X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
תקציר: רבים נוסעים לחפש נופים, טבע ויערות בצפון ובחו"ל במרכז הארץ מתפתחת מודעות לשימור הסביבה ושחזור הנוף הטבע אם תרצו אין זו אגדה! שיתופי הפעולה בין הממסד והאזרח מקדמים פרויקטים של קיימות עירונית וסביבתית כן ירבו!
▪  ▪  ▪
אגמון עמק החפר [צילום: תרצה הכטר]
[צילום: תרצה הכטר]

[צילום: תרצה הכטר]

הקיץ בעיצומו והסביבה כבר מזמן איננה ירוקה, פרט לגינות הנוי הציבוריות שזוכות למנה מכובדת של מי השקיה. ואני ממשיכה להאמין באג'נדה הירוקה. מחפשת אות וסימן ל"קָיימוּת סביבתית ועירונית" בתקווה שהקיץ יחלוף והירוק הטבעי ימלא את הנוף השומם. לאחרונה יכולתי לראות במו עיניי שיתופי פעולה בין הממסד לאזרח שמבטיחים זאת. ועל כך בהמשך.
בשלהי חודש מאי (2017), נחשפתי לפרויקטים של קיימות סביבתית ועירונית כשהצטרפתי לסיורים של "בתים מבפנים". קטונתי מלהגדיר "קיימות עירונית". אבל אפשר להבין במה דברים אמורים כשמבקרים בגינות ירק קהילתיות.
קשה להאמין אבל גם בצפון תל אביב מתפתחות "קהילות עירוניות מקיימות".
דוגמאות רבות לכך. הנה שלוש מהן: "קהילה סביב גינה" ברחוב אברהם בויאר 8, רמת אביב. הגינה מנוהלת על-ידי תושב השכונה ורכז "הגינה הקהילתית" ברמת אביב ג'. הם מתפארים בכך שהם מגדלים "מזון בתוך העיר" תוך שיתוף פעולה בין התושבים והעירייה. העירייה מאשרת שטח לפעילות, ומספקת הדרכה וליווי מקצועי, כמו גם מקור מים להשקיה וצמחייה בהתאם למלאי המשתלה העירונית, וכלי עבודה וקומפוסטר ליצירת זבל אורגני. ממש חגיגה לנשמה!
דוגמה אחרת לקהילה עירונית מקיימת היא "גינת השחמט" בסמטת טאגור, נווה אביבים. תושבי השכונה מגדלים כאן ירקות וצמחי תבלין, וגם צמחייה מושכת מאביקים ועצי פרי.
גם הדר יוסף מתהדרת בגינת יער. במקרה נכחתי בחנוכת מרכז הקיימות השכונתי של בית פרנקפורט והתמוגגתי רק מלשמוע לשמוע על כל הפרויקטים המקודמים בנושא של "שכונות מקיימות" בעיר תל אביב (כנסו גם לפורום הישראלי לתזונה בת קיימא ולדף הפייסבוק של קבוצת "גרילה ירוקה").
ויש דוגמאות יפות גם ל"קיימות סביבתית": "עם הגב לים" היא אחת מהן. מדובר בשיקום ושימור רכס הכורכר לאורך חופי תל ברוך. דוגמה נוספת היא מה שעתיד להיות פרויקט "פארק החוף", בין תל ברוך ופרויקט סי-אנד-סאן. אדריכל הנוף ליאור לווינגר מסטודיו אורבנוף. תכנן וזכה במכרז פארק החוף 3700. אלו מכם שמגיעים לחוף הרחצה בתל ברוך ומפנים מבט לכוון צפון יוכלו לצפות בגבעות החול ופשוט לדמיין שבעוד מספר שנים תקום כאן שכונה שתשלב בתוכה פארק המבוסס על עקרונות של שיקום הסביבה הטבעית.
לא הרחק מתל אביב, קרוב לנתניה, הגעתי אל הדובדבן שבקצפת: אגמון עמק חפר. פרויקט שהושלם לא מזמן ותוכנן על-ידי סטודיו אורבנוף. מהכביש המגיע אל נחל התנינים פונים אל שביל עפר המוביל אל האגמון. אחת ההפתעות של עירוניים כמוני היא הנוף הפראי לאורך נחל אלכסנדר המשוקם. ספגתי לקרבי מנה גדושה של אופטימיות.
אגמון עמק חפר הוא תוצר של שיתוף פעולה בין הממסד והאזרח, ששאפו למנוע הישגים "קלים" מכרישי הנדל"ן. בפיסקה הבאה, ששובצה באחד מאתרי התקשרות הפופולריים נכתב: "קשה שלא להתרגש בישראל של 2017, כאשר קרקע חקלאית של קיבוץ במישור החוף הופכת לפארק פתוח לציבור ולא לפרויקט נדל"ן אומנם בהשוואה לאגמון החולה המשתרע על אלף דונם לפחות, ממדיו של אגמון עמק חפר מצומצמים - 300 דונם בלבד - אבל הוא מעניין פי כמה מאחיו הוותיק. אגמון עמק חפר יועד לחקות במידה רבה את הטבע ולדמות את הנוף הביצתי שאפיין בעבר את האזור".
אחת האטרקציות שבאגמון היא גשרי העץ המובילים אל ביתני עץ ובהם פתחים קטנים המיועדים לצפייה נסתרת בעופות וחיות המים. האגמון מתוכנן להכיל בעלי חיים שונים מלבד עופות. יש בתוכו חמישה בתי גידול שונים, ששולבו באגם באמצעות גבהים משתנים של המים. מסביבם שתלו צמחייה שמתאימה לעומק המים, במטרה לספק לעופות מסתור, מזון ומקומות לקינון...
בתמצית, במרכז הארץ מתפתחת מודעות לשימור הסביבה ושחזור הנוף הטבעי. אם תרצו אין זו אגדה! שיתופי הפעולה בין הממסד והאזרח מקדמים פרויקטים של קיימות עירונית וסביבתית. כן ירבו!

תאריך:  29/06/2017   |   עודכן:  29/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין זו אגדה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ואכן הטבע מחבק את מחבקיו! ל"ת
א. וינשטיין  |  29/06/17 15:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נילי טבצ'ניק
לדברי דיאטנית קלינית נציגת דנובה, 40% מהנשים בעולם נמצאות בעודף משקל, וכ-50% עוסקות בפעילות גופנית    תפריט הניתן על-ידי דיאטנית קלינית יכול להיות בעל השפעה על לקוחה מסוימת, ואותו תפריט לא ישפיע על לקוחה אחרת
יורם שוייצר
בשנה השלישית לייסודה של ‘המדינה האיסלאמית’ היא סופגת תבוסות צבאיות גוברות ומצויה בנסיגה רצופה    עם זאת, היא צפויה להמשיך ולעמוד במרכז הדיון הציבורי הבינלאומי הקשור במאבק נגד הטרור הגלובאלי, גם בשנתה הרביעית
ד"ר קרן רגב
כל התרופות הקיימות כיום בשוק, פועלות על-ידי עיכוב או עיצוב התגובה הדלקתית    כך, המגוון הרחב מאפשר למטפל לבנות ביחד עם המטופל מערך טיפולי "תפור למידותיו" - הן מבחינת אפקטיביות והן מבחינת נוחות
יואל גוז'נסקי
יורש העצר הסעודי, מחמד בן-סלמאן, נהנה מדימוי של רפורמטור ובשל גילו הצעיר הוא יוכל לשלוט בממלכה זמן רב    אמנם, מינויו הרשמי ליורש עצר מפזר את הערפל סביב שאלת הירושה ויש בו כדי לתרום לדימוי אנרגטי ואקטיבי יותר של הממלכה, הגם שהוא מוסיף ממד של אי-וודאות אשר למדיניותה וליכולתה לעמוד באתגרים הניצבים בפניה
חיים נוי
קומדיה אליגורית מרגשת שזכתה בפוליצר על מיהותו של הלוקה בנפשו - בית צבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il