X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת הצגת "בוצ'ה" בחאן הירושלמי

בוצ'ה כסמל לירושלמיות

מחזהו של יוסף בר יוסף "בוצ'ה" מהווה תמצית להוויה הכה ירושלמית שתיאטרון החאן מדגים בכל עת. הרוח הירושלמית השואבת את מהותה משורשי המסורת המעורבים בזמן החדש; ניגודים המביאים להקצנות ולפלגנות, שהקאסט המשובח כה מיטיב להביע
▪  ▪  ▪
[צילום: ז'ראר אלון]

הבימאי איגור ברזין מפליא להוליך את שחקני להקת החאן כמו מפעיל מריונטות, המקפיד על תיכנותם להילוך מינימליסטי כמו בתיאטרון הנו, או במחול מודרני המושפע גם הוא מהמסורת היפנית.
הדרמה שמועלית במחזה מקורה בבן שעזב את הבית לפני 20 שנה, תוך נטישת הדת החרדית, וחוזר לפתע כביכול בגלל שיחת טלפון שאביו טלפן אליו, בבקשו ממנו להגיע אליו לערש דווי. חזרתו של בוצ'ה (דודו בן זאב בלהט ובאכספרסיה מגיעה לשיאה לקראת סוף המחזה) מסמנת אותו כסמל למצב בו נתונים רבים החוזרים בשאלה, מתענים בספקות, אך חוזרים הביתה. בואו המפתיע פורץ את החיים השגרתיים של משפחתו: של אחותו נעמי (עירית פשטן המגלמת את האיפוק של אישה דתיה המורגלת להצניע את רגשותיה ולהיכנע למוסכמות), של בעלה ניסן (יהויכין פרידלנדר המצוין) אביהם אליהו (אריה צ'רנר שמרעיד את הלב תמיד בגילום כל דמות, כמו גם כאן בהמחשת המוות והשפעתו על הכל), כזקן חרדי בעל יקב, אותו חומדים כולם לרשת, ובו תלוי גם העובד המסור ביקב (דימה רוס המפליא כתמיד, גם אם בתפקיד קטן לכאורה, אך עשיר בתנועה ובהבעה. במיוחד בקטע הסוריאליסטי לקראת סיום המחזה, שכולו פיוט וחלום). אליהו עומד למות, וההעמדות עתירות ההבעה של כולם, ההתפרצות של רגשותיהם שהוסתרו במשך שנים ושהראו על כך ש"הכל בסדר", כולל התמסרותה של נעמי לטיפול באיש עיוור אולי תוך קיום רומן צדדי - כל אלה מוגשים בעדינות, במינונים הנכונים, עד לחשיפה הסופית של רגשי האמת.
מדוע כיניתי את ההצגה "ירושלמית טיפוסית" (ובזה כוחה)? כי השלווה הקיימת בירושלים, הקצב הפחות מטורף מזה הקיים בעיר החוף המהבילה, החיבור של רבים לדת ולמסורת על חשבון רצונם ומימוש מאווייהם - כל אלה מתקיימים בעיר הקודש ועדיין לא פסו ממנה. וגדולתו של הסופר יוסף בר יוסף, בנוגעו תמיד במצוקות הנפש של הנפשות הדוויות ביצירותיו הספרותיות או התיאטרוניות, היא, שהרוח הירושלמית נושבת בכל יצירותיו, כמו ברבים מהמחזות הכה שורשיים שתיאטרון החאן מעלה על בימתו.
עיצוב הבמה הכה שונה מהרגיל, פרי יצירתו של האמן- הצייר והמעצב וואדים קשרסקי מעניק למחזה את הוורסטיליות במצבים ובלוקיישן רק מעצם הזזת החפצים מהקירות עליהם הם תלויים או מהבמה עצמה. על כשרונו הענק עמדנו כשעלתה הצגת "הנזיר השחור" בתיאטרון מלנקי (תיאטרון שהבימאי איגור ברזין היה ממקימיו ב-1992). אז הדהים בעבודת העיצוב העשויה מחבלים, שהפכו מקירות חדר למשהו אחר בכל פעם - יצירתיות שאין כדוגמתה על הבמה הישראלית. הפעם, כווצה הבמה ואילצה אותו למצוא פתרונות אחרים, גם אם לא פחות רבי דמיון.
המוזיקה של בוריס מלקובסקי ועיצוב התנועה של מיכאל גטמן צלחו להעניק את האווירה המתאימה והעשירו את התמונה כולה. גיא גורביץ' בדמות של אדם הזוי ולא שפוי, מכניס אלמנט של רוח תזזים, המנערת את השלווה הירושלמית הידועה, וכך גם הופעתה של נועם שנהב כנערה שמכריזה כל העת ש"אין אלוהים" - מרעננת את האפוס המשפחתי, וממצקת את התנערותו של בוצ'ה מהדת והמסורת. השאלה הנותרת בתום ההצגה: מהי הדרך ולאן יש לפנות? שאלה עימה מתלבטים רבים מהעוברים מצד אחד לצד המנוגד, מקיצוניות אחת לקיצוניות שניה. והפתרון - לאלוהים.

[צילום: ז'ראר אלון ]
תאריך:  05/06/2017   |   עודכן:  05/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
הצגה מוסיקלית המעמידה בפנינו ראי כיצד נראים ונשמעים הניג'וסים של אימהותינו ויחסינו-אנו אליהן. בקטעים שחלקם לקוחים מסצינות ממהסרטים "אלכס חולה אהבה" ו"אסקימו לימון", מ"קרם" של חנוך לוין ובעיקר - משמיעים את המיית לבם של כל ששת השחקנים כלפי אמם. הרבה רגש, צובט את הלב, מענג ומלא הומור
עמי דור-און
אם להסתמך על הפרסום בניו-יורק טיימס - תהיה זו טעות להניח שישראל עמדה לפוצץ מתקן גרעיני בלב סיני בשעה שפרסומים אחרים מעידים שלא היה בידיה מתקן שכזה. מבחינה הגיונית ההפך הוא הנכון. אם ישראל תכננה לכאורה לבצע פיצוץ אטומי הרי ברור שהייתה בידיה כבר אז פצצת אטום
איתמר לוין
ההסתדרות הוציאה הודעה על הגשת תביעת ענק נגד חברה סודהסטרים, אך לא נענתה לבקשה להעביר את התביעה עצמה. נחשו מה קרה כאשר חיפשנו את התביעה במערכת נט המשפט
איתמר לוין
הנימוקים של דונלד טראמפ לפרישת ארה"ב מהסכם פריז היו בחלקם עיוותים, כזבים ואף שקרים. הכי מטרידה האפשרות, שקבלת ההחלטות שלו מבוססת מעיקרה על מידע שכזה - ומי יודע להיכן זה יוביל את העולם
תרצה הכטר
אני בין התומכים באג'נדה "ירוקה". תהיתי עד כמה רומאן מסוגל לגעת בסוגיה כל כך טעונה ושנויה במחלוקת. אלא שכבר בעמודים הראשונים של "כיוון הנדידה", של ברברה קינגסולבר, התחוור לי שהסיפור על ההתחממות הגלובלית מככב בעלילה אך אינו במוקד הספר. העלילה מרתקת ומטפלת בעיקר בדמויות בשר ודם וביחסים שביניהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il