X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה לומדים לומדים מסיפור ארבעת המצורעים שקראנו בהפטרת השבת שעברה, וכיצד לא נותנים בעלי ה'השקופע' לעובדות לבלבל אותם
▪  ▪  ▪
רחל המשוררת [צילום: עיצבה תפארת חקק]

נסתרות דרכי ההשגחה העליונה. בעבר הינחו אותנו נביאי האמת וצדק, בניווט דרכנו. אך משפסקה נבואה, אין לנו אלא חכמי ישראל, והבנת המציאות הריאלית, ואיתותי ההשגחה העליונה. כשהיו שואות בעם ישראל, היה ברור שהמצב רע ומר. וכשעם ישראל מקים מחדש עצמאות יהודית לאחר אובדנה לפני 1,881 שנה (עקב דיכוי מרד בר כוכבא), וחוֹוֶה פריחה ושיגשוג באופן מעורר השתאות באומות וקידוש שם שמיים, לימדונו חכמינו שאי-אפשר שלא לראות בכך את סימניו המובהקים של הקץ המגולה והגאולה הקרֵבה לבוא, כדברי רבי אבא: "אין לך קץ מגולה מזה".
אבל חלק משלומי אמוני ישראל אוטמים עיניהם. מסרבים להכיר בסממני הגאולה, כל עוד מבַשריה אינם שומרי מצוות, לא הולכים בשטריימל או מגבעת בורסלינו, ובקפוטה או חליפת גוצ'י 3 חלקים.
באין נביא, עלינו ללמוד דבר או שניים מפי הנביא ירמיהו, מחבר ספר מלכים (על-פי הגמרא במסכת בבא בתרא), שהנציח את סיפור ארבעת המצורעים; ולהבין, שלא רק בשל נושא האירוע, סיפורם של ארבעת המצורעים, קבעו חכמי ישראל את סיפורם בהפטרת מצורע. עכשיו מתברר, כי ההשגחה העליונה הוועידה אותה להיקרא בדרך כלל בשבת הסמוכה ליום העצמאות.
בשבת שחלפה קראנו בהפטרה את תיאורי הרעב הכבד שפקד את בירת שומרון, מחמת המצור הצבאי שהטיל עליה בן הדד מלך ארם. נחשפנו לבהלה ולמורך שהטיל ה' בקרב חיילי ארם, שבעטיים נטשו את המצור. אלא שהעם בשומרון לא נחשף לבשורה ("הַיּוֹם הַזֶּה יוֹם בְּשֹׂרָה הוּא", אומרים המצורעים, מל"ב ז'), עד שהובאה לו מפי ארבעת המצורעים שנמצאו אז מכורח הנסיבות מחוץ למחנה. ללמדך, שיש מצבים שבשורה באה מפי מצורעים, ואין להתכחש לה.
יום בשורה
כנגד תפיסה גאולית זו קמה רחל המשוררת. רחל בלושטיין-סלע, הסוציאליסטית החילונית למהדרין, חלקה באורח קיצוני על מסר זה. וכך כתבה בשירה 'יום בשורה':
"בְּשֶׁכְּבָר הַיָּמִים הָאוֹיֵב הַנּוֹרָא/ אֶת שֹׁמְרוֹן הֵבִיא בְּמָצוֹר;/ אַרְבָּעָה מְצֹרָעִים לָהּ בִּשְּׂרוּ בְּשׂוֹרָה/ לָהּ בִּשְּׂרוּ בְּשׂוֹרַת הַדְּרוֹר.// כְּשֹׁמְרוֹן בְּמָצוֹר – כָּל הָאָרֶץ כֻּלָּהּ,/ וְכָבֵד הָרָעָב מִנְּשׂא./ אַךְ אֲנִי לֹא אֹבֶה בְּשׂוֹרַת גְּאֻלָּה,/ אִם מִפִּי מְצֹרָע הִיא תָבוֹא.// הַטָּהוֹר יְבַשֵּׂר וְגָאַל הַטָּהוֹר,/ וְאִם יָדוֹ לֹא תִמְצָא לִגְאֹל –/ אָז נִבְחָר לִי לִנְפֹּל מִמְּצוּקַת הַמָּצוֹר/ אוֹר לְיוֹם בְּשׂוֹרָה הַגָּדוֹל".
מדובר אפוא בהתנגשות עולמות. ירמיהו הנביא גרס שלא אנו נכתיב לגואל ישראל, מה דמות תהא לגאולה ומהם שלביה. רחל המשוררת טענה בדיוק הפוך: בשורת גאולה חייבת להגיע אך רק מפי אנ"ש: "הַטָּהוֹר יְבַשֵּׂר וְגָאַל הַטָּהוֹר", ואם לאו, כי אז עדיף "לִנְפֹּל מִמְּצוּקַת הַמָּצוֹר/ אוֹר לְיוֹם בְּשׂוֹרָה הַגָּדוֹל". מזעזע. קנאות אולטרא סוציאליסטית נוראה. מוטב למות - ולא לקבל בשורת גאולה מפי מצורעים. יש אומרים שהמשוררת ביטאה בשירהּ את החשש, שדווקא הרוויזיוניסטים, ולא הסוציאליסטים, הם שיגאלו את עם ישראל; ואם כך, אין לה צורך בבשורה. שיישרף המועדון. איום ונורא.
לדאבון הלב נמשכת מחלוקת זו גם בדורנו. יש שמקבלים את הגאולה כפי שהיא, ולא חשוב מיהו השליח; ויש סרבני בשורה, שלא בא להם בטוב לקבל את בשורת הגאולה מפי יהודים דוגמת בנימיןם זאב הרצל ושאר מייסדי הציונות. כל הנסים המתרחשים בחסדי שמים בעשרות השנים האחרונים, עד כי אין יום ללא נס, לא יזיזו להם.
שתי מטרות
סרבני הבשורה, הכופרים בה בשל 'השקופע' כוזבת, לא ישתכנעו אף ממאמרי חז"ל ורש"י מפורשים: "כשתיתן א"י פריה בעין יפה, אז יקרב הקץ, ואין לך קץ מגולה יותר" (סנהדרין). הם גם מפספסים את אבחנתו החכמה של הרב יששכר טייכטל, מחבר 'אם הבנים שמחה' שבו הוא מנתח את לקחי השואה הנוראה, שאין לבוא בתלונות לציונים. מפני שאילו היו המוני שומרי תורה עולים ברבבותיהם ערב השחיטה הגדולה, היו מושגות שתי מטרות ענק: אושוויץ הייתה נחסכת מהם, ותחת זאת היו בונים במו ידיהם את ארץ הבחירה, וחדלים מלהתאונן על ש'החלוצים החילונים' הביאו את הבשורה.
האבסורד הוא ענק: לא רק שסרבני הבשורה מנעו מכוח 'דעת תורה' כוזבת את העלייה לארץ, אלא גם מתאוננים שגנבו להם את ההצגה, ושההשגחה הפקידה בידי יהודים שאינם מאנ"ש את בשורת הגאולה. אחד אף נתן ביטוי לכך באחד מגליונות בתי הכנסת של השבת הקודמת. לדעתו, השיגשוג הרוחני והחומרי, כפי שלא היו מעולם, אינם אתחלתא דגאולה, אלא שיבוש דעות.
5. ואיך הוא יסתדר עם דברי רבי אבא במסכת סנהדרין, המגלה מתי בדיוק נדע שהגיע הקץ המגולה ("כשתיתן א"י פריה בעין יפה")?
הלה חיטט ומצא דעה יחידנית, שאין לה אח ורע, לא בראשונים ולא באחרונים, ולפיה "הסימן לקץ מגולה הוא שאפילו עצי סרק שבארץ ישראל יתנו פריים, כפי שפירש המהרש"א".
לקרוא ולא להאמין. אין גבול לחוצפה. איזו עזות מצח כלפי שמיא. כל הסימנים שנשלחים משמים הם בעיניו כחרס הנשבר, והוא לא יאמין בחסד האלוקי הענק שמתרחש 69 שנה ויותר לנגד עינינו, עד שיכופף את הקב"ה עצמו ויכריח אותו – רחמנא ליצלן – להצמיח פירות בעצי סרק. עד אז – לא רגע אחד לפני - הוא ימשיך בשם ה'השקופע' העקומה, לכפור במתת שמים, ויחכה עד אין קץ שמשמיים ייכנעו לו ויכפיפו רצונם בפני רצונו, ויצמיחו כאותה דעת יחיד בודדה, פירות בעצי הסרק. מדהים ביותר.
הם, ממש כמו רחל הסוציאליסטית, מוכנים להתבשר רק מפי אנ"ש. "אֲנִי לֹא אֹבֶה בְּשׂוֹרַת גְּאֻלָּה/ אִם מִפִּי מְצֹרָע הִיא תָבוֹא". ואם אינו מאנ"ש, הם יאמרו תחנון ביום העצמאות ויקרעו קריעה. סרבני בשורה.

תאריך:  03/05/2017   |   עודכן:  03/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מנחם רהט / Menachem Rahat
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
לאורך כל הדרך הקצרה וגם בפתחו של האולם ליוותה אותנו קבוצה אלימה, שלא הסתפקה בגידופים, אלא ירקה והשליכה חפצים במיוחד לעברם של רכבים בדרך למגרש החנייה של אולם הספורט
יורם אטינגר
ב-1991, אמר מזכיר ההגנה האמריקני, ריצ'רד צ'ייני: "במלחמת המפרץ הייתי אסיר תודה לישראל על המבצע הדרמטי מ-1981 [כאשר ישראל השמידה את הכור הגרעיני בעירק]"    הפעולה הישראלית מנעה עימות גרעיני ב-1991    ב-2007 הרסה ישראל את הכור הגרעיני בסוריה, ומנעה מהעולם סיוט של אסד גרעיני
עו"ד אלון קוחלני
בפסק דין ראשון מסוגו ביטל בית הדין לעבודה חיוב אישי שהוטל על בכירים בעיריית טירה, בשל פגמים בהליך. אם פסק הדין לא ישתנה בערעור, עשויות להיות לו השלכות רוחב
אלכס טנצר
שיעור ההשתתפות הנמוך בקרב צעירים, עולי ברית המועצות לשעבר ובעלי מעמד כלכלי-חברתי נמוך, משקף את אי-האמון שלהן במפלגות הקיימות בישראל
רפי לאופרט
ברק מכיר היטב את המציאות הישראלית    התעלמות מהיכרות זו רק בכדי לנגח ראש ממשלה מכהן לצרכי רלוונטיות פוליטית, דימוי מדומיין או נקמנות-אישית, אינה מעידה עליו טובות    אחריות לאומית איננה דברנות חסרת-סייגים    אם ברק מעדיף לשבת על הגדר ורק לדבר, סופו שיהפוך לטרחן נשכח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il