X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפתרון המומלץ לסוכני ביון אלה לכלול בחוזיהם עם מעסיקיהם, חובת פיצוי של מעסיקיהם, בכל מקרה של הדלפות מידע שגרמו להם נזקים - גם אם נעשו הם בידי צדדים שלישיים, שאין להם כל זיקה אליהם ואין יריבות חוזית ומשפטית ביניהם, ואפילו שהנזק שנגרם להם, לא נגרם במישרין בידי מעסיקיהם הישירים
▪  ▪  ▪
הפיגוע במנצ'סטר ארנה שבבריטניה [צילום: פטר בריין/AP]

העובדות המתפרסמות בשבועות האחרונים, בכל הקשור להדלפת ודליפת מידע, ממקורות ביון זרים, המקבלים מידע מסווג ממקורות ביון ידידותיים להם תוך שאין הם שומרים על חיסיון מקורות מידע אלה, לעתים תוך חשיפתו הצפויה של מקור המידע שהועבר להם - מעוררות דאגה רבה, בקרב מי העלולים להיפגע מחשיפת מידע מסווג זה.
תחילתם של דברים, הייתה בפליטת הפה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אשר בפגישתו עם שר החוץ הרוסי, אלכסנדר לברוב והשגריר הרוסי, בארה"ב - לפני כשבועיים ימים - חשף סוד ביון מסווג ביותר שקיבל המודיעין האמריקני, לפיו שוקל דאעש להטמין מטעני חבלה, במטוסי נוסעים, באמצעות שימוש במחשבים נישאים, הלא הם "הלפטופים" המוכרים, אשר בהם עושים אנשי עסקים, שימוש שוטף ורצוף, בנסיעותיהם העסקיות, ברחבי תבל.
הבעייתיות שנוצרה במקרה הדווקני, המפורט לעיל, הינה כי ככל הנראה מקורו של המידע המסווג והחשאי, שנמסר למודיעין האמריקני, מקורו בשירותי מודיעין זרים (לפי פרסומים בלתי רשמיים, ככל הנראה, במודיעין הישראלי), כך שחשיפת מידע בלתי אחראית זו, בידי נשיא ארה"ב, חשפה סוכני ביון ישראלים, לכאורה, לסיכון חייהם ואולי אף לפגיעות ונזקים אחרים, בידי גורמים שלישיים, שלא היה להם ואין להם, כל קשר וכל יריבות משפטית שהיא.
ברשימה שפרסמנו, לפני כשבוע ימים, שנשאה הכותרת: "גרם הפרת חוזה בקשר להדלפת מידע מסווג", ("מחלקה ראשונה" - תאריך 17.5.2017), נדרשנו לעניין זה וכתבנו בעניינו - בין היתר - דברים, בזו הלשון:
"מבלי להידרש בשלב זה לשאלת הפרת האמון הבסיסי המתבקשת וההגנה המתבקשת כדברמובנה בכל הקשור למסירת מידע סודי ומסווג בין ארגון ביון אחד למשנהו ובין גורמים פוליטיים ודיפלומטיים, המחויבים גם הם בשמירת סודיות שכזו, בהתנהלותם השוטפת, הרי צצה ועולה השאלה מה התרופה והסעד המשפטי העומד למקור מידע שמסר מידע מסווג לארגון ביון או למדינה שבשירותה הוא עובד, כלפי צד שלישי המפר חובת סודיות זו - במישרין או בעקיפין כלפיו. כוונת הדברים הינה למרגל או למקור מידע ביוני המוסר מידע מסווג למעסיקו (מדינה או ארגון ביון, שאליו הוא קשור, במישרין, תוך אמונה בסיסית וביטחון שמידע זה יישמר, לא יודלף - בידי כל גורם שהוא, לרבות צד שלישי שיקבל מידע זה - כך שלא ייפגעו האינטרסים הבסיסיים שלו ובוודאי שלא ייווצר, במצב זה כל סיכון חיים, כלפיו או השמתו במאסר, כמרגל וכחושף מידע מסווג.
אין אנו נדרשים, ברשימתנו זו, לשאלת מעמדו של החוק האמריקני או של כל חוק זר אחר, בקשר לזכויות המשפטיות העומדות לצד שלישי, שעה שהופרה זכותו הבסיסית לחשאיות וכתוצאה מכך נגרם לו נזק, אלא, ענייננו אנו, בהוראות החוק הישראלי, החל במצב דברים זה. חוק החוזים, בישראל מכיר בכריתתו של חוזה שנכרת לטובת צד שלישי, הגם שאין הוא צד ישיר לחוזה ולעניין זה מוגדר אותו צד שלישי, כ"מוטב". סעיף 34 לחוק החוזים (חלק כללי) קובע דברים, בזו הלשון: "חיוב שהתחייב אדם בחוזה לטובת מי שאינו צד לחוזה (להלן - המוטב) מקנה למוטב את הזכות לדרוש את קיום החיוב, אם משתמעת מן החוזה כוונה להקנות לו זכות זו".
גם המונח הקרוי, בשפת החוק בשם: "גרם הפרת חוזה", שעניינו הפרת חוזה, על-ידי צד שלישי, שאינו צד ישיר לחוזה, שנכרת ונחתם בין צדדים ישירים לחוזה, אולם הוא גורם נזק לאותו צד שלישי, במעשה או במחדל, מוכר בחוק הישראלי. סעיף 62 (א) לפקודת הנזיקין (נוסח חדש), קובע דברים, בזו הלשון: "מי שביודעין ובלי צידוק מספיק גורם לאדם שיפר חוזה מחייב כדין שבינו לבין אדם שלישי, הריהו עושה עוולה כלפי אותו אדם שלישי, אולם האדם השלישי לא יוכל להיפרע פיצויים בעד עוולה זו אלא אם סבל על-ידי כך נזק ממון". כדי שיוכל אדם או כל גורם אחר, דוגמת חברה, לתבוע צד שלישי, שגרם לו להפרת חוזה מחייב, שנכרת כדין, בינו לבין צד אחר לחוזה, הרי צריך הוא להוכיח שנגרם לו, נזק ממוני, כלומר שהוא הפסיד כספים, בגין גרם הפרת חוזה זה".
אם עד כה יצאנו ברשימתנו הקודמת, מנקודת מבט והשקפה, כי היחסים הטובים בין ארגוני ביון ידידותיים (כמו במקרה ההדלפה של נשיא ארה"ב, קרי הביון האמריקני והישראלי), הרי בא המקרה של הפיגוע שהתקיים לפני שלושה ימים בעיר מנצ'סטר, שבבריטניה ומצביע על כך, כי לא לעולם חוסן ולא תמיד ניתן לסמוך ולהסתמך, על כך, כי יימצא פתרון משפטי להטבת נזקיו של צד שלישי, קרי, סוכן ביון, שסבל נזקים, בעקבות חשיפת זהותו, בידי ארגון ביון ידידותי, שהמידע שנמסר למפעיליו הועבר לאותו ארגון ביון ידידותי ובשל תקלה, נחשפה זהותו של סוכן הביון הזר ונגרמו לו נזקים ברי-פיצוי. כוונת הדברים הינה למציאות בה אין לסוכן הביון הזר, כל סעד משפטי, בחוקי המדינה בה מצוי הגורם הפוגע והוא מתנער מחובתו המוסרית - בשונה מחוסר החבות המשפטית - לפצות סוכן ביון זר זה, בגין כלל הנזקים, כספיים ואחרים, שנגרמו ונגרמים לו, בידי צדדים שלישיים.
במקרה של הפיגוע בעיר מנצ'סטר, שבבריטניה, האשימו גורמי מודיעין בריטיים העיתונות בארה"ב, בפרסום בלתי אחראי ובלתי ראוי של פרטים מוכמנים מפיגוע זה. ככל שכתוצאה מפרסומים אלה נגרמו נזקים לסוכני ביון שאינם אזרחי ארה"ב, אין להם - במרבית המקרים כל עילת תביעה שהיא נגד העיתונים האמריקנים שפגעו בהם וגרמו לה להם נזקים בפרסומיהם אלה. הפתרון המומלץ לסוכני ביון אלה לכלול בחוזיהם עם מעסיקיהם, חובת פיצוי של מעסיקיהם, בכל מקרה של הדלפות מידע שגרמו להם נזקים - גם אם נעשו הם בידי צדדים שלישיים, שאין להם כל זיקה אליהם ואין יריבות חוזית ומשפטית ביניהם, ואפילו שהנזק שנגרם להם, לא נגרם במישרין בידי מעסיקיהם הישירים.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני
מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-
משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  25/05/2017   |   עודכן:  25/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגנה משפטית מפני פגיעות צד שלישי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
חוק מדינה יש לכבד. כפי שהרוב מצווה על קיום, יישום ומימוש זכותו הדמוקרטית של המיעוט, מצווה גם המיעוט לכבד, לקיים, ליישם ולאפשר לרוב לממש זכותו הדמוקרטית, שהוענקה לו - בחוק מדינה מחייב, שלא נפסל בידי בג"ץ ושהשמאל נכשל בניסיונו לבטלו בכנסת. משקובע חוק מדינה, כי יום שחרור ירושלים, הוא יום חג לאומי, הרי דינו לפחות כדין יום העצמאות
עפר דרורי
צעירה אנגליה העובדת במפלגת השלטון באנגליה נחטפת בעת חופשה בקורסיקה    המתח הטובים של סילבה
חיים שטנגר
אין כל מניעה שברבות הימים, תוגש הצעת חוק שתמנע הגשת עתירות לבג"ץ, מטעם ארגוני הימין, דווקא. בג"ץ חייב להיות משוחררת מאימת האיום הפוליטי על פסיקותיו, הגם שמחוגי הימין אוהבים לצבוע אותו - באופן קבוע ושיטתי בצבע שמאלני וסמאלני, גם יחד
חיים שטנגר
אין חולקים אנו על זכותו של כל אמן ואמנית בישראל, להחזיק בדעות פוליטיות אלה או אחרות. עם זאת, אמנים אינם חברי כנסת והם לא דרשו אמון הציבור, בהצטרפם למפלגה פוליטית זו או אחרת. אמנים ואמניות מציעים לציבור מרכולתם האמנותית ולא זו - הפוליטית. לכן, שחררו אותנו, בבקשה, מהערבוב הבלתי ראוי והבלתי מוסרי של אמנות בפוליטיקה
חיים שטנגר
אמירה נחרצת וחד-משמעית, מצד נציגים דיפלומטיים של ממשלת ארה"ב, לפיה הכותל המערבי מצוי בשטח הגדה המערבית ומשכך - אין לממשלת ישראל כל סמכות באשר לכותל המערבי וכנגזרת מכך, הרי אין לה כל ריבונות באשר לכותל המערבי, הינה בגדר של יריקה בפרצופה של מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il