X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם יש פגיעה בחופש הביטוי, היא מתקיימת כבר עכשיו ברוב הפקולטות למדעי הרוח והחברה, המשמשות שומרות סף שאינן מתירות למרצים ולחוקרים בעלי השקפת עולם שמרנית-ימנית ללמד
▪  ▪  ▪
הקוד האתי מיותר [צילום: AP/Mary Altaffer]

אומר מראש, לטעמי, אפשר בהחלט לוותר על הקוד האתי באקדמיה. סיבות בהמשך. עם זאת, המהומה סביב המסמך שחיבר פרופ' אסא כשר - מומחה בתחום - לבקשת שר החינוך, נפתלי בנט, שוברת שיאים של צביעות. רבים מהמדברים לא קראו את המסמך ברצינות. הממסד הישן מתנגד לכל שינוי, מפני שמדובר במשאבים כספיים, בשליטה, ביוקרה, במינויים וביכולת השפעה ללא בחירות דמוקרטיות.
הכינויים "פגיעה בדמוקרטיה", "פגיעה בחופש האקדמי" וכו', הם עלבון לאינטליגנציה ושקריים באותה מידה. אם יש פגיעה בחופש הביטוי, היא מתקיימת כבר עכשיו ברוב הפקולטות למדעי הרוח והחברה, המשמשות שומרות סף שאינן מתירות למרצים ולחוקרים בעלי השקפת עולם שמרנית-ימנית ללמד, והדוגמאות רבות.
המצב דומה בכל המערב, ובעשורים האחרונים החמיר. בארה"ב, למשל, משנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-90 היה יחס קבוע בין מרצים בעלי השקפת עולם שמאלית לכאלה מהימין של 2:1 לטובת השמאל. סביר. ב-2011 זה קפץ ליחס של 5:1 לטובת השמאל. זה כולל את המדעים המדויקים, ואם נבודד את מדעי הרוח והחברה - היחס יגדל מאוד (במחלקות מסוימות מדובר על יחס של 17:1). כמעט כולם שם שמאל (או אנוסים חברתיים הפוחדים "לצאת מהארון" הפוליטי). השמרנים האמריקנים למדו לייצר אקדמיה משלהם, באמצעות מכוני מחקר. בישראל, לחרפתנו, הדבר לא ממש קיים.
זה אומר שסטודנטים באוניברסיטה חשופים כיום פחות מאי-פעם למגוון השקפות פוליטיות. מאז שהאוניברסיטאות בארה"ב הפכו למרכזי מחקר, הן מעולם לא היו כה הומוגניות מבחינה פוליטית כפי שהן כיום.
ההשלכה המרכזית היא שהשקפת העולם השמאלית בשדות הידע השונים אינה ממש מאותגרת, מה שהופך אותה לאורתודוקסיה שמאלית חזקה בתוך הבועה האקדמית, אבל חלשה מאוד מבחינת השפעתה על הציבור. מאמינים שאמונתם אינה מאותגרת, שאינם שומעים דעות מנוגדות באופן מעמיק, מחזיקים בהשקפתם כי "כך עושים כולם". מכיוון שאינם מתמודדים באופן רציני עם הדעה המנוגדת, עמדתם שלטת מכוח קיומם של המרצים השומרים על הדעה (דוקסה) ה"נכונה" (אורתוס) בטענה המופרכת של "חופש הביטוי" ו"שמירה על הדמוקרטיה".
משום כך, ובאופן די מושכל, הקוד האתי מיותר. הסטודנטים אינם ילדים שצריך לשמור על נפשותיהם הרכות. מאותה סיבה איננו צריכים לפקח על התבטאויות מעוררות מחלוקת. לא קשה להתמודד איתן. אדרבה, רק הימין יכול לפרוח באמת באקדמיה כיום.
סטודנטים הלומדים באווירה שמאלית למהדרין, שבה עיקר כיווני המחקר שנסקרים בפניהם מנוגדים להשקפת עולמם, מחדדים את השקפת עולמם המתנגדת למרצים ולאינדוקטרינציה שהם מפיצים. כיהודים, יש לנו מסורת בת אלפי שנים של מחלוקת וערעור על סמכות.
כשייצאו מהבועה האקדמית, הם יידעו להתמודד הרבה יותר טוב עם סוכני השפעה בתקשורת ובפוליטיקה. המציאות היא החיסון הטוב ביותר בפני השקפת העולם השמאלית הנוכחית. באשר למרצים המעודדים חרם על ישראל, הם צריכים להיות מטופלים במוסדותיהם ובאמצעות ביקורת ציבורית.
כמובן, המצב האידיאלי הוא ייצוג שווה של השקפות עולם המתחרות על חיפוש האמת. אבל שום קוד אתי לא יפתח את המנזרים האקדמיים בפני כופרים החושבים אחרת מהעדר הכאילו-ליברלי. "חופש הביטוי" שלהם הוא מהזן שאינו סובל השמעת דעה אחרת. צריך להקים מוסדות חדשים ומכוני מחקר כתחליף. עד אז, צריך להיזהר מפיקוח על דעות באקדמיה. בחשבון היסטורי, הימין רק ירוויח מזה.

פורסם במקור: ישראל היום (12.6.17)
תאריך:  13/06/2017   |   עודכן:  13/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי באמת פוגע בחופש האקדמי
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אין שום קוד אתי שיגרום לשמאלני
ב_שמואל  |  13/06/17 12:26
2
סיפורי מעשיות
הירונימוס  |  13/06/17 20:06
 
- פוליטיקה ימנונית בזויה....
שוחר-שלום  |  14/06/17 12:36
3
הרשימות שלך תמיד מצחיקות
אלטע קאקער  |  14/06/17 02:11
4
חופש הביטוי נחסם בכל פרמטר
בקיצור!  |  14/06/17 09:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם קוריס
אנחנו קוראים הרבה באינטרנט על איך להגיש תביעות ייצוגיות וכמה כדאי לפעמים להגיש תביעות ייצוגיות ועוד כל מיני מאמרים, שבדרך כלל מעודדים הגשת תביעות ייצוגיות. חשבתם פעם על הצד השני ? מה עושים כשחוטפים תביעה ייצוגית במיליונים?
צ'לו רוזנברג
הנושא של הקוד האתי לאוניברסיטאות הוא נושא רחב שיש לדון בו בצורה עניינית, נטולת דעות קדומות, וודאי לא דעות הממריצות את המחליטים לצמצם את חופש הביטוי
דניאל גלילי
מאז סיום כהונתו באוניברסיטת פקין, חזר לישראל ובימים אילו הוא עוסק בחיזוק כוחה הפוליטי של ישראל בזירה הבינלאומית
אהוד פרלסמן
גיא בכור בישר לנו בשמחה שהתוצר לנפש בישראל עבר את זה של צרפת    אלא שרמת המחירים בישראל גבוהה מזו של צרפת, ולכן הצרפתים יכולים לאפשר לעצמם רמת חיים גבוהה יותר מזו של הישראלים
יוני בן-מנחם
המשבר במפרץ מתארך ושליט קטר מסרב להיכנע לדרישות של מדינות ערב ממנו. באופזיציה בקטר מדברים כבר על החלפת השליט וקוראים למדינות ערב להתערב צבאית במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il