X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברור שהשמדת המנהרות הייתה פעולה עם אפקטיביות זמנית ומקומית עד היום (עברו רק שנתיים וחצי...) חמאס הקים מחדש מנהרות חוצות גדר וממשיך לעסוק בכך בכל יום שעובר
▪  ▪  ▪
איום טקטי מקמי [צילום: דובר צה"ל/פלאש 90]

למרות הטענות והביקורת על תפקוד הממשלה והצבא סביב מבצע צוק איתן, אני טוען שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז משה יעלון דווקא השיגו את המטרה המדינית האסטרטגית שהציבו לעצמם. המטרה שאליה חתרו לא הייתה הפלת ממשל החמאס, לא השמדת הנשק תלול המסלול ואף לא השמדת המנהרות. השמדת המנהרות נבחרה כמטרה נקודתית אשר שירתה את המטרה הגדולה יותר.
מטרת המבצע צוק איתן הייתה: "שימור ממשל החמאס בעזה". המשך קיומו של ממשל החמאס מבטיח חסימת איחוד פנים פלשתיני ומכאן מניעת התקדמות בתהליך המדיני לקראת מדינה פלשתינית לצד ישראל.
שניים שלא היו שותפים למטרה הם אביגדור ליברמן ונפתלי בנט אשר כן תמכו בהפלת משטר חמאס אולם מסיבות שונות. אביגדור ליברמן מאמין באפשרות ובצורך להפיל את משטר חמאס על-מנת לקדם מהלך מדיני. נפתלי בנט מעוניין בהפלת החמאס אולם ללא חשיבה אסטרטגית והתמודדות עם "היום שלמחרת".
לזכותם של שר הביטחון וראש הממשלה ניתן לומר שהם אומנם מעוניינים בשימור החמאס ברצועה, אבל זאת תוך כדי שימור שקט מסוים לתושבי הדרום.
איום אסטרטגי
"השמדת המנהרות ההתקפיות" נבחרה, אם כן, תוך כדי המבצע כמוצא ומטרה נוחה הן לדרג המדיני והן לדרג הצבאי. הדרג המדיני הבטיח בכך שהחמאס לא יפגע באופן שיסכן את עצם קיומו. הצבא, לעומת זאת, קיבל משימה שלא הצריכה סיכון מיותר והפעלת כוחות בחיכוך גבוה. ברור, כמובן, שהמנהרות אינן ולא היו איום אסטרטגי על ישראל, אלא איום טקטי מקומי. המנהרות רלוונטיות למרחק של מספר קילומטרים בודדים מגבול הרצועה וכן בתוך הרצועה עצמה. ברור שהשימוש במנהרות יוצר לאויב יתרון מסוים אולם יתרון צבאי נקודתי זה זניח לעומת החסרונות הרבים של חמאס אל מול צה"ל.
ברור גם שהשמדת המנהרות הייתה פעולה עם אפקטיביות זמנית ומקומית. עד היום (עברו רק שנתיים וחצי...) חמאס הקים מחדש מנהרות חוצות גדר וממשיך לעסוק בכך בכל יום שעובר. במבצע "עמוד ענן" הצליחה הממשלה להשיג שקט זמני ביחד עם שימור החמאס גם ללא כניסה קרקעית. ב"צוק איתן" החמאס שיתף פחות פעולה ולא ניתן היה להסתפק בהפצצות מרחוק. בשני המבצעים התגייסתי בצו-8 עם החיילים שלי ובשני המקרים חשבתי לעצמי שאם אנחנו מופעלים, זה חייב להיות על-מנת ליצור עתיד אחר. המשמעות הייתה (ועודנה) שנדרש שינוי המצב ברצועה, סילוק ראשי החמאס והגעה למצבורי הרקטות ואמצעי היצור שלהם. וכן, החזרת רשות פלשתינית שוחרת שלום שתמשול בפלשתינים.
לצערי זה לא קרה. במקום זאת "בצוק איתן" קיבלנו לחימה מתמשכת מהסוג שצה"ל ממש לא בנוי לבצע, עם כל החסרונות. קיבלנו מטרה זמנית להשמדת המנהרות כאשר ברור שהביצוע פוגע במידה מסוימת בתשתיות החמאס אך לא ימנע מהארגון להמשיך לפעול ולהתחדש בעתיד הקרוב. שילמנו גם בעשרות נפגעים והרוגים. וכל זאת, על-מנת לשמר מצב קיים חסר עתיד וחסר חזון. מצב שמבטיח שזו רק שאלה של זמן עד שנידרש לעימות הקרב ובא.
אז כן, אני מאמין שלראש הממשלה דווקא הייתה תוכנית אסטרטגית. יכול להיות שלא כולם שותפו בה ויכול להיות שהוא לא פעל על-פי כל הכללים הנדרשים. אבל תוכנית ומטרה בהחלט היו, ולא רק זאת אלא שהמטרה אף הושגה במלואה.

תאריך:  05/03/2017   |   עודכן:  05/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מירב ארד
הירי בוצע לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות סמוך לגדר המערכת    טנקים ירו בתגובה לעבר עמדת חמאס
יוני בן-מנחם
בכירים בפתח אומרים כי מצרים מתייחסת ליו"ר הרש"פ כאל "סוס מת" שנכשל בתפקידו. מצרים ממשיכה בסנקציות נגד בכירי פתח בגלל התנגדותם למחמד דחלאן
אלברט שבות
דיר באלאק אם תגיע לחיפה! "זו תהיה קפיצת מדרגה"    מישהו זוכר את המונח הזה? גם נגד חמאס השתמשנו בו    מהיכן מקורו? מי אחראי ליצירתו? מי הפיח בו תוכן?
יוני בן-מנחם
האסטרטגיה החדשה של חמאס הינה להשתלט על אש"פ ולזרז את הבחירות למועצה הלאומית הפלשתינית. מעמדו של מחמוד עבאס מתערער בקרב הפליטים בפזורה הפלשתינית
בעז שפירא
נתניהו תומך במוצהר מזה למעלה משמונה שנים בהקמת מדינה לערבים. את עבאס הוא מכנה נשיא ואת חבריו המחבלים הוא מכנה פלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il