X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד בכירי המערכת הפוליטית בישראל מתקוטטים בשאלה האם היה מחדל בנושא המנהרות מעזה ומי אחראי לו, החמאס ממשיך לחפור אותן ולהתעצם לקראת העימות הבא
▪  ▪  ▪
מחפשים פתרון [צילום: דובר צה"ל]

איום מתמשך

פרסום דוח מבקר המדינה נתן לי תחושה כמו יציאתו של סרט חדש. קדימונים, דיווחים של יודעי דבר בנושא עם ציפיות לפרסום הרשמי, התרגשות והכנה שהגיעה לשיאה עם יציאת הדוח. כמו שיש סצנות שיא בסרטים, כך סצנת השיא בדוח שכולם חיכו לה היה נושא המנהרות.
הביקורות המרכזיות היו שאיום המנהרות היה ידוע, לא הייתה היערכות מתאימה לאיום זה ושבנימין נתניהו, משה יעלון ובני גנץ לא עידכנו את הקבינט בנוגע לאיום. השאלה היא, האם ביקורת זאת תשנה את הנעשה בשטח. מבחינת הקבינט, כנראה שכן. אם הם לא ידעו זאת עד עכשיו, כעת שרי הקבינט יבינו את חשיבותם ותפקידם וישאלו את ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל את השאלות הקשות והחשובות. הם יבינו שאם אין בידיהם את כל המידע, הם צריכים ללכת ולהשיג אותו, לא באמצעות ירידה לשטח אלא דרך המל"ל, שמסירת מידע לשרים הוא אחד מתפקידיו.
בנושא המנהרות, כנראה שלא יהיה שינוי. ישראל נחשבת כבר שנים רבות למעצמת היי-טק, עם פיתוחים שנמצאים בכל העולם. גם בתחום הביטחוני, ישראל פתחה יכולות טכנולוגיות לנושאים רבים, חלקם מסווגים וחלקם לא. אני מאמין שגם על איום המנהרות נעשה מחקר נרחב, ופתרון אופטימלי כרגע אין. בסופו של דבר, עולם כמנהגו ינהג. חמאס ימשיך לחפור מנהרות וישראל תמשיך לאסוף מודיעין עליהן, לצד חיפוש אחר הפתרון הנכון. מעבר לכך, אפשר רק לקוות שלא מדובר כעת בהתחלה של סדרת סרטים.

ממשיך להתעצם

קרוב לשלוש שנים עברו מאז מבצע צוק איתן, ולאחרונה דווח, כי חמאס שיקם את כל יכולותיו מאז המבצע, ביניהם המנהרות. בזמן שבישראל התווכחו על תוצאות המבצע, החמאס המשיך לעבוד ולשקם את עצמו. לפי דיווחים פלשתינים, תקציב המנהרות עומד על 100 מיליון דולר בשנה, קיימות עשרות מנהרות תקיפה ומגננה ו-2,500 אנשים עוסקים בחפירתן.
סבבי הלחימה מול חמאס ברצועת עזה, מראים שהארגון מתעצם ומשתנה ממבצע למבצע. ניתן להעריך, כי במבצע הבא ברצועה, השימוש במנהרות יהיה נרחב יותר. לא רק מבחינת מנהרות שיוצאות לשטח ישראל, אלא מבחינת מנהרות הנחפרות בתוך הרצועה עצמה. האם צה"ל יידע לפעול מול תורת לחימה זו, כאשר צה"ל רגיל להיכנס עם כוחות שריון ולכבוש יעדים?
בכנסים רבים שמעתי כיצד דוברים ביטחוניים בעבר ובהווה מדברים על המציאות המשתנה במזרח התיכון. כיצד האויבים הם כבר לא מדינות, אלא שחקנים לא-מדינתיים. דוברים אלו אמרו שלאור כך, יש צורך בשינויים בתורת הלחימה הקיימת. זה מה שצה"ל זקוק לו היום. העובדה שהחמאס או חיזבאללה חזקים יותר מהרבה מדינות אחרות, לא אומר שהם מדינה ואי-אפשר להתייחס להם כך בשדה הקרב. לצה"ל דרוש עידכון של תורת הלחימה שתדע לפעול כראוי נגד האיומים שארגונים אלו מציבים. אם לא יהיה כך, הרי שדוח המבקר הבא כבר נמצא מעבר לפינה.

הצהרת כוונות

יום לפני פרסום דוח המבקר על צוק איתן, כוחות צה"ל תקפו ברצועה לאור ביצוע ירי רקטי לעבר ישראל. חמאס הגיב ואמר שהטלת האחריות היא על ישראל ולא ניתן לקבל את המשך הפגיעה במוצבי הארגון. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר שאין רצון ליזום מהלך צבאי ברצועה, אבל אין כוונה גם לספוג טפטופי ירי. הרקטה שנורתה היא הרביעית במספר שנורתה לעבר ישראל בחודש האחרון. לצד רקטות שנורו מהרצועה, נורו גם רקטות מחצי האי סיני, כשעל חלקן שלוחת דאעש באזור נטלה אחריות.
החמאס עוקב אחרי דיווחי התקשורת בישראל, והארגון רואה את ההתנגחויות והוויכוחים לאור פרסום דוח המבקר. הארגון יכול לנצל את הבלגן-לכאורה לביצוע ירי לעבר ישראל, דבר שיביא לחיזוק מעמד הארגון מול ארגונים אחרים המבקרים אותו, ולביסוס מעמדו של מנהיג חמאס החדש, יחיא סינוואר.

בדרום מהאוויר

במסגרת היערכות חמאס לסבב הבא מול ישראל, הארגון יודע שעליו להביא יכולות חדשות ומעודכנות נגד צה"ל. אחת מיכולות אלו היא המזל"טים.
תחילה עשה ארגון חיזבאללה שימוש במזל"טים נגד ישראל, וכעת מדובר גם ביכולת של החמאס, שנחשפה עוד במבצע "עמוד ענן" בשנת 2012. למעלה משנה לאחר השימוש במזל"טים במבצע צוק איתן, כלי תקשורת מצריים דיווחו על שדרוג יכולות אלו, כאשר שלושה מזל"טים זוהו בעומק של עשרות ק"מ בסיני. פעיל חמאס שנעצר לפני קרוב לשנתיים, דיווח אודות הקשר בין אירן לחמאס והתמיכה המועברת לארגון לצורך חיזוקו. בין הדברים שהועברו, היו מכשירים לשיבוש תדרים שנועדו להפיל מזל"טים של ישראל.
נושא זה איננו סוגיה פשוטה עבור צה"ל, וככל הנראה החמאס ינסה לעשות במזל"טים שימוש נרחב יותר בסבב לחימה הבא. החמאס יכול השראה לשימוש במזל"טים מסרטונים שדאעש מפיק. מסרטונים אלו ניתן לראות שהנקודה העיקרית היא לא תמיד השפעתו, אלא עצם היותו בשדה הקרב.

בצפון מהים

כמו שהחמאס יודע שעליו לשדרג את יכולותיו מול ישראל, כך גם חיזבאללה יודע זאת. כך למשל, השבוע נחשפו פרטים נוספים על-אודות הכוח הימי של הארגון.
אחת ההפתעות במלחמת לבנון השנייה, הייתה הפגיעה באח"י חנית באמצעות טיל של חיזבאללה. מאז, הארגון המשיך לשפר את יכולותיו בתווך הימי והשקיע בו לא מעט משאבים. מאחר שחיזבאללה מקבל את נשקו מאירן, ניתן להעריך, כי גם תורת הלחימה של הארגון מושפעת מתורת הלחימה האירנית. מעבר לשימוש בכוחות קומנדו, במסגרת תורת לחימה זו ישנו שימוש במספר רב של כלי שיט בשם "זולפאקר", התוקפים בו-זמנית ובמהירות.
במשך השנים שעברו מאז מלחמת לבנון השנייה, השתפר גם המענה של חיל-הים. דבר ראשון, מדובר בהמשך איסוף מודיעין והערכות כוונות האויב, תוך כדי הגברת שיתוף הפעולה המודיעיני עם ארגוני המודיעין. דבר שני, הגברת הפעילות של יחידות ביטחון השוטף של החיל, בדגש על היחידה הצפונית, פלגה 914.
למרות שחיזבאללה ממשיך לשקוע בבוץ הסורי, נמשכים ניסיונות ההתעצמות שלו. כרגע המצב בזירה הצפונית שקט, ולא ידוע כמה זמן מצב זה יימשך. מאחר שהרטוריקה של חיזבאללה נגד ישראל לא נעלמת או מתרככת, ניתן להניח שלחימה בין נוספת חיזבאללה לישראל היא רק עניין של זמן.

תאריך:  02/03/2017   |   עודכן:  02/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החופרים והמתווכחים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המחדל העיקרי שממנו התעלם מבקר
ראובן גרפיטר  |  2/03/17 12:09
 
- פיספסת את הנקודה הכי חשובה
הערבים פרטנר  |  2/03/17 16:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
איציק וולף
הרמטכ"ל לשעבר מתנער ממסקנות דוח מבקר המדינה וטוען ששרי הקבינט מטאטאים את האחריות מעל עצמם    "אי-אפשר לראות במנהרות איום אסטרטגי קיומי על מדינת ישראל"
ד"ר אורי מילשטיין
ביום השנה ה-97 לנפילתו בתל-חי של הגיבור מספר אחת בעידן הציוני – יוסף טרומפלדור, כדאי לראש הממשלה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל של צוק איתן ללמוד דבר או שניים מטרומפלדור, שהזהיר את האנשים אותם הנהיג ב-1919 מפני הפוליטיקאים ומפני הפוליטיקה, והתריע בפניהם שלא להתחבר אליהם, משום שהם אויבי החזון והמעש הציוני, וכל עניינם בקריירה פוליטית
איציק וולף
יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת זועם על הדלפת עיקרי הערכת המודיעין שהציג ראש אמ"ן    "כל הח"כים ידעו שמדובר בדיון שסווג כסודי; בוחן דרכים לאיתור המדליף"
רון בריימן
לא ברור מה הביא את מבקר המדינה - והכוונה למוסד מבקר המדינה, ולאו-דווקא למבקר הנוכחי - להחלטה להתעמק במבצע זה ובהחלטות הקשורות בו, בשעה שהוא - מוסד המבקר - מעולם לא מצא לנכון לבחון את תהליך קבלת ההחלטות שהוביל למלחמה ממושכת הרבה יותר, מדממת הרבה יותר, קשה הרבה יותר: מלחמת אוסלו
איתמר לוין
טוען שמבצע צוק איתן הסתיים בהצלחה רבה    ריבלין: להתמקד בתיקון הליקויים ולא במהלומות הדדיות    לפיד: הוכח שנתניהו התעלם מהאיום ולא אמר אמת לציבור    המשפחות השכולות דורשות נטילת אחריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il