X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצוות הצדקה אינה רשות אלא חובה שהתורה מטילה על כל יחיד ועל החברה בכללותה מתוך מגמה לתמוך בחולים וזקנים, יתומים ואלמנות, שאינם יכולים לקיים את עצמם
▪  ▪  ▪
לעודד נדיבות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

חג הפורים אינו רק חג של רעשנים ותחפושות הוא החג שמביא את האור לאלה הזקוקים לעזרה. המצוות העיקריות של החג עומדות בסימן העזרה לזולת: משלוח מנות; מתנות לאביונים; ולהרבות בצדקה.
עוד לפני החג נוהג עם ישראל במסורת בת אלפי שנים, להרים את תרומת "מחצית השקל". מצווה מיוחדת של נתינת צדקה עליה הכריזו עם היכנס חודש אדר. מצוות הצדקה היא מן המצוות הגדולות שבתורה, ואמרו עליה חז"ל: "שקולה צדקה כנגד כל המצוות" (בבא בתרא ט', ע"א), ולכן מצווה לתת צדקה לכל אדם הנצרך לה, שנאמר: "כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך... לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון, כי פתח תפתח את ידך לו והעבט תעביטנו די מחסורו אשר יחסר לו" (דברים ט"ו, ז'-ח').
מצוות הצדקה אינה רשות אלא חובה שהתורה מטילה על כל יחיד ועל החברה בכללותה מתוך מגמה לתמוך בחולים וזקנים, יתומים ואלמנות, שאינם יכולים לקיים את עצמם. ומי שמשתמט מקיום חובת הצדקה, נחשב כאילו עובד עבודה זרה (בבא בתרא י', ע"א), ואמרו חז"ל: "כל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא" (משנה סנהדרין ד', ה'). כאשר אנו מסייעים לאחינו הנצרכים והסובלים, אנו מתקנים את העולם ומקרבים את הגאולה כפי מאמר חז"ל: "גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה" (בבא בתרא י', ע"א).
שמחת מצווה
ערך גדול קיים במהותה של הצדקה שהיא באה לסייע לקיומם של אחינו בדרך מכובדת על-מנת שהעני יעמוד על רגליו בכוחות עצמו, כך שלא יצטרך יותר לבקש צדקה כפי שנאמר: "וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו" (ויקרא כ"ה, ל"ה). מעניינת קביעתו של הרמב"ם בהלכות יום-טוב: "אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי הנפש אין זו שמחת מצווה אלא שמחת כריסו" ו', י"ח).
בהלכות מתנות עניים (י', ז') פירט הרמב"ם את מצוות הנתינה לעניים והתמיכה בהם, ואף קבע כעין מדרג במעשה הצדקה: שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו, מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק ביד ישראל שמך, ונותן לו מתנה, או הלוואה, או עושה עמו שותפות, או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול, ועל זה נאמר והחזקת בו גר ותושב וחי עמך כלומר החזק בו עד שלא יפול ויצטרך. המעלה העליונה היא אפוא לעזור לעני לעמוד ברשות עצמו, התמיכה בעניים הייתה תמיד חלק בלתי נפרד מאורח החיים של קהילות ישראל בארץ ובתפוצות.
חז"ל ציוו אותנו להכריז על השקלים בכניסתו של חודש אדר: "באחד באדר משמיעין על השקלים ועל הכלאיים" (משנה שקלים פרק א', משנה א'). חודש אדר הוא חודש השמחה וההתלהבות "משנכנס אדר מרבים בשמחה". ההכרזה על השקלים באה כדי לעורר את הנדיבות בציבור היהודי, לקראת חודש אדר כחלק מתהליך השמחה. עם זאת מכריזים גם על הכלאיים. דווקא בעת ההתלהבות כדי לוודא שקיימים גבולות. צריך להבטיח שהנתינה לא תצא מן הגבולות.
עתה, נוהגים לתת צדקה בחודש אדר, 'זכר למחצית השקל' שהיו נותנים בחודש אדר לצורך קרבנות הציבור בבית-המקדש. הזמן הטוב לנתינת הצדקה הוא לפני תפילת המנחה של תענית אסתר, כדי שהצדקה תצטרף לתענית לכפר. ה'זכר למחצית השקל' היא ביטוי למעשה הצדקה, שהונהגה בגלות כאחת החובות שקבעו חכמים בפורים, לתת 'מתנות לאביונים' (אורח חיים, רמ"א תרצ"ד, א'). ככל שנרבה בצדקה ירבו זכויותינו.

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פורים בסימן עזרה לזולת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פורים בסימן עזרה לזולת
רפאל עמאר  |  8/03/17 19:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפה לורנצי
זכי הלר
ט"ו בשבט הגיע ובמגן דוד אדום מפרסמים שורת אזהרות, המלצות וטיפים כיצד לשמור על עצמכם ועל ילדיכם מהפיצוחים והפירות היבשים בחג הקרוב
חניאל פרבר
בדורות האחרונים הפך היום לחגיגי - נטיעות, עריכת סדר ט"ו בשבט בשלל פירות הארץ ופעילויות נוספות    מסתבר שלצביון זה תרמה השיבה לארץ ישראל והתכנים הציוניים - חינוכיים של חיבור והשתרשות בקרקע באמצעות עולם הצומח והחקלאות
איתמר לוין
חגיגות ראש השנה הסיני מתפשטות אל מעבר לגבולות המדינה - גם כתגובת-נגד לקישוטי סנטה קלאוס הנראים ברחובותיה
שמחה סיאני
רשימות נוספות
צפו: ביבי ניצח את הרעים  /  עידן יוסף
כל הארץ סוכות   /  יפעת גדות
לראשונה: קווים אזוריים גם בכיפור   /  עידן יוסף
שיעור היסטוריה  /  איתמר לוין
חסל סדר חנוכה  /  ארי בוסל
חנוכה וסילבסטר – מה הקשר?   /  מנחם רהט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il