כיוון שהמשפחה עוסקת במשקאות חריפים, לא היה מתאים מזה. בחרנו וויסקים נדירים משנת 1967 (כולל מקלן), ואתם הרמנו כוסית. אנשים באו לא בשביל הוויסקי, אך אין ספק שהייתה זו הזדמנות נדירה. הן בשל המשקאות שזכינו לטעום והן בשל אלו שהיו בתצוגה - מספר מהוויסקים הנדירים (והיקרים) ביותר בעולם: מקלן 62 שנים בבקבוק לאליק, כמו גם אחיו המבוגר יותר בן 65. היילנד פרק בן 50 שנים. גלן גלססאו מתקופת הבעלות של קבוצת אדרינגטון (שבבעלותה גם מקלן וגם היילנד פרק), גם הוא משנת 1967. הבקבוק הראשון מהסדרה נמסר למלכה בטירת בלמורל (ואנחנו, עד כמה אנחנו אוהבים את הבריטים, מאז ימי המנדט ועד עצם היום הזה).
התאריך השני הוא החמישה ביוני, יום המציין חמישים שנה לפרוץ מלחמת ששת הימים. היום, במבט לאחור, היה זה נס משמים, כמו גם נקודת מפנה משמעותית. בפעם הראשונה מאז מלחמת הקוממיות, הרגיש העם היהודי בעולם כולו הרגשה עילאית. לא רק שיש לנו מדינה משלנו, אלוהים אתנו, יוצא אתנו למלחמה ומביא ישועות לעם ישראל. העולם הסתכל עלינו בצורה שונה. לא עוד היהודים המסכנים, שרידי השואה, עם נרדף ועשוק, עם שנוא בצורה תהומית.
פתאום נהינו גיבורים, גיבורי תהילה. סופרמנים אחד אחד, כל יכולים. על-כנפי אותה תהילה המשכנו להמריא אל על, משך שש שנים, ואחר כך ההתרסקות הייתה גדולה, כואבת, וכמעט הביאה לסופנו. אך עד היום, עדין יש את הדור שזוכר אותנו, את ארץ ישראל והעם היהודי כולו, במושגי הנצחון המוחץ, האדיר, הכביר של מלחמת ששת הימים.
אין מתאים מכך, החליטה המשפחה, מאשר לציין את מלחמת ששת הימים. באותם ימים הורי היו בארה״ב, ועד שהספיק אבי להתארגן להגיע ארצה ליחידתו, המלחמה כבר נגמרה. ניחא, חיכו לו שתי מלחמות אחרות, יום הכיפורים כמו גם לבנון הראשונה.
אכן, אין מתאים מכך, שכן הורי חגגו את יום הנישואים ה-50 שלהם לפני כמעט ארבע שנים, ואת בקבוק הוויסקי בן חמישים השנים מאותו יום אנחנו מציגים בהרמת כוסית זו.
בבוקרו של היום השלישי של המלחמה, פרצו הצנחנים לעיר העתיקה, דרך שער האריות (ראה סיפורו של יצחק נבון על שער האריות, כפי שהופיע בגליון האחרון), ומפקדם דיווח בקשר ״הר-הבית בידינו, אני חוזר, הר-הבית בידינו!״ הרב גורן, עם התורה בידו (ספר התורה מוצג עד יום זה במטה הכללי של צה״ל, וזה לא מכבר חזר ממצעד החיים בפולין, שם נכחדה מרבית משפחתו של אבי אך הוא ניצל), תקע בשופר, תקיעה רמה, גדולה, תקיעה שגילמה בתוכה אלפים שנות כיסופים וכאב, ותודה לגומל על שהחיינו וקיימנו והגיענו ליום הזה.
חמישים שנה מאותו יום בדיוק, בשבעה ביוני, 2017, אנחנו זוכרים וחוגגים, הפעם באירוע פתוח לקהילה כולה.
גם כאן קרו דברים מופלאים. הרב קופר, יד ימינו של הרב הייר שהקים את מרכז ויזנטל בלוס אנג׳לס, לא דחה את שאלתי לגבי מקום לערוך את הארוע. נהפוך הוא: הוא קם, התקשר למשרדו לברר שהיום פנוי, וחזר ואמר: אנחנו חלק מהארוע יחד אתכם! כשעברנו את מספר המקומות באולם בשליש, היינו חייבים לעבור למקום גדול יותר. הרב קופר כעס, כעס גדול ורב, אך כעס עצור. הוא קם, ניגש למשרדו של הרב הייר, וחזר ואמר: הרב הייר יופיע כמסוכם.
הרב הייר השנה כבר הספיק להופיע בטקס השבעת הנשיא טרמפ, וביום העצמאות הדליק משואה בירושלים. אין מתאים ממנו לשלב את העם היהודי, התפוצות וזכרון השואה עם התקומה והמדינה המודרנית. אך לא בכך יעסוק הרב הייר בדבריו. הרב הייר יעלה על נס את ירושלים תחת שלטון ישראל. לכל מי שחושב על אזור בשליטה בינלאומית, כדאי שיתפכח. ישראל היא המדינה היחידה בעולם כנראה בה חופש דת והגנה על המקומות הקדושים הם חלק לא רק מהחוק כי אם מהמעשה. פשוט הדבר: זה הוא חלק מעצם היותנו, ומה הפלא? מהלך התנ״ך כולו אנחנו מצווים להתנהג בצורה מסוימת כלפי הגר, האלמנה והיתום בקרבנו. כך התחנכנו, וכך אנו משתדלים לחיות.
האזור סביבנו רותח כולו, עולה באש גיהנום. בסוריה מאות אלפים נרצחו. במצרים הקופטים נרצחים, הכנסיות שלהם מועלות באש. בעירק מוציאים להורג מוסלמים והורסים את המסגדים שלהם. באפריקה רודפים את הנוצרים. בכל האזור כולו אונסים, מענים, מוכרים לעבדות ורוצחים מיעוטים שלא חושבים, נראים או מתפללים כפי הנדרש. רק במדינת ישראל, באותה עיר קדושה, כולם מוגנים.
כה מעטים מעריכים את כל שישראל מציעה לעולם, את כל שירושלים מגלמת בתוכה. על כך עומד הרב הייר ואומר מלוא ראותיו: הנה דבר לשמוח בו, הנה דבר להעלות על ראש שמחותנו! אותו חופש פולחן, חופש אמונה והגנה מלאה הן של אנשים והן של מקומות קדושים אפשרי אך ורק בציון-ירושלים תחת שלטון ישראלי.
אין צורך בכח בינלאומי, משקיפים או עושי צרות אחרים. יש לנו את מדינת ישראל, והוכחנו משך חמישה עשורים עד כמה הדבר נפלא, עד כמה אפשר לגור ביחד, עד כמה טוב שבת אחים גם יחד!
מהלך שני העשורים האחרונים, יותר ויותר נוצרים עומדים לצידנו. חלקם מאמינים בצורך לתמוך בנו בכדי להשיג את מטרתם הם. חלקם מאמין באמונה שלמה שמי שמברך אותנו, מבורך בעצמו. אך לא משנה מה מניעיהם - הם תומכים בנו באמונה שלמה, ואינם מצפים לתמורה כלשהי. נהפוך הוא, אם התמיכה הייתה צריכה להיות בהתאם להתנהגותנו, הרי שמזמן הם היו מפסיקים את התמיכה.
פסטור ג׳ים טול, לדוגמה, הוא ראש כנסייה מאוד מפורסם. מדי יום ראשון הוא מטיף בפני עשרים אלף אנשים. פסטור ג׳ים עובר טיפולים לאחר מחלה, אך ברגע ששמע על ״ירושלים של זהב,״ הוא דחה את הטיפול שאמור היה להתקיים באותו שבוע ומיד התחייב: ״אני מגיע עם חמישים אנשים מהכנסיה להשתתף בשמחתכם.״
פסטור לופה ואשתו, פסטורה לופיטה נבר גם הם יצאו מגדרם. ראשית, הם הציעו את השימוש בכנסיתם, בה אירחו ערב למען מדינת ישראל לפני שלוש שנים. לא רק הציעו, כי אם גם מיד שאלו ״מה עוד ניתן לעשות עבור אותו ערב?!?״
תמיכה מוחלטת, בלתי מסויגת. כשנאלצנו לשנות את המיקום, הם השתדלו כל כך שאכן נחגוג בבית האלוהים אצלם, כאילו שהייתה זו עיר המתחרה על הזכות לארח אולימפידה עתידית. הם צמו והתפללו, דברים הנראים לנו משונים לחלוטין, ואמנם הם התאכזבו קשות שמשאלתם לא התמלאה, אך הדבר לא פגם בשמחתם ובנכונותם להיות חלק מהארוע.
פסטור טימותי הינקל נוסע מסקרמנטו הבירה ללוס אנג׳לס עיר המלאכים, מהלך למעלה משבע שעות, עם אמו, בני משפחתו ואחרים, בכדי להיות חלק מהארוע. פסטור טימותי הוא נציגנו הקבוע בבירת קליפורניה, נוצרי המקדם דרך קבע את מדינת ישראל.