X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היהודים התעקשו על דבקות בקב"ה עד שאפילו אחשוורוש נאלץ ליישר קו עימם. שלא לדבר על המוני גויים שמיהרו להצטרף אל היהודים
▪  ▪  ▪
אשר ישלטו היהודים [צילום: פלאש 90]

שבת ראשונה בחודש אדר ופרשת השבוע היא תְּרוּמָה. כמו ברוב השנים. ביחס לחודש אדר קובעים חז"ל (תענית כט/א): משנכנס אדר מרבים בשמחה. ומפרש רש"י: ימי נסים היו לישראל, פורים ופסח. ולכאורה, מה קשור לכאן פסח שחל בחודש ניסן? ואם כבר מזכירים את זה, לכאורה השמחה בניסן צריכה להיות גדולה הרבה יותר, שהרי בו יצאנו ממצרים וחווינו ניסים גדולים בגלוי, בשונה מפורים שבו הנס היה מוסתר מאחורי מסכה של מאבקי כוח ותככי חצר (שהיו ואולי עודם) מקובלים. ועוד נקודה מעלה כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש: מהלשון מרבים בשמחה ניתן להבין שזו אותה שמחה של כל השנה, שמחה על הקשר שמתקיים בינינו ובין הקב"ה על-ידי קיום מצוותיו, רק שהחודש השמחה היא בריבוי.
והרי לכאורה בחודש אדר אנחנו שמחים בעיקר על הנס הגדול של ההצלה מגזירות המן ואחשוורוש. אומנם חוגגים את זה בכמה מצוות ייעודיות, אבל לא כתוב שהמצוות הן הגורם לשמחה, יוצא שהן רק מבטאות אותה. אלא, מסביר הרבי, הקשר בין פורים ופסח הוא בכך שהמהלך שהחל ביציאת מצרים, המסע לקבלת התורה בהר סיני, הגיע לשלמותו בפורים. כי במעמד הר סיני קיבלנו את התורה בכפייה מלמעלה. חווינו את אפסותנו אל מול ההתגלות של האור האלקי בעולם ולא יכולנו לסרב. מנגד, נס פורים אירע בהיותנו בגלות, בזמן שהאור האלקי הסתתר לחלוטין עד כדי גילויים של נטיות התבוללות בקרב ישראל. ולמרות זאת, בתגובה לגזירה, כולם ישרו קו עם מרדכי ודבקו בה' ובתורתו.
הבדל נוסף ועיקרי בין פורים לפסח מוצאים בהשפעה של הנס על אומות העולם; בפסח אומנם הנסים היו עצומים וגלויים, אבל המצרים נשארו מצרים ואף רדפו אחרי בני ישראל במטרה להשיבם לעבדות עד שהקב"ה ביטל את מציאותם בים סוף. בפורים לעומת זאת, התחוללה מהפכה אמיתית (אסתר ט): וְנַהֲפוֹךְ הוּא, אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. והרי זו תכלית העבודה של יהודי בעולם הזה, להפוך את החושך לאור. וזה גם מסביר את העובדה שבחודש אדר "מרבים בשמחה" שמצד האמת היא קיימת כל השנה, כי בכל מצווה שאנחנו עושים יש קצת מנס פורים, כי בכל מצווה אנחנו הופכים קצת מהחושך לאור. ואת זה אנחנו עושים למרות החושך האופף אותנו. כמו בפורים.
כאמור, במעמד הר סיני קיבלנו את התורה מתוך גילויים נעלים ביותר שהורעפו עלינו מלמעלה, בהמשך ישיר לנסים שקשורים עם חג הפסח. ממילא חווינו במלוא העוצמה את הקשר עם הקב"ה ועל-רקע זה לגמרי מובנת ההתחייבות שלנו "נעשה ונשמע". אבל מעמד הר סיני הסתיים, חזרנו לשיגרה ולא היו עוד גילויים. מה עושים, כיצד שומרים על קשר עם הקב"ה? הרי התחייבנו לשמור על קשר כנ"ל, אבל איך עושים את זה בלי גילויים מלמעלה? לזה באה פרשת תרומה בהמשך ישיר למעמד הר סיני, שהרי את כל ההוראות הכתובות בה קיבל משה רבנו באותם ארבעים יום שהיה למעלה אצל הקב"ה, ובה אנחנו מקבלים הוראות מפורטות לעבודה בכוחות עצמנו.
כי כאמור זו התכלית, שבכוחות עצמנו כביכול נהפוך את החושך לאור. זה לא קרה בפסח. שם הרע נשאר רע אלא שהקב"ה השמיד אותו. אבל זו לא התכלית. לכן שמחת הפסח אינה מהווה מודל לשמחה של כל השנה. לחרות כן, לא לשמחה. שמחת הפורים אכן מהווה שיא השמחה של כל השנה כי התכלית היא שהרע יתהפך לטוב. ודוקא כתוצאה של מאמץ, כתוצאה של דבקות בתורה למרות כל ההתנגדויות ואף הסכנות לפעמים. והכל בתוך תחומי הטבע לכאורה, מצד הנבראים, בלי התערבות אלקית גלויה כפי שהייתה ביציאת מצרים. וזה הרעיון של בניית המשכן (שמות כה): [ח] וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. הרעיון הוא שאנחנו נעשה את העבודה ואז נקבל את המתנה: וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם.
וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם לא בהתגלות יזומה מלמעלה אלא בתוכם ממש, בתוך היומיום של יהודי שוכן הקב"ה מכוח המצוות שהוא עושה ומכוח דבקותו בתורה. ומהיהודי זה מתפשט ומשפיע על כל העולם. בדיוק כפי שזה קרה בימי מרדכי ואסתר; היהודים התעקשו על דבקות בקב"ה עד שאפילו אחשוורוש נאלץ ליישר קו עימם. שלא לדבר על המוני גויים שמיהרו להצטרף אל היהודים, ככתוב (אסתר, סוף פרק ח): וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ, מִתְיַהֲדִים... ומכאן ואילך כל אחד מוזמן לבחון ולהחליט בעצמו עד כמה הדברים הנ"ל שייכים אלינו, קרוב לאלפיים וחמש מאות שנה אחרי נס פורים. כי אומנם נראה שהחושך בימינו סמיך יותר אבל גם האור הצפוי לנו הוא בעוצמה גדולה הרבה יותר.

תאריך:  03/03/2017   |   עודכן:  03/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טראמפ טועה כאשר הוא תוקף את התקשורת    בדיקת יחסי נתניהו וישראל היום עלולה להוות מדרון חלקלק    בג"ץ בדרך להכשיל שומרי כשרות    למי בדיוק סותמים את הפה    תשוו את היחס למתנחלים אל היחס לבדואים    נחשו היכן חנתה ניידת התנועה
שלומי פרידמן
מכל האמוניה הולך להיות מסולק עד סוף החודש. חל איסור להכנסת מיכלים נוספים. קול האזרח סוף-סוף ניצח אבל הניתוק עדיין קיים
יוני בן-מנחם
שעון החקירות הפליליות פועל לאט אך הוא פועל לרעתו של ראש הממשלה נתניהו    מוטב שראש הממשלה ישקול ברצינות פרישה מהחיים הפוליטיים בעסקה משפטית כפי שעשה בזמנו הנשיא עזר ויצמן
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ירושלים - שיאנית הארנונה    בני הקהילה האתיופית גם אתם יכולים    טראמפ המאמין    ולקינוח - יש אלוקים!
ישראל רוזן
כדי לצאת מעולם ה'כתיבה' לעולם המעשה החזון זקוק לדביזיות, לאנשים בשטח שיקָלטו בכל תחומי החיים ויתנווטו גם לאורה של תורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il