X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פיני יקואל מייסד ומנכ"ל   |  Optimove
קרנות הון סיכון המניעות את הענף, מבוססות על ההימורים, כך שהשקעותיהן מייצרות סיפורי הצלחה לצד מיזמים כושלים איך תרבות ההיי-טק האמריקנית הורגת את הסטארטאפים הקטנים
▪  ▪  ▪
רוצים להצליח [צילום: דרור גרטי/פלאש 90]

בשנה שעברה, לאחר שבע שנים בהן הקמתי את הסטארט-אפ שלי בתל אביב, ארזתי את משפחתי ועברתי לניו-יורק כדי לפתוח את המשרד הראשון שלנו בארה"ב. בניו-יורק, בדומה לתל אביב, מרוכזת סצנת היי-טק תוססת, אך להבדיל מתל אביב הקטנה בה גיוס של מיליון דולר אינו מובן מאליו, תרבות הסטארט-אפ של מנהטן מונעת על-ידי קרנות הון סיכון עשירות והיזמים צריכים להתכונן למכירת רעיון במיליארד דולר או לחסל את המיזם.
קרנות הון סיכון המניעות את הענף, מבוססות על ההימורים, כך שהשקעותיהן מייצרות סיפורי הצלחה לצד מיזמים כושלים. לפי נתונים של האקסלרטור "500 Startups" שהשקיע ביותר מ-1,000 סטארטאפים 50% עד 80% מהמיזמים בכל מחזור השקעות אינם מניבים תשואה. רק 10%-5% מהמיזמים יגיעו לשווי של 100 מיליון דולר, אם המשקיעים יהיו ברי מזל אז 1% מהמיזמים יגיע לשווי של מיליארד דולר ובשל הנדירות של מיזמים אלו הם נקראים חד-קרן.
כל מייסד רוצה להאמין שהוא יהיה זה שיצליח בגדול, לכן הם ניגשים לגיוס עם תחזיות מנופחות ומבטיחים למשקיעים צמיחה מהירה, לוקחים את הכסף ובמקרים רבים שורפים אותו רק כדי לגלות שהסטארט-אפ שלהם לא היה סיפור ההצלחה המיוחל. לפי מחקר של דאו ג'ונס, יותר מ-5,000 סטארטאפים שגייסו יחד 75 מיליארד דולר, נסגרו מבלי שמצאו מודל עסקי או מפטרים עובדים בהיקפים גדולים כדי להמשיך לשרוד לאחר שלא עמדו ביעדי מכירות לא מציאותיים.
דפוסי השקעות אלו המבוססים על הפניית כספים למיזמים מנופחים, מטיבים עם פעילות הקרנות ועם סוגי מיזמים מעטים, אך הם אינם משאירים מקום למיזמים שהמודל העסקי שלהם בנוי על הצלחה בטווח הרחוק, וכדי לייצר להם מקום בתעשיית ההיי-טק, נדרשת תפיסה שונה של מימון וצמיחה.
ידעתי שהחברה שלי אינה חד-קרן, אך היא בעלת פוטנציאל ומעניקה ערך רב עבור ללקוחותיה. לכן בחרנו לממן את פעילותנו מהכנסות המיזם ללא עזרה חיצונית וכך פעלנו במשך שש שנים לפני שהחלטנו על גיוס. התהליך לא היה קל, חווינו תקופות של חוסר ודאות, התקיימנו משכר נמוך וצמחנו באיטיות. אבל התהליך כלל כמה יתרונות כמו שמירה על השליטה בחברה, בניית זהות ומוצר כרצוננו.
התהליך אילץ אותנו לפעול בצוות רזה ולשכור עובדים המתחשבים בכל האתגרים שחברה מתמודדת איתם. העסק שלנו היה תלוי לחלוטין בשמירה על לקוחותינו מאושרים, לכן קיבלנו החלטות אסטרטגיות לגבי המקומות בהם עלינו להשקיע את ההון המוגבל שלנו והתמקדנו ביצירת ערך עבור הלקוחות. מעל ל-70% מהעובדים שגויסו ועברו עם החברה את אתגרי השנים הראשונות עדיין עובדים בחברה.
אני מאמין שמסלול צמיחה כשלנו היה פחות אטרקטיבי אם היינו מתפתחים בתרבות ההיי-טק של סן פרנסיסקו או ניו-יורק. כשנפגשתי עם קרנות הון סיכון בתל אביב, לא הייתי לחוץ לגייס מהן כספים עוד לפני שהיינו מוכנים לכך, הזכרתי לעצמי שהגיוס הוא רק דרך נוספת לבניית המיזם ולא המטרה עצמה.
הצמיחה האורגנית סייעה לי להבין את הפוטנציאל של הטכנולוגיות שפיתחנו ולעצב את פעילותנו ללא לחץ מצד משקיעים לעמידה במדדים רבעוניים. הצמיחה האורגנית אפשרה לנו להגיע לנקודה שבה נוכל להפיק תועלת ממימון נוסף ולא להשתמש בו כחבל הצלה. לאחר שבע שנות פעילות גייסנו 100 עובדים, 200 לקוחות, ופעילותנו הוכפלה בכל שנה במשך שלושת השנים האחרונות. ידענו מי אנחנו ושהמימון החיצוני לא ישנה את אופי החברה שלנו. היינו מוכנים להיכנס לשלב צמיחה מואץ וגייסנו 20 מיליון דולר שאפשרו לנו להרחיב את גודל החברה עם גמישות רבה יותר מצד המשקיעים.
הבעיה בדפוס ההשקעות אינה מצויה רק בשפע שקרנות ההון סיכון מפזרות על מיזמים ומנפחות אותם. זוהי בעיה מושרשת בתרבות ההיי-טק שמגדירה סטארט-אפ כמצליח רק אם הוא קיבל הצעה בשווי של מיליארד דולר.
כדי לבנות אקו-סיסטם יציבה בהיי-טק, אנחנו צריכים מגוון של חברות רווחיות שיעסיקו אנשים מוכשרים גם מחוץ לענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט, פייסבוק וגוגל. אם נשווה את הסטארטאפים האטרקטיביים בעיניי המשקיעים לצורת החיים בטבע, נראה שהמשאבים מופנים לחיות הגדולות ביותר כמו לוויתנים כחולים וג'ירפות, אך מתפספסות יכולות מיוחדות כמו של הבז המחזיק בשיא עולם כחיה המהירה בטבע או הלוטרה שמסוגלת לצלול עשרות מטרים רק כדי להשיג מזון.
לבעלי-חיים בעלי יתרונות ייחודיים, לא תינתן אפשרות להשתלב ובסוף נישאר עם עולם שיש בו רק לוויתנים כחולים או יצורים שלמדו להתנפח לממדי ענק אם הם רוצים להתקיים.

תאריך:  08/05/2017   |   עודכן:  08/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיקרוסופט
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוסף נביה
על ההורים לעבור עם הילדים על הוראות הבטיחות לפני הדלקת המדורה בכדי למנוע אפשרות של פגיעה מכוויות ויש להקפיד על מספר כללי זהירות, החל משלב איסוף העצים ועד לכיבוי המדורה
צילה שיר-אל
מבחינת הכוכבים הכל קבוע מראש, אך בכל זאת נראה שיש כוח עליון כלשהו המושך בחוטים ומתווה את הדרך
ליטל פיינגרץ
לרגל יום המיילדות הבינלאומי, 34 טיפים מיוחדים על תזונה להריונית וליולדת
חיים נוי
מחזמר מקורי מרגש עם מיטב שירי הלאדינו הידועים והמוכרים - תיאטרון הספרייה
רבקה שפק ליסק
התפוצה היהודית גדלה בשל הגליית שבויי מלחמה ותושבים שנמכרו לעבדות ברחבי הממלכות ההלניסטיות והעברת חיילים יהודים לחלקים אחרים של הממלכות ההלניסטיות כדי לשמש חילות מצב. גורם נוסף היה הגלייה ו/או בריחת יהודים מסיבות פוליטיות, הגירה מנימוקים כלכליים ודמוגרפיים, הגירה בשל גזירות דתיות, הגירה בשל המצב הביטחוני והגירה מנימוקים עסקיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il