X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח השופט רוזן על היחסים בין המכון לפרקליטות, רך יותר, קליל יותר מדוח השופטת הילה גרסטל לפי דוח רוזן, המכון ועובדיו על חוות הדעת המקצועית שלו, הן בבחינת עדי תביעה חוות דעת המכון, הן של עדים מומחים וחייבים להיות אוביקטיביים וניטרליים
▪  ▪  ▪
רוזן. ידידותי לסביבה [צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש 90]
עבירה פלילית
חוות דעת המכון - עוסקים בחיי אדם והם קובעים בין זכאי לבין אשם ובמקרים רבים בין רצח - הריגה או תקיפה ולפעמים אפילו הגנה עצמית.
שינוי חוות דעת, כפי שאכן קרה בעבר, לפי דרישת הפרקליטות, היא עבירה פלילית אתית ומוסרית.

דוח השופט רוזן
כשמשווים בין חוות הדעת של שני השופטים הנכבדים, דוח רוזן הוא יותר ידידותי לסביבת הפרקליטות ופחות מחמיר עם העובדות שהוכחו. עם זאת, הוא קובע מספר נהלים חדשים שישפרו את עבודת צוות המכון - פרקליטות - סנגוריה, הופך את עובדי המכון שבאים להעיד כעדי תביעה, שיעמדו בחקירה נגדית.
עדי תביעה כעדים מומחים
כאשר עד תבעה או עד סנגוריה נקרא להעיד כעד מומחה, הוא חייב להיות מקצועי, אמין, אוביקטיבי ולא לקחת צד אלא להעיד על הממצאים בצורה אוביקטיבית. נטילת צד, תיקון חוות דעת, פרשנות מעוותת - היא עבירה פלילית, אתית, מוסרית ובלתי מקצועית.
העובדה שעד מומחה מטעם הסנגוריה מקבל תשלום עבור חוות הדעת, אינה צריכה להשפיע על חוות דעתו המקצועית הכנה ואותו עקרון חל על עד מומחה מטעם התביעה, אך לצערי לא תמיד עקרון זה נשמר בקפדנות.
חוות דעת רופאי המכון הפתולוגי
מאות תיקים בשנה, גורלם נחרץ על-פי חוות דעת של המכון. בעשרות מקרים אין חוות דעת נגדית ולכן לא התובע, לא הסנגור, ולא בית המשפט, יש לו את הכלים לברר ולבדוק מטעמו את הראיות הפורנזיות, והוא מסתמך על חוות דעת המכון.
מכאן ברור, עד כמה חוות דעת המכון היא קריטית להכרעת הדין. אם הפרקליטות מפעילה לחץ על רופא המכון לשנות חוות דעת ולהתאים אותה לכתב האישום, הדרך לעיוות דין היא קצרה ביותר. לפי דוח רוזן, תחול חובה של רישום ההליכים והעברת כל החומר, כמתבקש מחומרי חקירה לידי הסנגוריה.
נקווה שלאור ההסדר החדש - הטענות והמלחמה של הפרקליטות כנגד המכון כפי שהיה במקרה של תיק הרצח של זדורוב, בנושא חוות הדעת המקצועית לגבי סכין הרצח, סכין יפנית לפי התביעה וסכין משוננת לפי המכון הפתולוגי והסנגוריה - לא יחזור על עצמו.
האם חוות הדעת של המכון שונו בלחץ התערבות התביעה/פרקליטות?
לצערי העובדות מוכיחות שאכן היו מקרים בתחום זה, לא רבים, לא כל הפרקליטים הסכימו ללכת בכיוון זה, לא כל המומחים נענו לדרישה זו, אבל אם היו מקרים - התוצאה היא מצערת.
דוח רוזן יוצר מצב חדש, בריא יותר מסודר יותר ואם אכן יושם במלואו, יש לקוות לניהול משפטים בדרך מקצועית טובה יותר, אשר תחזק את האמון במערכת התביעה ובמערכת המשפט.
הערה לסיום: מעמדו וקשריו של המכון עם הפרקליטות, הסנגוריה ובית המשפט - תלויים גם באיש שעומד ויעמוד בראש המכון. התקופה של פרופסור היס לא הצטיינה בעמידה בסטנדרטים האתיים והמוסריים הנדרשים מרופאי המכון. נקווה שמעמדו של המכון והאווירה שתשרור בו, יהיו מקצועיים לגמרי והמכון ינוהל ברוח המקצועית המצופה ממנו.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  01/06/2017   |   עודכן:  01/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
החלטת נתניהו למנות את איוב קרא לשר התקשורת מעוררת דילמות; האחת: האם קרא הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד או שבין חברי הממשלה יש טובים ויעילים ממנו. השנייה: האם הוא נבחר רק כיוון שנתניהו משוכנע שיוכל לשלוט בו ולהכתיב את מעשיו, כאילו הוא, נתניהו, יהיה בפועל שר התקשורת
משה גולדבלט
שקד מתוחכמת יותר ויש לה יתרון מכריע, נאור חייבת לפרוש בעוד ארבעה חדשים מתפקידה וכפי שאמר הגנרל דגלס מקארתור על חיילים ותיקים גם שופטים ותיקים אינם מתים - הם נמוגים ואינם
איתמר לוין
האפשרות שארה"ב תפרוש מהסכם פריז להפחתת פליטת גזי החממה, מלמדת רבות על הצורה בה מתנהל ממשל טראמפ: בבורות ובריונות, תוך העדפת רווחים מיידיים על פני הבטחת עתיד העולם ועם איוונקה טראמפ בין מקבלי ההחלטות
יוני בן-מנחם
הוועד הפועל של אש"פ קיבל החלטות המחשקות את הפלשתינים לקראת חידוש המו"מ עם ישראל    ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי חידוש המו"מ הינו קרוב ושני הצדדים ידרשו לוותר על תנאיהם המוקדמים לחידוש השיחות
עמי דור-און
עצה לבר רפאלי: בעוד ימים אחדים יגיע יום הולדתך. אל תמהרי לשום מקום עם תצוגת בטן הריונית בתחילת הדרך. מה שנגזר להיות בגורלך האישי - זה מה שיהיה. שמרי על בריאותך ככל שתוכלי. נעוריך ויופייך לא יישארו לנצח. חשוב שתזכרי שלהזדקן תמיד תספיקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il