X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מחקר חדש של מכון ירושלים לחקר ישראל חושף כי ממדי העוני בבירה הגיעו שנה האחרונה ל-36% מהמשפחות בעיר, לעומת 20.6% בכלל האוכלוסיה הערבים והחרדים - האוכלוסיה הענייה ביותר בעיר
▪  ▪  ▪
[צילום: רון פלד]

ירושלים, בירת ישראל סובלת מעוני. כל זאת אינו חדש, אולם מחקר חדש של מכון ירושלים חושף כי שיעור העוני בעיר צמח בשנה האחרונה והציב את העיר במקום הראשון מבין הערים הגדולות במדד העוני.
מנתוני המחקר שנכתב על-ידי החוקרים ד"ר ג'וני גל ועידית וייס, עולה כי 36% מהמשפחות בירושלים, למעלה משליש מאוכלוסיית העיר, מוגדרת ענייה, זאת לעומת שיעור עוני של 20.6% בכלל האוכלוסיה בישראל. מאז 1999, שנה בה הוגדרו 26.3% מתושבי העיר כעניים, גדל אחוז המוגדרים עניים בעיר בכ-10%.
תמונה קשה זו של שיעורי עוני גבוהים, באה לידי ביטוי הן בדיווח עצמי של מי שחיים בעוני, והן בדיווחים של עובדים סוציאליים שמתמודדים בפועל עם צורכי האוכלוסיה החיה במצוקה. קיימת עלייה במספר הפונים לעזרה על-רקע מצוקה כלכלית, עם תלונות על קושי בהשגת מענים לצרכים הבסיסיים ביותר, כגון מזון. רבים מן הפונים והמטופלים בלשכה מדווחים על צמצום ואף הפסקה בלקיחת תרופות או בהגעה לרופאים עקב קשיים במימון.
שיעורי העוני בירושלים אינם מתחלקים באופן שווה בין המגזר היהודי לערבי. בעוד ששיעור המשפחות היהודיות החיות בעיר מתחת לקו העוני, עומד על 23.5%, שיעור המשפחות העניות בקרב הערבים גדול כמעט פי שלושה והוא מגיע ל-63.5% מהמשפחות.
שיעור העוני אינו מפלג באופן דומה בין חרדים ללא חרדים. שיעורי העוני בקרב החרדים בירושלים גבוה הרבה יותר מאשר באוכלוסיה היהודית הלא-חרדית בעיר.
שיעורי העוני הגבוהים בירושלים מיוחסים גם למבנה התעסוקה בעיר, ולהשלכות השליליות של המצב הביטחוני ושל המשבר הכלכלי שפקד את ישראל בשנים האחרונות. מהנתונים עולה כי שיעור ההשתתפות בעבודה בשכר בירושלים הוא נמוך. שיעור גילאי 15 ומעלה המשתתפים בשוק העבודה בירושלים הוא 45% בלבד, לעומת שיעור כללי של 55%. אין עוד עיר גדולה בישראל, מלבד בני ברק (37%), בה שיעור ההשתתפות בשוק העבודה נמוך יותר.
המחקר מציג: גישה חדשה לניהול הרווחה בי-ם
עבודת המחקר מציגה תפיסה חדשה לניהול מדיניות רווחה בירושלים. המחקר ממליץ על דרכים מעשיות להתמודדות מקומית עם בעיית העוני בירושלים. במסגרת המחקר מוצע להקים מועצה ציבורית להתמודדות עם העוני, להקים ועדת היגוי עירונית בראשות ראש העיר וכן להקים מנהלת להתמודדות עם העוני במסגרת אגף הרווחה.
ד"ר ג'וני גל, עורך המחקר במכון ירושלים לחקר ישראל, ממליץ כי לעירית ירושלים יהיה תפקיד מרכזי ביצירת ופיתוח מקומות תעסוקה חדשים ברחבי העיר. המחקר קובע כי אחת הדרכים המרכזיות להתמודדות עם העוני היא להגדיל ולהרחיב את מעגל התעסוקה ולעודד גברים ובמיוחד נשים לצאת לעבודה וכן לדאוג למנגנונים מסייעים (טיפול בגיל הרך ועוד).
עוד ממליץ המחקר שעירית ירושלים תקבע באופן חד-צדדי סל שירותי רווחה אישיים וכן מוצע במחקר להקים קרן לצרכים מיוחדים ולמימון חובות במסגרת מנהלת להתמודדות בעוני.
מעיירית ירושלים נמסר בתגובה: "המחקר מתבסס על נתוני הלמ"ס שפורסמו בעבר. העיריה פועלת על-מנת לקדם תעסוקה לתושבי העיר ולסייע לתושבים מובטלים להשתלב במעגל התעסוקה. זאת, במקביל לפעולות המכוונות לגיוס משאבים ולמתן סיוע קונקרטי לנזקקים ולקידום רשתות תמיכה חברתיות. עיריית ירושלים התריעה בפני קובעי המדיניות בממשלה במהלך השנתיים האחרונות על המצוקה הקשה בה מצויים אנשים עניים בעיר. העיריה גורסת כי יש להבטיח צדק חברתי באמצעות בניית תשתית תעסוקתית, הבטחת שכר מינימום, הבטחת מקורות לקיום בכבוד למוגבלים, לילדים ולקשישים, הבטחת דיור וחינוך שווה הזדמנויות ושירותים תומכים לתהליכי השיקום. במקביל "חבילת לופוליאנסקי", אמורה לעודד זוגות צעירים, סטודנטים ומפעלים להתבסס בירושלים במגמה לחזק את האוכלוסיה בה".

תאריך:  10/01/2007   |   עודכן:  28/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העוני בירושלים מגיע לשיאים חדשים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פראזיטים חרדים - לכו לעבוד
ירושלמי שנמאס לו  |  11/01/07 07:15
2
מעניין שדווקא אני רואה המון חרדים נוהגים ברכבים יוקרטיים
תושב ירושלים  |  11/01/07 10:07
3
העיריה מציעה שמיטת חובות !
דונדי  |  24/01/07 12:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניר יהב
סגנו של נסראללה אומר כי "מתקיימות פגישות מאחורי הקלעים כדי לדון בפרטים, באופן ביצוע העסקה ובתנאים לעסקה"    "כשיהיו תוצאות - נודיע בפומבי"
הדר פרבר
גורם בממשל דיווח כי פאזול עבדאללה מוחמד, אשר ידוע כמי שעומד מאחורי הפיגועים בשגרירויות ארה"ב באפריקה ובמעורבות בפיגוע במומבסה, שם נהרגו בין היתר שלושה ישראלים, נהרג בהפצצות האמריקניות בדרום סומליה
גלית יצחק
מתחילת חודש דצמבר נפטרו 11 תינוקות בגילאי חודשיים עד שנתיים, כאשר רק ביממה האחרונה נפטרו שלושה תינוקות
רונן ליבוביץ
הוועדה לקידום מעמד האישה אישרה היום לקריאה ראשונה הצעת חוק המאריכה את התקופה שבה אסור יהיה לפטר אישה לאחר חופשת לידה    ח"כ חילו: "מעסיקים מנצלים את ההזדמנות שנשים יוצאות לחופשת לידה ומפטרים אותן"
אלעזר לוין
ראש העיריה הודיע לעיריית תל אביב: עבודות התיכנון נעשות בניגוד לחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il