטעמו למאבק פנים אל פנים, ומי שינצח בקרב הזה - עמו יהיה זה שייחשב כמי שגבר על יריבו במערכה כולה. מה התרחש באותם ימי עבר כולנו יודעים.
והנה, ברבות שנות המאבק, החליטו בנימין נתניהו ונוני מוזס, לפתור את הסכסוך רב השנים והעימותים בין עיתוניהם, באמצעות תחרות ריצה למאה מטרים. פרקליטי הצדדים קבעו, כי מי שינצח בתחרות יהיה זה שיוכל להכתיב ליריבו את תנאי הפסקת האש. כדי לא לקבוע מראש מי יוכרז כמנצח ומי יוגדר בתואר הלא מחמיא של "מפסידן", הוחלט שהזמן שיוצג על לוח התוצאות האלקטרוני יהיה המדד האמתי והבלעדי להכרעה בשאלה מי גבר על מי.
התחרות החשובה הזו התקיימה ברוב עם בירושלים והתוצאות היו אלה: נוני מוזס, הספורטאי בעברו, עצר את הסטופר על זמן של 11 שניות. בנימין נתניהו, עבר את המרחק ב-12 שניות. על-פי הזמנים האלה היה ברור מי זכה במרוץ.
אבל האמת העובדתית לא הייתה האמת כפי שהציגו אותה המתחרים בעיתוניהם.
ישראל היום דיווח כך על התוצאות: "ראש הממשלה נתניהו קבע זמן מעולה של 12 שניות בתחרות ריצה למאה מטרים שנערכה בירושלים בירת הנצח של ישראל; נוני מוזס השיג רק את המקום לפני האחרון".
לעומת זאת הציג ידיעות אחרונות את האמת הרצויה לו בכותרת הבאה: "המו"ל ארנון מוזס זכה במקום הראשון בתחרות ריצה בינלאומית שהתקיימה בירושלים; בנימין נתניהו "הצליח" להגיע רק למקום האחרון".
ניתוח הטקסט של הידיעות מראה, כי שני העיתונים הציגו אמת מסולפת גם אם העורכים הבכירים יכלו לטעון ששיקוליהם נקבעו על-פי "קריטריונים של מקצוענות עיתונאית".
ומה צריך האדם הנבון לעשות כדי לדעת מה באמת היא האמת? אולי המענה לשאלה זו פשוט לכאורה: לבחון בקריאה השוואתית את כול מה שמודפס בעיתונים המשרתים אינטרסים נוגדים. רק כך יוכל הקורא הנבון לקלוט עובדה עגומה, כי לאמת יכולות להיות פנים רבות, עטויות מסיכות של אינטרסים נוגדים, ולעתים אף הפוכים. ואולי המסקנה החד-משמעית צריכה להיות, כי לא ניתן לדעת מה האמת רק על-פי מה שמדווחים אמצעי התקשורת ואולי בכלל עדיף לא להאמין למה שכתוב בעיתונים.

תאריך:  15/01/2017   |   עודכן:  15/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמנות סילוף האמת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שוברים שתיקה בהארץ
דר יוסף טילס  |  15/01/17 10:30
 
- לא רק "שוברים שתיקה"
ארי כספי  |  15/01/17 16:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת נתניהו-מוזס
חיים שטנגר
יש לחוקק ובמהירות האפשרות חוק עיתונות שיסדיר רישוי מקצוע העיתונות. חוק זה יחיל גם נורמות עונשיות-פליליות על עיתונים ועיתונאים. החוק יקים מערכת אתיקה ומוסדות אתיקה, כולל בית דין למשמעת ובית-דין לערעורים עליו, מכוח הוראות חוק מפורשות ולא על דרך הסכמה וולנטרית, כפי שפועלת כיום, מועצת העיתונות ומערכת האתיקה הקיימת לצידה
ראובן לייב
במערכה הניטשת בימים אלה על הון-שלטון-עיתון בין ראש הממשלה למו"ל ידיעות אחרונות, מוצאים השניים את עצמם כבולים בעבותות-ברזל, לפותים וחבוקים יחדיו
איציק וולף
רון ירון, עורך ידיעות אחרונות טוען שמו"ל העיתון נאמן לקוראים "עד בלי די", אך מודה שקשה מאוד לייפות או לרכך את הדברים שפורסמו משיחותיו של מוזס עם נתניהו    "אין מצב שהעיתון הזה היה שורד את רעידת האדמה הזו. כולנו, כאיש אחד, היינו עוזבים ומחפשים בית אחר"    נוני מוזס ייחקר היום פעם נוספת
איציק וולף
ציטוטים חדשים מתמלול הקלטת שיחות ראש הממשלה ומו"ל ידיעות אחרונות חושפים כיצד נתניהו ביקש ממוזס להוריד את רף העוינות כלפיו בעיתון "מ-9.5 ל-7.5"    מוזס ביקש ממנו לנקוב בשמות עיתונאים מן הימין כדי שימונו לכותבי מאמרים עוד לפני הטיפול בחוק ישראל היום    נתניהו: שלדון לקח את חגי סגל להיות עורך מקור ראשון, קח את הכדורגלן הזה, אבי רצון
איציק וולף
רבים טוענים שהופתעו ממערכת היחסים המושחתת שהתגלתה בין נתניהו לבין העורך האחראי של ידיעות אחרונות ארנון מוזס    מי שמכיר את ההיסטוריה של העיתונות הישראלית יודע, כי במקרה של העיתון הכלכלי טלגרף - הודה אבי טיומקין, אחד השותפים הבכירים בהקמתו, כי הרפתקה כלכלית זו החלה בעקבות רצונו של של אהרן דוברת, המנכ"ל הכל-יכול של קונצרן כלל בסוף שנות ה-80', לחסל את העיתונאי יואב יצחק שפרסם עליו שורת תחקירים במעריב ולאחר שנאלץ לעזוב הצטרף לעיתון גלובס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il