X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התפקיד שהוטל עלינו במעמד הר סיני והבחירה שבחר בנו הקב"ה להיות עם סגולה וגוי קדוש, אין פירושם תוספת זכויות אלא דווקא תוספת חובות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

במרבית השנים כמו גם השנה, בשבת שאחרי חג השבועות אנחנו קוראים את פרשת נָשֹׂא. לכאורה, זה עניין אקראי, הרי בכל שבת קוראים פרשה מפרשות התורה, אז יוצא שאחרי חג השבועות קוראים את פרשת נָשֹׂא, מה בכך, חייב להיות קשר בין הדברים? אולי לא חייב להיות אבל אנחנו מניחים שיש, כי בתורה שום דבר אינו מקרי. פרשת נָשֹׂא היא הארוכה מבין פרשיות התורה, מאה שבעים וששה פסוקים, ומתוכם שבעים ושנים פסוקים המספרים על הקרבנות שהקריבו הנשיאים לחנוכת המזבח. וזה מלבד פסוקי ההקדמה והסיכום. מה שמיוחד בקרבנות הנשיאים זה שמדובר בשכפול מדויק. כל אחד מהנשיאים הקריב בדיוק כמו שהקריבו חבריו והתורה חוזרת על כך שתים עשרה פעמים.
פרשני התורה אומרים שאמנם כלפי חוץ, ברובד המעשי, כולם הקריבו אותו דבר בדיוק, אבל בעולם הרוחני יכולים להיות (ואכן היו) הבדלים משמעותיים בין המקריבים. דומה הדבר ליהודים המתפללים שחרית בצוותא - כולם לבושים בטלית ועטורים בתפילין, אבל יכולים להיות הבדלים גדולים מאוד בין יהודי לחברו בהבנת הדברים וממילא גם בעוצמת הדבקות. ברובד המעשי כולם מקיימים את אותה מצווה בדיוק, אבל ברבדים הנפשי והרוחני יש שונות בין אדם לאדם. וזה לגמרי בסדר, כך צריך להיות כי כך ברא אותנו הקב"ה. אומנם שונים זה מזה בפנימיות אבל מחויבים לאותם כללים בדיוק בחיצוניות. את זה מלמדת אותנו התורה בחזרה שלה על קרבנות הנשיאים.
ואיך זה קשור לחג מתן תורה? ובכן עיקרו של החג הוא בקבלת התורה מחדש כמו במעמד הר סיני. מה שמיוחד במעמד הזה הוא שכל עם ישראל היה נוכח, כולל תינוקות בזרועות אמותיהם, אבל באותו מעמד חד-פעמי שמענו מפי הגבורה את עשרת הדברים כשהם מנוסחים לא כפניה לרבים, אלא כפניה ליחיד: אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ. לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי. לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וכן הלאה. הכל בלשון יחיד. כמובן, הפשט הוא שכולם מחויבים בקיום כל המצוות, ועם זאת הפניה ליחיד כמו מדגישה כי על כל אחד ואחת מוטלת אחריות אישית לקיום המצוות. כי אליו אישית פנה הקב"ה כאשר ציווה: זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ. וכן הלאה.
חובת הכלל כלפי עצמו
ואחרי שראינו שקיום מצוות היא חובה המוטלת עלינו כפרטים, על כל אחד ואחת באופן אישי, צריכים לברר מה היחס בין חובה אישית זו ובין טובת הכלל. כי לכאורה הפניה אלי בלשון יחיד כנ"ל, מעניקה לי את הבחירה אם וכיצד לעשות את מה שמוטל עלי אישית ולכלל אין זכות להתערב. אלא שאם זו הכוונה, הרי הקב"ה יכול היה באותה מידה להתגלות לכל יחיד ולומר לו את הדברים בלי שכולם ישמעו. העובדה שעשרת הדברות נאמרו לכל יחיד במעמד כל העם מלמדת שהתנהגותו של הפרט משמעותית מאוד לחיי הכלל. המסקנה המתבקשת היא שיש מחויבות הדדית של הפרט כלפי הכלל וגם להפך, של הכלל כלפי הפרט. וגם את הרעיון הזה מוצאים בפרשת השבוע.
לא אחת דיברנו בעבר על המשימה שלנו בעולם שהיא להוות מופת, גוי קדוש. מה עושים כאשר מישהו, אדם פרטי חורג מכללי הקדושה? אומר הקב"ה למשה רבנו (במדבר ה): [ב] צַו, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וִישַׁלְּחוּ מִן-הַמַּחֲנֶה, כָּל-צָרוּעַ וְכָל-זָב; וְכֹל, טָמֵא לָנָפֶשׁ. כרגע מצבו הנפשי או הגופני אינו תואם את כללי הקדושה אז צריכים להרחיק אותו מן המחנה. לא באים אליו בטענות על מצבו. ייתכן שזה בכלל לא ברצונו. אבל המציאות היא שכרגע הוא רחוק מהקדושה וזה עלול להשפיע על הכלל. מרחיקים אותו כדי למנוע את התפשטות הֵיפֶך הקדושה: וְלֹא יְטַמְּאוּ אֶת-מַחֲנֵיהֶם, אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָם. לא נעים, אבל טובת הכלל מחייבת. וזו גם טובתו של הפרט, כי ההרחקה הזאת תניע אותו לשוב לקדושה בהקדם.
אמנם בתחומים מסוימים אכן הכלל מנוע מהתערבות בחיי הפרט אבל זה רק כאשר מעשיו אינם משפיעים על הכלל. בעצם, אם מתבוננים באמור לעיל ובתורה בכלל, קל לראות שהתפקיד שהוטל עלינו במעמד הר סיני והבחירה שבחר בנו הקב"ה להיות עם סגולה וגוי קדוש, אין פירושם תוספת זכויות אלא דוקא תוספת חובות. זה נכון לכל פרט בעם ישראל וזה נכון לעם ישראל בכלל. החובה המוטלת על הכלל להרחיק מתוכו את מי שפוגעים בשלמותו הרוחנית אינה נעימה אבל היא מחויבת המציאות. קל וחומר שחייבים להרחיק את אלה המתאמצים לפגוע בשלמותנו הפיזית. כי זכויות הפרט מוגבלות בהכרח לתחומי מסגרת הכלל וכל חריגה מהמסגרת עלולה טומנת בחובה סכנה לכלל.

תאריך:  02/06/2017   |   עודכן:  02/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
ראש אכ"א החדש חייב לשנות את תפישת העולם המנחה את פעילות מחלקת הפרישה מצה"ל ולהחליט במהירות מה המחלקה הביורוקרטית הזו צריכה להיות: משרד תיווך אמיתי או רק "משרד מידע" שאין בו תועלת של ממש לבכיר המשתחרר
דוד וינברג
אם רוצה רה"מ נתניהו להעלות את הדברים על המסלול הנכון, עליו להציג בפני וושינגטון סדר יום רחב, חדש ואחר לשיחות. עליו להגיש הצעות יצירתיות לדו-קיום, להעלות נושאי ליבה לראש סדר היום, להציע חלופות חדשניות לפרדיגמה הבעייתית של שתי-המדינות, ולנסח קווים אדומים ברורים ורחבי היקף
יורם אטינגר
-24 למאי, 2017 תידרך טילרסון עיתונאים ברוח מחלקת המדינה: "פתרון הסכסוך הישראלי יתרום לפתרון בעיות ברחבי המזרח התיכון". הוא התעלם מהעובדה שהצונאמי הערבי, המאיים על כל משטר ערבי פרו-אמריקני, ומשתולל מטוניסיה, לוב ומצרים ועד לתימן, עירק, סוריה והמפרץ הפרסי, הוא חלק בלתי נפרד מהמזרח התיכון מאז המאה השביעי
יעקב שטרכר
בישראל, שלא כמו בארה"ב, המשכנתה היא חוב אישי והנכס משמש כביטחון    גם אם ערכו ירד והוא יימכר בחסר הלווה יצטרך לפרוע את היתר
רפי לאופרט
טראמפ צודק בדרישתו מאירופה ונאטו להיות שותפים פעילים יותר בהפעלת ומימון העוצמה המערבית    בביקורו האחרון בבריסל, במטה נאטו, נקט מול עמיתיו גישה אולטימטיבית וקצרת רוח, גישה אופיינית לאימפרטורים מהעבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il