X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההנגשה הלשונית יוצרת דרך לשיווין המאפשר השתלבות בחברה הישראלית בזכות, בכבוד, תוך השגת עצמאות מירבית. חוסר ההנגשה הלשונית גורם לחוסר מיצוי זכויות ופער גדול בין האזרח לנותן השירות
▪  ▪  ▪
[צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

השפה הינה דבר בסיסי וראשוני אשר מיום היוולדו של האדם משמשת כדרך תקשורת עם הסביבה, השפה יוצרת הבנה וביטחון לאדם וכן הרגשת שייכות.
מדינת ישראל כיום הינה מדינה אשר קולטת עלייה מכל קצוות העולם בניהם גם היהודים יוצאי אתיופיה, שמראשית עלייתם הגיעו כ-150 אלף יהודים. בקרב אוכלוסייה זו ישנו אחוז גדול של עולים אשר אינם דוברים את השפה העברית ומתקשים בשימושה.
אחת הסיבות לקושי בשימוש השפה העברית הוא שתהליך הקליטה נעשה ליותר מורכב הן מבחינה מנטלית והן מבחינה תרבותית וכו', בשל מאפייני העלייה ישנו שימוש ופניות רבות למוסדות ציבורים הן במוסדות הבריאות הרווחה ומשרדים ממשלתיים כגון: ביטוח לאומי, משרד הפנים, משרד התעסוקה, בתי חולים וקופות חולים...
יש לומר שמוסדות הציבורים אלו אינם מנגישים את השרות לציבור אשר אינו דובר את השפה העברית באמצעות תרגום מקצועי מהשפה העברית לאמהרית ולהפך. ישנם מקרים שבהם אדם מבוגר לוקח לרוב מחוסר בררה, מתורגמן מזדמן כלומר, אדם שדובר שתי שפות או יותר אשר רמתו לא מאובחנת וללא הכשרה מקצועית בתחום התרגום, לי באופן אישי קרה הרבה פעמים שאנשים בקשו ממני לתרגם עבורם מהשפה העברית לאמהרית ולהפך ואינני מתורגמנית מקצועית ואין לי את האוצר המילים המקצועי הדרוש להעברת התרגום בצורה מלאה, מקצועית ומובנת.
יתרה מזאת, ישנם הורים אשר לוקחים את ילדיהם הקטנים שיתרגמו עבורם במוסדות ציבורים, אני זוכרת שהייתי קטנה הוריי לקחו אותי לקופת החולים בכדי שאתרגם עבורם את המושגים הרפואיים ולא תמיד ידעתי מה זה אומר ובטח שלא איך מתרגמים זאת מהשפה העברית לאמהרית ולהפך.
השלכות לכך הן רבות, למה שילד קטן ישמע את הבעיות הבריאותיות הכלכליות שיש להוריו? זה לא הגיל המתאים שהילד אמור להיחשף למידע רגיש שכזה, נוסף על כך התרגום אינו מקצועי ואינו מעובר בצורה מלאה ומובנת. ובאשר למתורגמנים המזדמנים המצב יותר גרוע כי אין להם שום חוק המחייב סודיות, חוקי אתיקה ושום הכשרה מקצועית לתרגום.
ישנם מקרים שבהם משרד הרווחה תלשו מזרועותיה של אימא דוברת אמהרית את ילדיה מבלי שהבינה למה? מקרה נוסף שהתרחש בו אישה דוברת אמהרית באה להתלונן במשטרה על אלימות במשפחה, השוטרים ביקשו ממנה להמתין, אך היא לא הבינה את הנאמר לה היא ישבה וחיכתה זמן רב ללא מעש בתחנת המשטרה, עד שלבסוף חזרה הביתה ונרצחה בדם קר. אין ספק שמינוח התרגום הינו כלי חשוב שבו המוסדות הציבורים צריכים וחייבים להשתמש בו ולהעסיק בשכר מתרגמים מקצועיים בכדי להנגיש את השרות ללקוחות בצורה יותר טובה ובכך יגיעו למימוש זכויותיהם כראוי. חשוב מאוד לזכור שהשפה שבה האדם מדבר בבית לא צריכה להוות מחסום לשירותים שהוא מקבל ממוסדות אלו, המדינה והמוסדות הציבורים צריכים ומחויבים מתוקף זכויות אדם בסיסיות לשכור מתרגמים מקצועיים דוברי אמהרית ולקחת את האחריות על הכתפיים, לרווחת התושבים.
אני רואה בהנגשה הלשונית כדרך לשיווין שתאפשר השתלבות בחברה הישראלית בשוויון, בזכות, בכבוד, בעצמאות מhרבית ובחוסר תלות ממתורגמנים מזדמנים. חוסר ההנגשה הלשונית יוצר אי-שיוון, אי-מיצוי זכויות ופער מאוד גדול בין האזרח לנותן השירות.
מדיניות זו הינה מדיניות שגויה אשר מתנהלת בחיי היומיום שלנו, אנחנו צריכים לקום ולשנותה במהרה על-ידי חקיקה לחיוב מינוח תרגום, כי "מוות וחיים ביד לשון" (משלי יח,כא).

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית בבר-אילן.
תאריך:  30/01/2017   |   עודכן:  30/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רעות המבורגר
יש אין סוף סטיגמות על מקצוע העבודה הסוציאלית    כל הבנות הדתיות לומדות אותו, העובדות הסוציאליות מוציאות ילדים מהבתים שלהם, אין כסף במקצוע הזה והוא אופציה שניה למי שלא הצליח להתקבל ללימודי פסיכולוגיה    אז למה כן ללכת ללמוד עבודה סוציאלית? כי אולי יבוא יום והחברה תשכיל להבין שזה אחד המקצועות הכי חשובים בעולם
זוהר בן-אשר
הבעיה העיקרית של מדינת ישראל איננה הסכום הדמיוני של מאות רבות של מיליארדים שהושקעו בשטחים, בהתנחלויות. הבעיה היא שממשלות ישראל, בעיקר מאז ממשלת רבין השנייה ולמעט החדשים המועטים של ממשלת המעבר של פרס - הפריטו את מדינת ישראל לדעת ושינו את תכלית קיומה של המדינה שהקימו בן-גוריון ועמיתיו
יוני בן-מנחם
נשיא מצרים הדיח בכיר במודיעין הכללי המצרי כצעד בונה אמון עם תנועת חמאס. בנו הבכור של הנשיא א-סיסי הפך לאיש החזק במנגנון המודיעין הכללי
משה גולדבלט
האם מנסים להכניס מבחן מיוחד ומקל לראש הממשלה? האם מנדלבליט מתכוון לא להגיש כתב אישום בנימוק שיזמין התערבות בג"ץ? אני מקווה מאוד שמנדלבליט לא אמר את הדברים כי גם כך חלק נכבד מהציבור משוכנע שהוא לעולם לא יפעל נגד ראש ממשלה
יוסי בלום הלוי
בישראל, לא רק הפוליטיקאים אינם מבינים את מהות המלחמה עם האיסלאם בכלל ועם הפלשתינים בפרט, גם באקדמיה, ובמערכות השלטון והביטחון דבקים בקונספציה שהבעיה עם הערבים היא "שאלת גבולות, וכי אם ניסוג מהשטחים ונחלק את ירושלים יבוא השלום המיוחל של שתי מדינות לשני עמים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il