הבנת הנקרא חושפת מה שמילים רוצות לומר יותר ממה שהן אומרות. למקרא ציטוטים מהרצאתו של הרב לווינשטיין דומה כי הוא עוסק במשא של הטלת איסור על בנות לשרת בצהל. לא חדשות. החברה הדתית בישראל הייתה חלוקה בשאלת גיוס בנות לצבא למן היום בו נוסד צה"ל וחוקקו חוקי שירות. היו ימים בהם לא אישרו קבלתה של נערה דתית לעתודות הקיבוץ הדתי או לשורות בוגרות בני עקיבא אם הנערה קיבלה פטור מגיוס כמצהירה שהיא מנועה לשרת מטעמי דת (ומצפון) והיו ימים בהם הערימה החברה מחסומי גידור בפני נערות שהתגייסו.
אבל מעולם, ככל שזכרוני אינו מטעה אותי, לא נרשמה לשון מסגירה כל כך בנושא. מי שאומר, על-פי המצוטט בכלי התקשורת השונים, "שיגעו לנו את הילדות, מגייסים לנו אותן לצבא. הן נכנסות יהודיות, הן לא יהיו יהודיות בקצה" לא מגלה דעתו בשאלת גיוס בנות. לא על-פי כללי הבנת הנקרא. מי שאומר "גייסו לנו את הילדות", לא את הבנות, את הילדות, לנו, לרועי הילדות, לממונים על חפותן, אומר כי הוא רואה עצמו כאחראי לגורלן של בנות ישראל הרועות בנאות דשא שלו. הוא. לא בנות ישראל עצמן. יד זרה, אלימה, פשטה בעדרים ולוקחת לנו את 'הילדות'. 'הילדות' עצמן הן פאסיביות. אין להן דעת. אם לוקחים אותן הן הולכות. אם לא הן רועות. כל זה בעידן בו שוב אין לא בעולם הדתי ולא בעולם החילוני ולא בשום עולם מעולמות הדור הזה מציאות הבאה לכלל ביטוי בלקסיקון המבהיל הזה.
בנות ישראל כבני ישראל אחראיות לגורלן וקובעות את יעודן ונשענות על הוראה שספגו ממורותיהן וממוריהן ומחכמי ישראל על-פי בחירתן ולא 'לוקחים לנו אותן'. אין מציאות כזאת. הדאגה כביכול של הרב נוגעת ללב". מגייסים לנו אותן לצבא. הן נכנסות יהודיות, הן לא יהיו יהודיות בקצה. לא במובן הגנטי, כל מערכת הערכים תשתבש, סדרי עדיפויות, בית, קריירה - ישגעו את כולן, אסור להסכים לזה". איך נראות בנות לא יהודיות בקצה? איך הן נראות בטרם הסגירו אותן לצבא? הרב מרגיע. השינוי לא גנטי. עדיין אם נולדו לאם יהודייה הן גנטית יהודיות. יופי! חסדי הבריאה. אולם במבחן הערך, השירות מדלדל את המטענים היהודיים. מה הם? מסירות נפש? עמידה במבחן המדדים הערכיים האישיים? אהבת המולדת? מיהי יהודייה על-פי הרב?
אישה חמה
אין לכל אלה דבר עם השאלה של גיוס לצה"ל. יש לכך מאה אחוזים של בידול האישה היהודייה מעצמה, מאחריותה, מריבונותה, ממעמדה בעיני אלוהים ואדם. לא ייאמן.
בלקסיקון הוא כמובן, אין מנוס סקסיסטי. "אני לא מפחד להתחתן בצבא, כי כשאתה חם מהתנור אתה בוחר אישה חמה בדוסיות. ודאי שהיא חמה כי היא אישה, אם לא שירתה בקרק"ל, אחרת איך תהיה חמה"?, כך על-פי הציטוט. כך על-פי ההקלטה ששודרה ברשתות. איזו לשון!!! השירות בקרק"ל, היחידות המעורבות הקרויות על שם חתולי וחתולות הערבה, הן יחידות של שמד רוחני. כבר אמרנו. אבל מה זה "אישה חמה"? מה זה מערכת היחסים שמוצאת ביטוי בעגה "כשאתה חם מהתנור אתה בוחר אישה חמה בדוסיות. ודאי שהיא חמה כי היא אישה". פוי!!!
ברוך השם, לא חסרו נבונים וחכמים שהסתייגו על-פי טמפרטורות שונות מדבריו של הרב. הם קראו לו לחזור מדבריו. למה? מדבריו? מדברים יכולים לחזור בהם גם אנשים רהוטים. אולם מי שכך רואה את האישה בעולמה של ישראל, ממה יחזור בו? מעיוורונו? מהזיותיו? מאדנותו המזויפת?
הנשים בישראל, שומרות מצוות ונשים שרואות עצמן פטורות מן השמירה עליהן, הן אוטונומיות ככל איש בישראל. הן לא 'הילדות' של אף אחד. הדתיות מעצבות חייהן על-פי מקורות ההלכה על-פי דעתן, על-פי חוכמתן. אם הם מצייתות לדיני ההלכה בתחומי הצניעות או בתחומי המשפחה וחינוך הילדים וכיוצא באלה הן מצייתות להלכה אותה הן לומדות ככל מי שאמון על שמירת ההלכה, לא למי שמגייסים לו את 'הילדות', בדיוק כגברים החיים על-פי עיקרי ההלכה.
שיח כשיחו של הרב לוינשטיין הוא זר למציאות הדתית והחילונית והאנושית. הוא לא רק אנכרוניסטי. הוא מעולם לא היה אמת.