X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ליאו מרז'אן, שהעדיפה לפרוש מחיי הזוהר ולטפל בחיות באחוזתה בברביזון, ליד פונטבלו, נפטרה ב-18 בדצמבר, שנה זו, בביתה, בשיבה טובה
▪  ▪  ▪
[צילום: YouTube]

ליאו מרז'אן, הזמרת האגדתית שבלב פריז הכבושה שרה את "ביי מיר ביסטו שיין", מרז'אן היפהפיה, בעלת הקול החם והמהפנט, 180 שירים וקריירה לאומית ובינלאומית ענקית, נפטרה בסוף השנה האחרונה בגיל 104. כשמרז'אן שרה, המאזין חש, ביחוד אם יעצום עיניו, שהזמרת פונה אליו באופן אישי. מרז'אן העדיפה את האינטימיות של הקברט על פני האולם הגדול. חשוב היה לה לבטא את המילים כהלכה ולהדגיש את סיומו של כל משפט. מרז'אן שלטה בקולה כמו וירטואוז בכינורו.
פרישה מהבמה באמצע החיים לגן העדן הציורי בברביזון
ליאו מרז'אן, שהעדיפה לפרוש מחיי הזוהר ולטפל בחיות באחוזתה בברביזון, ליד פונטבלו, נפטרה ב-18 בדצמבר, שנה זו, בביתה, בשיבה טובה. הזמרת העדיפה להיקרא מרז'אן, קיצור של מרי-ז'אן, ולמחוק את השם ליאו שבארה"ב, שם הופיעה רבות, נחשב גברי. מרז'אן אהבה את החיים והם החזירו לה אהבה. מי שלא אוהב את החיים, החיים עוזבים אותו, אמרה בראיון שנתנה ב-2002, כשהייתה בת 90, לעיתונאי ולסופר, מרטן פנה, היסטוריון של הזמר הצרפתי, ברדיו פרנס-מוזיק1. ב-1961, כשהאופנה פנתה לכיוונים אחרים, אל מוזיקת הפופ Yéyé, נפרדה מרז'אן מהבמה ומעולם לא הצטערה על כך. חיים חדשים חיכו לה באחוזתה בברביזון, בחיק המשפחה ובחיק הטבע. מרז'אן טיפחה אהבה עזה לסוסים עוד מילדותה ומעולם לא הרגישה חלק בלתי נפרד מעולם הבידור. היא אומנם הופיעה על הבמה, הן בצרפת והן בארה"ב ובעולם כולו, השתתפה במספר סרטים והוציאה תקליטים, אך עשתה זאת מתוך ריחוק מסוים. היא העדיפה לטפל בסוסיה, בכלביה ובציפוריה. סבלן של החיות, שלא יודעות לדבר, נגע אל לבה. מרז'אן לא העדיפה את החיות על פני בני האדם, אך הקדישה להן זמן רב ואהבה מיוחדת. מרז'אן אהבה את החיים, את השמש, את העצים, ואף את הכאב שמהווה חלק מהחיים. היא לא אהבה לחזור ולפשפש בעבר והתרכזה בחייה בהווה. בעלה, הברון שארל דה לדוסט (Charles de Ladoucette), שהיה בן גילה אך נפטר עשר שנים לפניה, היה קולונל ורוכב סוסים מושבע. יחד חילקו את אהבתם לרכיבה. מרז'אן רכבה על סוסים מגיל 6 עד גיל 97. כשהפסיקה לרכוב, הקדישה זמנה לטיפול בסוסים ובשאר בעלי החיים באחוזתה, כלבים, תרנגולות וציפורים, שהיו זקוקים לה. ב-18 לדצמבר האחרון, הודיע בנה, פיליפ דה לדוסט (יליד 1948), על פטירתה מהתקף לב בגיל 104, בביתה בברביזון.

התחלת הקריירה כזמרת
הייתה אחת מהזמרות הצרפתיות היחידות בתקופתה ששרו שירים אמריקאיים בעיבוד צרפתי
▪  ▪  ▪

מרז'אן, בשמה האמתי, תרז ז'אנדביין Thérèse Gendebien, נולדה ב-1912 בבולון-סור-מר, במשפחה בורגנית. האב היה דיפלומט והמשפחה גרה בגרמניה, באוסטריה ובמרסיי. קול הקונטרלטו שלה לא אפשר לה תפקידים רבים באופרה ולכן החליטה לפנות למיוזיק הול. כבר בגיל 15 הופיעה על הבמה, אך את הצלחתה הגדולה קצרה עשר שנים לאחר מכן, ב-1937, בשיר "הקפלה באור הירח", הגרסה הצרפתית לשירו המפורסם של בילי היל.
מרז'אן הייתה אחת מהזמרות הצרפתיות היחידות בתקופתה ששרו שירים אמריקניים בעיבוד צרפתי. לאחר ההצלחה הגדולה של "הקפלה באור הירח", מרז'אן הגיעה לסיבוב הופעות בארה"ב שנמשך חמש שנים. אמריקה חיכתה לה וקיבלה אותו בזרועות פתוחות ובתשואות רמות. כך התוודעה לג'אז, שהתאים לקולה, לאישיותה ולנשמתה, והייתה מאלה שהביאו אותו לצרפת. כשחזרה למולדת, הייתה מזוודתה עמוסה בהשפעות אמריקניות. הינה ביצועה לשיר המפורסם Over the rainbow שבצרפתית נקרא "קשת בענן".
והנה ביצועה לשירו המפורסם של קול פורטר "בגין דה בגין" Begin the Beguine שבצרפתית נקרא "בגין האלוהית" Divine Biguine.
ואי-אפשר בלי "ספטמבר בגשם".

בפריז הכבושה מרז'אן נעשית כוכבת ענקית
מאות אלפי נשים צרפתיות, שבני זוגן נלקחו למלחמה או היו כבר שבויים בגרמניה, הזדהו עם השיר שבו מחכה אישה צרפתיה לבעלה וחולמת על שובו
▪  ▪  ▪

כשחזרה לארצה, הפכה מרז'אן לאחת הכוכבות הגדולות והמפורסמות ביותר בצרפת הכבושה. תחת שמי פטן שדהו, זהר בכל יפעתו כוכבה של מרז'אן, קול של חום ואור בתקופה חשוכה וקפואה.
שירה המפורסם ביותר דאז, שבזכותו עלתה קרנה עוד ועוד, הוא "לבד הערב". מאות אלפי נשים צרפתיות, שבני זוגן נלקחו למלחמה או היו כבר שבויים בגרמניה, הזדהו עם השיר שבו מחכה אישה צרפתיה לבעלה וחולמת על שובו. התקליט, שהפיח תקווה והפיץ נחמה, נמכר כלחמניות חמות.
בלב פריז הכבושה שרה מרז'אן את הגרסה הצרפתית לשירו המפורסם של שלום סקונדה "ביי מיר ביסטו שיין".
ללא ספק גילתה הזמרת אהדה רבה לשפת היידיש ולתרבותה. ב-1939 שרה את "מזל טוב", שיר תקווה ואמונה בנצחונן של בעלות הברית (בקליפ נראים חיילים צרפתיים בביצורי קו מז'ינו ועל גדות נהר הריין).

המשפט לאחר השחרור
הזמרת, שנעלבה ונפגעה מעצם החשדות, הסבירה שלא יכלה למנוע את כניסת הקצינים הגרמניים להופעותיה
▪  ▪  ▪

אליה וקוץ בה. ההצלחה הגדולה בתקופת הכיבוש גרמה לירידת קרנה של הזמרת בצרפת והיוותה אחת הסיבות לדעיכת הקריירה שלה מאוחר יותר. בהופעותיה נכחו מכורח הנסיבות גם קצינים גרמניים. נוכחותם הורגשה במיוחד בקברט שפתחה היא עצמה ליד האופרה. לאחר השחרור נעצרה על-ידי ועדת טיהור שערכה לה משפט בתואנה שהופיעה בפני צבא האויב.
מרז'אן הואשמה בשיתוף פעולה. הזמרת, שנעלבה ונפגעה מעצם החשדות, הסבירה שלא יכלה למנוע את כניסת הקצינים הגרמניים להופעותיה. "איזה אמן לא שר אז?", אמרה. "הייתי חייבת להתפרנס. הצרפתים, שהתביישו בעצמם ובהתנהגותם, התנקמו באלה שניצבו בקדמת הבמה".
זאת ועוד. בן זוגה של מרז'אן, שארל דה לדוסט, קצין בצבא הצרפתי, היה אחד מפעילי רשת התנגדות בפיקודו של קולונל רמי. בכסף שהרוויחה בהופעותיה סייעה הזמרת לממן את פעילות הרזיסטנס. מרז'אן זוכתה במשפט, אך נאסר עליה להופיע בשנים שלאחר השחרור עד לתחילת שנות החמישים ותקליטיה הוטבעו בחותמת "מצונזר". מרז'אן נפגעה קשות מהמשפט, הן מהיחס שקיבלה והן מתוצאותיו הקונקרטיות.
הגורל האישי אינו חופף תמיד לגורל הציבורי. עתיד מזהיר מחכה לצרפת אך לא למרז'אן. אהדת הציבור והביקורת פוחתת. קרנן של זמרות אחרות, ביחוד אדית פיאף, עולה. מרז'אן, שנדחקה לפינה, יוצאת ב-1945 אל חוץ לגבולות צרפת.

סיבוב הופעות מצליח ברחבי העולם
כשנשאלה איזה שירים הייתה רוצה שיזכרו מהרפרטואר שלה, נקבה בשם "בשנגחאי או במקום אחר" וב"את כל זה גנבו לי
▪  ▪  ▪

העולם הרחב מקבל אותה שוב בתשואות: אנגליה, בלגיה, רוסיה, ברזיל, ארה"ב, קנדה. בקוויבק אף הנחתה סדרת תוכניות טלוויזיה מוזיקליות בצרפתית, שדיבבה לאנגלית, בשם:Quartiers de Paris/District of Paris.
בחוזרה לצרפת, מולדתה האהובה, מרז'אן ממשיכה להקליט שירים ולהופיע על במות שונות אך אין די בכך כדי להזניק שוב את הקריירה שלה. הקהל לא מגיע לקונצרטים. ב-1961 פרשה כדי להתמסר לגידול סוסים ולרכיבה, לחיות בחיק משפחתה האהובה, בגן העדן הפרטי בכפרה. חייה האישיים היו חשובים לה לא פחות מחייה כזמרת והיא אכן הצליחה בהם, לכל אורך הדרך.
כשמלאו לה מאה, נערכה בביתה מסיבה. כשנשאלה איזה שירים הייתה רוצה שיזכרו מהרפרטואר שלה, נקבה בשם "בשנגחאי או במקום אחר" וב"את כל זה גנבו לי". הינה שני שירים אלה של הגברת הגדולה של הזמר הצרפתי שבהם נוגעים גווני קולה בנשמת המאזין (ורצוי לעצום עיניים):
מרז'אן הופיעה גם בכמה סרטים שבהם שרה מספר שירים. "נשמתי לשטן", מהסרט
Feu Nicolas, הוא אחד מהם. את מילות השיר הסוחף והנפלא כתב לולו גסטה, מי שיהיה בעלה של לין רנו, אחת מחברותיה הטובות של מרז'אן (שהתרועעה, בין היתר, גם עם ג'ינג'ר רוג'רס, ג'וזפין בייקר ואדית פיאף):
מאז שגיליתי את מרז'אן וקולה הג'אזי, החם, הקטיפתי והעמוק (אני מקשיבה בקביעות לשיריה הרבים), נדמה לי שקיבלתי מתנה יקרה בדמות חברת נפש. נוחי בשלום על משכבך, מרז'אן, אישה וזמרת גדולה!

הערות

1. מרטן פנה, ראיון עם מרז'אן, 2002.
[קישור]

הכותבת היא חוקרת שפה ותרבות, מוזמנים לגלוש באתרה: "לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה" [קישור]/.
תאריך:  17/01/2017   |   עודכן:  17/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דנה ויתקון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליאו מרז'אן זמרת צרפתיה - אגדת מיוזיק הול
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול פרץ
שאול פרץ, עדות אישית: הייתי מבכירי התחקירנים של ידיעות אחרונות עד שנאלצתי להתפטר בגלל מקרים רבים של צנזור לא ענייני מצד מו"ל העיתון, ארנון מוזס    בין התחקירים שצונזרו: חשדות להטרדות מיניות מצד המפכ"ל דאז יעקב טרנר, ותחקיר על מי שהיה היועץ המשפטי לממשלה מיכאל בן-יאיר ועוד    בניגוד למתקרנפים אחרים - פעלתי לפרסום התחקירים בעיתון המתחרה ולאחר מכן פרשתי מהעיתונות
הראלה ישי
לאחר שמתרגלים כבר אחד לשניה, באופן טבעי נכנסים לשגרה שוחקת וכתוצאה מכך הדיבור היפה והנעים הולך ונעלם
סימה שיין
מלאת שנה ליישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האירופיות מעל אירן, ניכרת תנופה במגעים ובהסכמים הנחתמים בין מדינות אירופה לאירן    יחסים אלה חשובים ביותר למשטר בטהרן, הן בתחום הכלכלי-מסחרי והן כמשקל נגד לארצות הברית, הנתפסת כעוינת את המשטר
רבהקה שפק ליסק
שרידים ארכיאולוגיים מעידים שצפת הייתה אתר קבורה בתקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת (2200 - 1200 לפנה"ס). צפת הישראלית נוסדה בתקופת הברזל, כלומר בסביבות 1200 - 1000 לפנה"ס, בתחום נחלת שבט נפתלי
ראובן לייב
מסעדת ג'ויה בהרצליה פיתוח כבר איננה מה שהייתה, ונותרו ממנה רק הזיכרונות הטובים של ימים שהיו וחלפו לבלי שוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il